رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
saeed kratos

بیوگرافی گروه radiohead

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]7459[/ATTACH]

اهل کشور ابینگدن، آکس??وردشایر 22px-Flag_of_England.svg.png انگلستان

سبک‌هاآلترنتیو راک، ایندی/الکترونیک، بریت پاپ، پاپ/راک، اکسپریمنتال راک، آرت راک

مدت کار ۱۹۸۵ تاکنون

[ATTACH=CONFIG]7460[/ATTACH]

 

ردیوه??د( Radiohead) نام یک گروه آلترنتیو راک انگلیسی از ابینگدن، آکس??وردشایر است که در سال ۱۹۸۵ پایه‌گذاری شد.اعضای بنیان‌گذار گروه تام یورک (خواننده، گیتاریست و پیانیست)، جانی گرینوود(گیتار، کیبورد و دیگر سازها)، اد اوبراین(گیتار و صدای پشت)، کالین گرینوود(بیس و سینی‌سایزر) و ??یل سلوی (درام و سازهای کوبه‌ای) هستند.

ریدیوهد اولین تک‌آهنگ خود به نام «خزش» را درسال ۱۹۹۲ منتشر کرد. این آهنگ در زمان پخش خود به مو??قیت چندانی نرسید اما تنها پس از گذشت چند ماه و انتشار آلبوم پابلو هانی در سال ۱۹۹۳ تبدیل به یک اثر پر??روش در سطح جهان شد. شهرت ریدیوهد در بریتانیا با انتشار دومین آلبومشان به نام بیماری تراکم زدائی در سال ۱۹۹۵ آغاز شد و گروه با انتشار سومین آلبومشان به نام اوکی کامپیوتر(۱۹۹۷) به شهرت ??راگیر جهانی رسیدند.

کید ای(۲۰۰۰) و ??راموشکار(۲۰۰۱) به عنوان تکامل و جهشی در کار موسیقی ریدیوهد شناخته می‌شوند چرا که بعد از این دو آلبوم گروه دست به تجربه‌هایی جدید در موسیقی الکترونیک زد و انواع موسیقی مانند جز، پست-پانک و موسیقی الکترونیک را با هم درآمیخت.زنده باد دزدها(۲۰۰۳) آخرین آلبومی بود که گروه برای کمپانی ای‌ام‌آی ساخت.این آلبوم پر بود از صداهای نام??هوم و موسیقی الکترنیک که ترانه‌های آن بیش از همه تحت تاثیر جنگ بودند.شش آلبوم اول گروه که توسط ای‌ام‌آی منتشر شده بودند تا سال ۲۰۰۷ به ??روش بالای ۲۵ میلیون نسخه در جهان رسیدند.ریدیوهد در سال ۲۰۰۷ آلبوم بعدی خود به نام در رنگین‌کمان‌ها را به صورت مستقل منتشر کرد.این آلبوم در اصل به صورت اینترنی منتشر شد و خریداران می‌توانستند به هراندازه که می‌خواستند برای آلبوم پول پرداخت کنند.در انتشار ??یزیکی آلبوم بعدها ریدیوهد به مو??قیت بالا در ??هرست‌ها رسید و منتقدین نیز از آلبوم تمجید کردند.ریدیوهد هشتمین آلبوم خود، پادشاه درختان را در ??رمت‌ها مختل??ی در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد.

ردیوهد تاکنون بیش از سی میلیون نسخه از آلبوم‌های خود ??روخته‌است و تاثیر زیادی چه بر روی شنوندگان عادی و چه بر روی منتقدین داشته‌است.در سال ۲۰۰۵ ریدیوهد توسط مجله رولینگ استونز به عنوان ه??تادوسومین هنرمند تاثیر گذار تمام دوران انتخاب شد . همچنین در سال 2011 گروه از دید مخاطبان BBC در یک نظرسنجی گسترده بعنوان یکی از 10 گروه برتر همه دوران ها انتخاب شد. این درحالی بود که آلبوم‌های قبلی گروه ن??وذ بسیاری در موسیقی راک بریتانیا داشتند و آهنگسازان بسیار زیادی در سبک‌های مختل?? از ریدیوهد تاثیر گر??ته بودند.

[ATTACH=CONFIG]7461[/ATTACH]

 

اولین سال‌های شکل‌گیری

 

اعضای بنیان‌گذار ریدیوهد تام یورک، کالین گرینوود، جانی گرینوود، اد اوبراین و ??یل سلوی بودند. آن‌ها در مدرسهٔ محل تحصیل‌شان، ا??بینگدون با هم آشنا شدند. تام یورک و کالین گرینوود هم‌کلاسی بودند و برادر کالین، جانی، در مقطع دو سال پایین‌تر از آن‌ها درس می‌خواند. در سال ۱۹۸۵ آن‌ها گروه آن ا?? ??راید??ی را تشکیل دادند. اعضای گروه به‌دلیل این‌که در روزهای جمعه تمرین می‌کردند، این نام را انتخاب کردند. آن‌ها اولین اجرای‌شان را در سال ۱۹۸۶ برگزار کردند.

در سال ۱۹۸۷ همهٔ اعضای گروه به جز جانی گرینوود، برای ادامهٔ تحصیل در دانشگاه، ابینگدون را ترک کردند آن‌ها همچنان در روزهای تعطیل گردهم می‌آمدند و به تمرین‌های‌شان ادامه می‌دادند. در سال ۱۹۹۱ و زمانی‌که همگی-به‌جز جانی-از دانشگاه ??ارغ‌التحصیل شدند، آن ا?? ??رایدی دوباره شکل گر??ت. آن‌ها یک آلبوم دمو به نام Manic Hedgehog ضبط کردند و اجراهایی را در آکس??ورد برگزار کردند.

به‌مرور زمان و با ا??زایش تعداد اجراهای آن ا?? ??رایدی نظر شرکت‌های پخش و دست‌اندرکاران صنعت موسیقی به آن‌ها جلب شد. کریس ها??ورد، مالک پیشین استودیو کورت‌یارد آکس??ورد که سابقهٔ تهیه‌کنندگی آلبوم‌های گروه پاپ اسلودایو را هم داشت، پس از حضور در یکی از اجراهای زندهٔ آن ا?? ??رایدی، تحت تاثیر موسیقی آن‌ها قرار گر??ت و به آن‌ها پیشنهاد همکاری داد. ها??ورد به‌همراه شریکش بریس ا??ج، تهیهٔ دموی بعدی گروه را بر عهده گر??تند و مدیریت آن ا?? ??رایدی را عهده‌دار شدند. همکاری‌ای که تا به‌امروز ادامه یا??ته‌است.

در پی ملاقات و رایزنی کالین گرینوود با کیث رازن‌کرا??ت-مسئول استعدادیابی ای‌ا??م‌آی-در یک ??روشگاه آثار موسیقی-که کالینوود آن‌زمان در آن‌جا کار می‌کرد-گروه مو??ق شدند قراردادی برای ضبط ۶ آلبوم با کمپانی معظم ای‌ا??م‌آی امضا کنند. در همان زمان بود که ای‌ا??م‌آی به اعضای گروه پیشنهاد داد نام‌شان را به «ریدیوهد» تغییر دهند، عنوانی که برگر??ته از نام یکی از قطعه‌های آلبوم ماجراهای واقعی گروه موج نوآمریکاییتاکینگ هدز بود

 

[ATTACH=CONFIG]7462[/ATTACH]

 

پابلو هانی، بیماری تراکم زدائی و مو??قیت‌های اولیه (۱۹۹۲-۱۹۹۵)

 

ردیوهد اولین انتشار خود را که آلبومی چند آهنگه بود به نام دریل با همکاری کریس ها??ورد و برایس اج در استودیو کورت‌یارد ضبط کرد.دریل در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و در چارت‌های ??روش عملکرد ناامید کننده‌ای داشت.سپس گروه پل کولدری و شین اسلید__که با گروه‌های ایندی راک آمریکایی مانند پیکسیز نیز ??عالیت کرده بودند__ برای تهیه کنندگی آلبوم استخدام کردند.آلبوم جدید خیلی سریع و در استودیویی در شهر آکس??ورد در سال ۱۹۹۲ ضبط شد. در اواخر سال آهنگ «خزش» نیز از آلبوم منتشر شد.با انتشار این آهنگ ریدیوهد توجه رسانه‌های موسیقی را به خود جلب کرد که عموماً نقدهای مثبتی نسبت به گروه نداشتند.ان‌ام‌ای ریدیوهد را« گروه راک بی دل و جرات» خواند و خزش به دلیل «ناامیدی بیش از حد» در لیست سیاه رادیو بی‌بی‌سی ۱ قرار گر??ت. اولین آلبوم گروه به نام «پابلو هانی» در ??وریه ۱۹۹۳ منتشر شد.آلبوم درچارت انگستان به رتبه ۲۲ رسید اما هیچ‌کدام از تک‌آهنگ‌های آن، خزش، هر کس می‌تواند گیتار بنوازد و نجوا نکن نتوانستند وارد چارت‌های آهنگ یا ویدیو تکی شوند.دیگر تک‌آهنگ گروه به نام «پاپ مرده است» نیز که در آلبوم نبود در ??روش تکی به شکست خورد.بعضی منتقدان سبک اولیه ردیوهد را با موج نوی موسیقی گرانژ در اوایل دهه نود مقایسه می‌کنند در حالی که پابلو هانی در عرضه اولیه هم در ??روش هم در نقد شکست خورد و با وجود صدای گیتار پاپیولار آن زمان و صدای ??الستوی تام یورک، ردیوهد تنها در دانشگاه‌ها و کلوپ‌های بریتانیا به اجرا پرداخت.

 

در چند ماه اول سال ۱۹۹۳ ریدیوهد مخاطبانی را در نقاط دیگر جهان از جمله آمریکا و اسرائیل بدست‌آورد.خزش به طور مداوم در ایستگاه رادیویی اسرائیل و توسط دی یوا?? کوتنر که ن??وذ زیادی در رادیو داشت پخش شد و تبدیل به یکی از پرطر??دارترین آهنگ‌های اسرائیل شد.در نهایت در مارچ سال بعد ردیوهد برای اجرای زنده آهنگ راهی تل آویو شد و این اولین اجرای آنها خارج از بریتانیا بود. در همان زمان‌ها ایستگاه رادیویی در سان ??رانسیسکو «خزش» را در لیست پخش خود قرارداد.به زودی دیگر ایستگاه‌های رادیویی در آمریکا این کار را انجام دادند.هنگامی که ریدیوهد اولین تور آمریکایی خود در آمریکایی شمالی را در سال ۱۹۹۳ برگزار کرد نماهنگ «خزش» به طور مداوم در ام‌تی‌وی پخش می‌شد.این آهنگ توانست به رتبه دوم در چارت مدرن راک آمریکا برسد همچنین در چارت آهنگ‌های پاپ به رتبه خوبی رسید و در نهایت در انتشار دوباره‌ای که ای‌ام‌آی از آهنگ داشت «خزش» رتبه ه??تم را در بریتانیا بدست آورد.

توجه بی‌سابقه به تک‌آهنگ ریدیوهد در آمریکا باعث شد ریدیوهد بیشتر بتواند ایده‌های خود را دنبال کند و در در سال ۱۹۹۳ بیش از ۱۵۰ کنسرت به اجرا بگذارد.ریدیوهد به دلیل ??شاری بالایی که پابلو هانی با مو??قیت خود به دست آورد و اینکه تور کنسرت‌های گروه به دومین سال خود رسیده بودتا آستانه نابودی پیش ر??ت.اعضا تورهای متوالی ریدیوهد را اینگونه توصی?? می‌کنند که "همچنان ترانه‌هایی را می‌نواختیم که دو سال پیش ضبظ شده بودند...مثل این بود که در زمان گیر ا??تاده بودیم" و این درحالی بود که همگی برای ضبط آهنگ‌های جدید مشتاق بودند.

گروه کار ساخت آلبوم بعدی خود را در سال ۱۹۹۴ و با استخدام کردن جان لکی تهیه کننده استودیو ابی رودز شروع کردند.??شارها بر روی گروه برای اثری به قدرت آلبوم قبلی و خصوصاً ترانه«خزش» بسیار بالا بود.

«شش آهنی من»ای‌پی بود که در اواخر سال منتشر شد.شش آهنی من شروع حرکتی بود برای آلبوم دوم گروه که هد?? اصلی آنها تلقی می‌شد. براساس گزارش ایستگاه‌های رادیویی ??روش ای‌پی بیش از حد انتظار بود و گ??ته شد که ریدیوهد هوادارن و??اداری دارد که ارزش گروه را بیشتر از تک‌آهنگ مو??ق آنها(خزش) می‌دانند. با معر??ی کردن آهنگ‌های جدید توسط ریدیوهد در طی تورهایی که داشتند سرانجام گروه مو??ق شد کار ضبط آلبوم را به پایان ببرد و آلبوم «بیماری تراکم زدائی» در مارچ ۱۹۵۵ منتشر شد.آلبوم پر بود از ری??‌های پر حجم و ??ضایی روحانی که توسط سه گیتاریست گروه بدست آمده بود در ضمن است??اده از کیبورد در این آلبوم بیشتر از آلبوم اول گروه به چشم می‌آمد. ریدیوهد با این آلبوم نقدهای مثبتی، هم برای ترانه‌نویسی و هم اجرا دریا??ت کرد.

در حالی که بیشتر تمرکز در بریتانیا بر روی موسیقی بریت پاپ بود و رسانه‌ها توجه چندانی به ریدیوهد نمی‌کردند اما در نهایت گروه توانست به مو??قیت‌های ??راوانی در کشور خود برسد. وجود تک‌آهنگ‌هایی مانند «درخت‌های پلاستیکی دروغین»،«بدون کمک»،«??قط»و«روح خیابان(محو شدن)» راه آنها را برای رسیدن به چارت انگلستان هموار کردو برای اولین بار ریدیوهد در بین پنج هنرمند برتر چارت قرار گر??ت.در سال ۱۹۹۵ ریدیوهد به همراه گروه آر.ای.ام. یکی از برگترین گروه‌های راک آن دوره و یکی از گروه‌های تاثیر گزار بر روی ریدیوهد به اجرای کنسرت پرداخت.[ وجود هواداران تاثیر گذاری مانند مایکل استایپ و موزیک ویدیوهای مو??ق گروه که برای آهنگ‌های «??قط»و«روح خیابان» ساخته شد باعث ایجاد موج جدیدی از هواداری ریدیوهد این بار خارج از بریتانیا گردید.

با این وجود این تعداد هوادار همچنان برای شکستن رکورد مو??قیت اقتصادی «خزش» ناکا??ی می‌آمد.«بدون کمک » به ??روش متعادلی در آمریکا رسید اما با آلبوم در چارت آمریکا هشتادوهشتم شد که کمترین رکورد ریدیوهد تا به امروز در آمریکا است. با این وجود ریدیوهد نسبت به برخوردی که با آلبوم شد راضی است.جانی گرینوود می‌گوید:"من ??کر می‌کنم که نقطه اوج ما نه یا دوازده ماه بعد از انتشار آلبوم بود که بدست آمد که مردم برای بهترین آلبوم سال رای دادند.این دقیقاً زمانی بود که ??همیدیم بودن ما با هم به عنوان یک گروه موسیقی کار درستی است

 

[ATTACH=CONFIG]7463[/ATTACH]

 

اوکی کامپیوتر، شهرت و نقدهای مثبت(۱۹۹۶-۱۹۹۸)

 

در اواخر سال ۱۹۹۵ ریدیوهد یک آهنگ دیگر نیز ضبط کرده بود که می‌توانست بهترین آهنگ آلبوم بعدی آنها باشد.«خوش شانس» به عنوان تک آهنگ منتشر شد و نایجل گودریچ، مهندس صدای جوان که در انتشار آلبوم بیماری تراکم زدائی نیز به گروه کمک کرده‌بود در این آهنگ نیز با گروه همکاری کرد. گروه تصمیم گر??ت که کار بعدی خود را به کمک گودریچ ضبط کند و آنها کار ضبط آلبوم را در اوایل سال ۱۹۹۶ شروع کردند.تا ماه ژوئیه ریدیوهد شش آهنگ از آلبوم جدید خود را در استودیوی تمرینی خود که بیرون آکس??وردشایر واقع شده بود ضبط کرده بودند.

 

در آگوست ۱۹۹۶ ریدیوهد به همراه آلانیس موریست به اجرای کنسرت پرداختند.آنها می‌خواستند قبل از تمام کردن ضبط آهنگ‌هایشان کارهایشان را کامل‌تر کنند و بازخورد مخاطبان را ببینند.بعد از آن آنها دوباره به ضبط کارهایشان برگشتند و باز هم این کار را خارج یک استودیو موسیقی معمول که در یک خانه انجام دادند.دوره ضبط آهنگ‌ها برای ریدیوهد بسیار آسان بود.آنها تمام مدت در حال نواختن بودند و این کار را در اتاق‌های مختل?? انجام می‌دادند و در عین حال برای الهام گر??تن بیتلز، دی‌جی شادو، انیو موریکونه و مایلز دیویس گوش می‌دادند. ریدیوهد در اواخر سال ۱۹۹۶ آهنگ‌های «مصاحبه میزبان» و «آهنگ پایان(برای ??یلم)» را به عنوان همکاری برای ??یلم رومئو+ژولیت به کارگردانی باز لورمن ساختند و در مارچ ۱۹۹۷ کار ضبط به کلی تمام شد.

 

ریدیوهد سومین آلبوم خود، اوکی کامپیوتر، را در ژوئن ۱۹۹۷ منتشر کرد.آهنگ‌ها نسبت به آلبوم قبلی ملودیک‌تر شده بودند و گروه دست به تجربه‌های جدیدی در ساختار موسیقی خود زده بود.تاثیر سبک‌های امبینت، آوان گارد، الکترونیک و ترکیب آنها بیشتر به چشم می‌آمد و آلبوم تل??یقی از آلترنیتیو راک و دیگر سبک‌های موسیقی بود .ترانه‌ها ملموس‌تر از قبل شده بودند و نسبت به«بیماری تراکم زدائی» کمتر از موضوعات شخصی حر?? زده می‌شد.اوکی کامپیوتر همچنین با نقدهای بسیار مثبت منتقدان نیز مواجه شد.یورک دراینباره گ??ت " از بازخورد آلبوم شگ??ت‌زده شدم.هیچ‌کدام از ما ایده‌ای درباره خوب یا بد بودن آلبوم نداشتیم.اماچیزی که واقعاً ما را تحت تاثیر قرار داد این حقیقت بود که مردم همه چیز را، همه‌ی ترانه‌ها و آهنگ‌ها و اتمس??ری را که ما قصد ساختنش را داشتیم ??همیده بودند.

 

اوکی کامپیوتر اولین آلبوم ریدیوهد بود که توانست به رتبه اول در چارت بریتانیا برسد که باعث مو??قیت بالای تجاری ریدیوهد در سراسر جهان نیز شد.با وجود اینکه آلبوم در چارت آمریکا به رتبه‌ای بهتر از بیست‌ویک نرسید اما خیلی سریع به شهرت رسید و اولین جایزه گرمی گروه برای بهترین آلبوم آترنیتیو به ارمغان آورد.ریدیوهد همچنین نامزد دریا??ت بهترین آلبوم سال نیز شدد."پارانوید اندروید" ،"کارما پلیس" و "تعجبی نداره" نیز به عنوان تک‌آهنگ منتشر شدند که کارما پلیس بیشترین مو??قیت جهانی را داشت. همچنین پارانوید اندروید در لیست صد آهنگ برتر تمام دوران از سوی Rock Planet رتبه 34 را داراست . انتشار اوکی کامپیوتر همراه با تور "علیه اهریمن" گروه بود.گرانت جی، کارگردان موزیک ویدیوی "تعجبی نداره"، ??یلم این تور را درسال ۱۹۹۹ تحت عنوان مستندی به نام ملاقات با مردم آسان است منتشر کرد.??یلم نشان می‌دهد که چطور گروه نسبت به کمپانی‌های موسیقی و مطبوعات بی‌علاقه می‌شوند.این ??یلم همچنین به این دلیل که نسخه‌های اولیه‌ای از بعضی آهنگ‌های ریدیوهد که هیچ???گاه منتشر نشدند یا بعدها منتشر شدند مانند"زندگی در خانه شیشه‌ای"،"لخت" ،"چطور به طور کامل ناپدید شد" را دارد ??یلم مهمی محسوب می‌شود.

 

[ATTACH=CONFIG]7464[/ATTACH]

 

 

کید ای، ??راموشکار و تغییر در آوا(۱۹۹۹-۲۰۰۱)

 

 

ردیوهد بعد از تور ۱۹۹۷-۱۹۹۸ برای مدتی دست از کار کشید.تنها اجرای عمومی آنها در سال ۱۹۹۸ در کنسرت پاریس برای سازمان ع??و بین‌الملل بود.یورک می‌گوید که گروه در این دوره در آستانه ??روپاشی قرار گر??ته بود .در اوایل سال ۱۹۹۹ ردیوهد کار خود را دوباره شروع کرد.با وجود اینکه هیچ ??شار یا ضرب العجلی از طر?? کمپانی ضبط بر روی گروه نبود اما آنها تنش زیادی را احساس می‌کردند.اعضا آینده‌های مت??اوتی برای گروه پیش‌بینی می‌کردند و یورک دچار بن‌بست ??کری شده بود که باعث می‌شد بیشتر به سمت کارهای آبستره و خرده‌آهنگ نویسی گرایش پیدا کند.ردیوهد برای مدتی طولانی به همراه نایجل گودریچ، تهیه کننده گروه، خود را در استودیوهایی در پاریس، کپنهاگن، گلاستر و استودیو تازه تاسیس خود در اکس??ورد منزوی کرد تا آلبوم جدید خود را بسازند.در همین زمان تمامی اعضا برای جهت‌گیریی جدید در کار موسیقی خود و تقسیم مسئولیت‌های جدید به توا??ق رسیدند.بعد از حدود ۱۸ ماه در آوریل سال ۲۰۰۰ کار ضبط به پایان رسید.

در اکتبر ۲۰۰۰ ردیوهد چهارمین آلبوم خود به نام کید ای، که اولین آلبوم از دوره ضبط گروه بود، را منتشر کرد.بر خلا?? اوکی کامپیوتر، کید ای ترانه‌هایی مینیمالیستی داشت و قسمت‌های گیتار سولوی آلبوم کمتر شده بود و به جای آن صدای الکترونیک بیشتر از گذشته به گوش می‌آمد ردیوهد همچنین از سازهای جدیدی مثل "اوندس مارتینو"، شیپورهایموسیقی جز و سازهای زهی ناشناخته‌تری است??اده کرد.آلبوم مو??ق شد در بسیاری از کشورها به رتبه اول پر??روش‌ها برسد و برای اولین بار رتبه اول بیلبورد در آمریکا را بدست آورد که برای گروهی بریتانیایی در آمریکا کمتر ات??اق می‌ا??تد.هرچند که ردیوهد هیچ تک‌آهنگی را از آلبوم منتشر نکرد اما نمونه‌های قبل از انتشار آلبوم مانند"خوش بینانه" و "ایدیوتک" بارها در رادیو پخش شدند و ویدیوهای کوتاه ساخته شده از آلبوم در شبکه‌های تلویزیونی پخش شدند که بعدها به صورت رایگان در اینترنت منتشر شد.

کید ای مو??ق شد جایزه بهترین آلبوم آلترنیتیو گرمی را بدست آورد و برای بهترین آلبوم سال نیز نامزد شد.در حالی که ردیوهد هم نقدهای مثبت و هم اقبال جهانی را با در موسیقی مستقل بدست آورد اما برخی از نشریه‌های بزرگ موسیقی بریتانیا کید ای را به عنوان اثری که در آینده باعث شکست اقتصادی گروه می‌شود و "عامدانه سخت" معر??ی کردند و آلبوم را بازگشتی به دوره‌های اولیه گروه خواندند.هوادارن ردیوهد نیز مانند منتقدها به دو دسته تقسیم شدند:گروهی که از استایل جدید ردیوهد دچار سردرگمی شدند و گروهی که کید ای را بهترین آلبوم ردیوهد تا آن زمان می‌دانستند.با این وجود یورک این ??رضیه را که گروه می‌خواهد از مو??قیت تجاری صر??‌نظر کند رد کرد:"من واقعاً واقعاً تعجب کردم که چقدر بد (کید ای) نقد شد...چون ??همیدن موسیقی کید ای آنقدر هم گ??ته می‌شود کار سختی نیست.ما سعی نمی‌کنیم که سخت ??همیده شویم...در واقع تمام تلاش ما برای ارتباط برقرار کردن است و تنها به نظر می‌رسد که ما عده زیادی از مردم را ترک کرده‌ایم...کاری که ما می‌کنیم انقدر ساختارشکنانه نیست."

??راموشکار در ژوئن ۲۰۰۱ منتشر شد و شامل آهنگ‌هایی بود که در دوره ضبط کید ای ضبط شده بودند.سبک ردیوهد در ??راموشکار نیز مانند آلبوم قبلی تل??یقی از موسیقی راک، الکترونیک و تاثیرات جز بود با این وجود صدای گیتار بیشتر از گذشته به گوش می‌آمد.??راموشکار هم به مو??قیت تجاری و هنری بالایی در سطح جهان رسید و در بریتانیا رتبه اول و در آمریکا رتبه دوم پر??روش‌ها را برای خود کرد.آلبوم همچنین برای جایزه گرمی و جایزه مرکوری نیز کاندید شد.بعد از انتشار ??راموشکار، ردیوهد به اجرای تور در آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن پرداخت.در همین زمان تک‌آهنگ‌های آلبوم، یعنی "ترانه هرم" و "چاقوها بیرون" با اقبال بالای مخاطب‌ها همراه شد.من ممکنه اشتباه کنم:ضبط زنده در نوامبر ۲۰۰۱ منتشر شد که حاوی اجراهایی از ه??ت آهنگ آلبوم‌های کید ای و ??راموشکار بود.

[ATTACH=CONFIG]7465[/ATTACH]

 

 

زنده باد دزدها، وق??ه در کار (۲۰۰۲-۲۰۰۴)

 

طی ژوئیه و آگوست ۲۰۰۲ ردیوهد به اجرای تور در پرتغال و اسپانیا پرداخت و تعدادی از آهنگ‌های جدیدی را که ضبط کرده بود، اجرا کرد.بعد از آن آنها شروع به ضبط کارهای جدید در لس آنجلس به همراه نایجل گودریچ کردند که دو ه??ته طول کشید.بعدها گروه تعدادی آهنگ دیگر را در استودیوی خودشان در آکس??ورد ضبط کردند.اعضای ردیوهد این دوره ضبط آلبوم را آسان‌تر از دوره ضبط کید ای و ??راموشکاری توصی?? کرده‌اند.آلبوم ششم گروه به نام زنده باد دزدها در ژوئن ۲۰۰۳ منتشر شد.آلبوم تل??یقی بود از تجربه‌های گذشته ردیوهد به همراه گیتار راک و موسیقی الکترونیک که با ترانه‌های معمول یورک همراه شده بود.با وجود اینکه آلبوم تحسین منتقدان را برانگیخت اما برخی از منتقدان معنقد بودند که ردیوهد به جای ادامه دادن جریان پیشرویی که با اوکی کامپیوتر شروع کرده بود در حال درجا زدن و کارهای تکراری است.با این وجود زنده باد دزدها به مو??قیت تجاری خوبی هم رسید و در بریتانیا به رتبه اول و در آمریکا به رتبه سوم پر??روش‌ها دست پیدا کرد.تک آهنگ‌های آلبوم،"آنجا آنجا"،"خواب ر??تن" و"۲+۲=۵" به د??عات در رادیو راک مدرن پخش شدند.در سال ۲۰۰۳ ردیوهد باز هم برای بهترین آلبوم آلترنیتیو گرمی کاندید شد و این در حالی بود که نایجل گودریچ مو??ق شد جایزه گرمی را برای بهترین آلبوم مهندسی شده دریا??ت کند.

یورک این ??رضیه را که نام آلبوم ستیزی برای انتخابات سال ۲۰۰۰ آمریکا، که جورج بوش برنده انتخابات شد، را رد کرد و توضیح داد که این اشتباه را اولین بار از رادیو بی‌بی‌سی و در برنامه‌ای که درباره سیاستمداران قرن نوزدهم آمریکا بوده، شنیده است.یورک گ??ت که ترانه‌هایش تحت تاثیر جنگ‌هایی که در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ رخ داده، گ??ته شده اند:"این احساس که ما به اثر تعصب و ترس پا می‌گذاریم باعث شد که خودمان را براساس دموکراسی بیان کنیم."اما اون همچنین اضا??ه کرد که "ردیوهد یک کار سیاسی یا اعتراضی ضبط نکرده‌است.ما آلبومی سیاسی نساخته‌ایم."بعد از انتشار زنده باد دزدها ردیوهد به اجرای تور پرداخت و همچنین در جشنواره گلاستونبری کنسرت اجرا کرد.در هنگام تور، گروه ای‌پی "کام لگ" را ضبط کرد که بیشتر شامل بی‌سایدهای آلبوم‌های قبلی بود.بعد از تور ردیوهد شروع به نوشتن آثار جدید در استودیو خود در آکس??ورد کرد ولی خیلی زود این کار را رها کرد.قرارداد ردیوهد با شرکت‌های ضبط و پخش موسیقی به پایان رسیده بود و ردیوهد سال ۲۰۰۴ را به استراحت با خانواده‌هایشان و کار بر روی پروژه‌های تکی خود پرداختند.

[ATTACH=CONFIG]7466[/ATTACH]

 

 

در رنگین‌کمان‌ها (۲۰۰۵-۲۰۰۸)

 

ردیوهد کار بر روی آلبوم ه??تم خود را در ??وریه ۲۰۰۵ شروع کرد.در سپتامبر همان سال گروه آهنگ "من هیچ کدام از اینها را نمی‌خواهم" را برای خیریه کودکان جنگ و آلبوم خیریه کمک:یک روز از زندگی ضبط کرد که به صورت اینترنتی ??روش ر??ت و با .ج.د اینکه آهنگ "من هیچ کدام از اینها را نمی‌خواهم"بیشترین تعداد دانلود را نسبت به بقیه آهنگ‌های آلبوم داشت اما هیچ‌گاه به صورت تک منتشر نشد.بعد از آن ردیوهد کار ضبط آلبوم جدید خود را با تهیه کنندگی مارک استنت آغاز کردند.با این وجود در اواخر سال ۲۰۰۶ بعد از تورهای آمریکا و اروپا و اجرای ۱۳ آهنگ جدید گروه کار خود با نایجل گودریچ تهیه کننده سابق خود در لندن، آکس??ورد و دیگر مکان‌های روستایی در سامرست انگلستان را از سر گر??تند.کار در ژوئن ۲۰۰۷ به پایان رسید و کار ضبط و چینش آهنگ‌ها یک ماه بعد انجام شد.

آلبوم ه??تم ردیوهد در رنگین‌کمان‌هادر سایت رسمی گروه و در اکتبر ۲۰۰۷ برای دانلود دیجیتال منتشر شد.هر خریداری می‌توانست به هر اندازه که می‌خواست برای آلبوم بپردازد و امکان دانلود رایگان نیز وجود داشت.تنها تبلیغی که درسایت وجود داشت می‌گ??ت"به خود شما بستگی دارد."

کار مستقل و پادشاه شاخه‌ها (۲۰۰۹-تاکنون)

 

در می ۲۰۰۹ گروه دوره ضبط جدیدی به همراه نایجل گودریچ را شروع کرد.در آگوست همان سال گروه دو تک آهنگ که در این دوره ضبط شده بودند را در وب سایت خود منتشر کردند.اولی "(یادبود)هری پچ که در بزرگداشت هری پچ، آخرین سرباز بریتانیایی که در جنگ جهانی اول جنگیده بود و به تازگی مرده بود، ساخته شده بود.آهنگ بیش از یک میلیون یورو ??روش ر??ت که سود آن به ارتش بریتانیا اهدا شد."(یادبود)هری پچ" شامل ترانه‌هایی از تام یورک و براساس تجربه‌های جنگ خود هری پچ بود که با ارکستر سازهای زهی که توسط جانی گرینوود رهبری می‌شد، همراه بود.یک ماه بعد آهنگ " این‌ها حر??‌های پیچاننده من است" برای دانلود رایگان در اینترنت قرار گر??ت.گرینوود توضیح می‌دهد که این آهنگ یکی از ضبط‌های اولیه گروه در این دوره جدید کار بوده است.

آلبوم هشتم ردیوهد پادشاه شاخه‌ها در ??وریه ۲۰۱۱ به صورت دیجیتالی برای دانلود منتشر شد.این آلبوم همچنین در مارچ ۲۰۱۱ به صورت سی‌دی و وینیل نیز منتشر شد.چند وقت بعد در ماه می روزنامه‌ای همراه آلبوم منتشر شد که شامل بسیاری چیزهای اضا??ی دیگر بود.

 

[ATTACH=CONFIG]7467[/ATTACH]

 

 

سبک و ترانه‌نویسی

 

ردیوهد در ابتدا از گروه‌هایی مانند کوئین و الویس کاستلو و گروه‌های پست-پانکی مانند جوی دیویژن و مگزین و گروه‌های آلترنیتیو راک دهه هشتاد مانند آر.ای.ام.، پیکسیز، اسمیتز و سانیک یوث تاثیر می‌گر??ت.از اواسط دهه نود ردیوهد به موسیقی الکترونیک گرایش بیشتری پیدا کرد و آن طور که گروه ذکر کرده است دی‌جی شادو بر روی قسمتی از آلبوم اوکی کامپیوتر تاثیر مستقیم داشته است.مایلز دیویس و انیو موریکونه در کنار گروه‌های راک دهه شصت مانند بیتلز و بیچ بویز نیز بر روی این آلبوم تاثیرگذار بوده‌اند.استایل الکترونیک کید ای و امنسیا حاصل توجه تام یورک به سبک‌های گلیچ، امبینت تکنو و آی‌دی‌ام بوده است.

 

جوایز و ا??تخارات

 

آنها تا به‌حال ۳ بار برای آلبوم‌های اوکی کامپیوتر، Kid A و در رنگین‌کمان‌ها برنده جایزه گرمی شده‌اند.

در سال ۲۰۰۳ اوکی کامپیوتر از سوی نشریه‌های کلاسیک/راک و در رده‌بندی ۳۰ آلبوم م??هوم‌گرای برتر تمامی دوران، رتبه ه??دهم را به خود اختصاص داد.

 

اعضا

 

 

مشارکت کنندگان

 

ردیوهد همواره رابطه نزدیکی با نایجل گودریچ تهیه کننده خود و استنلی داونوود طراح گرا??یکی گروه داشته است.گودریچ اولین بار در تهیه آلبوم بیماری تراکم زدائی بود که با گروه همکاری کرد و اوکی کامپیوتر اولین آلبومی بود که تهیه کنندگی آن را بر عهده داشت.از نایجل گودریچ به عنوان " عضو ششم" نام برده می‌شود که در واقع اشاره به همکاری جورج مارتین در بیتلز دارد که به او لقب "بیتل پنچم" را داده‌اند.داونوود دیگر ??ردی است که از ابتدا با گروه همکاری داشته و تمامی جلدها و طراحی‌های گرا??یکی گروه را از سال ۱۹۹۴ عهده دار بوده است.داونوود به همراه تام یورک برنده یک جایزه گرمی برای بهترین پکیج ضبط برای آلبوم امنسیا شده است.دیگر ا??رادی که با ردیوهد همکاری داشته‌اند عبارتند از دیلی جنت و پیتر کلمنت.جنت وظی??ه پیدا کردن کارگردان مناسب برای موزیک ویدیوهای ردیوهد را بر عهده دارد و از زمان اوکی کامیپوتر به بعد این وظی??ه بر عهده او بوده است.پیتر کلمنت یا "پلنک" نیز تکنسین اجراهای گروه است که از پیش از آلبوم بیماری تراکم زدائی مسئول تدارک سازها برای ضبط استودیویی یا اجراهای زنده است.

 

[ATTACH=CONFIG]7468[/ATTACH]

 

آلبوم‌ها

 

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

این گروه رو میشناسم خیلی عالین:5yt82hl_th:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
این گروه رو میشناسم خیلی عالین:5yt82hl_th:

دمت گرم علی جون.در زمینه ی راک و متال خیلی پیشر??ت کردی ها.:thumbup:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

همش شما بودی که منو با راک ومتال آشنا کردی وگرنه من هیچ کس رو نمیشناختم:5yt82hl_th:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...