رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

تاریخ و فرهنگ استان بوشهر

پست های پیشنهاد شده

دوستان مطالب در مورد تاریخ و ??رهنگ استان بوشهر رو ??قط در این تایپیک قرار دهند

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

استان بوشهر

 

موقعیت : جنوب غربی ایران

مجاورت : شمال:استان خوزستان و قسمتی از کهگیلویه و بویراحمد جنوب:خلیج ??ارس و قسمتی از استان هرمزگان شرق:استان ??ارس غرب: خلیج ??ارس

آب و هوا:به علت نزدیکی به استوا و کمی ارت??اع به طورکلی دارای آب و هوای گرم از نوع بیابان کناری است که در داخل استان گرم و خشک و در سواحل گرم و نمناک است

وسعــــت: 27653کیلومتر مربع

جمعـیــت: 743675

تقسیمات: 8 شهرستان، 17 بخش، 13 شهر، 36 دهستان و 6 صدم آبادی دارای سکنه

شهرستانها: بوشهر، تنگستان ، دشتستان ، دشتی ، دیر ، دیلم ، کنگان و گناوه

مرکـــــز : بندربوشهر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

استان بوشهر در یک نگاه بوشهر از استان*های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج ??ارس قرار دارد. این استان با مساحتی حدود ۲۷۶۵۳ کیلومتر مربع؛ از شمال به استان خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد، از جنوب به خلیج ??ارس و استان هرمزگان، از شرق به استان ??ارس و از غرب به خلیج ??ارس محدود است. استان بوشهر با خلیج ??ارس بیش از ششصد کیلومتر مرز دریایی دارد و از اهمیت راهبردی و اقتصادی قابل توجهی برخوردار است. استان بوشهر دارای 9 شهرستان به نام های: بوشهر (مركز استان)، تنگستان، دشتستان، دشـتی، دیر، كنـگان، گنـاوه و جم می باشد.

منطقه بوشهر به لحاظ موقعیت سوق الجیشی و وجود شركت های بزرگ ن??تی و اجرای طرح های صنعتی بزرگ مانند نیروگاه اتمی، كشتی سازی، نیروی انسانی ??عال استان های مجاور و مناطق دیگر را به خود جذب كرده است. مردم این استان به زبان ??ارسی و با گویش محلی تكلم می كنند. لهجه ها در روستا ها بیشتر از شهرها تنوع دارد. برخی از اهالی "جزیره شی??" و بنادر كنگان و عسلویه نیز به زبان عربی صحبت می كنند. لهجه های ??ارسی به گویش بردستانی، دشتی، تنگستانی و كازرونی در استان بوشهر رواج دارد.

این منطقه به دلیل نزدیكی به خط استوا و كمی ارت??اع به طور كلی دارای آب و هوای گرم است كه در داخل استان گرم و خشك و در سواحل گرم و مرطوب می باشد. حداكثر مطلق دمای استان بالاتر از 50 درجه سانتیگراد و حداقل مطلق درجه حرارت به کمی کمتر از 0 درجه سانتیگراد می رسد. میانگین دمای سالانه بوشهر حدود 25 درجه سانتیگراد است.

میانگین بارش سالانه استان بوشهر 220 میلیمتر است که بیشتر در ??صول پاییز و زمستان روی می دهد. به طور كلی استان بوشهر 6 ماه از سال گرم، دو ماه تقریبا معتدل تا سرد و حدود چهار ماه از سال معتدل تا گرم می باشد. نم موجود در ساحل دما را تا حدودی متعادل می كند اما درصد رطوبت در برخی از ماه ها چنان بالا می رود كه به حد اشباع می رسد. در این حالت هوا از ??عل ان??عال می ا??تد و هوای دم كرده و كم تحركی به وجود می آید كه اصطلاحا به آن شرجی می گویند.

 

موقعيت جغرا??يايي:

 

استان بوشهر در جنوب ايران و در حاشيه خليج ??ارس قرار دارد. مساحت آن 25 هزار كيلومتر مربع است اين استان, از شمال به استان خوزستان و استان كهكيلويه و بوير احمد, از مشرق به استان ??ارس, محدود است. شهرستان بوشهر 995 كيلومتر مربع مساحت و 743675 ن??ر جمعيت دارد. اين استان شامل 8 شهرستان, 17 بخش, 35 دهستان و 823 آبادي است.

شهرستان هاي تابعه عبارتند از:

1- بوشهر 2- تنگستان ( اهرم ) 3- دشتستان(برازجان)

4- دشتي(خورموج)

5- دير 6- ديلم 7- كنگان 8- گناوه

 

 

آب و هوا :

آب و هواي استان بوشهر را مي توان به دو بخش تقسيم كرد: در نوار ساحلي, آب و هواي گرم و مرطوب, و در قسمتهاي داخلي, گرم وخشك و بياباني است . در هر دو بخش متوسط دماي سالانه 24 درجه است. بيشترين مقدار آن در تابستان حدود50 درجه, و كمترين مقدار آن در زمستان حدود 6 درجه است. بدين ترتيب, استان بوشهر از نواحي گرم به شمار می رود. حداكثر رطوبت نسبي هوا در بوشهر 94% و حداقل آن 40% می باشد.

 

 

آبها :

ال??: آبهاي سطحي :

آبهاي سطحي استان, شامل رودخانه هاي دايمى و اصلي و ات??اقي و چشمه هاست, كه به عنوان بخشي از حوضه آبريز خليج ??ارس عمل می كنند. تمام رودها در اوايل بهار طغيان می كنند. بيشتر آنها به علت شرايط خاص اقليمي به صورت ??صلي و ات??اقي هستند. از بين آنها, رودخانه هاي م??ند, دالكي و شاپور دايمي می باشد.

رودخانه ها :

رودهاي استان بوشهر, به علت عبور از طبقات نمكي, معمولاً شور و غيرقابل شرب می باشد. مهمترين آنها, عبارتنداز:

1- رودخانه م??ند 2- رودخان دالكي 3- رودخانه شاپور

4- رودخانه ح??له 5- رودخانه اهرم 6- رودخانه شور

ب: آبهاي زير زميني :

دو بخش عمده آبهاي زيرزميني در استان بوشهر تشخيص داده شده است:

1- منطقه برازجان 2- منطقه خورموج

 

چشمه ها :

عبارتند از: ال??: چشمه هاي گوگردي دامنه هاي شرقي دشت برازجان كه آب آنها داراي تركيبات گوگردي است. اين چشمه ها به رودخانه دالكي می ريزند و سبب خراب شدن كي??يت آب آن می شوند.

ب: چشمه هاي آب گرم, منطقه اهرم كه براي معالجه بيماريهاي پوستي م??يد است.

ج: چشمه هاي آب شيرين ناحيه خائيز اهرم كه تعداد آنها نسبتاً زياد بوده و داراي كي??يت بسيار خوبي هستند. چشمه هاي بَنْيان, پرآب ترين چشمه هاي اين ناحيه می باشند

د: چشمه هاي منطقه ??ارياب كه از به هم پيوستن آب آنها رود ??ارياب تشكيل می شود. مهمترين چشمه اين منطقه, چشمه تنگ ??ارياب است كه اهالي روستاي ??ارياب براي آبياري باغهاي خود از آن است??اده می كنند.

 

زبان :

تقريبا" تمام مردم اين استان به زبان ??ارسي با لهجه هاي محلي صحبت می كنند. لهجه ها در روستاها بيشتر از شهرها متنوع و مشهورند وبين آنها اختلا??اتي نيز به چشم می خورد. برخي از اهالي جزيره شي??, بنادر كنگان و عسلويه نيز به زبان عربي سخن می گويند.

 

 

مذهب :

اكثر اهالي استان مسلمان می باشند و اقليتهاي مذهبي موجود در استان ا??راد مهاجري هستند كه بر حسب ضرورت شغلي در اين نقاط مسكن گزيده اند.

 

نوع غذا :

محدود بودن كشاورزي و دامپروري, و در نتيجه كمبود مواد اوليه غذايي, تعداد نسبتاً زياد ا??راد خانواده و پايين بودن سطح درآمد در اين استان, در كاهش كي??يت غذايي مردم و توجه بيشتر به كميت آن موثر بوده است. صر?? نظر از وجوه اشتراك غذاهاي سنتي در ايران, تنوع غذاهاي محلي در اين استان محدود است و از همه مهمتر آنكه ماهي در غذاي بيشتر مردم اين استان خاصه سواحل و جزاير آن سهم مهمي دارد. تنها نواحي داخلي و كوهپايه ها هستند كه در آنها غذاهايي مانند دال عدس, در عولويت قرار دارد. علاوه بر آن, تهيه انواع خوراكهاي ماهي دار, از قبيل : قليه, ماهي سرخ كرده, ماهي شكم گر??ته و تَه انداز نيز معمول است.

 

 

شغل :

معمولاً عبارتند از:

كشاورزي, دامپروري و مرغداري,ماهيگيري و شيلات

 

 

صنايع :

صنايع استان, به دو قسمت تقسيم می شوند:

 

صنايع دستي :

1- كشتىسازي(لنج وقايق سازي), 2- توربا??ي, 3- قالىبا??ي, 4- گَبه با??ي, 5- گليم با??ي, 6- نمدبا??ي,

7- عبابا??ي, 8- كوزه گري يا س??ال گري, 9- حصيربا??ي, 10- گيوه دوزي, 11- جارو(پيشي و پنگي),

12- كلاه حصيري, 13- مشك, 14- دولچه, 15- زنبيل و سبد با??ي

صنايع ماشيني :

عبارتند از انواع شركتها و پالايشگاه گاز(كنگان) و به خصوص نيروگاه اتمي

 

 

 

معادن :

معادني كه تا به حال در استان بوشهر شناخته شده, عبارتند از: گاز, ن??ت, سنگ گچ, سنگ لاشه, سنگ نمك, سنگ قير و شن و ماسه.

 

 

آثار باستاني استان بوشهر :

1) ويرانه هاي ريشهر: گنجينه اي از آثار و تمدن دوران ايلامي و ساساني است كه س??الهاي رنگين مربوط به عهد كال كولتيك kalcultisalamu در آن پيدا شده است.

 

2) قبرستان شغاب: اين قبرستان در جنوب شهر بوشهر واقع است و چند سال پيش, توسط اداره ح??ظ ميراث ??رهنگي بوشهر كش?? شده است. در اين قبرستان, اسكلت اموات در داخل خمره هاي بزرگ و كوچك نخودي رنگ مد??ون شده اند. اشياي كش?? شده ديگر در اين قبرستان, در خمره هاي س??الي بزرگ و كوچك قير اندود شده قرار گر??ته اندكه تابوتهاي سنگي مكعب شكل و مهره هاي عقيق تزئيني مي باشند.

 

3) خانه قاضي: اين بنا واقع در مرز محله بهبهاني و شنبدي بوشهر, كوچه طاق خوني, داراي تزئينات گچبري به شكل گل و بوته, در ورودي مقرنس كاري شده و داراي در و پنجره هاي ن??يس منبت كاري شده و پنجره هاييبا شيشه هاي رنگين است.

 

4) بقعه امامزاده عبدالمهيمن: اين بنا********ء ***مقبره يكي از اعقاب حضرت عباس بن علي(ع) است كه ساختمان قديمي آن در اثر زلزله ويران شده و ساختمان ??علي آن حدود يك قرن پيش تجديد بنا شده است.

 

5) آتشكده كوه م??ند: در 20 كيلومتري خورموج واقع شده است. اين آتشكده در دل كوه م??ند تراشيده شده است. داراي تالار چهار گوش و مربع شكل است كه در وسط آن آتشدان مدوري قرار گر??ته است.

 

6) سيرا??(بندر طاهري): در240 كيلومتري جنوب بوشهر قرار گر??ته كه اوايل قرن پنجم بندر بزرگ بازرگاني ايران بوده است. احتمالاً در دوران شاپور ساساني ساخته شده است و متشكل از حمام كاروانسرا, كوره س??الپزي, قبرهاي سنگي, آرامگاههاي گروهي و مسجدي از قرن ه??تم با قلعه هاي مربوط به قرن سوم و چهارم هجري است.

 

7) آثار باستاني كوههاي تنگ?? ا??رَم: در مرت??عترين قسمت اين كوهها, بقاياي چهار اتاق مستطيل و مربع شكل متعلق به دوره ساساني, كه با قلوه سنگ و ساروجساخته شده است, مشاهده می شود.در پايين اين مجموعه, چهارآب انبار بيضي شكل قرار دارد.

 

8) آثار باستاني بَزدَك سياه : در نزديكي دهكده درودگاه, پنج تپه باستاني در داخل نخلستانهاي پر آب قرار گر??ته اند كه به ??واصل مختل?? و در ابعاد گوناگون از هم واقع شده اند. در نتيجه ح??اري مركز باستان شناسي ايران 160 قاعده ستون سنگي مربوط به دوره هخامنشي نمايان شده است.

 

9) آثار باستاني بوشهر: در اين شهر, آثار تاريخي متعددي وجود دارد كه مهمترين و معرو??ترين آنها, عبارتند از: بازار قديم, تَل ارامنه نزديك بازار قديم, ساختمان مدرسه سعادت, كليساي ارامنه گريكوري, كليساي مسيح مقدس, ساختمان اميريه سابق (شهرداري سابق) آب انبار قوام, مسجد جامع, ساختمان استانداري سابق (و پيش از آن مقر ژنرال كنسول انگليس), ساختمان گمرك(چهار برج), ساختمان عظيم و نيمه مخروبه مَل??ك (ملك التجار) در بهمني, عمارت دريابيگي (محل سابق كارخانه يخسازي و برق) نزديك ج??ره و عمارت ژرمني (مقر سابق ??رماندهي انگليس كه اشتباهاً آن را ژرمني مىنامند) و عمارت سبز آباد.

 

 

انواع ماهيهاي استان بوشهر :

ماهىهاي خوراكي كه در سواحل وجزاير استان بوشهر صيد مىشوند عبارتند از: ماهي حلوا س??يد, شوريده, راشگو, سنگسر, هامور, قباد, سرخو, شعري, شئوم, سه بيتي, خارو, گوا??, ميد, صبور انگز و دهها نوع ديگر.

 

 

مناطق ح??اظت شده :

- منطقه ح??اظت شده تالاب حلّه: اين منطقه محل تلاقي دو رودخانه شاپور و دالكي قرار گر??ته و محل زيست انواع پرنده آبزي مهاجر است. اين تالاب يكي از تالابهاي نمونه در سراسر جنوب ايران است.

- منطقه ح??اظت شده م??ند: اين منطقه در اطرا?? رودخانه م??ند قرار دارد و داراي گونه هاي منحصر به ??رد جانوري است.

- منطقه ح??اظت شده نايبند: اين منطقه از نظر تنوع جانوران وحشي منحصر به ??رد است و داراي ميش, قوچ, كل, بزوحشي, آهو, جبر و پلنگ است. جبر را آهوي هندي يا آهوي كويري نيز می نامند. اين منطقه داراي زيباترين چشم اندازهاي ساحلي در خليج ??ارس می باشد.

 

شكارگاه كوه سياه :

شكارگاه كوه سياه كه در حدود 7 هزار راس بز,كل, ميش وحشي و قوچ در آن زندگي می كنند. در 82 كيلومتري جنوب شرقي برازجان با ارت??اع 1691 متر قرار دارد و محل قشلاق عشاير است. در مناطق ح??اظت شده و شكارگاه كوه سياه با اجازه سازمان محيط زيست و اخذ پروانه, امكان شكار در ??صول معيني وجود دارد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...