Jump to content
انجمن پی سی دی

مصاحبه با مدیر عامل شرکت پتاگیمز | سازنده شبان و انقراض


Recommended Posts

11.JPG-628x353.png?df2a6e

 

زمان به سرعت می گذرد و به اتمام ساخت اولین بازی ایرانی در سبک Hidden Objects Adventure با اتمس??ر آخرالزمانی نزدیک و نزدیک تر می شویم. عنوانی که توسط یکی از خلاق ترین شرکت های بازی سازی ما یعنی پویا توسعه آرتیمن یا پتاگیمز که تنها استودیو بازی سازی کاملا بین المللی ایرانی نیز هست، ساخته می شود. شرکتی که با ساخت بازی شبان، قدرت و خلاقیت اولیه خود را نشان داد.

dead august یا انقراض نام سازه ی جدید این گروه است که پیش از این هم جسته و گریخته در جریان ساختش بودید، عنوانی که گ??ته شده همه جوره از شبان بزرگ تر است. حال که به اتمام ساخت این بازی نزدیک می شویم، مصاحبه ای با کارگردان این بازی، ترتیب داده ایم تا شما را بیش از پیش با این عنوان آشنا کنیم.

لط??ا خودتان را معر??ی کنید؟

سید حسین مسبوق – ۲۷ سال سن – از ۱۹ سالگی بصورت غیر حر??ه ای وارد گیم شدم و تقریبا از ۲۲ سالگی بصورت جدی ??عالیتم رو آغاز کردم. من مدیرعامل شرکت ‫petagame هستم و با آقای مسجدیان بصورت مشترک شرکت را تاسیس و شروع به کار کردیم.

از شرکت پتاگیمز برایمان بگویید.شروع کار این تیم چگونه بود؟

من به همراه آقای مسجدیان در شرکت های مختل?? بازیسازی با هم همکاری داشتیم و همیشه راجب علاقه هامون برای ساخت بازی های دوبعدی و کوچک صحبت میکردیم. همیشه دوست داشتیم به جای ساخت بازی های بزرگ و پر دردسر بازی های با گیم پلی روانتر و سرگرم کننده تر بسازیم. تا اینکه بعد از ۴ سال کار کردن به عنوان همکار ‫تصمیم گر??تیم ??عالیت هامون را در یک شرکت جدید التاسیس ادامه بدیم. بعد از تاسیس شرکت راجب ایده های مختل?? از ژانرهای مختل?? گ??تگو و مشورت کردیم و بعد از ساخت ‫چند پروتوتایپ و نمونه اولیه تصمیم گر??تیم که یک بازی دوبعدی معمایی با محوریت بازار بین المللی بسازیم. قبل از ساخت بازی شبان یک نمونه پروتوتایپ برای شرکت بیگ ??یش آمریکا ارسال کردیم که بعد از علاقه مندی آنها به همکاری و نشر تصمیم گر??تیم از ابتدا یک بازی بهتر رو شروع کنیم.

??روش بازی شبان چه در داخل و چه در خارج چطور بود؟ راضی بودید؟ امکان نداره در آینده نسخه دوم شبان را هم بسازید؟

متاس??انه ??روش بازی شبان در ایران به مشکلات ??راوانی خورد و تا این لحظه هنوز مو??ق به ??روش cd های بازی شبان نشده ایم. ??قط در نمایشکاه سوم بازی های رایانه ای در ‫مصلا یه تعدادی برای علاقه مندان ارایه کردیم. متاس??انه بی پولی بنیاد ملی بازی های رایانه ای وعدم مدیریت صحیح آنها باعث شد یکی از بهترین بازی های ایرانی که در جشنواره ‫دوم بازی های رایانه ای بیشترین جوایز رو به خودش اختصاص داده بود و بهترین بازی سال لقب گر??ته بود تا این لحظه با بی مهری مواجه شود. در خارج کشور ما از ??روش بازی ‫شبان به عنوان اولین محصولمان که خداروشکر اولین بازی بین المللی ایران هم شد راضی بودیم. به علت تغییر روند کسب و کار تو حوزه بین الملل که به سمت بازی های free to ‫play میرود ??علا قصد ادامه این سبک بازی رو نداریم و شاید در آینده با تغییر ساختارها و روند گیم پلی نسخه دوم آن را نیز بسازیم.

da.png

هد?? و ایده اولیه برای ساخت انقرض بازی از کجا آمد؟

بعد از انتشار بازی شبان در بیگ ??یش و بقیه سایت ها بازخوردهایی که از مشتریانمان گر??تیم به این نتیجه رسیدیم که باید یک بازی معمایی مت??اوت تر و با هد?? جلب رضایت ‫مشتریان بسازیم. در آن زمان سریال walking dead بسیار در دنیا سر و صدا کرده بود و کلا همه جا صحبت از زامبی ها بود. از انیمیشن ها گر??ته تا ??یلم های سینمایی. برای همین ‫تصمیم گر??تیم اولین بازی زامبی hidden object رو بسازیم.

اما بگویید داستان طوری نوشته شده که بازیباز امروزی را درگیر خود کند؟ با داستان پر جزئیات و جذابی همراه خواهیم بود؟

توی بازی رایانه ای برای روایت یک قصه جذاب به المان هایی مانند ویدیوهای زیاد بین بازی ودیالوگ های داخل بازی نیاز است که معمولا به علت پرهزینه بودن در بازی های کوچک و متوسط، با داستان های پر ‫جزپیات مواجه نیستیم ولی در داستان ما سعی شده یکسری از ابهامات همیشه همراه بازیکن باشه تا بازیکن با انگیزه و شوق همیشه دنبال ادامه بازی باشه تا اسرار بیشتری براش ??اش بشه. ما در بازی به محض اینکه جواب یکی از سوالات بازیکن را در داخل بازی براش مشخص میکنیم اونو با یه چالش جدید مواجه می کنیم.

از میان پرده های بازی بگویید.

تقریبا ۱۲ تا کات سین کار شده که سعی کردیم با کی??یت motion comic های روز تولید بشند و به روند جذابتر بودن بازی کمک کنند.

از گیم پلی بگویید.چند ساعت خواهد بود؟ از تنوع خاصی برخوردار است؟ معما ها منطقی و هوشمندانه طراحی شده اند؟

تا کنون ۶۰ معمای مت??اوت در بازی برنامه نویسی شده اند که بعضی هاشون اقتباسی و بعضی ها هم بصورت انحصاری توسط خودمان طراحی شده اند که باعث شده بازیکن با ‫تنوع بالایی از معماها مواجه شود. برای حل آنها یک سیستم کمکی و راهنما و یک قابلیت skip نیز گذاشته ایم.

Dead-August.jpg

گرا??یک بازیتان واقعا خوب طراحی شده؛ اما برخی کاربران معتقد بودند در همگام اجرا بازی بهتر بود محیط متحرک باشد تا ایستاده؟!

 

به علت دوبعدی بودن بازی و محدودیت در اجرای انیمیشن های محیطی خیلی نمی توانستیم صحنه ها را پر تحرک نشان دهیم. البته بازی ??علی نسبت به اولین ویدویی که نمایش ‫دادیم خیلی متحرک تر و پر جزییات تر شده است.

 

با چند محیط در این بازی سر و کار داریم؟

 

بازی دارای محیط های متنوعی شامل ی اتوبان بین راهی که مرحله نخست بازی نیز در آنجا ات??اق میا??تد گر??ته تا مراحل بعدی که محیط وسیع تر میشود و ما وارد یه شهر ‫متروکه میشویم که بازیکن ازادی عملی زیادی دارد تا به نقاط مختل?? آن ر??ته و کویست های بازی رو انجام دهد. ما در شهر مکان هایی مانند اداره پلیس زندان بیمارستان و کلیسا ‫رو هم داریم.

 

انقراض را با چه انجینی ساخته اید؟با چه مشکلاتی در این زمینه همرا بودید؟

 

با انجین WME که همان انجین بازی شبان می باشد. خیلی از محدودیت ها رو سعی کردیم با برنامه نویسی و طراحی و گاهی اوقات حقه و کلک دور بزنیم. ولی خب باید قبول ‫کنیم نسبت به انجین های جدیدی که در چهار سال گذشته بسیار گل کرده اند عقب تر می باشد. این بازی آخرین بازی ما با این انجین می باشد.

 

از متریال های آماده برای ساخت این بازی است??اده کرده اید؟

 

نه همه چیز رو خودمون طراحی کردیم . ??قط در زمینه sfx سعی کردیم از کتابخانه های آماده است??اده کنیم.

 

بازی برای چه پلت??رم هایی منتشر خواهد شد؟

 

برای ویندوز و مک و در صورت مو??قیت و استقبال بازار سریعا بر روی دستگاه های قابل حمل پورت خواهد شد.

 

موانع اصلی بازی سازی ایران را چه می دانید؟به آینده می توان امیدوار بود؟

 

یکی از موانع اصلی ساخت بازی در ایران، نبود یک سازوکار مشخص برای نشر و تبلیغات می باشد و یک رقابت ناعادلانه نیز با بازی های خوب خارجی که با کمترین هزینه بدست بازیکنان میرسه هم باید بهش اضا??ه کرد. ‫ولی امید بازیسازان ایران امروز اینه که بتونند تو بازیهای casual با خارجیا رقابت کنن و با ??روش بازیهاشون در خارج از مرزها امرار معاش کنند.

 

 

DeadAugust_Endangered.jpg

از وضعیت نشر در ایران گویا رضایت ندارید!

 

متاس??انه تا نوبت به نشر شبان رسید بحث گرونی هزینه تولید سی دی و پخش آن و بی پولی بنیاد بوجود آمد در ضمن ناشران به دلیل سود خوبی که از ??روش بازیهای دزدی نصیبشان میشه علاقه ای به پخش بازی های ایرانی نداشتند. ولی با این وجود بی خیالی بنیاد به عنوان حمایت کننده بازی هم از عوامل اصلی بود. اصولن بنیاد دنبال کارهای ریشه ای و درآمدزایی نیست و بیشتر دنبال هیایو و تبلیغات است.

 

بازی به چند زبان طراحی و صداگذاری می شود؟ اکنون نسخه انگلیسی را میسازید یا ??ارسی؟

 

درحال حاضر نسخه انگلیسی ساخته میشود و بلا??اصله نسخه ??ارسی آنرا در اختیار حامی داخلی میگذاریم و بعد از آن دیگه تصمیم ناشر خارجی است که بازی به چه زبان هایی منتشر شود.

 

اکنون ساخت بازی در چه وضعیتی است؟ تاریخ احتمالی و نحوه انتشار در چگونه خواهد بود؟

 

یه صحبت هایی با BigFish و GameHouse شده و احتمالا در اروپا و آمریکا و کانادا بازی توسط همین ناشران منتشر شود. میزان پیشر??ت بازی حدود ۹۰ درصد میباشد و به امید خدا تا پایان تابستان تمام میشود.

 

سخنی با کاربران گیم??ا ندارید؟

 

ما معمولا علایق و نظرات آنها را دنبال می کنیم ولی واقعا بدانند ساخت بازی با توجه به نیازها و علاپق آنها کاری بس دشوار می باشد که احتیاج به تجربه و ن??رات بالا و مدیریت حر??ه ای و بودجه دارد که با توجه به ‫شرایط ??علی امکان پذیر نیست و دوست داریم اونها این موضوع رو درک کنند و اگر گاها میبینند که بازی کوچک مناسبی ساخته میشود از آن حمایت کنند.

 

Link to comment
Share on other sites

امیدوارم بازیای ایرانی یه روزی به سطح جهانی برسن.??علا که یه بازی شبگرد که استاندارده رو نمیزارن بیاد بیرون و همش براش مشکل درست میکنن.از قدیم گ??تن از ماست که بر ماست

مرسی رضا جون.

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...