رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
saeed kratos

21 حقیقت شگفت انگیز درباره ی دنیای جانوران

پست های پیشنهاد شده

ارسال شده در (ویرایش شده)

پیچیدگی های دنیای جانوران، همواره انسانها را شگ??ت زده کرده است، و بعد از میلیون ها سال تکامل، بسیاری از گونه های جانوران به شیوه ای تغییر کرده اند که تلاش انسان در جهت شناختن آنها کا??ی نبوده است. چه سهولت در پرواز باشد، چه تن??س زیر آب، یا حتی ظاهر عجیب و غریب آنها، این 21 حقیقت درباره ی جانوران، دنیای شگ??ت انگیزی را به شما یادآوری می کند که ??راسوی جامعه ی انسانی وجود دارد.

 

1. دل??ین ها از ردیاب های صوتی زیستی است??اده می کنند

 

Bottlenose_dolphin-380x251.jpg

دل??ین ها دارای قدرت بینایی بی نظیری هستند و قادر هستند تا ??رکانس های صوتی را ده برابر بیشتر از یک انسان بالغ بشنوند. قابلیت های حسی یک دل??ین به قدری پیشر??ته هستند که می توانند تا حد زیادی محیط پیرامون دل??ین را تحت نظر داشته باشند. حس هایی نظیر موقعیت یابی به وسیله ی اکو (ردیاب صوتی زیستی)، که گ??ته می شود توسط میدان مغناطیسی زمین هدایت می شود، به قدری قوی هستند که یک دل??ین در واقع می تواند از میان یک انسان شناگر، آن طر?? را ببیند

 

.2. ارکاها (نهنگ های قاتل) بسیار اجتماعی اند

 

Killerwhales_jumping-380x252.jpg

ارکاها دارای دومین مغز سنگین در اقیانوس ها هستند. در سال 2010، زیست شناسان مغز و اعصاب، مغز یک نهنگ قاتل مرده را بررسی کردند. با اسکن های MRI بدست آمده از مغز این جانوان، و مشاهدات بدست آمده از ر??تار آنها در حیات وحش، این اطلاعات بدست آمده است: آنها این قابیلیت را دارند تا لهجه های محلی را یاد بگیرند، هر دسته ای از نهنگ ها، زبان منحصر به ??رد خودش را دارد، آنها روش های شکار پیچیده ای را می آموزند و یاد می گیرند، و ر??تارهایی ??ردگرایانه از خود نشان می دهند. در سال 2001، هال وایتهد، پرو??سور زیست، بیان کرد که او بر این باور است که جدای از انسان ها، ارکاها اجتماعی ترین گونه های روی زمین هستند.

 

3. گربه ها می توانند با نوشیدن آب دریا، آب بدن خود را تامین کنند

 

800px-Neugierige-Katze-380x285.jpg

کلیه های یک گربه به قدری کارامد هستند که به آنها این امکان را می دهد تا با داشتن رژیم غذایی گوشت به حیات خود ادامه دهند، و آنها می توانند با نوشیدن آب دریا، آب بدن خود را تامین کنند. هرچند، انتخاب رژیم های گوشتخواری برای آنها اجباری می باشد. هضم کردن گیاهان، کاری دشوار برای آنها می باشد، اگرچه گاهی اوقات آنها را در حال جویدن عل?? می بینیم.

 

4. اسرار سحر کردن مار

 

Snake-charmer-380x350.jpg

رسم قدیمی "سحر کردن" مار در هند مشهور می باشد، اما موسیقی هیچ نقشی در هیپنوتیزم ظاهری مار ندارد. این مار کبری بسیار زهرآلود هندی در واقع در حالت د??اعی قرار گر??ته است. آنها ساحر و پانجی (ابزار موسیقی) را به چشم یک تهدید می بینند، و سرخود را به موقع با حرکات ساحر تکان می دهند.

 

5. همسترها شب کار نیستند

 

beans-not-cleaning-380x285.jpg

زیست گاه شناسی رشته ایست که به بررسی چگونه واکنش نشان دادن مخلوقات به دوره های خورشیدی/قمری می پردازد. همسترها در ساعات ضداجتماعی انسان ها از خواب بلند می شوند، و باور رایج بر این است که آنها شب کار هستند. اما، اکنون آنها را بیشتر به عنوان گونه های ش??قی (??عال در ساعات سپیده دم) در نظر می گیرند، زیرا اوج ??عالیت آنها را در ساعات سپیده دم و هوای گرگ و میش می بینیم.

 

6. خرچنگ های نارگیلی از سیاره ی دیگری نیامده اند

 

Coconut_crab-380x285.jpg

تصاویر شگ??ت انگیز این مخلوقات عظیم الجثه در سرتاسر اینترنت پخش شده است. خاطر جمع باشید، خرچنگ نارگیلی، خرچنگ هرمیتی (پاهاى عقب آن ناقص است) است که به خاطر اندازه ی بزرگش، ظاهری عجیب و غریب پیدا کرده است.

 

7. پارک ژوراسیک غیرممکن است

 

800px-Palais_de_la_Decouverte_Tyrannosaurus_rex_p1050042-380x245.jpg

اگر شما از خواندن رمان مایکل کریکتون، یا از ??یلم اقتباس شده از آن لذت بردید، خبر ناراحت کننده این است که علم در پارک ژوراسیک نقشی ندارد. دانشمندان در یکی از مطالعات اخیر خود، به این نتایج ناامید کننده رسیده اند که حشرات ??سیل شده در کهربا، برای داشتن DNA بیش از حد قدیمی هستند. هنوز می توانیم امید داشته باشیم که حداقل ج?? گلدبالم (کارگردان ??یلم) زنده است.

 

8. ماهی های حبابی زشت نیستند

 

Two_Psychrolutes_marcidus-380x270.jpg

ماهی حبابی اخیرا در رقابت نحس "زشت ترین حیوان دنیا" برنده شد. این ماهی که در اعماق دریا زندگی می کند، توسط کرجی های ماهیگیری صید می شود و به سطح دریا آورده می شود، اما در محیط زندگی خود (عکس بالا متعلق به مجله ی Artist) که ممکن است 3900 ??وت در اعماق اقیانوس باشد، ظاهری کاملا مت??اوت دارد.

 

9. کوسه های س??ید بزرگ بسیار مبهم هستند

 

800px-Whiteshark-TGoss1-380x265.jpg

باوجود روش های تحقیقاتی مدرن، این کوسه های جالب توجه، مبهم باقی مانده اند. آنها زندگی های تک ن??ره دارند و ??واصل طولانی را شنا می کنند، و این کار محققان برای مشاهده ی آنها را سخت کرده است. به همین دلیل، هنوز نحوه ی تولیدمثل این گونه مبهم باقی مانده است. برخلا?? ترسی که این کوسه های س??ید بزرگ در دیگران بوجود می آورند، وجود آنها برای اکوسیستم اقیانوس حیاتی می باشد، اما ماهیگیری بیش از اندازه ممکن است باعث انقراض آنها شود

 

.10. مورچه های پاندا شکل سری دارند

 

Panda-Ant-380x237.jpg

این حشرات کوچک، گونه ای از زنبورهای بی عسل هستند. مورچه ها تکامل یا??ته ی زنبورهای بی عسل هستند، و مورچه های پانداشکل قسمتی از خانواده ی زنبورهای بی عسل موتیلادا هستند، که از حدود 3000 گونه ی مختل?? از زنبورهای بی عسل تشکیل شده است. این گونه ی مت??اوت را معمولا مورچه های مخملی می نامند، شاید به این خاطر که مورچه های ماده ی بدون بال این گونه، شبیه به مورچه های بزرگ هستند. آنها همچنین زهر نیش نامطبوعی دارند و آنها را با نام "قاتلان گاو" می شناسند.

 

11. پنگوئن های آدلیه به بریتانیایی ها هجوم بردند

 

600px-Pygoscelis_adeliae_hg-380x380.jpg

در س??ر رابرت ??الکون اسکات بریتانیایی به قطب جنوب در سال 1910، پنگوئن های آدلیه او را ترساندند. اسکات در د??ترچه ی خاطرات خود، آنها را "احمق" خطاب کرده است، درحالیکه یادداشت های جورج موری لویک درباره ی روش های وحشیانه ی تولید مثل آنها، برای چاپ در نشریات بسیار شرم آور به حساب می آمدند. لویک، ر??تار آنها را "??ساد حیرت انگیز" توصی?? کرده است، و عنوان کرده که "نرهای اوباش"، بدترین متجاوزین هستند. یا??ته های او به صورت رسمی در سال 2012 منتشر شدند.

 

12. گورکن های عسل خوار بسیار سرسخت هستند

 

800px-Prague_ZOO_-_Mellivora_capensis_1-380x285.jpg

برخلا?? ظاهر کوچک گورکن های عسل خوار، مشاهده شده است که آنها دربرابر حمله ی دسته ای از شیرها از خود د??اع کرده اند، به آشیانه ی زنبورها هجوم برده اند، به مارهای سمی حمله کرده اند، سوسمارهای بزرگ را شکست داده اند، و با ک??تارها مبارزه کرده اند. آنها مجهز به پوستی زمخت هستند و انرژی بی پایانی دارند، و از آنجا که بسیار تهاجمی هستند، شکارچیان کمی می توانند آنها را شکار کنند. در نتیجه، در اتحادیه ی بین المللی ح??ظ طبیعت، گورکن های عسل خوار کمترین دغدغه را به خود اختصاص داده اند.

 

13. زنگوله ی مار زنگی، از کراتین به هم پیچیده تشکیل شده است

 

Mojave_Green_Rattlesnake_5578631214-380x253.jpg

این "زنگوله" ی ا??سانه ای از حلقه های توخالی تشکیل شده است که بوسیله ی کراتین به هم پیچیده شده اند. یک مارزنگی می تواند ماهیچه های قسمت دمش را منقبض کند تا این حلقه ها را در مقابل هم به لرزه در آورد، که این لرزش ها، صدای موجود را ایجاد می کنند. این ??رایند انقباض ماهیچه، 50 بار در ثانیه ات??اق می ا??تد، و می تواند تا سه ساعت ادامه پیدا کند.14. حیواناتی که به خواب زمستانی ??رو می روند، درواقع نمی خوابند

 

800px-Ursus_maritimus_us_fish-380x249.jpg

مخلوقاتی که به خواب زمستانی ??رو می روند، این دوره را ??قط صر?? خوابیدن نمی کنند. این ??رایند را با نام بی احساسی می شناسند، و حالتی است که در آن ??عالیت های ??یزیولوژیکی کاهش می یابد؛ این حالت بر اثر پایین آمدن دمای بدن و سرعت ??رایندهای متابولیک بوجود می آید. بسیاری از حیوانات به علت دلایل ??صلی، وارد دوره های طولانی خواب زمستانی می شوند، درحالیکه دیگر حیوانات دوره های بی احساسی روزانه دارند

 

.15. گربه ها می توانند به ??ضانوردان کمک کنند

 

800px-Black_cat_being_snowed_on-380x285.jpg

گربه ها هنگام دم و بازدم خود، بین ??رکانس 25 و 150 هرتز خرخر می کنند. این محدوده ی صوت، محدوده ای است که می تواند باعث پیشر??ت درمان در ماهیچه ها و استخوان های آسیب دیده شود. دانشمندان دانشگاه کالی??رنیا ادعا کرده اند که خرخرکردن گربه می تواند ??رسودگی ماهیچه ها و کمبود تراکم استخوان ها را تسکین ببخشد. دکتر لزلی لاینز عنوان کرد که این روش درمانی می تواند برای ??ضانوردان، که دوره های طولانی را در جاذبه ی ص??ر می گذرانند و به ??رسودگی ماهیچه دچار می شوند، موثر باشد.

 

16. شاپرک چابک

 

Macroglossum_stellatarum01js-380x253.jpg

این تصویر، که جری استرزلکی آن را گر??ته است، یک پروانه ی بید زرین بال را نشان می دهد. این شاپرک از گونه ی ش??ینگدا (Sphingidae) می باشد، که خانواده ای از دنیای شاپرک ها می باشد. جای تعجب ندارد که این شاپرک اسم خود را به دلیل شباهت با مرغ زرین بال گر??ته است. این شاپرک می تواند در حالت توق?? پر بزند، و صدای وزوز ایجاد کند، که این شاپرک را به یکی از مخلوقات کوچک سریع و چابک تبدیل می کند.

 

17. نمایش های عشقبازی می توانند پرزرق و برق باشند

 

Paradise-Bird-2-380x214.jpg

مرغ بهشتی خارق العاده ی گینه ی نو، نمایش عشقبازی بی نظیری ارائه می کند. همانگونه که در برنامه ی سیاره ی زمین BBC نشان داده می شود، پرنده ی نر زمین رقص را تمیز می کند تا آن را مهیا کند. سپس شروع به رقصیدن به دور پرنده ی ماده می کند و مانند بسیاری از مردان در شب های جمعه ی شهرهای سرتاسر جهان ،شروع به عشوه گری می کند.

 

18. لک لک نیل شبیه به مجسمه است

 

Shoebill-380x284.jpg

این لک لک نیل با ظاهری متمایز، در ??رهنگ انسان ها و آثار هنری قدیمی مصر باستان وجود داشته است. به دلیل داشتن عادت بی حسی ساکت ماندن و بی حرکت ماندن برای مدت های طولانی، این پرندگان در آ??ریقا به خاطر شباهت به مجسمه ها شهرت یا??ته اند.

 

19. بعضی از عقرب ها می توانند 25 سال زندگی کنند

 

Scorpion-380x275.jpg

طول عمر این بندپایان درنده برای هر گونه مت??اوت می باشد، اما برخی از گونه های شناخته شده تا 25 سال عمر می کنند. بطور شگ??ت انگیزی، بااین که 1300 گونه ی شناخته شده عقرب وجود دارد، تنها کمتر از 30 گونه دارای زهری هستند که قدرت کا??ی برای کشتن انسان ها را دارد.

 

20. شاخصی برای درد ناشی از گزیدگی وجود دارد

 

Bullet-Ant-380x285.jpg

شاخص درد ناشی از گزیدگی اشمیت توسط "جاستین او اشمیت" حشره شناس تدوین شد. طی حوادث بوجود آمده برای او در تحقیقاتش، او شاخصی را بوجود آورد که دردهای نسبی ناشی از نیش زدن حشرات را شامل می شود و در مقاله ی خود در سال 1990 آن را انتشار داد. او نیش مورچه ی گلوله ای (در تصویر) و زنبور بی عسل پپسی را دردناک ترین گزندگی ها عنوان کرده است.

 

21. عروس دریایی 24 چشم دارد

 

Jellyfish-380x285.jpg

بیش از 500 میلیون سال است که عروس دریایی عضوی از اقیانوس های جهان می باشد. همانطور که مجله ی Current Biology عنوان کرده است، آنها دارای 24 چشم هستند که این چشم ها "چهار نوع مختل?? دارند که شامل چشم هایی می شود که از لحاظ ساختاری شبیه به چشم های مهره داران می باشد." باوجود این، قابلیت بینایی آنها محدود به پرهیز از برخورد به اشیاء می باشد، و معلوم نیست که چرا آنها این همه چشم دارند.

منبع genie.ir

ویرایش شده توسط saeed kratos

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مرسی سعید جان خیلی جالب بود :thumbup:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مرسی سعید جان خیلی جالب بود :thumbup:

قربونت محمدرضا جون.ممنون که خوندی.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...