رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
saeed kratos

چگونه محتواهای تأثیرگذار در اینترنت بنویسیم؟

پست های پیشنهاد شده

در شرایطی که نویسندگان و وبلاگ‌نویس‌های بزرگ، برای پیدا کردن مسیرشان، سال‌ها تقلا می‌کرده‌اند، ارائه یک شیوه و یا نسخه معجزه‌آسا که بتوانید با پیروی از آن، ناگهان به یک وبلاگ‌نویس و محتواساز «تأثیرگذار» تبدیل شوید، کودکانه می‌نماید.

 

 

بعضی‌ها تصور می‌کنند که نوشتن در محیط اینترنت ساده است، این اشخاص چند دسته هستند:

 

 

ال??- دسته‌ای از اینها اصولا از اینترنت جز برای سرگرم شدن یا کنجکاوی در پرو??ایل‌های دوستان خود در ??یس‌بوک است??اده نمی‌کنند، اینها را می‌توانیم جماعت «??ست ??ودی» بنامیم که به اینگونه کاربری سهل و ساده و بی‌دغدغه و سرخوشانه خو کرده‌اند و از آنجا که آنها ت??اوتی بین یک محتوای زرد کپی‌پیست شده با مطلالبی که به دقت انتخاب، ترجمه یا تألی?? شده‌اند، نمی‌بینند، کاری وبلاگ‌نویسی یا محتواسازی متعهدانه در شبکه‌های اجتماعی را بیهوده می‌دانند.

 

ب- دسته دوم، قشری هستند که ت??اوت مطلب خوب از بد را می‌شناسند، در بین آنها حتی خوره‌های کتاب و ا??رادی تحصیل‌کرده هم پیدا می‌شود. اما آنها شخصا دست به قلم نبرده‌اند و نمی‌دانند که اداره کردن یک سایت چه مشکلاتی دارد.

 

بعضی از ا??راد این دسته آنقدر به خواندن مطالب نشریه‌های کاغذی عادت کرده‌اند که نمی‌دانند، وبلاگ‌نویسی برای خود تکنیک‌های مت??اوتی دارد. یک مطلب ??اخر ادبی در یک نشریه ادبی خوب، لزوما یک مطلب وبلاگی جذاب نخواهد بود و باید بسیار ویرایش شود تا بتواند روی مخاطبان عجول وبی که مطالب را بیشتر اسکن می‌کنند تا مطالعه، تأثیر بگذارد.

 

ج- دسته‌ای هم هستند که می‌توانیم آنها را جماعت خودخواه و از خود راضی وب بدانیم. آنها می‌خواهند وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها همیشه مطابق تمایلشان مطلب بنویسند، اگر مطالب هنری و ادبی دوست داشته باشند، به نشر مطالب آی‌تی اعتراض می‌کنند و اگر طر??دار یک برند خاص باشند به بازتاب اخبار برند دیگر اعتراض می‌کنند.

 


 

با این مقدمه می‌رسیم به مطلب اصلی این پست، در زندگی ما ا??رادی از تیپ‌های مختل?? می‌بینیم که اهدا?? مختل??ی در سر دارند و ??لس??ه زندگی‌شان با هم مت??اوت است: برخی‌ها می‌خواهند به مدارک علمی دست پیدا کنند و از این طریق ثروتمند و مشهور شوند، برخی‌ می‌خواهند تحصیل کنند تا داناتر شوند و اگر هم از این رهگذر، درآمد خوبی داشت باشند، راضی‌تر خواهند بود. برخی‌ها می‌خواهند دیگران را له کنند تا خود را باتلاق جامعه بیرون بکشند، برخی‌ها یک زندگی کسالت‌بار را ترجیح می‌دهند، … و در این میان کسانی هم هستند که دوست دارند تأثیر ایجاد کنند و تغییر ایجاد کنند.

 

در محیط وب هم شخصیت‌های هم‌ارزی داریم:

- ما کسانی را داریم که تنها می‌خواهند وب‌مستر باشند، سرویسی را با کی??یت نص??ه و نیمه مدیریت کنند و به درآمدی دست پیدا کنند.

- دسته‌ای دیگر می‌خواهند کارآ??رین باشند و همواره با ابتکارهایی، سرویس خود را بهتر کنند.

- کسانی را هم داریم که دوست دارند نویسنده اینترنتی باشند. اینها هم طی??‌های مختل??ی دارند: دسته‌ای که می‌خواهند با نوشتن مطالبی هر چند سطحی و پوسته‌ای لایک بیشتر بخورند و ترا??یک سایت خود را بالا ببرند. دسته‌ای که چند صباحی مطالب خوبی می‌نویسند و زود مأیوس می‌شوند و صحنه را ترک می‌کنند و دسته‌ای با پشتکار زیاد که تسلیم نمی‌شوند و می‌خواهند با مخاطب‌شناسی و ایجاد محتواهای تأثیرگذار، مخاطبان خود را به اندیشیدن تشویق کنند و در آنها تغییر ایجاد کنند.

حالا ما در این پست می‌خواهیم ببینیم که این جماعت آرمانگرای آخری از چه تکنیک‌هایی می‌توانند است??اده کنند تا بتوانند مو??ق‌تر باشند.

 

 


۱- است??ان کینگ:

«هد?? از نویسندگی پول درآوردن، مشهور شدن، دوست پیدا کردن یا محبوب شدن نیست. در پایان، آنچه هد?? غایی نویسندگی است، غنی کردن زندگی کسانی است که آثارتان را می‌خوانند و نیز غنی کردن زندگی خودتان است.»

5-26-2014-8-27-31-PM.jpg

تر??ند شماره یک شما باید این باشد که بتوانید خوانندگان خود را به شدت تحت تأثیر قرار بدهید، تلنگری به آنها بزنید و آنها را رخوت درآورید، مطلبی منتشر کنید که هر چند توسط جماعتی اندک درک شود، اما آنقدر مهم باشد که این دسته ماه‌ها و یا سال‌ها شما را ??راموش نکنند.

 

در وب ??ارسی هم، ما ??وروم‌ها و سایت‌هایی داریم که با انتشار خبرهای سطحی، ترا??یکی بسیار بیشتر از وبلاگ‌های خوب دارند.

اما آیا هد?? هیت است؟!

جالب است که حتی از دید اقتصادی هم این ??وروم‌ها و سایت‌ها در طولانی‌مدت مو??ق نیستند. چرا؟

ال??- گوگل میانه‌ای با این سایت‌ها ندارد و رنک این سایت‌ها عموما پایین است.

ب- مخاطب ??قط برای سرگرمی ??قط چند ثانیه‌ای در آنها می‌ماند و بعد به کل آنها را ??راموش می‌کند.

ج- میزان کلیک روی آگهی آنها پایین است و حتی اگر میزان کلیک آنها باشد، شاخص مهم‌تری که «خرید به ازای کلیک» باشد، در آنها پایین است.

این سایت‌ها مثل شهابی می‌آیند و می‌روند و هیچ کدام عمری طولانی ندارند.


۲- زمانی که می‌توانید حر??ی را در قالب عبارات کوتاه بیان کنید، از عبارات طولانی است??اده نکنید.

این حر?? را جورج اورول گ??ته است.

 

 

5-26-2014-8-27-41-PM.jpg

 

سرراست حر?? بزنید، لقمه را دور سر نچرخانید، تا جایی که می‌توانید ساده و پیراسته مطالبتان را ذکر کنید.

 


۳- در مورد آنچه که در آن تخصص و مهارت دارید، بنویسید.

 

هیچ کس به اندازه خودتان با مهارت‌ها و دانش‌ خودتان آشنا نیست.

متأس??انه مشکل وبلاگستان ما این است که همه با دیدن مو??قیت چند سایت آی‌تی تصور می‌کنند که برای مو??ق شدن باید در مورد آی‌تی نوشت.

اما باور کنید که سوژه‌های زیادی برای مو??ق شدن به غیر از آی تی وجود دارند، مشکل این است که خیلی‌ها استعداد لازم برای نوشتن مطالب خودشان ندارند.

هنوز هم در وبلاگستان ما جای سایت یا وبلاگی که گردانندگان آن عاشق ??وتبال‌های خارجی باشند و با تحلیل‌های عالی به صورت چندرسانه‌ای در مورد ??وتبال بنویسند خالی است. به همین ترتیب ما کمتر وبلاگی با محتوای تاریخ یا علوم پایه‌ای مثل ??یزیک یا شیمی داریم.

در صورتی که من به عنوان یک آدم غیرمتخصص مثلا در زمینه شیمی، ??یزیک یا ریاضیات می‌دانم که می‌شود وبلاگ‌هایی جذاب در مورد این رشته‌ها درآورد.

شرط مو??قیت در محیط اینترنت ایجاد محتواهای مت??اوت و غیرتکراری است و نه مثلا تلاش برای نقل اخبار نه‌چندان مهم در مورد گجت‌هایی که مردم ایران با توجه به شرایط اقتصادی که در آن به سر می‌بریم، قدرت خرید آنها را ندارند!


۴- نوشتن کار سختی است؟ مشکل چیست؟ آیا استعداد ندارید؟!

 

نه! در حقیقت اگر دشواری برای نوشتن دارید و نمی‌توانید م??اهیم ذهنی خود را روی کاغذ آورید، اگر انگشتان شما به راحتی روی کیبورد به رقص درنمی‌آیند، به خاطر این است که نوشتن واقعا کار دشواری است.

می‌گویند که از کوزه همان برون تراود که در اوست. اگر شما آدم اهل مطالعه‌ای نباشید و انبوهی از جملات، اصطلاحات، داستان‌ها، لطای?? و استعاره‌ها را نخوانده باشید، اگر دایره واژگان شما محدود باشند، همیشه در نوشتن مشکل خواهید داشت.

من آدم‌های متخصص زیادی چه در پزشک و چه مهندس می‌شناسم که آدم‌های خوش??کری هستند، اما ??قط معدودی از آنها مهارت‌های نوشتاری لازم را دارند.

ممکن است تصور کنید که نوشتن یک مطلب ??ناوری که دیگر مطالعه ادبی نمی‌خواهد! اما سخت در اشتباهید! مطالعه مستمر آثار ادبی شما را از قالب یک نویسنده ماشینی درمی‌آورد و به یک نویسنده انسان‌گرا تبدیل می‌کند. در این صورت می‌توانید بهتر مقدمه خود را شروع کنید، بهتر روانشناسی از راه دور کنید و بهتر با مخاطب خود در تماس قرار بگیرید.

نوشتن علاوه بر مطالعه و داشتن یک ??رهنگنامه ذهنی، محتاج زمان، تلاش، تمرکز و البته قریحه درونی نویسندگی است.

از سوی دیگر نوشتن جسارت هم می‌خواهد، جسارتی برای خودابرازی در مقابل در هزاران ن??ر!

تأکید می‌کنم که نوشتن محتاج آزمون و خطاهای مکرری در عرض چند سال است.


۵-شالوده یک نظام ذهنی استوار را در نوشته‌های خود ایجاد کنید.

ارنست همینگوی جایی گ??ته بود:

نوشتن معماری است و نه طراحی داخلی.

5-26-2014-8-27-54-PM.jpg

 

 

من در وبلاگستان به وبلاگ‌های زیادی برخورده‌ام که نویسندگان آنها استعداد خوبی برای نوشتن دارند. اگر جزء جزء هر پست آنها را ببینید، می‌توانید آثار نبوغ را در بعضی از آنها پیدا کنید.

 

اما مشکل این بلاگرها عموما این است که یک شالوده و اسکلت برای نوشته‌های خود ندارند. نوشته‌های آنها بند بند نیست. مخاطب آنها نمی‌داند سر و ته نوشته آنها کجاست. آنها گاهی دچار پرش‌های ??کری هم می‌شوند.

طبعا دنبال کردن مستمر چنین نوشته‌هایی بسیار دشوار است.

اگر می‌خواهید نوشته‌ای خوب داشته باشید، باید بتوانید مینیمیال سخن بگویید. ابتدا در چند جمله هد?? کلی از نوشتن پست را بیان کنید و مخاطب را مشتاق خواندن پاراگرا??‌های بعدی کنید و بعد منظم و نظام‌مند بنویسید.

جدا کردن جملات از هم در قالب پاراگرا??، بولد کردن کلمات کلیدی مهم، است??اده از خطوط حد ??اصل، عناوین میان پستی هم در این راه به شما کمک می‌کنند.


۶- به جای نگرانی در مورد سبک و شیوه نوشتاری، روی خود محتوای ارائه شده تمرکز کنید.

پائولو کوئلیو جایی گ??ته است که سبک نویسندگی مثل پیراهن یک بانو می‌ماند، گرچه نوع پوشش مهم است، اما چیزی که مهم است زیبایی خود شخص است.

 

 

5-26-2014-8-28-04-PM.jpg

 

هد?? اصلی شما باید این باشد که پیام مهمتان را به گوش مخاطب خود برسانید. اگر روی پیام اصلی کار نکنید و همه‌اش در پی ظواهری مثل عکس، طراحی پوسته، SEO سایت یا است??اده از اصطلاحات پیچیده باشید، در نهایت مو??ق نخواهید بود.

 

مهم این است که خواننده احساس کند که در پشت همه مطالب شما یک ذهن خلاق وجود دارد که می‌خواهد پیام، یک شیوه ??کری یا زاویه دید مت??اوت را آشکارا یا پنهان القا کند.

اگر حتی عده قلیلی از خوانندگان شما متوجه چنین ذهیتی در شما بشوند، رویکردشان به شما مت??اوت خواهد بود، ا??ت و خیزهای شما را تحمل می‌کنند و برای دریا??تن آن اشارات و استعاره‌های پنهان در نوشته‌های شما، مطالب شما را با دقت بیشتری می‌خوانند.

منبع پی سی دانلود

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...