رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
Ahmad2013

راهکارهایی برای ردیابی موبایل و تبلت به سرقت رفته

پست های پیشنهاد شده

[h=1]راهکارهایی برای ردیابی موبایل و تبلت به سرقت ر??ته[/h]

به سرقت ر??تن تبلت یا موبایل، گاهی اجتناب ناپذیر است. در این مقاله راهکارهایی به شما ارائه می‌شود تا در صورت بروز این حادثه بتوانید به درستی اقدام کنید.Block-Stolen-Phone.jpgگوشی‌های تل??ن همراه، لپ‌تاپ‌ و انواع تبلت از جمله دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند اطلاعات مختل?? کاری، خانوادگی و خصوصی شما را دربربگیرند و به همین دلیل درصورت م??قودی و یا به سرقت آنها جدا از بحث‌های مالی ممکن است مشکلات دیگری هم در انتظار شما باشد.به گزارش پایگاه خبری ??ناوری اطلاعات برسام و به نقل از ایسنا، به دنبال استقبال مردم از گوشی‌های هوشمند و گران قیمت متاس??انه استقبال کی??‌قاپان و سارقان هم از این گوشی‌ها بیشتر شده و در موارد بسیار زمانی که به عنوان مثال ??رد در خیابان در حال مکالمه با گوشی است، ??رد دیگری با موتور و یا حتی پیاده به او نزدیک شده و گوشی یا تبلت او را به راحتی و به سرعت می‌قاپد و تازه از این لحظه است که پس گر??تن دستگاه مورد نظر و جلوگیری از سوءاست??اده از اطلاعات داخل آن اهمیتی ویژه پیدا می‌کند اما با این وجود بسیاری دقیقا نمی‌دانند هنگام مواجهه با چنین مشکلی باید کار را از چه طریق و چه مجرایی پیگیری کنند.

در مورد برخی از کالاها مانند گوشی تل??ن همراه امکان ردیابی و شناسایی کالای مسروقه تا حدودی وجود دارد و شخص مالباخته در صورتی که شماره سریال گوشی موبایل را داشته باشد، می‌تواند به پیدا شدن گوشی سرقتی خود امیدوار باشد البته به شرطی که گوشی او به دست اوراق‌چیان نی??تاده باشد.

بنا بر اعلام ??عالان بازار موبایل این احتمال در مورد کالاهایی نظیر هارددیسک، حا??ظه ??لش، تبلت و لپ‌تاپ‌باختگان به مراتب ضعی?? تر و گاه حتی بعید است و شاید بهتر باشد که ??رد قید لپ‌تاپ سرقتی خود را بزند!

تجربیات ا??رادی که پس از سرقت مو??ق به پس گر??تن وسیله خود شده‌اند نشان می دهد که در بسیاری موارد ??ردی معتاد برای تامین هزینه های اعتیاد خود دست به سرقت این اقلام می‌زند و با توجه به این که کالایی مانند گوشی موبایل مورد نیاز همگان است؛ پس از خارج کردن سیم کارت از آن، گوشی یا تبلت باقی مانده را با قیمتی اندک به ??ردی که هیچ اطلاعی از مسروقه بودن آن ندارد می ??روشند اما گ??ته‌های ??عالان صن??ی بر این نکته دلالت دارد که در بسیاری موارد هم این کالاها از تهران خارج شده و در شهرستانهای مجاور به ??روش می‌رسند.

همچنین ممکن است ا??راد به اوراق گوشی یا لپ تاپ دست زده و قطعات مختل?? آنها را به تعمیرکاران ب??روشند که البته در این زمینه هشدارهای متعددی به تعمیرکاران داده شده و تاکید شده است در صورت مواجهه با این موارد مجازاتهای مختل??ی در انتظار ??رد خاطی خواهد بود.

این ات??اق به گ??ته برخی ??عالان بازار موبایل از سیستم ناقص شناسایی و کدگذاری کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی در کشور ما نشات می‌گیرد.

چرا که در سایر کشورها امکان شناسایی لپ‌تاپ از طریق شماره سریال لپ‌تاپ یا مک‌آدرس کارت شبکه وجود دارد و صاحب کالا با ارائه این کد به سازمان‌های مربوطه می‌تواند در صورت اتصال لپ‌تاپ به اینترنت، یا ارائه لپ‌تاپ برای ??روش کالای خود را بیابد.البته در کشور ما هم گ??ته می‌شود که چنین امکانی وجود دارد اما با این حال در موارد متعدد ??رد مال باخته به نتیجه دلخواه خود نرسیده و در نهایت ناکام می‌ماند.به عبارت دیگر می‌توان این طور نتیجه گر??ت که ظاهرا در کشور ما چنین سیستمی چندان قوی عمل نمی‌کند.

علاوه بر این در موارد متعدد هستند مالباختگانی که شماره سریال یا مک آدرس لپ‌تاپ یا گوشی و تبلت خود را ندارند و به این ترتیب به ناچار قید وسیله سرقتی را می‌زنند.

اما برای جلوگیری از این مشکل نرم ا??زارهای متعددی طراحی و وارد بازار شده که است??اده و نصب آنها می تواند تا حد بسیاری مشکل را برطر?? کند.

دراین زمینه در حال حاضر چندین سرویس وجود دارند که می توانید با پرداخت هزینه‌ای از آنها خدمات لازم را بگیرید اما چندین سرویس رایگان نیز وجود دارد.در این میان تمامی سرویس‌های ردیابی به شکلی مشابه کار می‌کنند و کا??ی است شما یک نرم ا??زار ردیابی برروی دستگاه خود نصب کرده و یک حساب کاربری با سرویس مورد نظر برقرار کنید.

اگر شما پلت??رم خود (حال می خواهد لپ‌تاپ باشد یا تبلت) را گم کردید می توانید به وب سایت سرویسی که حساب کاربری ساختید ر??ته و وارد حساب خود شوید سپس می توانید مکان دستگاه خود را یا??ته و از راه دور آن را کنترل کنید.

البته دقت داشته باشید ردیابی لپ‌تاپ گم شده یا به سرقت ر??ته بسیار مشکل‌تر از یک پیدا کردن یک گوشی هوشمند است.

یک گوشی هوشمند به احتمال زیاد در اوقات خاصی به طور مکرر به یک شبکه متصل شده و در حالت standby قرار می گیرد بنابراین آن سرویس مربوطه قادر است مکان دقیق گوشی هوشمند را به شما اطلاع رسانی کند.اما اگر یک لپ‌تاپ خاموش باشد یا به یک شبکه وای ??ای متصل نباشد سرویس مربوطه قادر نیست مکان دقیق آنرا به شما گزارش کرده و یا امکان کنترل از راه دور را در اختیار شما قرار دهد و به همین دلیل می توان گ??ت که در حالت کلی احتمال پیدا کردن مجدد موبایل سرقت شده به مراتب بیشتر از لپ‌تاپ است.

اما نکته دیگری که می تواند تا حدی نگرانی‌های شما را پس از به سرقت ر??تن یا گم شدن دستگاهتان کاهش دهد رمزگذاری داده‌های آن است به همین دلیل توصیه می‌شود محتویات لپ‌تاپ خود را با است??اده از نرم‌ا??زارهای مناسب رمزنگاری کنید چراکه با این کار می‌توان یک لایه امنیتی برای ??ایل‌ها و پوشه‌های شخصی خود در لپ‌تاپ ایجاد کرده و اجازه دسترسی به محتویات آن را از ا??راد غیرمجاز بگیرید.

همچنین نرم‌ا??زارهایی هم وجود دارند که به هنگام نصب آنها باید شناسه کاربری و پسورد خود را در سایت مربوط به آنها ایجاد کنید تا پس از به سرقت ر??تن با وارد کردن شناسه کاربری و پسورد خود بر روی سایت مکان آن را پیدا کنید.

گ??ته می‌شود گاهی برخی از این نرم ا??زارها حتی این امکان را می‌دهند که از ??رد سارق از طریق لپ‌تاپ یا گوشی به سرقت ر??ته چند عکس بگیرید.علاوه بر این گ??ته می‌شود به‌ کمک برخی از این نرم‌ا??زارها حتی می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن و پیش از هرگونه سوء‌است??اده احتمالی از اطلاعات محرمانه خود، با ارسال یک سیگنال ??عال‌سازی از طریق اینترنت یا پیامک، تمام اطلاعات محرمانه خود را پنهان و حتی آنها را حذ?? کنید.

همچنین می‌توانید رایانه را از راه دور ق??ل کنید تا هیچ کاربری پیش از وارد کردن گذر واژه صحیح نتواند از آن است??اده کند.اما در هر صورت با داشتن نرم‌ا??زار یا بدون آن، در هر صورت راه پیگیری سرقت انواع گوشی، تبلت و لپ تاپ از این قرار است که شما ابتدا به نزدیک‌ترین مرکز خدمات ارتباطی مراجعه کرده و درخواست کنید که ابتدا سیم کارت شما سوزانده شود تا احتمال سوء است??اده‌های احتمالی از بین برود.در مرحله بعد با مراجعه به نزدیک ترین پاسگاه یا دادسرای نیروی انتظامی مشخصات وسیله مسروقه را اعلام می کنید تا پس از آن نامه‌ای خطاب به تمامی اپراتورهای تل??ن همراه ابلاغ شود تا در صورتی که ??رد سارق از گوشی یا تبلت شما برای سیم‌کارت هر یک از اپراتورها اقدام کرد امکان پیگیری آن وجود داشته باشد.

درنهایت با توجه به این که بخش عمده‌ای از ا??رادی که دچار این مشکل می‌شوند در انتها از بازیابی دستگاه خود نا امید می‌شوند شاید همچنان بهترین راه توجه ??راوان و پیشگیری از وقوع ات??اقات این چنینی باشد.

 

منبع:barsam.ir

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...