رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

8 دليل طبي چاقی

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1506[/ATTACH]

 

 

اين موضوع حقيقت دارد که معمولا ما در صورتي دچار چاقي يا اضا??ه وزن مي*شويم که يا زياد غذا بخوريم يا به اندازه کا??ي ??عاليت بدني نداشته باشيم. اما گاهي چاقي مي*تواند دلايل پزشکي داشته باشد که در اينجا به 8 مورد آن اشاره مي*کنيم.

1.کم*کاري تيروييد

 

در اين حالت، غده تيروييد که به شکل پروانه در پايين گلو قرار گر??ته است، به اندازه کا??ي هورمون تيروييدي ترشح نمي*کند. از آنجا که اين هورمون نقش کليدي در تعادلات متابوليکي دارد، توليد کم آن سبب کندي متابوليسم شده و در نتيجه هر چه ??رد مصر?? مي*کند، به شکل چربي ذخيره شده و به انرژي تبديل خواهد شد. زنان 6 برابر مردان به اين بيماري مبتلا مي*شوند و به همين دليل ميزان شيوع چاقي در آنها بيشتر است. در صورتي که پزشک شما تشخيص داد مبتلا به کم*کالري تيروييد هستيد، احتمالا براي شما هورمون درماني را تجويز خواهد کرد.

2.مصر?? قرص*هاي ضدبارداري

 

اکثر قرص*هاي پيشگيري از بارداري از 2 هورمون پروژسترون و استروژن تشکيل شده*اند که جلوي تشکيل تخمک را تا 99 درصد مي*گيرد. با اين حال مصر?? اين قرص*ها تا حد کمي مي*تواند سبب اضا??ه وزن شود. دليل آن هم تاثير استروژن در ذخيره*سازي چربي توسط ارگان*ها است که البته يک ضرورت براي بدن زن در حين بارداري است. در صورتي که شما براي پيشگيري از بارداري از قرص است??اده مي*کنيد، بهتر است هر چند وقت يک بار روش خود را تغيير داده و از روش*هاي ديگر کمک بگيريد.

3.مصر?? قرص*هاي ضدا??سردگي

 

قرص*هاي ضدا??سردگي مي*توانند تعادل ترکيبات شيميايي مغز را تغيير دهند و ??رد را از حالت ا??سردگي رها کنند. با اين حال در اکثر موارد مصر?? آنها سبب اضا??ه وزن جزيي خواهد شد. در صورتي که شما به هر دليلي از اين نوع قرص*ها مصر?? مي*کنيد، بهتر است در کنار آن عادات صحيح زندگي را هم به کار ببنديد، يعني يک رژيم غذايي سالم داشته باشيد و به اندازه ورزش کنيد.

4.ديابت نوع 2

 

ديابت نوع 2 زماني به وجود مي*آيد که بدن به اندازه کا??ي انسولين ترشح نکند يا بدن نسبت به آن مقاوم باشد. درمان*هاي آنتي*ديابتيکي که براي اين بيماران تجويز مي*شود معمولا سبب بروز اضا??ه وزن مي*شود. درمان با انسولين يا ساير داروها خواه*ناخواه کمي اضا??ه وزن براي بيمار به دنبال دارد، پس در صورتي که به ديابت نوع 2 مبتلا هستيد، بهتر است در کنار داروهاي آنتي*ديابتيک داروي مت??ورمين هم مصر?? کنيد اما قبل از هر چيز با پزشک خود مشورت کنيد چون اين دارو با همه سازگار نيست.

5.نشانگان کوشينگ

 

اين بيماري نادر که به نام هيپرکورتيزوليسيم هم معرو?? است در اثر ترشح زياد کورتيزول توسط غدد ??وق*کليوي ايجاد مي*شود. وظي??ه اين هورمون کنترل ??شارخون و متابوليسم است. برخي از نشانه*هاي ابتلا به اين بيماري وزن*گيري به ويژه در ناحيه صورت و گردن، خستگي، پر??شاري خون و ا??زايش قندخون است. عوامل زيادي مي*توانند زمينه ابتلا به اين ناراحتي را ??راهم کنند. به عنوان مثال هورمون* درماني طولاني براي بهبود بيماري*هايي نظير آسم يا تومورهاي غيرسرطاني جزو اين دسته*اند. با توجه به دليل ابتلا به بيماري؛ جراحي، راديوتراپي يا مصر?? داروهاي کم*کننده توليد کورتيزول مي*تواند موثر باشد.

6.نشانگان تخمدان پلي*کيستيک

 

به هم ريختگي تعادل هورموني مي*تواند سبب بروز کيست يا کيسه*هاي مايع حاوي تخمک شود که از تخمدان*ها آزاد نشده*اند. اين کيست*ها روند تخمک*گذاري* را مختل کرده و در نتيجه سبب اضا??ه وزن، پرمويي در صورت، اختلال در دوره*هاي عادت ماهانه و گاهي ظاهر شدن آکنه مي*شود. در صورتي که به اين ناراحتي دچار شديد، اولين توصيه پزشک تغيير شيوه زندگي و مصر?? داروهايي مثل مت??ور??ين است که متابوليسم را کنترل کرده و سبب تعادل هورموني مي*شود.

7.مصر?? استروژن

 

با آغاز يائسگي ميزان توليد هورمون استروژن در بدن کاهش قابل ملاحظه*اي پيدا مي*کند که از جمله نشانه*هاي آن گرگر??تگي و عرق کردن*هاي شبانه است. در اين حالت پزشک معمولا هورمون درماني جايگزين را پيشنهاد مي*کند. هورمون درماني خود مسب جذب آب است که به دنبال آن ??رد شاهد ا??زايش وزن خود خواهد بود. در کنار اين موضوع با ا??زايش وزن متابوليسم هم کند*تر مي*شود. براي حل اين مساله هم بهترين توصيه انتخاب عادات صحيح غذايي و تمرينات ??يزيکي براي مقابله با تغييرات ناشي از يائسگي است.

8.استروييدها

 

مصر?? کورتيکواستروييدها معمولا براي درمان آرتريت روماتوييد، آسم يا ديگر بيماري*ها است??اده مي*شود و التهابات دردناک را تسکين مي*دهد. اما در عين حال ميزان جذب آب توسط بدن را ا??زايش مي*دهد. از سوي ديگر چون ??رد مبتلا به اين ناراحتي*ها تحرک کمتري دارد، کالري کمتري مي*سوزاند و دچار اضا??ه وزن خواهد شد. اگر از چاقي در اين شرايط رنج مي*بريد، از پزشک خود بخواهيد نوع درمان را تغيير دهد اما توجه داشته باشيد داروهاي ديگر شايد مسبب چاقي نباشند اما عوارض ديگري به دنبال خواهند داشت.

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...