رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

مام*ها براي پوست ضرر دارند ؟؟

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1502[/ATTACH]

 

 

مام*ها از محصول*هايي هستند که ??روش آنها در تابستان بيشتر مي*شود. دکتر محمدجواد ناظمي، متخصص پوست و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران درباره اين محصول*هاي بهداشتي، توضيح*هاي جالبي دارند که خواندنش خالي از لط?? نيست.

آقاي دکتر! دئودورانت*ها و ضدعرق*ها و به خصوص مام*ها در تابستان زياد است??اده مي*شوند. چگونه اين مواد قادرند از ايجاد بوي بد پيشگيري *کنند؟

 

همه انسان*هاي سالم به درجه*هاي مت??اوتي عرق مي*کنند؛ چرا که ترشح عرق ضمن تنظيم درجه حرارت بدن، خواص م??يد ديگري هم دارد. بنابراين تقريبا همه ما به اين محصول*هاي بهداشتي نياز داريم

بعضي*هايمان بيشتر؟

 

بله، بعضي*ها بيشتر.چون بعضي*هايمان بيشتر عرق مي*کنيم. ل??ظ هيپرهيدروز به مواردي اطلاق مي*شود که مقدار ترشح عرق بيش از حد طبيعي است که گاهي نه تنها موجب آزار جسمي بلکه موجب صدمه*هاي روحي و حتي شرمساري اجتماعي مي*شود. هيپرهيدروز اغلب به طور ات??اقي در مراجعه بيماران به کلينيک*ها براي بيماري*هاي ديگر توسط پزشک معالج تشخيص داده مي*شود.

حالا کدام يک از اين محصول*ها بهترند: ضدعر*ق*هاي محلول يا مام*ها؟

 

دئودورانت*ها و ضدعرق*ها به صورت ??وم*ها و ??رمول*هاي ??راوان وجود دارند؛ مثل رول*ها، ژل*ها، حالت*هاي چسب مانند، صابون* و... که بسياري از اين محصول*ها براي مصر?? زيربغل هستند. اگر چه دئودورانت*ها و ضدعرق*ها دسته بزرگي از محصول*هاي بهداشتي ـ آرايشي را در آمريکا تشکيل مي*دهند ولي تاثير زيادي در بيماران با هيپرهيدروز (تعريق شديد) نداشته و اثر آنها نيز موقتي است.

اين که عرق بعضي*ها بدبوتر است، آيا به اين خاطر نيست که آنها از مام است??اده نمي*کنند؟

 

نه! ممکن است اين ا??راد زيادتر از حالت عادي عرق کنندولي به علت تعداد کم ا??راد مبتلا به هيپرهيدروز (تعريق شديد) در جامعه، به نظر مي*رسد بعضي غذاها و نيز تعدادي از داروها مي*توانند موجب بوي بد بدن شوند.

براي اين ا??راد مام*ها جوابگو هستند؟

 

نه؛ آنها بايد دنبال درمان باشند. براي درمان تعريق شديد (هيپرهيدروز) راه*هاي مختل??ي وجود دارند ؛ مثلا آلومينيوم و ساير نمک*هاي متاليک (??لزي) مثل زيرکونيوم که به علت انسداد مکانيکي غدد عرق موجب کاهش ترشح عرق مي*شوند.

درمان تزريقي هم وجود دارد؟

 

بله، يکي از راه*هاي ??يزيکي در درمان تعريق شديد اين است که آب معمولي و جريان الکتريکي براي تعويض يون*هاي داخل غدد عرق و جدار آنها است??اده مي*شود.تزريق بوتولينوم نيز به علت کاهش ترشح غدد عرق از راه*هاي کنترل است. است??اده از ترکيب*هاي موضعي آنتي*کولينرژيک* که موجب کاهش ترشح* مي*شوند نيز کمک درماني است.جراحي و قطع اعصاب سمپاتيک تنه*اي نيز از ديگر راه*هاي درماني است.

داروهاي خوراکي چطور؟

 

درمان*هاي سيستميک و است??اده از بعضي داروها مانند تعدادي از داروهاي ضدا??سردگي (سه حلقه*اي**ها) و آنتي*کولينرژيک*هاي خوراکي و حتي روان*درماني نيز هر کدام ضمن کنترل و کاهش غدد عرق عوارض ديگري دارند که گاهي مصر?? آن در بيماران با مشکل*هايي همراه است.

حالا اگر کسي نتوانست با مام*ها جلوي عرق کردن را بگيرد، چه مشکلاتي پيدا مي*کند؟

 

هيپرهيدروز ضمن ايجاد مشکل*هاي اجتماعي، موجب کاهش اعتماد به ن??س و ناتواني شغلي و حتي به علت صدمه به ک??ش*ها و البسه، موجب ضرر مالي نيز مي*شود.

آيا اين واقعيت که مي*گويند بوي معطر مام نمي*تواند بوي بد عرق بعضي*ها را از بين ببرد، صحيح است؟

 

بله؛عرق اين ا??راد بسيار بد بو است و مبتلا به برم*هيدروز هستند. برم*هيدروز نيز شبيه هيپرهيدروز بوده ولي در اين حالت غدد عرق بوي بدي *داشته و نواحي گر??تار اغلب زيربغل و پاها هستند. اگر چه گر??تاري دو ناحيه مزبور از نظر ابتلاي نوع غدد عرق مت??اوت هستند، ولي در صورت ابتلاي ثانوي به ميکروب يا قارچ موجب بوي بد نواحي ??وق مي*شوند. اگر چه قابل ذکر است که غدد عرق تنها عامل بوي بدن نيست و موارد ديگري چون سبوم (غدد چربي داخل پوست) و پوست سر عامل بوي بدن هستند.

براي خريد يک مام چه ويژگي*هايي را بايد در نظر بگيريم؟

 

مصر?? دئودورانت*ها و ضدعرق*ها به عنوان يک محصول آرايشي ـ بهداشتي در جامعه رواج داشته و ا??راد بالغ به خصوص خانم*ها به طور ??راوان و وسيع از اين ترکيب*ها است??اده مي*کنند که به صورت ??رمول*ها و مارک*هاي مختل?? و با رايحه*هاي خوشبو و مت??اوت در بازار موجود هستند. تهيه چنين محصول*هايي راحت بوده و احتياج به هيچ*گونه نسخه*اي نداشته و محدوديتي نيز براي مصر?? آنها به عنوان محصول*هاي آرايشي بهداشتي وضع نشده است. ترکيب*ها و ??رمولاسيون* اين محصول*ها عمدتا شامل املاح آلومينيوم يا زيرکونيوم است که با غلظت*هاي مختل?? در کارخانه*هاي مختل?? توليد مي*شوند و نيز جهت از بين بردن ميکروب*ها آنتي*بيوتيک*هاي مختل??ي به آنها اضا??ه مي*شوند و هر کدام داراي ترکيبات نگهدارنده**اي هستند که از ميکروبي شدن يا قارچي شدن يا ??ساد آنها در کوتاه*مدت يا مدت تعيين شده جلوگيري مي*کنند و نيز هر مارکي اسانس و رايحه*اي براي خوشبو شدن آنها به اين محصول*ها اضا??ه مي*کنند.

ممکن است کسي با است??اده مام در زير بغلش دچار حساسيت و خارش شود؟

 

خب، از آنجا که درجه حساسيت ا??راد مت??اوت است، امکان چنين حساسيتي با هر ترکيبي وجود دارد و لازمه درمان اين مشکل، قطع مصر?? محصول و درمان اختصاصي است. شايع*ترين عارضه*اي که ممکن است ايجاد شود درماتيت*هاي (التهاب*هاي) موضعي ناشي از تحريک اين مواد است که اين مورد بيشتر در ارتباط با نمک*هاي آلومينيوم يا آلومينيوم است که در نواحي زيربغل و گاه دست*ها و پاها (محل*هاي مصر??) ايجاد مي*شود. با کاهش د??عه*هاي مصر?? يا است??اده در ترکيبات ملايم*تر از مارک ديگر و نيز است??اده از آن در پوست خشک*شده و به*خصوص شب*ها که عرق کردن کمتر است ضمن اينکه موجب اثر بيشتر و عوارض کمتر مي*شود، آسيب کمتري نيز به البسه وارد مي*کند. در صورت بروز چنين التهابي است??اده از ک??ر??م*هاي موضعي استروييد براي ر??ع مشکل و قطع محصول کمک مي*کند. پس لازم است از مصر?? چنين محصول*هايي به د??عات مکرر و زياد و نيز در سطح وسيع و گسترده و عرق کرده پرهيز کرد.

گاهي با مصر?? مام*ها يک ضايعه گلوله*اي شکل در زير بغل ايجاد مي*شود که بعضي*ها آن را با سرطان اشتباه مي*گيرند و نمي*دانند ضايعه از کجا ناشي مي*شود. چرا؟

 

ببينيد؛ يک ترکيب که اغلب در دئودورانت*ها وجود دارد زيرکونيوم است که ممکن است موجب اين واکنش (گرانولوم زيرکونيوم) شود که به صورت يک ضايعه التهابي نسبتا س??ت سلولي و تقريبا گرد و به اندازه چند ميلي*متر يا بزرگ*تر بوده که در توده پوست زير بغل به وجود مي*آيد. اين ضايعه ناشي از حساسيت تاخيري به ترکيب زيرکونيوم بوده و درصورت حدس چنين تشخيصي نمونه*برداري (بيوپسي) از پوست توصيه مي*شود و در صورت اثبات بيماري احتياج به درمان اختصاصي دارد ولي مي*توان اظهار کرد که باوجود مصر?? بسيار زياد چنين محصول*هايي عوارض خيلي جدي تاکنون گزارش نشده و تعدادي نيز به صورت تئوري بوده است.

 

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...