رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

شيمي*درماني و زخم*هاي دهاني

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1490[/ATTACH]

 

 

سرطان دهان شامل طي??ي از ضايعه*هاي بدخيم است که در دهان ات??اق مي*ا??تد که يا منشا آن خود با??ت دهان است يا از بدخيمي*هاي ساير نقاط بدن ناشي مي*شود. براي دستيابي به سلامت دهان، دندان*پزشک بايد به عنوان يک عضو، هماهنگ با تيم مراقبت*هاي بهداشتي بيماران سرطاني عمل *کند.

بيماراني که شيمي*درماني مي*شوند ممکن است تظاهراتي از قرمزي و زخم در مخاط دهان، ع??ونت با??ت*هاي اطرا?? دهان، خون*ريزي بيش از حد در پي ضربه*هاي خ??ي??، خشکي دهان و كم*خوني را داشته باشند. التهاب مخاط دهان (مخاط دهان قرمز، حساس و پوسته*پوسته مي*شود و کنده شدن لايه سطحي در آن مشابه يک سوختگي شديد دهاني است) در بيش از 40 درصد بيماران تحت معالجه با شيمي*درماني رخ مي*دهد و اغلب به عنوان يک ??اکتور محدودکننده دوز شيمي*درماني و به عنوان عامل قطع دوز با ??واصل زماني در پرتودرماني مطرح مي*شود. در شيمي*درماني، التهاب مخاط دهان اغلب بين روز ه??تم و چهاردهم شيمي*درماني ظاهر مي*شود و اين زماني است که داروها باعث کاهش شديد تعداد گلبول*هاي س??يد خون مي*شوند. التهاب مخاط دهان معمولا 1 تا 2 ه??ته بعد از اتمام درمان ??روکش مي*کند. بيماران معمولا وجود زخم، درد، اختلال در بلع، عدم درک مزه و مشکل در غذا خوردن را گزارش مي*کنند. مشکل در خوردن غذا، خطرات ع??ونت دهاني و سيستميک را ا??زايش مي*دهد. اگر غدد بزاقي اصلي تحت اشعه قرار گر??ته باشند، بعد از شروع اوليه التهاب مخاط دهان ممکن است خشکي دهان رخ دهد.

براي کاهش اين مشکل*ها چه بايد کرد؟

 

• است??اده از دهان*شويه ملايم (آب نمک مخلوط با جوش شيرين) براي تميز نگه داشتن سطوح زخمي دهان تا حد ممکن.

• است??اده از بي*حس*کننده*هاي موضعي مثل ژل ليدوکائين يا يک محلول آنتي*هيستامين (بنزيدامين، دي??ن هيدرامين، پرومتازون) که مي*تواند درد را کنترل کند. اين عوامل را مي*توان با شير منيزي (Maalox) مخلوط کرد تا به صورت يک پوشاننده عمل کنند (براي محا??ظت از نواحي زخمی)

• است??اده از دهان*شويه*هاي ضدميکروبي نظير کلرهگزيدين.

• داروهاي ضدالتهاب مثل دگزا متازون يا عصاره بابونه

• دريا??ت کا??ي آب

• رژيم غذايي نرم، پروتئين و مکمل ويتامين در مقادير درماني.

• هواي مرطوب (مرطوب*کننده يا تبخيرکننده)

• اجتناب از الکل، تنباکو و غذاهاي محرک (به عنوان مثال ميوه*ها و آبميوه*هاي خانواده مرکبات، غذاهاي داغ و تند)

در است??اده*کنندگان از دندان مصنوعي تا زمان برطر?? شدن مرحله حاد التهاب دهان، بيمار نبايد از آن است??اده کند. زماني که بيمار شيمي*درماني سرپايي يا بيمارستاني دريا??ت مي*کند، دندان*پزشک بايد از شمارش گلبول*هاي س??يد بيمار و وضعيت پلاکتي وي، قبل از انجام مراقبت*هاي دندان*پزشکي آگاهي داشته باشد.

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...