رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

عمر مردان کمتر از زنان

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1255[/ATTACH]

 

چرا مردان کمتر از زنان عمر مي کنند؟ يک کتاب جديد به نام «چرا مردان اول مي ميرند؟» شرح داده است که چگونه مردان مي توانند اين ??اصله را از بين ببرند. گوش کنيد اي مردان! وقتش رسيده است که پهلوان پنبه بازي را رها کنيد و آمار روبه رو را جدي بگيريد

- بيماري قلبي- عروقي در مرداني که از لحاظ باليني ا??سرده به شمار مي آيند، 3 برابر بيشتر است.

- در همه گروه هاي سني، خودکشي در مردان بيشتر از زنان است.

- قتل و خودکشي يکي از 3 علت اول مرگ در مردان بين 15 تا 34 ساله است.

- در ايالات متحده زنان 85 ساله 2/2 برابر بيشتر از مردان 85 ساله هستند. اين نسبت در 90 سالگي 3 به يک است.

اينها ??قط حقايقي هستند که در کتاب «چرا مردان اول مي ميرند؟ چگونه بر طول عمر خود بي??زاييد؟»، کتاب تازه دکتر ماريان لگاتو (Marianne Legato) بررسي شده است. اين کتاب روي دلايل زيستي، ??رهنگي و شخصي اين امر متمرکز شده است که چرا در آمريکا طول عمر مردان به طور ميانگين 6 سال کمتر از زنان است. به گ??ته لگاتو به دليل اين که آقايان از بدو تولد شکننده تر و ذاتاً آسيب پذير تر از خانم ها هستند، ميزان مرگ و مير در آنها بيشتر است و برخلا?? خانم ها که سرسختانه مي جنگند تا نيازهاي سلامتي ويژه خود را ارزيابي و شناسايي کنند، آقايان در پي درمان برابر برنمي آيند. لگاتو مي گويد: «نيازهاي آنان هيچ وقت شناخته نشده است. مردان به طور وحشتناکي مسامحه گر هستند و اين راه درستي نيست.»

چالش هاي پزشکي مردان بستگي زيادي به شرايط ??رهنگي آنان دارد.

لگاتو مي گويد: «قوانين از همان اولين روزهاي پس از تولد وضع مي شود: درد را تحمل کن، ضعي?? نباش، سستي نشان نده و مرد باش! اغلب مردان تنها تحت ??شار همسران خود يا وقتي که وضع شان بسيار طاقت ??رسا مي شود، به پزشک مراجعه مي کنند.»

لگاتو که م??هوم «طبابت وابسته به جنس» را ترويج مي دهد، مي گويد: «زنان از لحاظ منطقي توانايي آن را دارند که در جستجوي کمک برآيند. مغز آنان پيچيده تر و با انگيزه تر است.»

او مي گويد: «دلايل ??رهنگي که باعث مي شود مردان به دکتر نروند، دارد آنان را مي کشد.»

چگونه مردان مي توانند بيشتر عمر کنند؟

 

لگاتو در کتاب خود در مورد چگونگي پايان دادن به ??قدان آگاهي مردان - و حتي جوامع پزشکي - درباره نيازهاي سلامتي ويژه ي مردان که مي تواند به جلوگيري از مرگ آنان کمک کند، بررسي کرده است. به گ??ته او مردان شايستگي بهتر بودن و است??اده از استانداردهاي بالاتر را دارند.

او مي گويد: «ما نمي توانيم اين وضعيت را که مردان 6 سال زودتر از زنان بميرند تحمل کنيم. وقتي که مي توانيم بر سرطان پستان و ايدز پيروز شويم، مطمئناً مي توانيم مردان را نجات دهيم.»

لگاتو عوامل مهمي را که مردان با توجه به آن مي توانند ت??اوت ??احشي در سلامتي و ا??زايش اميد به زندگي خود ايجاد کنند، مشخص کرده است:

1- رک و پوست کننده با يک پزشک صحبت کنيد:

 

خجالت را در اتاق انتظار جا بگذاريد. خانم ها از همان اوايل زندگي ياد مي گيرند با پزشک خود بي پرده و روشن صحبت کنند. علايمي که صحبت کردن در مورد آنها ناخوشايند باشد - مثل اختلالات نعوظ - مي تواند نشانه بيماري هاي خطرناک مثل ديابت يا بيماري قلبي باشد.

2- سطح تستوسترون را اندازه گيري کنيد:

 

به گ??ته وي، از آغاز 30 سالگي، تستوسترون به ميزان 1 درصد در سال کاهش مي يابد. کاهش سطح تستوسترون مي تواند منجر به کاهش انرژي، توده عضلاني، توانايي انجام ورزش هاي سنگين، حا??ظه، تمرکز و قدرت جنسي شود. اين مسأله نه تنها کي??يت زندگي را مختل مي کند، بلکه مي تواند در ايجاد ا??سردگي دخيل باشد که از عوامل مهم تأثيرگذاري بر سلامت مردان است و به طور بارزي باعث ا??زايش ريسک بيماري هاي عروقي قلب مي شود. درمان هاي مختل??ي شامل ژل ها، آمپول ها و وصله هاي چسبيدني (Patches) وجود دارد که مي تواند ذخيره اين هورمون حياتي را به سطح مناسب برگرداند.

يک متخصص غدد داخلي به نام رابرت روکسين (Robert Ruxin) مي گويد: «بين کاهش تستوسترون و کاهش انرژي و قواي جنسي ارتباط کمي وجود دارد.» اما مثال هايي وجود دارد که کاهش چشمگير آن - بيشتر در سنين 60 تا 80 سالگي - مي تواند کي??يت زندگي را مختل سازد.

او مي گويد: «البته وقتي به طور طبيعي کاهش يابد، نه؛ ولي اگر خيلي کاهش يابد، چرا. کاهش سطح از 800 به 500 اثر باليني ندارد ولي ممکن است کاهش سطح از 800 به 400 خيلي کم باشد.»

به گ??ته روکسين، به عنوان مثال بيماران ديابتي ممکن است احتمال بيشتري براي کاهش قابل توجه تستوسترون داشته باشند. برعکس، هورمون هاي هيپو??يزي مي توانند اين اثرات را در ا??رادي که تستوسترون شان آشکارا کاهش مي يابد، متعادل کنند.

3- دستگاه ايمني:

 

دستگاه ايمني مردان به اندازه زنان قوي نيست و ميزان مرگ در مردان در برابر 7 بيماري از 10 بيماري ع??وني شايع - به ويژه سل و بيماري هاي مقاربتي - بيشتر است. وقتي مردان به کشورهاي خارجي س??ر مي کنند، بايد و***يناسيون مورد نياز را انجام دهند. و***يناسيون کزاز هر 10 سال يک بار بايد تکرار شود.

همچنين تغذيه مناسب و است??اده از مکمل ها مي تواند سودمند باشد. علي رغم تمرکز جنسيتي که بر پوکي استخوان اعمال مي شود، اين بيماري به مردان نيز آسيب مي رساند.

4- تشخيص و درمان ا??سردگي:

 

ا??سردگي مردان ممکن است خيلي شايع تر از آن چيزي باشد که حدس زده مي شد. علايم هميشه آشکار نيست. او مي گويد: «ما به راحتي اعلام مي کنيم که در سراسر دنيا زنان 2 برابر بيشتر از مردان ا??سرده اند. واکنش مردان در اين شرايط با ر??تاري چون نوشيدن الکل، تماشاي تلويزيون و ا??راط در اعمال جنسي مشخص مي شود.»

لگاتو متقاعد شده است که آسيب پذيري ناشي از ا??سردگي مي تواند سلامتي مردان را از راه هاي ديگر به خطر اندازد و منجر به ا??زايش مواردي از بيماري ها و مرگ و مير ناشي از آن شود.

ا??سردگي همچنين يک نشانه شايع از «آندروپوز» است که با کاهش تستوسترون در مردان مشخص مي شود و مشابه يائسگي (منوپوز) در زنان است، ولي با تظاهرات کمتر. در حقيقت مردان نيز در معرض گر گر??تگي - که اغلب در خانم ها به عنوان تغيير دوره زندگي شناخته مي شود - هستند، ولي چند سال ديرتر.

به گ??ته وي سيستم پزشکي کنوني اغلب مانع از درک مناسب پزشکان از شخصيت و نوع زندگي بيماران مي شود. زماني را به بحث در مورد اين مسايل با پزشک اختصاص دهيد و پذيراي درمان باشيد. لگاتو مي گويد: «درمان هميشه شامل يک قرص نيست و مشاوره هاي سازمان يا??ته مي تواند بسيار م??يد باشد.»

در حالي که روکسين بر اين اعتقاد نيست که آندروپوز يک حالت سرشتي در مردان باشد، ديگران با بينش لگاتو در مورد ا??سردگي مردان موا??قند.

جيمز کرمن (James Korman)، روان پزشکي که رييس «مرکز سلامت ر??تاري و روان درماني» يک گروه پزشکي در نيوجرسي است، با اين نکته که ا??سردگي در مردان از آنچه گزارش مي شود. بسيار شايع تر مي باشد، موا??ق است.

او همچنين به ??اکتورهاي ??رهنگي اشاره مي کند که اغلب سبب اکراه مردان از پذيرش درمان مي شود.

کرمن مي گويد: «نحوه ابراز ا??سردگي در مردان با زنان مت??اوت است و مي تواند به اختلالات خواب، تغيير خلق و کاهش علايق جنسي منتهي شود.» اگر ا??سردگي درمان نشود، مي تواند پيامدهاي مصيبت باري داشته باشد. کرمن در مورد خودکشي مي گويد: «هر چند زنان بيشتر اقدام به خودکشي مي کنند، اما مردان آن را بهتر به انجام مي رسانند.»

لگاتو مي گويد: «مردان نياز به اين دارند که بدانند چگونه ا??سردگي مي تواند براي سلامتي شان مخرب باشد و بايد رک و پوست کنده در مورد وضعيت خود با يک پزشک صحبت کنند.»

5- مراقب پسران جوان باشيد:

 

طبيعت بي پروا و شيوه زندگي جوانان، آنان را در معرض آسيب يا مرگ قرار مي دهد. حس قضاوت و تصميم گيري در زنان زودتر از مردان تکامل مي يابد. به اين مسأله بايد مخلوطي از تستوسترون و ساير هورمون ها و ??رآيندهاي زيستي مردانه که شامل يکسري غرايز بالقوه مهلک است را هم بي??زاييد. مراقبت از ??عاليت آنان و ايجاد محدوديت هاي محتاطانه حياتي است.

به عقيده نويسنده کتاب: «پسران مانند اتومبيل پورشه بدون ترمزند. آنان خطرپذيرند، آرمان گرا و پرحرارت هستند و اعتقاد دارند خطري تهديدشان نمي کند.»

6- خطر بيماري قلبي خود را ارزيابي کنيد:

 

ضروري است که بنشينيد و احتمال خطر بيماري قلبي - عروقي را از روي عوامل زمينه ساز ژنتيکي محاسبه کنيد و با يک پزشک در مورد آن حر?? بزنيد. آيا هيچ يک از بستگان شما پيش از 60 سالگي در اثر بيماري قلبي درگذشته اند؟ سطح کلسترول خون تان چقدر است؟ آيا تجربه وقوع سنکوپ، از دست دادن هوشياري يا تن??س کوتاه داشته ايد؟

در اين زمينه نيز مردان از نظر ژنتيکي در مقايسه با زنان برابر نيستند. بنا به اظهار لگاتو، هورمون زنان استروژن يک سپر حمايتي براي خانم ها ايجاد مي کند که آقايان به طور طبيعي ??اقد هستند.

توضيح بيشتر اين که علايم بيماري قلبي - عروقي مردان مي تواند در 35 سالگي بروز کند، در حالي که زنان ريسک حمله قلبي مشابه مردان را تا مدت زمان خيلي دورتري نشان نمي دهند. مرداني که سابقه خانوادگي بيماري قلبي دارند، بايد پزشک خود را آگاه کنند و اقدامات پيشگيري مناسب براي شان از 30 سالگي شروع شود.

لگاتو مي گويد: «اين راهش نيست. ما بايد نسبت به اين که چرا بيماري هاي قلبي - عروقي حدود 35 سالگي آغاز مي شود، نگاه موشکا??انه اي داشته باشيم.»

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...