رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

ضربان قلب

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1250[/ATTACH]

 

 

برای ریشه یابی پدیده ضربان به شكل زیر رجوع كنید. در این شكل نواحی پر??شار و كم ??شار در صدا به ت??كیك برای هر دیاپازون رسم شده *است. اما در واقع تركیب این دو صوت در هوا منتشر می *شود.

بنا به اصل جمع آثار، گوش مجموع این دو صوت را می* شنود. دقت كنید كه در لحظاتی مشخص این دو موج به صورت سازنده با یكدیگر تركیب شده و به گوش می *رسند، در این لحظات شدّت صدای شنیده شده زیاد است. در مقابل، زمان *هایی وجود دارند كه این دو موج به صورت ویرانگر به گوش می *رسند. در این لحظات شدّت صوت به ص??ر كاهش می *یابد (منوط بر این كه شدّت صدای هر دو دیاپازون یكی باشد).

تعداد د??عاتی كه شدّت صدا در هر ثانیه زیاد و كم می *گردد به عنوان بسامد ضربان شناخته می *شود و مقدار آن برابر بر ت??اضل بسامد*های دو منبع تولید صدا می *باشد. در این تصویر بسامد ضربان 2 هرتز است یعنی در ثانیه دو بار صدا زیاد و ٢ بار صدا بم می* شود.

اما چرا پدیده ضربان روی می *دهد؟

شكل زیر تحلیل این موضوع را راحت *تر می *كند. در این دو نمودار ??شار هوای حاصله از عبور صوت 10 هرتز و 12 هرتز نشان داده شده *اند.

مقادیر بسامد برای راحتی كم انتخاب شده *اند. در واقع این صداها قابل شنیدن نیستند. اما امواج صوتی نیز دقیقاً به همین شكل عمل می* كنند. این دو نمودار وضعّیت تغییرات ??شار هوا در مدّت یك ثانیه را نشان می *دهد.

در تصویر زیر مجموع جبری این دو نمودار آمده* است.

دقت كنید اگر چه دامنه موج در هر دو نمودار آبی یكی است، ولی دامنه موج تركیبی آن ها (قرمز) ثابت نیست. دامنه موج از مقدار حداكثر به ص??ر و از ص??ر به حداكثر مقدار تغییر می* كند.

وقتی چنین تغییرات دامنه*ای به گوش می *رسد (و این امر در محدوده بسامد شنوایی صورت می*گیرد) باعث شنیده شدن صدایی با شدّت در حال تغییر می *گردد. همان طور كه ملاحظه می* كنید نمودار قرمز دو بار در ثانیه دارای حداكثر شدّت (بلند) و دو بار دارای حداقل شدّت (آهسته) است. براین اساس صدایی با بسامد ضربان 2 هرتز شنیده می *شود. در این جا 2 هرتز معادل ت??اضل بسامد *های اصوات اوّلیه 10 هرتز و 12 هرتز است.

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...