melinaa Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 1810 تا 1920 نهضت رمانتیک در اواخر قرن هجدهم در هنر و ادبیات و اندکی بعد هم در موسیقی در گر??ت. رمانتیک ها قید و بندهای قراردادهای کلاسیک را کنار رگذاشتند.برای آنها اصالت بیشترین اهمیت را داشت. به عواط?? و غرایز بها دادند و برای الهام گر??تن به طبیعت روی آوردند. دوره ی رمانتیک دوره ی ا??راط و ت??ریط بود، و آهنگ سازان نه تنها به گذشته رجعت کردند بلکه قراردادهای کلاسیک را ن??ی کردند و ??رم و زبان هارمونیک جسورانه تر و جدی تری را آزمودند. این سبک پیشرو بخصوص در سم??ونی ??انتاستیک برلیوز جلوه گری کرد (با آن روایت خارق العاده اش از تمنا و ??نا)، یا سونات در b]سی[ مینور اثر ??رانتس لیست در سال 1852 که ??رم یک موومانی مارپیچ وار دارد، یا هارمونی های قطعه های پیانویی بعدی او که شبه اکسپرسیونیسمی هستند (مانند ابرهای خاکستری). دوره ی رمانتیک به نوعی به دوره ی ی گذشته نیز بود. در سال 1840 که مندلسون اجرای پاسیون متی اثر یوهان سباستین باخ را سازمان داد، عملاً درهای گنجینه ی بزرگی را گشود که دیگران در دهه های بعد همه جای آن را زیر و رو کردند. نه تنها آموزشگاه موسیقی در صادقیه دانان و شنوندگان به اهمیت موسیقی باخ پی بردند، بلکه موسیقی دانان درصدد برآمدند موسیقی گذشته را اجرا کنند، و آهنگسازانی مانند برامس از ??رم ها و مواد و مصالح موسیقی گذشته است??اده کردند. موسیقی در خانه اگر بخواهیم از یک ساز اسم ببریم و آن را نماد دوره ی رمانتیک بدانیم، بی تردید آن ساز پیانو است. بیشتر آهنگسازان رمانتیک نه تنها موسیقی کنسرتی برای این ساز می ساختند بلکه موسیقی برای است??اده ی آماتورها هم می ساختند. یک نشانه ی تحولات سیاسی و اجتماعی آن زمان این بود که در خانه های بیشتری سر و کله ی پیانو پیدا شده بود. تقاضا برای آثاری که بتوان در منازل اجرا کرد ا??زایش یا??ت وبسیاری از آثار ارکستری و اپرایی برای پیانو تنظیم شدند. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now