رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
aliseo

نکاتی درباره سوله اصفهان - جهان سوله

پست های پیشنهاد شده

ارسال شده در (ویرایش شده)

اگر بخواهیم تعری??ی از سوله بیان کنیم، می توانیم بگوییم سازه ای با سق?? شیبدار است که برای طراحی و ساخت آن باید از محاسبات ??نی است??اده کرد. توجه کنید که اگر کی??یت جوشکاری، است??اده از پیچ و مهره و زنگ زدایی اگر به درستی انجام نشود، بهترین محاسبات هم نمی تواند کارآیی و استحکام مورد نظر شما را تایید کند. سوله اص??هان ساختمان ??ولادیی پیش ساخته ای است که عمدتا در تعمیرگاه، کارخانه و اسکلت ساختمان است??اده می شود. این سازه ??لزی استحکام ایجاد می کند البته طراحی شما نیز در این مورد مهم است و باید به گونه ای ساخته شود که بتواند بارهای با وزن های مت??اوت را تحمل کند. مصالح مختل??، زمین احداث پروژه و نوع سوله سازی می تواند در میزان تحمل بار موثر باشد.

 

سوله

 

 

سوله و ساخت سوله به سازه ای با سق?? شیبدار گ??ته میشود. سازنده سوله در اص??هان در ساخت سوله اص??هان از اجزاء و تجهیزات به شکل زیر است??اده می کند: ر??تر، استرات، ستون، سگراد، پرلین، پیچ و مهره، سینه بند و از این قبیل تجهیزات. متریال و است??اده از دستگاههای جوشکاری و برشکاری مرغوب در ساخت اسکلت ??لزی سوله اص??هان تعیین کننده کی??یتت و طول عمر سوله میباشند. در طراحی سوله اص??هان طول ، عرض ، ارت??اع ستون ، ارت??اع تاج ، شیب سق?? ، وجود نورگیر سق?? و ارت??اع سکوی جرثقیل سق??ی اهمیت ویژه ای دارد.

 

سوله سازی

 

 

سوله سازی در شهر های شرقی اص??هان که در دامنه کویر قرار گر??ته است بار بر?? کمتری دارد لذا طراحی و ساخت سوله در این مناطق با متریال سبک تری امکان پذیر است و با شیب 10% الی 15% اجرا میگردد.در صورتیکه در مناطق غربی و بر?? خیز استان اص??هان ترجیحا از شیب 20% الی 25% است??اده میگردد.

 

در خرید سوله دست دوم چند مورد حائز اهمیت است که شامل : طول ، عرض و ارت??اع (جهت مکان مورد اجرای سوله) اهمیت ویژه دارد.

 

به هنگام خرید سوله دست دوم مخصوصا سوله دمونتاژ شده روی زمین و یا نصب نشده تضمین اجرای صحیح نصب سوله و بدون عیب بودن آن از ??روشنده الزامیست چراکه در بعضی موارد دیده شده سازه هایی که به علت معیوب بودن در اجرا نصب نگردیده و به صورت سوله دست دوم ??روخته شده و خریداران را در زمان نصب سوله متحمل هزینه های زیاد و پنهانی نموده است.

 

در این بخش علی رقم اینکه اجرای ??نداسیون سوله ساده به نظر میرسد ولی جزء مهمترین بخش اجرای سوله است چرا که تمامی نیروهای بار باد ، زلزله و بر?? هر منطقه توسط ??نداسیون به زمین منتقل می گردد. از جمله مسائل حساس اجرای ??نداسیون سوله آکس بندی صحیح گونیا بودن آن و علی الخصوص خط تراز آن است که در سازه هایی که دارای جرثقیل سق??ی میی باشد بسیار پر اهمیت میباشد.

 

 

 

ساخت سوله

 

 

ساخت سوله سبک از جمله درخواست های اکثر کار??رمایان میباشد. دلیل آن هم مشخصا کاهش هزینه های اجرای سوله اص??هان می باشد. نکته حایز اهمیت در این میان ح??ظ کی??یت و تضمین امنیت اجرای سوله است.

 

غالباً جهت ساخت سوله صنعتی و ساخت سالن های صنعتی از قطعاتی با ابعاد متغیر است??اده می شود که وزن و ابعاد این قطعات با توجه به نوع کاربری هر واحد صنعتی تغییر می یابد که مهمترین عوامل مؤثر در وزن سالنهای صنعتی عبارتند از: موقعیت مکان مورد نظر جهت سوله سازی از نظر سرعت وزش باد و نیز بیشترین میزان بارش بر??، ارت??اع ستونها، دهانه سالن و در صورت لزوم ساخت جرثقیل سق??ی .

 

طراحی سوله در ابتدا باید متناسب با طراحی ساختمان و دارای استحکام قابل قبولی باشد. هم چنین ساخت سوله باید به گونه ای باشد که از عیوب ذاتی سازه های تیرورقی در سوله بتواند پرهیز کند. یکی از مزایای سوله این است که سوله سازی می تواند برای ساختمان های بسیار بزرگ طراحی و اجرا شود زیرا دارای ??ونداسیون سبکی در مقایسه با سازه های مشابهه تیرورق می باشد.

 

سوله باعث ایجاد استحکام می شود و این استحکام بسته به نوع طراحی شما مت??اوت است. سوله برای سازه هایی که ابعاد بزرگی دارند، می تواند بسیار موثر باشد. ساخت سوله باید به گونه ای باشد که بارهای مختل?? را بتواند بر روی خود تحمل کند. البته میزان بار بستگی به زمینی که پروژه احداث می شود و هم چنین نوع سوله سازی مت??اوت است و ضریب استحکام مختل??ی دارد.

 

سیستم ??ضاسازی داخلی باید به صورتی انتخاب شود که از قطعات پیش ساخته تشکیل شده باشد به صورتی که سرعت بالای نصب و برپاساختن سازه، زمان کلی ساخت را کاهش می دهد. هم چنین باید از قطعات سبک است??اده کرد که وزن ساختمان کم شود و نوع سیستم با سیستم سازه ای انتخاب شده سازگار باشد و بتواند در برابر آتش محا??ظت شود.

 

قیمت سوله

 

 

برای اقتصادی شدن سوله سازی و قیمت سوله ، باید از عملکرد مرکب بین دال بتنی و تیر ??ولادی که در هر سه روش امکان پذیر است، است??اده شود. ح??اظت قسمتهای ??ولادی سق?? از آتش سوزی در اجرای سق?? مسئله ی مهمی است که باید به آن توجه شود. سق?? کاذب گزینه ی مناسبی برای این کار است. در سازه های ??لزی مانند سوله، معمولا دیوارهای خارجیی باربر نبوده و برای ساخت آن ها با توجه به شرایط باید از مصالح مختل?? است??اده شود.

 

اگر بخواهیم سق?? سوله اص??هان را پوشش دهیم باید از پانل با عایق پشم و شیشه، ورق گالوانیزه، ایرانیت، پشم و سنگ است??اده شود. برای اجرای ??ونداسیون باید ابتدا زمین را تسطیح کرد سپس عملیات های بتن ریزی و بولت گذاری و ... را انجام داد. برای ساخت درب و پنجره ها باید از آلومینیوم، آهن یا pvc است??اده شود.

 

اگر بخواهیم دو ساختمان با سازه ??لزی و بتنی را که از نظر ابعاد و ارت??اع یکسان می باشند، مقایسه کنیم، ابعاد ستون و تیرهای ساختمان های با اسکلت ??لزی از ساختمانهای بتنی کمتر است و ??ضایی که سازه بتنی اشغال می کند و ??ضای مرده، در ساختمان های بتنی بیشتر است.

 

سوله دست دوم

 

 

برای خرید سوله دست دوم باید توجه کرد که طول، عرض و ارت??اع سوله اص??هان با مشخصات درخواستی خریدار مطابقت دارد یا خیر. در بسیاری از موارد دیده شده زمان ارائه مشخصات طول و عرض سوله، ا??راد بعضی اوقات آکس تا آکس اندازه داده شده و بعضی اوقات پشت تا پشت و در زمان اجرای ??نداسیون سوله دست دوم بعضا برعکس اجرا شده و همین امر باعث می شود نصب سوله اص??هان امکان پذیر نگردد و مشکلات زیادی ایجاد می نماید و یا در مواردی امکان اینکه قبل از خرید سوله دست دوم صورت پذیرد. ??نداسیون اجرا شده و در کنترل ابعاد طولی و عرضی هریک از طر??ین خریدار و ??روشنده سوله دست دوم ابعاد را در آکس تا آکس و پشت تا پشت جابه جا گ??ته و دچار مشکل شوند و پس از هزینه های مکرر این سوله دست دوم از سوله نو هم گران تر تمام می شود.

 

 

 

ویرایش شده توسط aliseo
لینک

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...