رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
saeed kratos

سرنوشت یک شجاعت،گم شدن در تاریکی | نقد و بررسی شبگرد: طلوع تاریکی

پست های پیشنهاد شده

7m0jg49jvagahytdzr0g.jpg

 

این بار حر?? از خ??اشی که روی بام ها پرواز کند نیست، حر?? از عنکبوتی با تارهای محبوبش نیست، حر?? از هیولای سبز و خشن نیست، حر?? از قاتلی شیک پوش نیست، حر?? از پلیسی دل خسته نیست، حر?? از … این بار حر?? از یک قهرمان جدید است. یک قهرمان که ماه و تاریکی شب نمادش است و با طلوع خورشید غروب می کند و با غروب خورشید طلوع. این قهرمان در یک بازی ایرانی به نام شبگرد: طلوع تاریکی متولد شده؛ و در این بازی روایت زندگی او را خواهیم دید. یک بازی که توسط استودیو بازی سازی پردیس گیم ساخته شده و طبل پیشر??ت ایران را، در بازار گیم می کوبد.

امروز استاندارد بودن ضروری ترین ??اکتور برای بازی های ایرانی است و ارزش یک بازی ایرانی را نزدیک تر بودن به استاندارد های جهانی تعیین می کند. شبگرد: طلوع تاریکی با ویژگی های عالی و منحصر به ??ردش امروز توانست یک بازی بزرگ و استاندارد در سطح جهان را برای ما رقم بزند که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

 

 

Box-Art-02.jpg

شبگرد:طلوع تاریکی

نام: شبگرد:طلوع تاریکی

نام بین المللی: The Dark Phantom

سازنده: استودیو پردیس گیم

سبک: سوم شخص اکشن

موتور پایه: UDK

پلت??رم: PC

تاریخ انتشار در ایران: شهریور ۹۳

تاریخ انتشار بین المللی: نامشخص

شبگرد: طلوع تاریکی در سال ۹۰ به وجود آمد و طی ۲-۳ سال با خصوصیاتی که از آن منتشر شد، توانست طر??داران پر و پا قرصی را برای خود دست و پا کند و بسیاری از گیمران حر??ه ای و ابتدایی را از منتظران خود قرار دهد تا اینکه بالاخره بازی در شهریور ۹۳ رنگ بازار را به خود دید و منتظران نیز با کنجکاوی بسیار که شبگرد آیا کی??یت مورد انتظارشان را دارد یا خیر به سوی بازی ر??تند.

 

کابوسی ??راتر از مرگ، گم شدن در تاریکی

Untitlesasdadqwdwdd-1-628x242.jpg

بنظر من شبگرد اولین بازی ایرانی است که سطح ک?? استاندارد ها در خصوص داستان پردازی را رعایت کرده

 

 

اختاپوس یک باند مواد مخدر و خلا??کار است که شهر ویناس را رو به تباهی کشانده و روز به روز قدرتمند تر از قبل می شود. گروه ضربت که مامور مقابله با این گروه شده، از نبرد با آن ها عاجز مانده و در آخرین عملیات آن ها عده ای بی گناه کشته شده اند تا مقامات بالا مجبور شوند تغییر عقیده داده و آریا??ر و تیمش را مسوول این پرونده کنند. پلیس خوش قد و قامت و بسیار ماهر و البته شجاع و عدالتخواه. بازی از جایی آغاز می شود که آریا ??ر یک کارخانه را از آخرین سرنخ های مربوط به باند اختاپوس پیدا کرده و بدلیل تکرار نشدن قضیه ی گروه ضربت، قصد دارد به تنهایی به آن جا ن??وذ کند. طی مبارزه ای طولانی، آریا??ر در نهایت در حصر ا??راد گروه اختاپوس گیر ا??تاده و به او ضربه ای می زنند و … مشخص نمی شود او چه شده و به یکباره ناپدید می شود و پرونده باند اختاپوس را دستیارش (رادمنش) ادامه می دهد، در این بین یک شبگرد به بازی اضا??ه می شود که در تاریکی گم شده و چیزی به یاد نمی رود، پلیس ها با او میانه خوبی ندارند و به دنبالش هستند، او سرنخ گذشته خود را در باند اختاپوس یا??ته و تبدیل به کابوسی برای آن ها شده است و قصد دارد هر طور که شده با آن ها مقابله کند، آن همان قهرمان بازی، شبگرد است که کسی توان مقابله با مهارت های او را ندارد … به احترام ا??رادی که هنوز بازی را انجام نداده اند ادامه داستان را تعری?? نمی کنیم تا از لذت بسیار داستان ??وق العاده بازی شبگرد: طلوع تاریکی بی بهره نمانند و لذت کا??ی را ببرند. به بررسی داستان بپردازیم.

engine-2014-08-16-16-48-21-861-628x353.jpg

کانسپت آرت های باکی??یت و هنری، میان پرده های بازی را قوی تر کرده اند

 

یک اثر هنری چیزی است که مت??اوت باشد و یک ??رد معمولی نتواند آن را خلق کند و خلق آن تنها از یک هنرمند با استعداد بر می آید. داستان شبگرد را شاید به شخصه تنها بازی ایرانی می دانم که ??رای یک بازی، یک اثر هنری بوده و بسیار خوب نوشته شده و نحوه روایت آن واقعا قابل قبول کار شده است. بازی کاملا پر از ابهام آغاز و همان ابتدا ذهن بازیباز را سوالات زیادی ??را می گیرد و تا انتهای بازی ر??ته ر??ته سوالات و پاسخ داده می شود که برخی از این پاسخ ها (مخصوصا یکی از آن ها) کاملا بازیباز را غا??لگیر و مبهوت خود می کند و این روایت مرموزانه و این غا??لگیری ها یکی از اصلی ترین ??اکتور های مورد نیاز یک بازی امروزی است که اگر گیم پلی و بقیه ویژگی ها اورا مجاب به ادامه بازی نکند، این ویژگی بازیباز را درگیر می کند و کمک می کند تا پایان بازی را ادامه دهد تا به پاسخ سوالاتش برسد. سازنده های شبگرد از پیش وعده داده بودند که نگارش داستان بازی روانشناسانه بوده و در کل باید بگم که داستان پردازی این بازی واقعا مرا شگ??ت زده کرد و در پایان لبخند بسیار شیرینی به نشانه لذت که از بازی بردم و رضایتمندی از داستان بسیار خوب بازی روی دهانم نشست. میان پرده ها و صحنه های سینماتیک شبگرد: طلوع تاریکی نیز به دو صورت انیمیشن و کانسپت ها می باشند، انیمیشن هایی که برای خلق آن ها از تکنولوژی مونشن کپچر بهره گر??ته شده و کی??یت واقعا قابل قبول و رضایت کننده ای را دارند و روایت داستان بازی را بسیار قوی تر کرده اند، اما در برخی از صحنه ها که شخصیت اصلی با خود زمزمه می کند و احتیاج به تصاویری برای بیان ا??کار او است، کانسپت های ??وق العاده ای طراحی شده که کاملا مشخصه در پس برخی از آن ها هنر سرشار طراح نه??ته و هر کدام م??هومی کار شده است و در مجموع این عوامل دست به دست هم داده اند تا داستان عالی و پر پیچ و خم بازی به صورت خوب و کی??یتی مطلوب به نمایش گذاشته شود.

می رسیم به شخصیت پردازی بازی شبگرد، نکته خوب این مسئله این است که برای اولین بار در یک بازی ایرانی مشاهده کردیم که حداقل برای کاراکتر های بازی شخصیت و ر??تاری های منحصر به ??رد برای آن شخص طراحی شده و اکثر شخصیت های مهم بازی دارای ر??تار ها و در کل شخصیت انحصاری خود هستند؛ اما نکته ریز من??ی، کمی کلیشه ای بودن این شخصیت هاست و بهتر می بود بازینامه نویسان این بازی کمی شخصیت های جدید تر که کمتر در ??یلم ها و بازی های این چنینی دیده ایم را در شبگرد قرار می دادند. در چهره پردازی این شخصیت ها نیز کمال دقت شده تا طبیعی تر بنظر برسند.

 

یک مبارزه استاندارد

engine-2014-08-16-16-49-07-931-628x353.jpg

گیم پلی بازی در اکثر مواقع برای شما لذت بخش خواهد بود

 

 

م??تخرم که اعلام کنم در ات??اقی نادر در بین بازی های ایرانی، قرار هست شما در گیم پلی بازی شبگرد: طلوع تاریکی به معنای واقعی کلمه به چالش کشیده شوید و به هیچ عنوان با گیم پلی و مراحلی آسان و سطح پایین رو به رو نیستید. المان ها و عناصر گیم پلی این بازی اکثرا از بازی های بزرگ هم سبک خود الهام گر??ته شده اما سازندگان در نحوه اجرای آن و تعبیه ی این المان ها در بازی سعی داشته اند ت??اوتی را ایجاد کنند. در بازی شما قابلیت های کاورگیری ، صحنه آهسته کردن (bullte time) و نبرد از نزدیک برخوردار هستید که در بازی به ترتیب اهمیت بیشتری دارند و در مجموع کاور گیری رکن اصلی و لازم در شبگرد است که به عنوان یک قابلیت مهم، خیلی خوب و استاندارد کار شده؛ قابیلیت های دیگر در اکثر مواقع میشه گ??ت جنبه ی تشری??اتی دارند تا بازیباز از تنوع بیشتری برای مبارزه برخوردار باشد و لذت بیشتری ببرد، شاید کاربردی تر کردن مبارزات از نزدیک و قابلیت های دیگر جذابیت بازی را بیشتر می کرد.

engine-2014-08-16-12-03-56-701-628x353.jpg

یک چالش نسبتا طولانی

 

شبگرد: طلوع تاریکی از ۵ مرحله یا بهتر بگویم ۵ ??صل تشکیل شده که به اتمام رساندن هر کدام از آن ها زمان زیای را می طلبد و در کل به صورت متوسط بازی بیش از ۱۰ ساعت گیم پلی خواهد داشت. در هر ??صل از بازی باس هایی وحود دارد که نبرد ها و مبارزات ن??س گیری را برای شما رقم خواهند زد. تعداد نوع سلاح موجود در بازی به صورت منطقی و طبیعی قرار داده شده و تقریبا با بیش از ۱۰ سلاح مدرن سر و کار خواهید داشت. گیم پلی این بازی از لحاظ زمان و مدت قابل قبول است و از نظر کی??یت و آن جذابیتی که باید یک بازی سوم شخص دارا باشد نیز واقعا خوب است و شما یک سیر منطقی در کنار داستان را طی می کنید. از لحاظ دشواری نیز همان طور که در ابتدا عرض کردم، واقعا سازدنگان یک چالش خوب را برای شما آماده کرده اند.

نکته من??ی و نقدی که بر گیم پلی شبگرد: طلوع تاریکی وارد می دانم، کمی بیش از حد سخت بودن برخی دقایق بازی و برخی اوقات نیز در تکراری شدن مبارزه با دشمنان پر شمار است؛ البته با وجود ویژگی های دیگر بازی به بازیباز کمتر احساس ناامیدی و ترک بازی و نیمه تمام گذاشتن آن دست می دهد و چه بسا اتمام این مراحل طولانی و سخت، در پایان لذت بسیاری داشته باشد که با هیچ چیز نمی توان آن را عوض کرد. روان بودن که یکی از ??اکتور های بسیار مهم و ضروری برای گیم پلی یک بازی سوم شخص اکشن نیز در بازی کاملا به چشم می خورد و در مجموع شما شاهد یک گیم پلی با مدت زمان مناسب ، چالش برانگیز و بسیار روان خواهید بود.

 

در تعقیب جهان

engine-2014-08-16-16-33-36-161-628x353.jpg

گرا??یک بازی مرحله به مرحله بهتر می شود اما در کل یک کی??یت خوب و قابل قبول را مشاهده خواهید کرد

 

 

گرا??یکی که شبگرد دارد در ایران تک است و تا مدت های آن را از این حیث در بین بازی های ایرانی جز برترین ها قرار خواهد داد.

بازی پنج محیط بزرگ با اتمس??ر های مت??اوت دارد. در محیط ها جزئیات خوبی تدارک دیده شده اما بعضا مدل های تکراری دیده می شود، اما کم. رنگ بندی مناسب و طراحی یا انتخاب با??ت های ??وق العاده بر روی گرا??یک این بازی تاثیر گذاشته و نور سایه پردازی بازی نیز در محیط های مختل?? به نحو احسن انجام شده که نقش مهمی در ایجاد ??ضاهایی با تم تاریک داشته اند. تخریب پذیری ستون ها بلوک هایی که برای کاور است??اده می شوند و دیگر اشیا محیط اعمال شده و این اشیا به شلیک گلوله بدون واکنش نیستند اما تخریب پذیری ها اکثر با کی??یت طبیعی و مطلوبی همراه نیست. گمان می کنم یکی از بخش های قوی در ساخت بازی شبگرد برنامه نویسی آن می باشد که کمترین و حداقل اشکال و ایراد را در آن می بینیم که به هوش مصنوعی و ات??اقات درون بازی برمی گردد.

udk-5-20-2014-12-37-06-PM-8881-628x354.jpg

احساس یک محیط واقعی

 

هوش مصنوعی بازی در رده اول دنیا و در سطح بازی های روز جهان قطعا نیست اما به هیچ عنوان شما با دشمنان بسیار خنگ و با حرکات پرتکرار مواجه نیستید، دشمنان شما کاور می گیرند و حتی در نحوه کاور گیری خود تغییر ایجاد می کنند و بعضی هم به سمت شما می آیند که کار را برایتان بسیار سخت می کنند و شما با یک دیگیری و جنگ لذت بخش و در عین حال دشوار و ن??س گیر رو به رو می شوید. دشمنان در شکل و مدل ها، تنوع زیادی ندارند و شاید تقریبا تنوع آن ها به ۷-۱۰ مورد برسد اما شما از این تعداد احساس تکراری بودن بهتان دست نمی دهد چرا که اکثر این دشمنان روپوشیده هستند یا ماکس دارند تا چهره ی تکراری ای رو شما نبینید. در مراحل مختل?? بازی جعبه آسمان های (sky box) با کی??یت و خوبی طراحی یا انتخاب شده ، مدل های سلاح ها بسیار خوب و متناسب و لباس کاراکتر اصلی میشه گ??ت با نهایت کی??یت ممکن طراحی شده ، نحوه مردن دشمنان هم از لحاط تعداد و هم از لحاظ تناسب با محل اصابت گلوله، هر دو قابل قبول می باشند ، استیل و حرکات شبگرد در همه حال بالاخص راه ر??تن بسیار طبیعی است و… نکات دیگر که اکثرا خبر از گرا??یک خوب شبگرد:طلوع می دهند. در بازی مشکلات و باگ های اعصاب خورد کن نیز خبری نیست و حداقل من چیزی را مشاهده نکردم، اما وجود باگ های ریز و کوچک در بازی را نمی تواند منکر شد. درکل گرا??یک این بازی بسیار به استاندار ها نزدیک بوده و یک مو??قیت و نشانه برای اثبات پیشر??ت ایران محسوب می شود.

 

 

هیجانی ، زیبا و کمی پرتکرار

engine-2014-08-16-16-14-53-672-628x353.jpg

دیالوگ های بازی بسیار زیبا ، دلنشین و بعضا حماسی است

 

 

بحث صداگذاری بازی شبگرد را به ۳ بخش تقسیم می کنیم. دیالوگ و مونولوگ ها ، موسیقی و صدای محیط. برای صدای شخصیت های بازی ا??راد متناسب و خوبی انتخاب شده اند و در این زمینه خوب کارکرده اند، اما متن این دیالوگ ها و منولوگ ها واقعا عالی و زیباست. سخنانی که در بازی شبگرد مطرح می شود دارای ویژگی های خاص ، رمز آلود و ادبی هستند که می توان این را یکی از ویژگی های انحصاری بازی شبگرد و یکی از شاخصه های آن دانست. کلماتی که در حین بازی چه از سوی شخصیت اصلی و چه از سوی دشمنان گ??ته می شود، همگی کی??یتی مناسب و هیجانی دارند اما گاهی ??ریاد های دشمنان از لحاظ تعداد، کم بنظر می رسد و در یک مرحله شاید ده ها بار یک عبارت را تکرار می کنند، اما صحبت های درون بازی شخصیت اصلی، از این حیث مشکلی ندارد و در عین حال عبارات بسیار قشنگ را می گوید.

تعداد موسیقی های ساخته شده برای شبگرد:طلوع تاریکی بسیار خوب است و برای مراحل مختل?? موسیقی های مت??اوتی ساخته شده اما کی??یت آن ها به حدی است در جذابیت بازی نقش مهمی را ای??ا می کنند. تنها اشکالی که در مسئله موسیقی بازی که من دیدم، موسیقی منوی بازی بود که می توانست کمی اکشن و جنایی تر باشد و این موسیقی شاید برای بازی های ادونچر و ماجراجویانه مناسب تر بود. به بقیه صداهای بازی از جمله خشاب گذاری ، صدای باران و رعد و برق ، صدای تیراندازی با سلاح های مختل?? و … نیز می بایست نمره قبولی داد، مخصوصا صدای تیراندازی که بسیار مطابق با صدای واقعی سلاح است. در کل شبگرد:طلوع تاریکی یک بازی ایرانی مو??ق در امر صداگذاری بوده و صداگذاری مناسب را باید به ویژگی های خوب شبگرد اضا??ه کنیم.

 

 

10170696_776122762412433_4077289203198646789_n-379x365.jpg

اصلا دوست ندارم با این شخصیت خداحا??ظی کنم

 

 

یک طلوع جانانه، به امید ادامه…

بازی شبگرد:طلوع تاریکی عرضه شد و الان ما نقد آن هم نوشتیم؛ شبگرد وارد شد و تمام ویژگی های آن را مشاهده کردیم، یک قهرمان جدید در دنیای گیم جهان که هنوز نسبت به قهرمان های دیگر بزرگ نشده است؛ اما این بازی نشان داد پتانسیل های بسیاری دارد و دارای ویژگی های انحصاری و جذابی است و در این بخش پایانی باید بگویم که اصلا دوست ندارم در همین نسخه طلوع تاریکی با این پتانسیل ، ویژگی ها ، شخصیت ها ، دیالوگ های ماندگار و پالتو شبگرد خداحا??ظی کنم و از این لحظه منتظر تایید شدن خبر ساخت نسخه بعدی این بازی هستم. سازندگان با به پایان رساندن قسمت طلوع تاریکی با دیالوگ هایی که خبر از شبگرد بعدی را میدانند و باز گذاشتن داستان، کاملا تمایل خود را برای ساخت نسخه بعدی نشان دادند اما ساخت نسخه بعدی را در گرو ??روش خوب طلوع تاریکی دانستند و با هموطنان خوبی چون شما سعی داریم تا این ??روش خوب، ات??اق بی??تد. در هر صورت امیدوارم این طلوع بسیار خوب شبگرد، با غروب همیشگی آن همراه نباشید.

در کل شبگرد به عنوان یک بازی ایرانی واقعا ??وق العاده بود و به شخصه برای من ??راتر از انتظار ظاهر شد و در این نقد اگر ایرادهایی هم به بازی گر??ته شد، نسبت به بازی های روز دنیا در سبک سوم شخص اکشن بود وگرنه تکرار می کنم که به عنوان یک بازی ایرانی شبگرد عالی بود و یک گام به جلو محسوب می شود. همان طور که اطلاع دارید شبگرد:طلوع تاریکی به شبکه استیم راه یا??ته و تا ماه های آینده نسخه بین المللی آن نیز منتشر می شود.

 

 

shabgard-628x190.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

حی?? که من نمیتونم بازی کنم اخه pc درست حسابی ندارم :=Z:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

واقعا خییییییییییییلیییییییییییییییییی بازی قشنگی بود.دمشون گرم که همچین بازی باحالی ساختن ??قط اگه اسلحه های تو بازی بیشتر بود و قابلیت Skill Point داشت دیگه عالیییییییییییی می شد. یه چیز دیگه هم که برای من جالب بود این بود که وقتی دشمنام رو میکشتم جسدشون چند ثانیه بعد غیب میشد!!!!!! ممنون داداش سعید خییلییییی خوب و عالیییییییییییییی بود.

ویرایش شده توسط FARZAN CRASH 007

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

این اولین بازیه ایرانیه که حر??ی بره گ??تن داره بین بازی هایه جهانی!همه استاندارد هاش رعایت شده تا حده زیادی!موندم تو ک??ه این بازی:glare::=Z:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

??صل اول بازی چیزه خیلی شاخی نبود ولی از ??صل دو به بعد ................ عاشقش شدم

یعنی پردیس گیم ترکوووند خییلی عالیه حر?? نداره

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

هر کی بازی نکرده حتما بعدا تجربش کنه بازی خیلی قشنگی بود

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...