رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
Ahmad2013

آموزش تایپ سريع ده انگشتی بدون نگاه به صفحه كلید

پست های پیشنهاد شده

2- آموزش تايپ ده انگشتي (ماشين نويسي) (Touch-Typing):

26448yv.jpg

(مناسب جهت سنين بالاي 12 سال)

 

ل??) نرم ا??زاري براي تمرين:

بهترين نرم ا??زار جهت تمرين تايپ حر??ه اي، Word است كه در تمام مراكز تايپ و كپي توسط حر??ه اي ها مورد است??اده قرار مي گيرد. آخرين نسخه اين برنامه، Word 2007 مي باشد.

 

ب) طريقه صحيح قرار گر??تن پشت ميز:

1- روي صندلي به صورت راحت و بدون پيچ و قوس بدن بنشينيد.

2- از ص??حه كليد حدود 40 سانتيمتر ??اصله گر??ته و شانه هاي خود را شل كنيد.

3- كمر خود را صا??، اما كمي مايل به جلو نگاه داريد.

 

پ) روش استقرار انگشتان دست روي ص??حه كليد:

1- دو انگشت سبابه (انگشتان كنار انگشت شصت) خود را روي دو دكمه اصلي يعني J و F كه داراي برجستگي هاي كوچكي مي باشند بگذاريد.

2- سه انگشت باقيمانده از هر دست (به جز شصت كه مخصوص زدن كليد Space مي باشد) را روي دكمه هاي كنار J و F (مطابق شكل بالاي ص??حه ) قرار دهيد. اين 8 دكمه را كليدهاي خانه (Home Keys) مي نامند.

 

لازم به يادآوري است كه علت مرتب نبودن دكمه هاي ص??حه كليد به ترتيب ال??بايي، آرايش آنها به ترتيب ميزان كارايي است. 8 كليد خانه، پركاربردترين حرو?? ص??حه كليد به شمار مي روند.

 

ت) پيش از شروع تمرين:

1- به ياد داشته باشيد كه اين درس، ??قط آموزش روش صحيح تايپ كردن بوده، ليكن رسيدن شما به سرعت هاي بالا نيازمند تمرين و ممارست زياد مي باشد.

2- به علت زياد بودن تمارين، مي توانيد به هر اندازه كه وقت داشتيد آنها را انجام داده و مابقي را در ??رصت ديگري ادامه دهيد.

3- در شروع كار، ممكن است اين روش به نظر شيوه اي كند و خسته كننده بيايد، اما به مرور زمان با مشاهده نتايج حاصل از آن در ا??زايش سرعت تايپ، بدان وابسته خواهيد گشت.

 

ث) شروع تايپ سرعتي به روش صحيح:

به عنوان شروع، دست خود را به روش گ??ته شده روي كليدهاي مبنا گذاشته و هر يك از كلمات زير (يا ديگر كلمات دلخواه) را در برنامه Word به قدري تايپ كنيد كه احساس نماييد نوشتنشان (بدون نگاه به ص??حه كليد) برايتان آسان شده است (هر كلمه، حدوداً دو خط).

 

به خاطر بسپاريد كه هميشه هنگام نياز به ??شردن هر دكمه، ??قط يك انگشت كه به آن نزديكتر است، از جايش بلند شده دكمه مذكور را ??شرده و دوباره به خانه خود باز مي گردد.

 

3- تمرين تايپ بدون نگاه به ص??حه كليدا

 

 

ال??) تمرين با حرو?? ردي?? وسط:

سم، كشك، گك، ات، لب، شك،

بات، الب، شبي، ياس، سال، لاك،

كمال، شيما، مينا، امشب، لك لك، نم نم،

 

ب) تمرين با حرو?? ردي?? وسط و بالا:

ضش، صس، ثي، قب، ??ب، چك، جك، حك، خم، هن، عت، غت،

ضامن، صبا، ثمين، قليان، ??ل??ل، چنگك، جنگل، خلاص، هميشه، علما، غلام

??سنجان، ??سقلي، ??كستني، ثنايي، قلقلي، قشنگ، عقاب، خ??ن، خنك

 

پ) تمرين با حرو?? ردي?? هاي وسط، بالا و پايين:

(نكته: اگر راحت تريد، دستتان را در حالتي قرار دهيد كه مچ ها، در هوا بوده و حدود 5 سانتمتر با ص??حه كليد ??اصله داشته باشند)

ظش، طس، زي، رب، ذب، /ك، .م، ون، ئت، دت، زكي، رشت، دادار

ظله، طشت، زورو، رب انار، بند رخت، ظالم، طالبي، زنبور، روزي، ذليل، دهكده، نائب،

آبله

(نكته1: جهت نوشتن حر?? آ كليدهاي Shift+H را ب??شاريد.)

(نكته2: كليد Shift همواره با انگشت كوچك دست مخال?? دستي كه حر?? مربوطه را مي زند ??شرده مي شود)

ملاحظه، كبوتر، آشكار،

 

ج) نكات تكميلي:

1) تنها، كليدهاي حرو?? ال??با، اعداد قسمت غير ماشين حسابي و Shift هستند كه به روش ??وق (بدون برداشتن دست از ردي?? وسط) زده مي شوند. اما دكمه هايي چون Backspace, Enter, Ctrl, Insert, Delete,... روش خاصي نداشته و براي ??شردنشان ناچاريم دستمان را از روي ردي?? خانه برداشته و كليد مورد نياز را با هر انگشتي دوست داشتيم بزنيم.

 

2) تمارين مربوط به كليدهاي اعداد، در اينجا آورده نشده، اما جهت اطلاع از انگشت متناظر با هر عدد، به رنگ دكمه ها در شكل زير دقت نماييد. (كليدهاي همرنگ با انگشت مشابهي ??شرده مي شوند)

264ibuh.jpg

 

3) ممكن است با بلند شدن يك انگشت، انگشت ديگري نيز به طور غير ارادي از جاي خود بلند شود، اما اين موضوع ايرادي نداشته و مهم اين است كه حتماً پس از ??شار دادن دكمه مورد نظر، هر دو انگشت به جاي اوليه خود باز گردند.

 

4) چنانچه مايل به پيشر??ت در اين زمينه و رسيدن به حد تايپيست هاي حر??ه اي باشيد، تنها چيزي كه علاوه بر آموزش ??وق نيازمندش هستيد تمرين زياد است. اگر روزي سرعت تايپ شما به 100 كليد در دقيقه رسيد، شما يك تايپيست نيمه حر??ه اي و چنانچه به 180 حر?? در دقيقه رسيد يك تايپيست كاملا حر??ه اي و واجد شرايط دريا??ت مدرك بين المللي تايپ از سوي سازمان ??ني و حر??ه اي كشور به شمار مي آييد.

در اين گ??تار به اختصار روش تايپ 10 انگشتي آموزش داده مي شود. همانطور كه مي دانيد، تايپ ده انگشتي مهارتي است كه به شما امكان مي دهد تا بدون نگاه كردن به ص??حه كليد، با سرعتي بيش از 5برابر ا??راد عادي (180حر?? در دقيقه) تايپ نماييد.

 

 

 

 

ارزش و اهميت تايپ ده انگشتي

 

مدت دوره آموزش تايپ حر??ه اي، به طور معمول در آموزشگاه هاي ??ني و حر??ه اي 4 ماه است كه گاهي بيشتر نيز مي شود. اما معتقدم كه جهت آموزش اين مهارت به ا??رادي كه واقعاً انگيزه و پشتكار يادگيري آن را داشته باشند، يك جلسه نيز كا??ي بوده و بعد از آن در صورتي كه تمرين مرتب و مكرر كنند، به مرور زمان در حد تايپيست هاي حر??ه اي آموزش ديده ظاهر خواهند شد.

 

 

 

 

قدم اول

به ص??حه كليد نگاه كنيد. دو تا از دكمه هاي ص??حه كليد روي خود برجستگي هاي كوچكي دارند كه وجود آنها كمك مي كند تا موقعيت اين دو دكمه را حتي در تاريكي يا بدون نگاه كردن نيز بتوان پيدا كرد. دكمه هاي مذكور، حرو?? F و J مي باشند. انگشت اشاره دست راست خود را روي حر?? F و انگشت اشاره دست چپتان را روي حر?? J بگذاريد.

 

 

 

 

قدم دوم

دو انگشت سبابه خود را روي دكمه SPACE مستقر نموده و 6 انگشت باقيمانده را به ترتيب روي دكمه هاي كنار حرو?? F و J بگذاريد. (البته بدون ??شردن دكمه ها) با مستقر شدن دستتان در اين حالت، موقعيت تمامي ديگر كليدها، نسبت به اين 8 كليد ردي?? وسط، قابل دسترس مي باشد. اين 8 دكمه را كليدهاي خانه (HOME KEYS) مي نامند.

 

 

لازم به يادآوري است كه علت مرتب نبودن دكمه هاي ص??حه كليد به ترتيب ال??بايي، آرايش آنها به ترتيب ميزان كارايي است. 8 كليد خانه، پركاربردترين حرو?? ص??حه كليد به شمار مي روند.

 

 

 

 

 

 

 

قدم سوم

براي تايپ كردن، هر كليدي را كه مي خواهيد ??شار دهيد بايد از ميان 8 انگشت ردي?? وسط، ??قط يك انگشت كه به آن دكمه نزديكتر است از جاي خود بلند شده، كليد مذكور را ??شرده و دوباره به جاي خود بازگردد. پس از بازگشت انگشت به موقعيت اوليه، انگشت بعدي جهت ??شردن دكمه بعدي از جاي خود بلند شده، دكمه را ??شرده و به جاي خود باز مي گردد. همينطور، هر دكمه اي را كه مي خواهيم ??شار دهيم، ??قط يك انگشت براي ??شردن آن از جاي خود حركت كرده، آن كليد را ??شرده و دوباره به جاي خود باز مي گردد.

 

 

 

 

شروع تايپ سرعتي به روش صحيح:

به عنوان شروع، دست خود را به روش گ??ته شده روي كليدهاي مبنا گذاشته و هر يك از كلمات زير (يا ديگر كلمات دلخواه) را در برنامه WORD به قدري تايپ كنيد كه احساس نماييد نوشتنشان (بدون نگاه به ص??حه كليد) برايتان آسان شده است. هر كلمه، حدوداً دو خط.

 

 

 

 

ال??) تمرين با حرو?? ردي?? وسط:

سم، كشك، گك، ات، لب، شك،

 

بات،بابا ،الب، شبي، ياس، سال، لاك،

 

كمال، شيما، مينا، امشب، لك لك، نم نم

 

 

 

 

ب) تمرين با حرو?? ردي?? وسط و بالا:

ضش، صس، ثي، قب، ??ب، چك، جك، حك، خم، هن، عت، غت

 

ضامن، صبا، ثمين، قليان، ??ل??ل، چنگك، جنگل، خلاص، هميشه، علما، غلام

 

??سنجان، ??سقلي، ??كستني، ثنايي، قلقلي، قشنگ، عقاب، خ??ن، خنك

 

 

 

 

پ) تمرين با حرو?? ردي?? هاي وسط، بالا و پايين:

ظش، طس، زي، رب، ذب، /ك، .م، ون، ئت، دت، زكي، رشت، دادار

 

ظله، طشت، زورو، رب انار، بند رخت، ظالم، طالبي، زنبور، روزي، ذليل، دهكده، نائب،آبله

 

(نكته1: جهت نوشتن حر?? آ كليدهاي SHIFT+H را ب??شاريد.)

 

(نكته2: كليد SHIFT همواره با انگشت كوچك دست مخال?? دستي كه حر?? مربوطه را مي زند ??شرده مي شود)

 

ملاحظه، كبوتر، آشكار

 

 

 

 

قدم چهارم :

در شروع كار، ممكن است اجراي اين روش، كمي برايتان دشوار بوده و يا احساس كنيد روش كندي است. اما ??راموش نكنيد كه به مرور زمان آنقدر در اين كار ماهر خواهيد شد كه سرعت نوشتنتان با ص??حه كليد چندان ??رقي با سرعت نوشتن با خودكار نخواهد داشت.

 

 

تمارين مربوط به كليدهاي اعداد، در اينجا آورده نشده، اما جهت اطلاع از انگشت متناظر با هر عدد، به رنگ دكمه ها در شكل زير دقت نماييد. (كليدهاي همرنگ با انگشت مشابهي ??شرده مي شوند)

 

2ptsze9.jpg

 

 

ممكن است با بلند شدن يك انگشت، انگشت ديگري نيز به طور غير ارادي از جاي خود بلند شود، اما اين موضوع ايرادي نداشته و مهم اين است كه حتماً پس از ??شار دادن دكمه مورد نظر، هر دو انگشت به جاي اوليه خود باز گردند.

 

 

 

 

كليات ماجرا

 

كليات ماجرا همين بود. اما يادتان باشد كه ميزان سرعت و مهارت شما در تايپ كامپيوتري ??قط و ??قط بستگي به ميزان تمرين و تجربه تان خواهد داشت. چنانچه زماني برسد كه بتوانيد 180حر?? در دقيقه تايپ كنيد (با احتساب كسر 5حر?? به ازاي هر غلط) يعني شايستگي دريا??ت مدرك بين المللي اين رشته را داشته و از نظر سازمان ??ني و حر??ه اي كشور، يك تايپيست حر??ه اي به شمار مي آييد.

 

 

با مراجعه بهاين لينک مي توانيد نرم ا??زارهاي مرتبط با تايپ را دانلود نماييد.

منبع:p30word.com

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

icon1.gifآموزش تایپ ??ارسی و انگلیسی بصورت جامع و کامل !!!

 

 

آشنایی با تایپ کامپیوتری لاتین و ??ارسی

سرعت و دقّت در تایپ کامپیوتری یکی از ویژگی های بارز یک کاربر مؤ??ّق خواهد بود. این مطالب با یک روش کاملاً جدید و سریع تدوین شده تا خواننده بتواند خیلی سریع اصول تایپ کامپیوتری را بیاموزد. امّا به یاد داشته باشید که رمز مو??قیّت در هر کاری، تمرین و تلاش و باز هم تمرین بیشتر است.

تایپ لاتین

برای ??راگیری اصول کامپیوتری بهتر است که با تایپ لاتین شروع کنید. تعداد حرو?? در زبان لاتین کمتر از حرو?? زبان ??ارسی است، ضمن اینکه زبان لاتین ??اقد علائمی مانند ( ??، ٌ، ?? و …) است.

در اوّلین قدم آموزش تایپ کامیپوتری بهتر است جایگاه حرو?? و ارقام و کارکترها روی ص??حه کلید را به خاطر بسپارید. با دقّت زیاد به ص??حه کلید کامپیوتر نگاه کرده و حوزه و محل دقیق تک تک کلیدها را به خاطر بسپارید. در قدم بعدی سعی کنید انگشتان خود را روی ص??حه کلید قرار دهید. طبیعی است که هر یک از انگشتان باید روی یک کلید قرار گیرند. امّا تعداد کلیدها بسیار بیشتر از تعداد انگشتان دست انسان است. چاره ای نیست و باید جایگاه ثابتی برای انگشتان دست راست و چپ پیدا کنید. این جایگاه را در تایپ کامپیوتری پایگاه می نامند. پایگاه مکانی است که هر انگشت بطور عادی آنجا قرار گر??ته و سپس برای تایپ کلیدهای مختل?? به نواحی مختل?? ص??حه کلید حرکت کرده و پس از انجام وظی??ه دوباره به آنجا بر می گردد.

 

تایپ ۱۰ انگلشتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ص??حه کلید کامپیوتر را برای آموزش تایپ کامپیوتری، به چهار حوزه به شرح زیر تقسیم می کنند:

  • سطر پایگاه

    type10angoshti.jpg


  • سطر بالای پایگاه


  • سطر پایین پایگاه


  • سطر اعداد


سطر پایگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

ردی?? وسط و اصلی ص??حه کلید کامپیوتر اصطلاحاً « سطر پایگاه» می نامند. سطر پایگاه به طور عادی شامل کلیدهای زیر است:

1.jpg

A

S

D

F

G

H

J

K

L

;

چهار انگشت دست راست و نیز چهار انگشت دست چپ همیشه روی این سطر قرار دارند. به همین دلیل آن را سطر پایگاه (انگشتان) می نامند. بدیهی است که چهار انگشت دست راست به ترتیب روی چهار کلید سمت راست و چهار انگشت دست چپ به ترتیب روی چهار کلید سمت چپ سطر پایگاه قرار می گیرند. هر یک از انگشتان در صورت لزوم از سطر پایگاه برخاسته و روی کلید مورد نظر ر??ته و پس از انجام عمل تایپ، دوباره به کلید پایگاه خود بر می گردند.

 

 

برای سهولت آموزش بهتر است انگشتان دست چپ و راست را به شرح زیر شماره گذاری نماییم:

  • انگشت کوچک (دست چپ و راست) = شماره ۱


  • انگشت دوّم قرار گر??ته بین انشگت کوچک و وسطی (دست و چپ و راست) = شماره ۲


  • انگشت وسط (دست چپ و راست) = شماره ۳


  • انگشت اشاره (دست چپ و راست) = شماره ۴


  • انگشت شست (درست چپ و راست) = شماره ۵


انگشت های دست چپ را با علامت اختصاری «چ» و انگشت دست راست را با علامت اختصاری«س» مشخص می کنیم. اکنون می توانیم چگونگی قرار گیری انگشت های دست چپ روی سطر پایگاه را به شکل زیر نمایش دهیم:

 

2.jpg

همچنین چگونگی قرارگیری انگشت های دست راست روی سطر پایگاه به شکل زیر است:

3.jpg

دو کلید میانی در این سطر باقی می مانند که با شکل زیر تایپ می شوند:

4.jpg

یعنی انگشت ۴ دست چپ دو کلید F و G را تایپ می کند، امّا همیشه روی کلید F قرار دارد. انگشت ۴ دست راست دو کلید J و H را تابپ می کند امّا همیشه روی کلید J قرار دارد.

برای تایپ حر?? G انگشت ۴ دست چپ را از پایگاهش بلند کرده، کمی به طر?? راست متمایل نموده و کلید G را ??شار می دهید و آنگاه انگشت ??وق را به پاهگاش یعنی کلید F بر می گردانید.

امّا دو انگشت ۵ دست راست و چپ کجا قرار می گیرند. این دوانگشت نزدیک کلید ??اصله (زیر سطر پایگاه ) به حالت آماده باش قرار می گیرند

نکته: برای کسب مهارت بیشتر، سعی کنید تا انگشت های دست چپ و راست را روی کلیدهای سطر پایگاه مستقر نموده و بدون نگاه کردن به ص??حه کلید، حرو?? موجود را تایپ کنید.

سطر بالای پایگاهسطر بالای پایگاه روی ص??حه کلید کامپیوتر شامل کلیدهای زیر است:

wol_error.gifاین عکس تغییر سایز داده شده است. روی این جایگاه کلیک کنید برای دیدن عکس کامل. تصویر اصلی دارای اندازه 747x58 یا سنگینی میباشد 12کیلو بایت.

5.jpg

انگشت های ۱ تا ۴ دست چپ به ترتبیب کلیدهای زیر را تایپ می کنند:

6.jpg

انگشت های ۱ تا ۴ دست راست به ترتیب کلیدهای زیر را تایپ می کنند:

7.jpg

دو کلید میانی Y و T به ترتیب توسط دو انگشت ۴ دست راست و چپ تایپ می شوند:

8.jpg

سه کلید قرار گر??ته در سمت راست سطر پایگاه توسط انگشت ۱ راست تایپ می شود:

9.jpg

 

 

۱س ۱س ۱س

 

 

 

 

 

 

 

 

 

\

 

 

سطر پایین پایگاه

سطر پایین پایگاه در ص??حه کلید کامپیوتر، شامل کلیدهای زیر است:

10-300x28.jpg

انگشت های شماره ۱ تا ۴ دست چپ به ترتیب کلیدهای زیر را تایپ می کنند:

11.jpg

انگشت های شماره ۱ تا ۴ دست راست به ترتیب کلیدهای زیر را تایپ می کنند:

12.jpg

دو کلید میانی N و B به ترتیب توسط دو انگشت ۴ دست راست و چپ تایپ می شوند.

سطر اعداد

در سطر اعداد ص??حه کلید کامپیوتر کلیدهای زیر را مشاهده می کنید:

13-300x22.jpg

انگشت های شماره ۱ تا ۴ دست چپ به ترتیب کلیدهای زیر را تایپ می کنند:

14.jpg

 

انگشت های شماره ۱ تا ۴ دست راست به ترتیب کلیدهای زیر را تایپ می کنند:

15.jpg

دو کلید میانی ۶ و ۵ به ترتیب توسط دو انگشت شماره ۴ دست راست و چپ تایپ می شوند.

دو کلید = و - توسط انگشت شماره ۱ دست راست تایپ می شوند.

کاربرد کلید Shift

کلید Shift روی ص??حه کلید کامپیوتر را کلید تبدیلی می نمامند. با ??شار دادن و نگهداشتن کلید Shift ص??حه کلید کامپیوتردر حالت حرو?? بزرگ قرار گر??ته و اگر در این حالت باشد به حالت حرو?? کوچکتر تغییر می کند

همچنین با ??شار دادن کلید Shift و تایپ هر یک از کلیدها میتوانید کارکتر قرار گر??ته در بالای همان کلید را تایپ نمایید.

در شرایطی که مشغول تایپ با انگشت های دست چپ هستید، برای ??شار دادن و نگه داشتن کلید Shift، از شماره ۱ دست راست است??اده کنید.

در شرایطی که مشغول تایپ با انگشت های دست راست هستید، برای ??شار دادن و نگهداشتن کلید Shift، از انگشت شماره ۱ دست چپ است??اده کنید.

تایپ کلید های دیگر:

سه کلید Ctrl، Backspace، Enter که در سمت راست ص??حه کلید قرار گر??ته اند، توسط انگشت شماره ۱ دست راست تایپ می شوند.

چهارکلید Tab، Caps lack، shift، Esc که در سمت چپ ص??حه کلید قرار گر??ته اند، توسط انگشت شماره ۱ دست چپ تایپ می شوند.

دو کلید Alt قرار گر??ته در سمت چپ و راست ص??حه کلید، توسط انگشت های شماره ۲ چپ و راست تایپ می شوند.

تایپ ??ارسی

 

در تایپ ??ارسی، تعداد حرو?? بیشتر از حرو?? لاتین است، ضمن اینکه آرایش حرو?? در ص??حه کلید ??ارسی دارای استاندارد خاصی نیست. حتی در بیشتر برنامه های واژه پرداز میتوانید آرایش حرو?? ??ارسی روی کلیدها را به دلخواه تغییر دهید.

سطر پایگاه :

در سطر پایگاه ص??حه کلید ??ارسی، کلیدهای زیر را مشاهده می کنید:

wol_error.gifاین عکس تغییر سایز داده شده است. روی این جایگاه کلیک کنید برای دیدن عکس کامل. تصویر اصلی دارای اندازه 740x53 یا سنگینی میباشد 12کیلو بایت.

 

16.jpg

انگشت های دست چپ به ترتیب کلیدهای زیر را تایپ می کنند:

17.jpg

انگشت های دست راست به ترتیب کلیدهای زیر را تایپ می کنند:

18.jpg

سطر بالای پایگاه:

در سطر بالای پایگاه کلیدهای زیر را مشاهده می کنید، به ترتیب تایپ کلیدهای ??وق دقّت نمایید:

19.jpg

20.jpg

سطر پایین پایگاه

در سطر پایین پایین پایگاه کلیدهای زیر را مشاهده می کنید به ترتیب تایپ کلیدهای ??وق دقّت کنید:

21.jpg

22.jpg

سطر اعداد در تایپ ??ارسی

به دلیل زیاد بودن حرو?? ??ارسی، برخی از این حرو?? در سطر اعداد تعبیه شده اند.

در سطر عدد انگشتان دست چپ به ترتیب کلیدهای زیر را تایپ می کنند:

 

23.jpg

24.jpg

 

در سطر اعداد، انگشت های دست راست به ترتیب کلیدهای زیر را تایپ می کنند:

درج متن:

پیش از درج هر نوع متنی برنامه ی Word تنظیمات پیش ??رض را برای ما در نظر گر??ته است. از جمله حاشیه ها که در قسمت بالا و پایین به اندازه ۵/۲ سانتی متر و در سمت راست و چپ به اندازه ی ۱۷/۳ سانتی متر در نظر گر??ته شده است. ??ونت یا نوع قلم Times New Roman و سایز قلم ۱۶ مشخص شده است.

برای تایپ متن ??ارسی ابتدا دکمه ی تغییر زبان را در نوار وظی??ه در حال Fa قرار دهید. با تایپ یک جمله ی ساده تایپ را شروع می کنیم، هر گاه جمله به پایان سطر برسد خودبخود به سطر بعدی می رود. وقتی به انتهای پاراگرا?? رسیدید بعد از گذاشتن ن??طه، دکمه ی اینتر را ??شار دهید تا به پاراگرا?? بعد بروید. برای آزمایش اگر متن زیر را تایپ کنید با تنظیمات پیش ??رض در برنامه ی Word به شکل زیرتایپ خواهد شد:

زندگی و مرگ دست خداست، امّا چگونه زندگی کردن دست انسان است؛ پس زندگی کن آنطور که باید و بمیر آنطور که خدا می خواهد

 

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

همانطور که می دانید، تایپ ده انگشتی مهارتی است که به شما امکان می دهد تا بدون نگاه کردن به ص??حه کلید ، با سرعتی بیش از 5 برابر ا??راد عادی (180حر?? در دقیقه) تایپ نمایید.

ارزش و اهمیت تایپ ده انگشتی

مدت دوره آموزش تایپ حر??ه ای ، به طور معمول در آموزشگاه های ??نی و حر??ه ای 4 ماه است که گاهی بیشتر نیز می شود. اما جهت آموزش این مهارت به ا??رادی که واقعاً انگیزه و پشتکار یادگیری آن را داشته باشند ، یک جلسه نیز ک??ایت می کند و بعد از آن در صورتی که تمرین مرتب و مکرر کنند، به مرور زمان در حد تایپیست های حر??ه ای و آموزش دیده ظاهر خواهند شد.

 

قدم اول

به ص??حه کلید نگاه کنید. دو کلید از کلیدهای ص??حه کلید دارای برجستگی های کوچکی هستند , و وجود آنها کمک می کند تا موقعیت این دو دکمه را حتی در تاریکی یا بدون نگاه کردن نیز بتوان پیدا کرد. دکمه های مذکور ، حرو?? F و J می باشند. انگشت اشاره دست راست خود را روی حر?? F و انگشت اشاره دست چپتان را روی حر?? J قرار دهید.

 

قدم دوم

2 انگشت سبابه خود را روی دکمه SPACE مستقر نموده و 6 انگشت باقیمانده را به ترتیب روی دکمه های کنار حرو?? F و J بگذارید. (البته بدون ??شردن دکمه ها) با مستقر شدن دستتان در این حالت ، موقعیت تمامی دیگر کلیدها، نسبت به این 8 کلید ردی?? وسط، قابل دسترس می باشد. این 8 دکمه را کلیدهای خانه (HOME KEYS) می نامند.

لازم به یادآوری است که علت مرتب نبودن دکمه های ص??حه کلید به ترتیب ال??بایی ، آرایش آنها به ترتیب میزان کارایی است. 8 کلید خانه، پرکاربردترین حرو?? ص??حه کلید به شمار می روند.

 

قدم سوم

برای تایپ کردن، هر کلیدی را که می خواهید ??شار دهید باید از میان 8 انگشت ردی?? وسط، ??قط یک انگشت که به آن دکمه نزدیکتر است از جای خود بلند شده، کلید مذکور را ??شرده و دوباره به جای خود بازگردد. پس از بازگشت انگشت به موقعیت اولیه ، انگشت بعدیجهت ??شردن کلید بعدی از جای خود بلند شده ، کلید را ??شرده و به جای خود باز می گردد همینطور ، هر کلیدی را که می خواهیم ??شار دهیم ، ??قط یک انگشت برای ??شردن آن از جای خود حرکت کرده، آن کلید را ??شرده و دوباره به جای خود باز می گردد.

 

شروع تایپ سرعتی به روش صحیح:

به عنوان شروع دست خود را به روش گ??ته شده روی کلیدهای مبنا گذاشته و هر یک از کلمات زیر(یا دیگر کلمات دلخواه) را در برنامه WORD به قدری تایپ کنید که احساس نمایید نوشتنشان (بدون نگاه به ص??حه کلید) برایتان آسان شده است. هر کلمه را تا 2 سطر تکرار کنید.

 

ال??) تمرین با حرو?? ردی?? وسط:

سم، کشک، گک، ات، لب، شک،

 

بات،بابا ،الب، شبی، یاس، سال، لاک،

 

کمال، شیما، مینا، امشب، لک لک، نم نم

 

ب) تمرین با حرو?? ردی?? وسط و بالا:

ضش، صس، ثی، قب، ??ب، چک، جک، حک، خم، هن، عت، غت

 

ضامن، صبا، ثمین، قلیان، ??ل??ل، چنگک، جنگل، خلاص، همیشه، علما، غلام

 

??سنجان، ??سقلی، ??کستنی، ثنایی، قلقلی، قشنگ، عقاب، خ??ن، خنک

 

پ) تمرین با حرو?? ردی?? های وسط، بالا و پایین:

ظش، طس، زی، رب، ذب، /ک، .م، ون، ئت، دت، زکی، رشت، دادار

 

ظله، طشت، زورو، رب انار، بند رخت، ظالم، طالبی، زنبور، روزی، ذلیل، دهکده، نائب،آبله

(نکته1: جهت نوشتن حر?? آ کلیدهای SHIFT+H را ب??شارید.)

 

(نکته2: کلید SHIFT همواره با انگشت کوچک دست مخال?? دستی که حر?? مربوطه را می زند ??شرده می شود.)

 

قدم چهارم :

 

 

در شروع کار ، ممکن است اجرای این روش ، کمی برایتان دشوار بوده و یا احساس کنید روش کندی است . اما ??راموش نکنید که به مرور زمان آنقدر در این کار ماهرخواهید شد که سرعت نوشتنتان باص??حه کلید چندان ??رقی با سرعت نوشتن با خودکار نخواهد داشت.

 

 

تمارین مربوط به کلیدهای اعداد، در اینجا آورده نشده، اما جهت اطلاع از انگشت متناظر با هر عدد ، به رنگ دکمه ها در شکل زیر دقت نمایید. (کلیدهای همرنگ با انگشت مشابهی ??شرده می شوند)

ممکن است با بلند شدن یک انگشت، انگشت دیگری نیز به طور غیر ارادی از جای خود بلند شود، اما این موضوع ایرادی نداشته و مهم این است که حتماً پس از ??شار دادن دکمه مورد نظر، هر دو انگشت به جای اولیه خود باز گردند.

یادتان باشد که میزان سرعت و مهارت شما در تایپ کامپیوتری ??قط و ??قط بستگی به میزان تمرین و تجربه تان خواهد داشت. چنانچه زمانی برسد که بتوانید 180حر?? در دقیقه تایپ کنید ( با احتساب کسر 5 حر?? به ازای هر غلط ) یعنی شایستگی دریا??ت مدرک بین المللی این رشته را داشته و از نظر سازمان ??نی و حر??ه ای کشور، یک تایپیست حر??ه ای به شمار می آیید

 

 

 

---------------------------------------------------

خلاصه مقاله برای آنها که ??رصت خواندن متن کامل را ندارنددوره کامل تایپ ده انگشتی، جهت کسب مهارت تایپ سرعتی (با سرعت حداقل 180 کلید در دقیقه بدون نگاه به ص??حه کلید) و دریا??ت مدرک بین الملی آن، حدود 4 ماه است. اما من معتقدم که در یک جلسه می توان اصول کلی این مهارت را آموزش داد.

 

به طور خلاصه، کا??ی است روی ص??حه کلید، دست خود را به روش صحیح (مطابق شکل) روی کلیدهای مبنای ردی?? وسط گذاشته به طوری که حرو?? J و F زیر انگشت سبابه دست راست و چپ باشند و همواره برای ??شردن هر کلید، نزدیک ترین انگشت به آن، از جای خود بلند شده، آن کلید را ??شرده و دوباره به جای اول خود یعنی کلید مبنا باز گردد.

 

 

 

توضیحات کامل تر را در این آموزش می خوانید:

1- چرا باید تایپ ده انگشتی را یاد بگیرم؟

 

2- آموزش کامل تایپ ده انگشتی

---ال??) نرم ا??زاری برای تمرین

--- ب ) طریقه صحیح قرار گر??تن پشت میز

--- پ ) روش استقرار انگشتان دست روی ص??حه کلید

--- ت ) پیش از شروع تمرین

--- ث ) شروع تایپ سرعتی به روش صحیح

 

3- تمرین تایپ بدون نگاه به ص??حه کلید

--- ال??) تمرین با حرو?? ردی?? وسط

--- ب ) تمرین با ردی?? وسط و بالا

--- ت ) تمرین با ردی?? های وسط، بالا و پایین

 

 

1- چرا باید تایپ ده انگشتی را یاد بگیرم؟

آیا دوست دارید متن ها، ایمیل ها، چت ها و تاپیک های طولانی را با سرعت بیشتری بنویسید؟

آیا می خواهید از پرداخت هزینه تایپ متن های طولانی به تایپیست های بیرون بی نیاز شوید؟

آیا نوشتن با خودکار به نظرتان خیلی سریعتر از نوشتن با کیبورد می آید؟

آیا می خواهید یک مهارت به مهارت های شغلی شما ا??زوده گردد؟

آیا تایپ کردن با سرعت 400 حر?? در دقیقه به نظرتان یک رویاست؟

آیا می دانید که ویرایش و دستکاری متن های کامپیوتری چقدر راحت تر از متن های دستی امی باشد؟

آیا می دانید که امروزه اهمیت و کاربرد نوشتن با رایانه کمتر از نوشتن با خودکار نیست؟

آیا می دانید که از میان خوانندگان متن زیر، تا به حال چهار ن??ر به تایپیست های نیمه حر??ه ای بدل گشته و چه بسا ن??ر پنجم شما باشید؟

پس با ما همراه شوید در...

 

2- آموزش تایپ ده انگشتی (ماشین نویسی) (Touch-Typing):

 

(مناسب جهت سنین بالای 12 سال)

 

ل??) نرم ا??زاری برای تمرین:

بهترین نرم ا??زار جهت تمرین تایپ حر??ه ای، Word است که در تمام مراکز تایپ و کپی توسط حر??ه ای ها مورد است??اده قرار می گیرد. آخرین نسخه این برنامه، Word 2007 می باشد.

 

ب) طریقه صحیح قرار گر??تن پشت میز:

1- روی صندلی به صورت راحت و بدون پیچ و قوس بدن بنشینید.

2- از ص??حه کلید حدود 40 سانتیمتر ??اصله گر??ته و شانه های خود را شل کنید.

3- کمر خود را صا??، اما کمی مایل به جلو نگاه دارید.

 

پ) روش استقرار انگشتان دست روی ص??حه کلید:

1- دو انگشت سبابه (انگشتان کنار انگشت شصت) خود را روی دو دکمه اصلی یعنی J و F که دارای برجستگی های کوچکی می باشند بگذارید.

2- سه انگشت باقیمانده از هر دست (به جز شصت که مخصوص زدن کلید Space می باشد) را روی دکمه های کنار J و F (مطابق شکل بالای ص??حه ) قرار دهید. این 8 دکمه را کلیدهای خانه (Home Keys) می نامند.

 

لازم به یادآوری است که علت مرتب نبودن دکمه های ص??حه کلید به ترتیب ال??بایی، آرایش آنها به ترتیب میزان کارایی است. 8 کلید خانه، پرکاربردترین حرو?? ص??حه کلید به شمار می روند.

 

 

a51eb7bec41fcfa72ca5e04536398c55.th.gif

ت) پیش از شروع تمرین:

1- به یاد داشته باشید که این درس، ??قط آموزش روش صحیح تایپ کردن بوده، لیکن رسیدن شما به سرعت های بالا نیازمند تمرین و ممارست زیاد می باشد.

2- به علت زیاد بودن تمارین، می توانید به هر اندازه که وقت داشتید آنها را انجام داده و مابقی را در ??رصت دیگری ادامه دهید.

3- در شروع کار، ممکن است این روش به نظر شیوه ای کند و خسته کننده بیاید، اما به مرور زمان با مشاهده نتایج حاصل از آن در ا??زایش سرعت تایپ، بدان وابسته خواهید گشت.

 

ث) شروع تایپ سرعتی به روش صحیح:

به عنوان شروع، دست خود را به روش گ??ته شده روی کلیدهای مبنا گذاشته و هر یک از کلمات زیر (یا دیگر کلمات دلخواه) را در برنامه Word به قدری تایپ کنید که احساس نمایید نوشتنشان (بدون نگاه به ص??حه کلید) برایتان آسان شده است (هر کلمه، حدوداً دو خط).

 

به خاطر بسپارید که همیشه هنگام نیاز به ??شردن هر دکمه، ??قط یک انگشت که به آن نزدیکتر است، از جایش بلند شده دکمه مذکور را ??شرده و دوباره به خانه خود باز می گردد.

 

3- تمرین تایپ بدون نگاه به ص??حه کلیدا

 

 

ال??) تمرین با حرو?? ردی?? وسط:

سم، کشک، گک، ات، لب، شک،

بات، الب، شبی، یاس، سال، لاک،

کمال، شیما، مینا، امشب، لک لک، نم نم،

 

ب) تمرین با حرو?? ردی?? وسط و بالا:

ضش، صس، ثی، قب، ??ب، چک، جک، حک، خم، هن، عت، غت،

ضامن، صبا، ثمین، قلیان، ??ل??ل، چنگک، جنگل، خلاص، همیشه، علما، غلام

??سنجان، ??سقلی، ??کستنی، ثنایی، قلقلی، قشنگ، عقاب، خ??ن، خنک

 

پ) تمرین با حرو?? ردی?? های وسط، بالا و پایین:

(نکته: اگر راحت ترید، دستتان را در حالتی قرار دهید که مچ ها، در هوا بوده و حدود 5 سانتمتر با ص??حه کلید ??اصله داشته باشند)

ظش، طس، زی، رب، ذب، /ک، .م، ون، ئت، دت، زکی، رشت، دادار

ظله، طشت، زورو، رب انار، بند رخت، ظالم، طالبی، زنبور، روزی، ذلیل، دهکده، نائب،

آبله

(نکته1: جهت نوشتن حر?? آ کلیدهای Shift+H را ب??شارید.)

(نکته2: کلید Shift همواره با انگشت کوچک دست مخال?? دستی که حر?? مربوطه را می زند ??شرده می شود)

ملاحظه، کبوتر، آشکار،

 

ج) نکات تکمیلی:

1) تنها، کلیدهای حرو?? ال??با، اعداد قسمت غیر ماشین حسابی و Shift هستند که به روش ??وق (بدون برداشتن دست از ردی?? وسط) زده می شوند. اما دکمه هایی چون Backspace, Enter, Ctrl, Insert, Delete,... روش خاصی نداشته و برای ??شردنشان ناچاریم دستمان را از روی ردی?? خانه برداشته و کلید مورد نیاز را با هر انگشتی دوست داشتیم بزنیم.

 

2) تمارین مربوط به کلیدهای اعداد، در اینجا آورده نشده، اما جهت اطلاع از انگشت متناظر با هر عدد، به رنگ دکمه ها در شکل زیر دقت نمایید. (کلیدهای همرنگ با انگشت مشابهی ??شرده می شوند)

264ibuh.jpg

 

3) ممکن است با بلند شدن یک انگشت، انگشت دیگری نیز به طور غیر ارادی از جای خود بلند شود، اما این موضوع ایرادی نداشته و مهم این است که حتماً پس از ??شار دادن دکمه مورد نظر، هر دو انگشت به جای اولیه خود باز گردند.

 

4) چنانچه مایل به پیشر??ت در این زمینه و رسیدن به حد تایپیست های حر??ه ای باشید، تنها چیزی که علاوه بر آموزش ??وق نیازمندش هستید تمرین زیاد است. اگر روزی سرعت تایپ شما به 100 کلید در دقیقه رسید، شما یک تایپیست نیمه حر??ه ای و چنانچه به 180 حر?? در دقیقه رسید یک تایپیست کاملا حر??ه ای و واجد شرایط دریا??ت مدرک بین المللی تایپ از سوی سازمان ??نی و حر??ه ای کشور به شمار می آیید.

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...