رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
mohamadrad

چگونه بازیساز شویم؟ (قسمت اول: تشكیل یك گروه)

پست های پیشنهاد شده

ارسال شده در (ویرایش شده)

قصد داریم در طی این سری مقالات چند قسمتی، چگونگی ساخت یك بازی مو??ق را با هر بودجه و در هر سبكی بررسی كنیم. در این مقالات از ابتدا و نحوه تشكیل یك گروه بازیسازی شروع می كنیم تا جزئیات كوچك پایانی. امیدواریم این سری مقالات سبب پیشر??ت بازیسازی در داخل كشور شده و توانسته باشیم قدم مثبتی در این زمینه برداریم. برای ساخت یك بازی به تنهایی نمی توانید تمام كارها را انجام دهید. بازیسازی یك كار تیمی است كه باید با همكاری چندین متخصص در زمینه های مختل?? كار را شروع كنید. بزرگترین نكته مثبت در جمع آوری تیم، تعداد ن??رات آن است. همیشه تعداد بیشتر بسیار م??یدتر خواهند بود. اگر ??كر می كنید می توانید چندین كار و چندین قسمت بازی را به تنهایی انجام دهید، اشتباه كرده اید، چون كار تیمی باعث می شود توجه به جزئیات بالا ر??ته و از طر?? دیگر خلاقیت هم بالاتر برود. از لحاظ ??نی، در این صورت ا??راد بیشتری را دارید كه این باعث صر??ه جوئی در وقت می شود و از لحاظی دیگر شما با چندین نظر و ??رد مختل?? كار می كنید كه هر كدام می توانند چندین ایده نو برای ساخت بازی داشته باشند. هر چند هزینه ها بالا می روند، ولی اگر سرمایه مناسبی دارید، بهترین بخش سرمایه گذاری، جمع كردن ا??راد بیشتر است. اگر سرمایه زیادی ندارید و در عوض تعداد محدودی ا??راد با استعداد دارید، می توانید با جذب كارآموز (Intern) علاوه بر تشكیل ن??رات بیشتر برای تیم، آینده استودیوی خود را تضمین كنید.

 

GameClass.jpg

 

 

 

 

 

بسیاری از استودیوهای خارجی با جذب ا??راد با استعداد و آموزش آن ها، در ادامه این ا??راد را به عنوان كارمند استخدام می كنند و مطمئن هستند كه این ا??راد تحت آموزش های خودشان پرورش یا??ته اند. پس از گردآوری گروه خود، حال باید به ??كر یك استودیو و یا محل كار باشید. بازیسازی صنعت كم خرجی نیست، پس این مخارج كاملا معمول و انكار ناپذیر هستند. شما هیچ گاه نمی توانید با یك تیم جدا از هم یك بازی مو??ق داشته باشید. باید یك محل كار پیدا كرده و با خرید سیستم های قدرتمند در واقع استودیوی خود را تشكیل بدهید. كار تیمی كه قبلا توضیح داده شد، مستلزم یك مكان و گردهمایی است تا ایده ها و نظرت شكل بگیرند و مشكلات خیلی سریع تر و بهتر حل شوند. ایجاد جوی مناسب و دوستانه خیلی بهتر از جو جدی و خشك است. بازیسازی شغلی است كه برای مردم سرگرمی و لحظات خوش خلق می كند. حال اگر جو و تیم سازنده پشت آن، ??ضایی سرگرم كننده و خوش نداشته باشند، ثمره آن ها هم كار زیبایی از آب در نخواهد آمد. این دوستی و نزدیكی باعث می شود كارمندان اشكالات خود را خیلی راحت با هم در میان بگذارند و هر كسی توانایی نظر دادن برای بهبود پروژه را داشته باشد. متاس??انه یكی از بزرگترین مشكلاتی كه در تیم های بازیسازی داخل كشور ما وجود دارد، این است كه طراح می خواهد كمترین ا??راد را پشت ساخت بازی داشته باشد. این موضوع باعث مشكلات بسیاری می شود.

Harvest Gaming-area.jpeg

از آنجایی كه یك بازی از جزء به كل شكل می گیرد، اگر این جزئیات كوچك را در نظر نگیریم، در نهایت پروژه كلی ما پر است از مشكلات جزئی كه دست به دست هم داده و یك كوه از ضع?? و ایراد را خلق می كنند. شما برای ساخت یك بازی مسلما به برنامه نویس نیاز دارید. خیلی بهتر است كه این برنامه نویس ها بازیكنان خوبی هم باشند. متاس??انه برخی از بازیسازان كشورمان برنامه نویس ها و نابغه های كامپیوتری خوب هستند، ولی بازیكن خوبی نیستند. همین موضوع باعث می شود ما بیشتر یك دموی تكنیكی (یا با سطح پایین یا سطح بالا) داشته باشیم تا یك بازی كامل. درك گیم پلی و نحوه چیدمان داستان با آن و بسیاری از مسائل دیگر هستند كه هنر بازیسازی را تشكیل می دهند، نه قدرت كارمندان در كد نویسی. سواد بازیسازی از هیچ راهی جز بازی كردن بسیار به دست نمی آید. این یك ??یلم نیست و یا یك انیمیشن. بازی ها گیم پلی هستند و همین موضوع، بحثی بسیار پیچیده است كه چطور می توان یك مخاطب را جذب گیم پلی و طراحی مراحل كرد. در مورد بخش گیم پلی و طراحی مراحل در آینده بحث های بیشتری خواهیم داشت. پس از تشكیل یك تیم برنامه نویسی، نوبت به طراح ها و یا به قولی Artistها می رسد. هر چند هر یك از این بخش ها زیرشاخه های ??راوانی دارند كه پیشه ها و ا??راد مختل??ی می خواهند، ولی ما به طور كلی بحث را پیگیری می كنیم. مثلا همان تیم برنامه نویسی به تعداد بیشماری از جمله تیم برنامه نویسی برای هوش مصنوعی (AI) و یا برنامه نویس گرا??یك و یا دوربین است.

pictu-011-01.jpg

شما برای ساخت پیش زمینه و تصویر اولیه خود نیاز به Concept دارید. باید طرح های خود را كه از طراحی شخصیت ها، مكان ها، سلاح ها و... گر??ته را جمع كنید تا بدنه اصلی بازی را تشكیل دهید و بتوانید طبق آن این طرح ها را به Artistها داده تا آن ها را پیاده سازی كنند. طراح Conceptهای شما هم باید با دنیای بازی ها آشنا باشد. اگر این طور نبود، تیم بازیسازی هم باید در این طراحی ها دست داشته باشد تا بالانس مناسبی بین ساختار ??نی بازی با ساختار ظاهری آن ایجاد شود. به طور مثال باید Boss Fightهای شما چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ میران چالشی كه ایجاد می كنند، یكی باشند. این طور نیست كه یك طرح ساده به یك Boss Fight پیچیده تبدیل شود. در طراحی سلاح ها هم چنین موردی مطرح است كه میزان قدرت یك اسلحه از خصوصیات ظاهری آن متمایز نباشد. طراحی شخصیت اصلی هم بسیار مهم است، چون بازیكن (اگر یك بازی سوم-شخص داشته باشید) مدام در حال تماشای او است و اگر این شخصیت از ضع?? های ساختاری برخوردار باشد، از همان ابتدا دل بازیكن را می زند. میزان و حدود ??عالیت ها و قدرت های یك شخصیت باید با ظاهر او یكی باشد. مثلا ما در بازی God of War شخصی را مشاهده می كنیم كه غول های بزرگ را می كشد و اجسام سنگین را با دستان خود تكان می دهد. اگر شخصیت اصلی ما ??ردی لاغر و به طور كلی با ظاهری متناقض باشد، حس همذات پنداری و باورپذیری آن شخصیت از بین می رود.

kratos.jpg

خصوصیات ظاهری و ر??تاری شخصیت كریتوس (Kratos) كاملا با دنیای دیوانه وار و سنگین او سنخیت دارد و نتیجه یك ضد قهرمان محبوب در صنعت بازی است. تیم بعدی، تیم موسیقی و صداگذاری است. هیچ گاه نباید از موسیقی های آماده كه قبلا در یك بازی و یا ??یلم شنیده شده در بازی خود است??اده كنید. همین موضوع باعث بی اصل و بی هویت بودن بازی شما می شود و مسلما بسیاری از بازیكن ها این موضوع را به مسخره گر??ته و توانایی شما را در بخش های دیگر بازی هم زیر سوال می برند. موسیقی یكی از مهمترین اركان یك بازی است. موسیقی همانند یك ??ضاسازی و گرا??یك خوب می تواند حس اصلی بازی و داستان را به بازیكن منتقل كند. بوده اند بازی هایی كه بیشتر به خاطر موسیقی زیبایشان در ذهن ما باقی مانده اند و با شنیدن موسیقی های آن به یاد صحنه های مختل??ی از بازی می ا??تیم. ساخت موسیقی در كنار نحوه است??اده از آن در بازی هم كار پیچیده ای است. چه بهتر است بازی را به آهنگساز نشان دهید و داستان و جو كلی و آن حسی را كه می خواهید به بازیكن انتقال دهید را به او بگویید تا آهنگساز ارتباط نزدیك تری با بازی داشته باشد. نحوه به كار بردن موسیقی هم بحث های خود را دارد كه در قسمت های بعد به طور م??صل در مورد آن توضیح خواهیم داد. صداگذاری هم یكی از قسمت های مهم یك بازی است كه در كنار موسیقی در حقیقت محیط شما را تعری?? می كند. است??اده از Sampleهای آماده و یا دست ساز با سطح صدایی بالانس شده و استاندارد، می تواند خیلی به واقعی شدن بازی كمك كند كه این موارد هم در ادامه بحث خواهد شد. همانطور كه گ??تیم، این قسمت بیشتر به كلیت كار اشاره داشتیم و نمی خواهیم به ریزترین كارها تمركز كنیم تا حوصله خواننده سر برود. مسلما برای شاخه های ذكر شده زیرشاخه های ??راوانی وجود دارند كه در طول پروسه ساخت یك بازی به نیاز آن ها پی خواهید برد. در این قسمت نحوه تشكیل یك تیم و چگونگی كار با آن ها را توضیح دادیم و در قسمت های بعد بیشتر روی ساخت خود بازی تمركز خواهیم كرد.

nimrod3abbeyroad.l.jpg

متشکر شوید

تا قسمت های بعدی هم گذاشته شود

ویرایش شده توسط MOJTABA900

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

عالــــــــی و بهترین. اگه میشه این بحث را ادمه دهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــید .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ادامه دادیم داداش شما خواب بودی:gigglesmile:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...