رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

ژنومتیک

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1511[/ATTACH]

مهندسي ژنتيک چيست؟

 

 

رمزهاي شيمياي بنيادي هستند که طبيعت ??يزيکي موجودات زنده را تعيين مي کنند . ژنها مسوول ساخت DNA هستند و DNA کنترل کننده سلول است که نحوه گسترش سلول را در تمام جهات تعيين مي کند .

مهندسي ژنتيک يا Biotech روابطي است که منجر به ايجاد تغيير در ماده ژنتيکي( DNA ) موجودات به روشي مي شود که هرگز در طبيعت رخ نمي دهد زيرا نه انتخاب طبيعي و نه موتا سيون باعث پديد آمدن ژنهاي طراحي شده انجام مي دهيم به اثرات کوتاه مدت - که ممکن است ظاهرا م??يد باشد - پي ببريم ولي از اثرات طولاني مدت آنها واقعا بي اطلاعيم .

دستکاري ژنتيکي مواد غذايي شامل وارد کردن ژنهاي موجودات زنده به ديگر موجودات مي باشد که اين روش براي بالابردن مقاومت گياه در برابر عل?? کش ها ، کم کردن خسارات ناشي از سرما زدگي يا زياد کردن سرعت رشد آنها انجام ميشود . در نتيجه گونه جديدي ساخته مي شود .

به عقيده بسياري از صاحب نظران مهندسي ژنتيک نه تنها گامي در جهت بهبود وضعيت بشر امروزي نمي باشد بلکه در تضاد کامل با تنوع زيستي مي باشد .

محصولات ژنتيکيGEFOOD

 

1_ اثرات غير قابل پيش بيني

 

دانش امروز براي دانستن اين موضوع که ژنها چگونه سازمان يا??ته اند بسياري محدود است . هر گونه تغيير در هر نقطه از DNA به احتمال زياد اثرات جانبي در بر داردکه غير قابل پيش بيني و کنترل است . به چند مثال در اين مورد توجه کنيد :

* ليگنين ماده استحکام بخش و ح??اظت کننده براي گياهان چوبي است . براي صنعت کاغذ سازي درختاني از راه مهندسي ژنتيک طراحي شده اند که تعداد لايه هاي ليگنين آن کاهش يا??ته باشد . با اين حال مطالعات نشان مي داده که وقتي ژ ن مربوط به ساخت ليگنين دستکاري شود تاثيرات من??ي را باعث مي گردد . ماند رشد غير طبيعي درخت يا عدم رشد آن .

چون وارد کردن ژ ن جديد با بالاترين دقت امکان ندارد ، انتقال ژ ن ممکن است کنترل دقيق موجود بوسيله DNA را مختل کند .

مثلا ژن جديد مي تواند واکنش شيميايي درون سلول را غوض کند يا عملکرد سلول را از بين ببرد . اين باعث نا پايداري ، بوجود آمدن سموم جديد و مواد آلرژن جديد مي شود و از ارزش هاي مواد غذايي را تعيير مي دهد .

* روغن کانولايي که بوسيله مهندسي ژ نتيک ساخته شده داراي سطح بالاتري از pro-vitamin A است . در عوض بدليل بدليل اين دستکاري ويتامين E آن به طور محسوسي کم شده و ترکيب اسيدهاي چرب آن تغييريا??ته است .

* وقتي پژ وهشگران در آمريکا سطح ??يتواستروژن (ماده اي شيبه به هورمون در گياه ) در سوياي دستکاري شده را با سوياي معمولي مقايسه کردند ، دريا??تند که سطح اين هورمون در سوياي دستکاري شده کاهش يا??ته است .

* ويا ايجــاد و طراحي نوعي مخمر از طريق مهـندسي ژنتيک با هد?? تـسريع در عمل تخمير . اما اين تغيير باعث ساخـته شدن متيلکليواکزالmethyl- glyoxal شد که داراي خواص سمي و موتاژنتيک مي باشد .

* انتقال ژ ن (رمز) رنگدانه قرمز از ذرت به گل گياه اطلسي ، نه تنها باعث تغيير رنگ س??يد گل شده بلکه گل ها ،برگها و جوانه هاي بيشتري شدند . علاوه بر اين ، مقاومت آنها را نسبت به قارچ ا??زايش داد اما باروري آنها را کاهش داد .

2 _ انجام ندادن آزمايشات کا??ي مربوط به امنيت غذايي بر زوي محصولات ژنتيکي.

 

اولين بار در سال 1996 هنگامي که سوياي عرضه شده که در مقابل عل?? کش ها مقاوم بود مردم به وجود غذاهاي ژنتيکي پي برند .

بيش از 40 در صد از محصولات سوياي آمريکا صادر مي شود و در آن سال ها سوياي ژنتيکي نيز همرا با سوياي معمولي بصورت در هم صادر مي شد .

در علم مهندسي ژنتيک درباره محصولات ژ نتيکي تئوري وجود دارد با نام شباهت کامل که مي گويد اين نوع محصولات از هر نظر کاملا شبيه به نوع معمولي است اما طبق يا??ته هاي علمي اين ??رضيه بسيار ناقض است و نمي تواند سلامت غذايي اين محصولات را تضمين کند . زيرا محصولات ژنتيکي داري مولکول هاي جديد ممکن است باشند که کاملا غير منتظره بوجود آمده اند و باعث سميت يا آلرژي زايي مي گردند.

پس يک محصول ژنتيکي مي تواند کاملا شبيه نوع طبيعي خود باشد ولي داراي ترکيبات مضري باشد ما انتضارش را نداشتم.

3- محصولات ژنتيکي در مغازه ها

 

در سال 1998 محصولات ژنتيکي با اقبال زيادي در آمريکا مواجه شـد روغن کانولا ، ذرت ، کتان و سوياي مقاوم در برابر عل?? کش ها و آ??ت کش ها و آ??ت کش ها. سيب زميني و کدوي مقاوم به ويروس ، روغن کانولا که داراي غلظت بالاي اسيد لوريک مي باشد گوجه ??رنگي که دير مي رسد يا پوست کل??تري دارد ،و***ن (vaccine) هاري ، يک يک نوع باکتري که تثبيت نيتروژن در خاک را بالا مي برد . و هورمون رشد rBGH/ BST r که ساخت شير را در گاوهاي شيرده بالا مي برند ، همه و همه بوسيله مهندسي ژنتيک ساخته شدند.

4 -نگراني عمومي

 

بجز موارد خاص ، دولت هاي کشورهاي صنعتي مشتاقند تا غذاهاي ژنتيکي را رواج دهند.

انتخاب

 

مصر?? کنندگان از عدم جداسازي و علامت گذاري محصولات ژنتيکي نگرانند و چون اغلب عذاهاي دستگاري شده اند غير ممکن مي باشد.

سلامتي

 

مردم آگاه شدند که پايه هاي علمي براي نگراني درباره محصولات ژ نتيگي وجود دارد . و دوست ندارند که غذاي را که از سلامتي آن مطمئن نيستند جايگزين غذاي قبلي خود کنند. ولي FDA مدعي شده که ت??اوتي بين غذاي معمولي و ژنتيکي وجود ندارد و لزومي به جدا سازي و غيره نيست . ولي بسياري از دانشمندان برجسته مخال?? اين نظرند اما امروز براي سرمايه داران پولشان برتري بيشتري نسبت به سلامتي مردم دارد . بنابراين سعي در مهار ??شارهاي وارده از طر?? عموم مي کنند.

نظام اخلاقي و اعتقادي:

 

براي عدهاي از مردم مسئله سلامتي يا عدم سلامتي غذاهاي ژنتيکي مطرح نيست بلکه اين کارها را غير معمول و غير طبيعي ودر تضاد شديد با نظام اخلاقي بين انسان و طبيعت مي دانند .

مهندسي ژنتيک در مجموع علم جديدي است . پيش از اين علم نگران و در گير موضوع نظام خلقت بود حالا خود طبيعت را دستکاري مي کند و اساس طبيعت را در هم مي ريزد .

گياهخواران مذهبي مانند هندوها ، بودايي ها دوست ندارند که درگياهان و ميوه هاي آنها ژن هاي حشره ، حيوان و حتي انسان باشد . يهودها و مسلمانان داراي اداب غذايي خاصي مي باشند ، بطور مثال دوست ندارند مه در هويج مورد مصر??يشان ژن هاي خوک باشد . بنابراين اين رهبران مذهبي از طي?? وسعي از اعتقادات و مذاهب مخال?? محصولات ژنتيکي هستند . با اين وجود گوشت ها ،سبزيجات مي توانند داراي ژنهاي انساني باشد بدون اينکه ما بدانيم يعني به نوع در نظر برخي آدم خوري مي کنيم و نميدانيم که اغلب مردم مخال?? اين جور تغذيه اند .

سياست :

 

نگراني ديگر از اين است که تحت پيمان تجارت آزاد بين المللي امور اقتصادي بر سلامت محيط زيست و اقتصاد ترجيح داده شود .

تجارت محصولات ژنتيکي تنها در دست چند شرکت چند مليتي است مانند مون سانتو ، سين ژنتا ، آونتيس و دو پنت ، محققاً اينها تنها کساني اند که از محصولات ژنتيکي ن??ع مي برند .

محيط زيست :

 

شواهد زيادي است که نشان مي دهد که مهندسي ژنتيک به اکوسيستم خطر تازه اي وارد مي کند . زيرا باعث تهديد تنوع زيستي ، حيات وحش و کشاورزي پايدار مي شود.

منتقدان ??ن آوري زيستي (Biotech) معتقدند موجودات طراحي شده بوسيله مهندسي ژنتيک که به محيط وارد مي شوند ممکن است تغييرماهيت داده و به موجودي تبديل شوند که هيچگاه نتوان جلوي آن را گر??ت .

مهمترين مشکلي که مهندسين ژنتيک و محصولاتش براي محيط زيست ايجاد مي کند اين است که وقتي اين محصولات يا موجودات در محيط رها مي شوند دائما در برخورد با اکوسيستم ها مي باشند . اکوسيستم هايي که حاصل ميايون ها سال تکامل هستند .بطوري که دانشمندان برآورد کرده اند اين موجودات يا محصولات باعث از هم پاشيدگي 1 درصد از اگوسيستم در سال مي شوند .(!)

مشکل بالقوه ديگر ويروس ها به ماده ژنتيکي ميزبان خود تجاوز مي کنند و معمولا آن را متلاشي کرده و براي ويروس هاي جديد آنها را دوباره به هم وصل مي کنند . وقتي اين ات??اق در خارج از آزمايشگاه مي ا??تد ويروس جديدي که ژن هاي دستکاري شده تشکيل يا??ته بوجود مي آيد ، وقتي اين ويروس ها پراکنده مي شوند چون طبيعي نيستند ، در طبيعت هم دشمن ندارند خطرناک اند و ممکن است باعث ايجاد بيماري جديد و مرگ و مير موجودات زنده گردند .

5- برچسب گذاري labeling

 

برچسب گذاري و جدا سازي مواد ژنتيکي حق مردم است تا بتوانند بين محصولات معمولي و ژنتيکي حق انتخاب داشته باشند .

طبق محاسبات انجام شده اينکار مي تواند سالانه 4-5 ميليارد به صادرات کشاورزي آمريکا صدمه بزندو شواهد حاکي از آن است که آمريکا براي رسيدن به سود بيشتر به کشورهايي که در تجارت با آن هستند ??شار مي آورد تا جدا سازي محصولات ژنتيکي را انجام ندهند . از جمله اين کشورها نيوزلند است که در ??وريه 1998 مورد تهديد آمريکا قرار گر??ت - زيرا اين کشور داراي برنامه نظارت بر روي محصولات ژنتيکي مي باشد .- با وجود اينگونه تهديدها ??شار روز ا??زون مردم و نگراني آنها از سلامت محصولات ژنتيکي بيشتر دولت ها را مجبور به نظارت بر اين محصولات و جدا سازي و برچسب زني روي آنها کرده است .

بر اساس پيمان جداسازي محصولات ژنتيکي کشورهاي عضئ اين پيمان در سال 2001 شامل استراليا و نيوزلند - کشورهاي عضو اتحاديه اروپايي - جمهوري چک ، نروژ ، لهستان ، سوئيس ، لتواني ، روسيه ، ??يليپين کره ، ژاپن ، هنگ کنگ ، تايوان ، تايلند ، عربستان ، اسرائيل و مکزيک مي باشد .

1. Genetic Engineerin

2. Substantial Equivalence

* خصوصي سازي بهره برداري از محيط

 

تنوع زيستي امروز دسخوش موج خطرناک خصوصي سازي کشته که شامل بهره برداري از گياهان - حيوانات و قسمت هاي خاصي از DNAميشود حق بهر برداري تنها به اختراعات انساني مربوط مي شود و به اکتشا??ات ، زندگي يک موجود زنده مثل گياه و … يا ژن هاي آنها اختراعات شخصي نيستند و براي همين هيچگاه نبايد در کنترل خصوصي يا حق بهر برداري باشند .

مهندسي ژنتيک بوسيله حق بهر برداري از حيات نه تنها برروي موجودات زنده اي که خود ساخته کنترل مي کند بلکه بر زنجيره غذايي و ميراث ژنتيکي زمين نيز احاطه يا??ته است .

اين حق بهر برداري به صنعت اجازه مي دهد که موجودات را استثمار کرده و در مالکيت خصوصي خود قرار دهد و از اين راه آنها را به ??روش برساند .

* ا??شاگري

 

آزمايشات اخير بر روي مواد غذايي کارخانه Nestle در کشورهاي تايلند ، ??ليپين ، هنگ کنگ نشان داده است که محصولات غذايي مانند غذاي بچه و … اغلب به مواد غذايي تغيير ژنتيک يا??ته آلوده مي باشند . به تازگي در تايلند بررسي ها نشان داده که 13 درصد محصولات ??روخته شده به کودکان به ذرت ژنتيکي آلوده بوده اند.

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...