رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

تتو نکنيد

پست های پیشنهاد شده

[attach=config]1507[/attach]

 

بعضي خانم*ها به ??كر مي*ا??تند كه سري به آرايشگاه بزنند و ابروها يا چشمان*شان را تتو كنند. ولي اگر از متخصصان پوست و مو بپرسيد، مي*گويند براي هميشه دور تتو را خط بکشيد. تتو و كار كردن با رنگ*هاي غير بهداشتي و سوزن در محيطي كه هيچ گونه نظارتي بر آن انجام نمي*گيرد، بدون شك سلامت شما را تهديد خواهد كرد. اگر هنوز هم دو دل هستيد كه براي تتو به آرايشگاه برويد يا نه؛ 8 نکته زير را بخوانيد و بعدش تصميم بگيريد.

شكستن سد د??اعي پوست

 

طرح*هاي تتو از آرايش*هاي دايم ابرو تا نقوش پ??رآب و تابي که تمام سطح پشت يا بازو را مي*پوشاند، مت??اوت است. انجام تتو ممکن است براي شما بسيار گران تمام شود، چون در اين ??رآيند، سوزن در يکي از سدهاي د??اعي بدن شما ن??وذ مي*کند و همراه خود عوامل ميکروبي را وارد بدن مي*کند. رنگ*هاي تتو هم ممکن است واکنش*هاي ايمني بدن را تحريک کند. با انجام تتو سلول*ها، ملتهب و به صورت دانه*هاي تسبيح برجسته و بن??ش رنگ مي*شوند. ا??رادي كه سابقه نقص ايمني دارند بايد حتما دور تتو را خط بكشند. بسياري از رنگ*هاي تتو ??قط از مركب ساخته شده است و عوارض پوستي شديدي ايجاد خواهد كرد. پوست اولين سد د??اعي بدن در برابر ميكروب*ها است و با تتو كردن اين سد د??اعي مورد تهاجم قرار مي*گيرد

واکنش*هاي آلرژيک

 

رنگ*هايي که در تتو است??اده مي*شود به خصوص رنگ قرمز ممکن است ايجاد حساسيت کند. در اين صورت پوست محل انجام تتو قرمز مي*شود و دچار خارش مي*شود. اين حساسيت*هاي پوستي، سال*ها پس از انجام تتو ممکن است ظاهر شود. پزشكان پوست گاهي براي از بين بردن چنين حساسيت*هايي بايد داروهاي هورموني قوي براي شما تجويز كنند.

بيماري*هاي خوني

 

اگر وسايل تتو آغشته به خون ا??راد آلوده باشد، احتمال انتقال بيماري*هاي ايدز و هپاتيت c وجود دارد که از بيماري*هاي کشنده و خطرناک هستند. هپاتيت b، سل و کزاز هم به اين روش منتقل مي*شوند. اين بيماري*ها در حالت عادي اگر شما زندگي سالمي داشته باشيد كمتر به سراغ شما مي*آيند ولي تصورش را بكنيد كه با يك تتوي آلوده شما خودتان را چه*قدر آسان در برابر چنين ع??ونت*هايي قرار خواهيد داد.

مشکلات پوستيدر اطرا?? ناحيه*اي که رنگ تتو تزريق شده است، ضايعه*هايي به نام گرانولوما به وجود مي*آيد که پ??ر از سلول*هاي ماکرو??اژ است که تلاش مي*کنند رنگ تتو را ببلعند و از پوست پاک کنند، به*خصوص اگر رنگ تتو حاوي جوهر قرمز باشد. همچنين در محل تتو ممکن است کلوئيد (برآمدگي در محل التيام زخم) ايجاد شود که ا??راد سياه پوست بيشتر مستعد به آن هستند.

ع??ونت پوستي

 

تتو ممکن است موجب ع??ونت باکتريايي موضعي شود. علايم اين ع??ونت شامل سرخي، گرمي، تورم و چرک است. اگر آرايشگر شما از وسايل استريل و اتو كلاو شده است??اده نكند، امكان به وجود آمدن اين ع??ونت*ها بيشتر خواهد شدبه گزارش اي.*بي.سي هلث ، اگزما، تورم، خارش مکرر و به وجود آمدن با??ت اضا??ه در ناحيه تتو شده نيز از عوارض تتو محسوب مي*شود که گاهي اوقات بيمار بايد تا آخر عمر از پماد يا کورتون*هاي تزريقي است??اده کند

پاك نشدن رنگ تتو

 

اگر مواد تتو به لايه ماندگار پوست تزريق شود، براي هميشه باقي مي*ماند و قابل پاک شدن نيست ولي در صورتي که در لايه*هاي سطحي تزريق شود، به تدريج کم رنگ مي*شود و از بين مي*رود. در عين حال اگر مواد تتو کربني باشد مي*توان آن را به وسيله ليزر برداشت ولي اگر داراي مواد رنگي به خصوص قرمز و قهوه*اي و زرد باشد، به دليل وجود ترکيبات آهن در اين رنگ*ها امکان برداشتن آنها وجود ندارد و حتي با است??اده از ليزر نيز ناحيه تزريق شده براي هميشه تيره رنگ باقي مي*ماند.

آسيب با??ت*هاي چشم

 

بسياري از خانم*ها براي اينكه خودشان را از آرايش چشم راحت كنند، تصميم مي*گيرند كه خط چشم را روي چشم*هاي*شان تتو كنند در حالي كه اين كار عوارض زيادي در پي خواهد داشت. مشكل اصلي اين است كه آرايشگري كه اين كار را انجام مي*دهد هيچ*گونه آگاهي از ساختمان چشم و با??ت*هاي حساس آن ندارد و اين امر باعث مي*شود كه هنگام وارد كردن سوزن به پشت پلك آسيب با??ت*هاي چشمي رخ دهد. گاهي در صورتي كه سوزن خيلي عمقي در با??ت پلك وارد شود، باعث پارگي پلك و آسيب با??ت*هاي كره چشم خواهد شد. از طر?? ديگر وارد شدن رنگ تتو به داخل چشم مي*تواند باعث حساسيت چشمي شود.

استريل نبودن وسايل

 

تنها روشي كه ميكروب*ها را كاملا از بين مي*برد، است??اده از اتو كلاو كلاس بي است كه اين روزها وزارت بهداشت آن را براي تمام دندانپزشكان اجباري كرده است. اين اتو كلاو*ها قيمتي بسيار گران دارند و تهيه آن حتي براي مراكز درماني هم بسيار پر هزينه است. حالا شما تصورش را بكنيد كه در چند آرايشگاه در شهر ما چنين اتو كلاوي براي استريل كردن وسايل تتو وجود دارد، بدون شك يا در هيچ*كدام چنين وسيله*اي وجود ندارند و يا انواعي وجود دارد كه استريل كردن وسايل را با اين دقت انجام نمي*دهند. دستگاه و سوزن تتو مستقيما با خون در تماس است و هميشه آغشته به خون ا??راد مختل??ي است كه براي تتو به آرايشگاه مي*آيند حتي اگر يكي از اين ا??راد دچار ايدز يا هپاتيت باشد، به آساني با عدم استريل دقيق وسايل بيماري خود را به ديگران منتقل خواهد كرد.

نظر کارشناس(دكتر حسين طباطبايي/ متخصص پوست و مو)

 

اين روزها شاهد آن هستيم كه بسياري از بانوان براي پاك كردن تتوي دور چشم يا ابروي خودشان به مطب متخصصان پوست مي*آيند و از عوارض آن گله دارند.

تتو از نظر پزشکي به غير از موارد نادر که براي پوشش يک جوشگاه غيرقابل درمان و زشت در صورت، آن هم از سوي پزشک متخصص پوست به کار مي*رود، در بقيه موارد از جمله دلايل زيبايي يا آرايش دايم توصيه نمي*شود و طبق اطلاعيه*هاي وزارت بهداشت اين کار جرم تلقي مي*شود زيرا عوارض جدي مانند ايجاد گوشت اضا??ي، انتقال ع??ونت*هايي مانند ايدز، هپاتيت، سل، تبخال و...، تغيير رنگ بعد از مدتي و تحريک و بيدار کردن بيماري*هاي زمينه*اي و... موجب ممنوع شدن آن شده است. متاس??انه مردم تحت نظر و توسط آرايشگاه*ها به طور غيرمجاز و غيراستريل تتو انجام مي*دهند و بعد از آنکه منصر?? مي*شوند، به پزشکان متخصص پوست براي ر??ع آن مراجعه مي*کنند که گاهي بعضي از تتوها که رنگ*هاي گوناگون در آن به کار ر??ته است، درمان بسيار مشکلي دارند و بايد به د??عات با اشعه ليزر آنها را درمان کرد.

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...