رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

ضدآفتاب* يک ضرورت است

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1503[/ATTACH]

 

 

درباره ضدآ??تاب*

 

 

 

ضدآ??تاب به هر ماده يا موادي اطلاق مي*شود که پوست را در برابر امواج ماوراي*بن??ش ح??اظت مي*کند. ضدآ??تاب*ها ممکن است به صورت لوسيون، کرم، رول، ژل يا اسپري باشند. ولي آيا مي*دانيد SPF درج شده روي ضدآ??تاب چه م??هومي دارد؟

روي اکثر ضدآ??تاب*ها عددي با عنوان SPF ذکر شده است. SPF مخ???? Sunburn Protection Factor است و بيانگر نسبت مدت زمان ايجاد قرمزي به دنبال مصر?? ضدآ??تاب و عدم مصر?? آن است. آنچه حايزاهميت است اين است كه اين معيار ??قط جهت اندازه*گيري UVBاست و به واسطه آن امکان بررسي ح??اظت در برابر UVA نيست. براي دست*يابي به SPF مندرج روي محصول، بايد همه ا??راد 2 ميلي*گرم از اين ماده در هر سانتي*مترمربع مصر?? كنند و جهت پوشش مناسب روي صورت و گردن بايد دو و نيم بندانگشت از ضدآ??تاب در هر وعده است??اده شود.

با توجه به اينکه ضدآ??تاب*ها به واسطه تعريق و شست*وشو پاک مي*شوند يا در مواجهه با نور از بين مي*روند (خصوصا در انواع شيميايي) و از طر??ي نيمه عمر برخي تركيب*هاي موجود در ضدآ??تاب*ها كمتر از 2 ساعت است، بنابراين توصيه مي*شود كه ضدآ??تاب نيم ساعت قبل از بيرون ر??تن از منزل است??اده شود تا هنگام خروج از منزل کارايي کا??ي را داشته باشد و هر 2 تا 3 ساعت تجديد شود.

دليل توليد ضدآ??تاب*هايي با SPF بالاتر از 30 چيست؟

 

ضدآ??تاب*هاي با SPF 30 مي*توانند محا??ظت مناسب و كا??ي براي پوست ايجاد کنند ولي با توجه به اينکه، غالب مصر??*كنندگان مقادير كا??ي از ضدآ??تاب را مصر?? نمي*كنند (2 ميلي*گرم در هر سانتي*مترمربع) و کاهش درSPF درج شده در اثر علل محيطي نظير تعريق، شستشو و پاک کردن رخ مي*دهد و *****ها به تدريج در برابر نورخورشيد تخريب مي*شوند و از عيار ح??اظتي ضدآ??تاب کاسته مي*شود، بر همين اساس سازمان غذا و داروي آمريكا توليد ضدآ??تاب*هاي با برچسب SPF بالاتر از 30 و حتي بالاتر از 50 را مدنظر قرار داده است.

انواع ضدآ??تاب*

 

ضدآ??تاب*ها براساس محتويات خود به دو نوع ??يزيکي و شيميايي تقسيم مي*شوند. ضدآ??تاب*هاي ??يزيکي عمدتا شامل ******هايي هستند که توانايي بازگرداندن و منعکس کردن نورخورشيد را دارند و با نورخورشيد واکنش شيميايي نشان نمي*دهند. اين دسته عمدتا براي اط??ال و بانوان باردار يا شيرده توصيه مي*شود. ضد*آ??تاب*هاي شيميايي همان*گونه که از نامشان پيدا است عمدتا شامل ******هايي هستند که با نورخورشيد واکنش شيميايي نشان مي*دهند و مانع از رسيدن نور آ??تاب به سلول*هاي پوست مي*شوند.

مصر?? ضد*آ??تاب* مختص تابستان است؟

 

نه، ضدآ??تاب را بايد در تمامي ??صول (حتي زمستان) و در تمامي شرايط آب*وهوايي (هواي صا?? و آ??تابي و هواي ابري) مصر?? كرد.توصيه مي*شود تا تمامي* ا??راد بالاي 6 ماه از ضدآ??تاب است??اده کنند. ولي آيا با مصر?? ضدآ??تاب مي*توان اطمينان داشت كه محا??ظت كاملي در برابر نور آ??تاب حاصل شده است؟ نكته*اي که در پاسخ به اين سوال بايد به آن اشاره كرد، اين است كه است??اده از ضدآ??تاب ??قط به عنوان بخشي از دستورالعمل پيشگيري در برابر نورآ??تاب است، چرا كه حتي در صورت است??اده كا??ي و با تواتر صحيح از ضدآ??تاب، محا??ظت صددرصد حاصل نمي*شود و ضرورت است??اده از پوشش مناسب و حتي*الامکان قرار نگر??تن در معرض نور در ساعت*هاي اوج شدت آ??تاب وجود دارد.

توصيه*هايي ??راتر از مصر?? ضدآ??تاب

 

محا??ظت بايد پايدار و به ميزان كا??ي باشد: هيچ نکته مثبتي در است??اده نامنظم از يک ضدآ??تاب وجود ندارد، تحت چنين شرايطي، آسيب از حالت معمول نيز بدتر خواهد بود. بايد به اين نكته اشاره كرد كه مصر?? كم ضدآ??تاب، خود مي*تواند سبب آسيب پوستي و لك روي پوست شود.

است??اده از عينک آ??تابي: عينک*هاي آ??تابي همان*طور که چشم*ها را محا??ظت مي*کنند، پوست اطرا?? آن را نيز محا??ظت مي*کنند. شيشه*هاي عينک بايد به نوعي باشند که 100درصد اشعه*هاي ماوراء*بن??ش را ***** کنند. بنابراين منطقي آن است که عينک*هاي آ??تابي ساخته شده توسط سازندگان معرو?? و معتبر، انتخاب شود. بهتر است که از عينک*هاي آ??تابي با شيشه*هاي بزرگ و بيضي شکل، مشابه شکل چشم، يا شيشه*هايي با محا??ظ جانبي پهن*تر، جهت جلوگيري از اشعه*هايي که از اطرا?? به چشم مي*رسند، است??اده شود.

است??اده از کلاه*هاي لبه*پهن: کلاه*هايي که لبه*پهن ندارند، قادر به محا??ظت موثر از پوست صورت در برابر آ??تاب نيستند. حتي کلاه*هاي لبه*پهن نيز محا??ظت موثر در برابر اشعه*هاي خورشيد را (آنها تقريبا معادل*اند با يک ضدآ??تاب با SPF 3) تامين نمي*کنند. از اين جهت در هر حالت حتي زماني که کلاه لبه*پهن پوشيده مي*شود، محا??ظت*هاي تکميلي مانند است??اده از يک ضدآ??تاب براي صورت و پرهيز از قرارگيري غيرضروري در معرض آ??تاب، بايد انجام شود. براي سرهاي بي*مو، که در معرض خطر بالاي ايجاد آسيب خورشيدي هستند، کلاه نقش بسيار موثرتري را در محا??ظت پوست اي??ا مي*کند. ا??راد بي*مو و كم*مو بايد در طول ??عاليت*هاي خارج از خانه کلاه به سر کنند.

است??اده از لباس*هاي پوشيده: لباس*هاي پوشيده با با??ت متراکم و نازک (آستين بلند، شلواربلند يا دامن*بلند) مي*توانند پوست را تا حدي در برابر نورآ??تاب محا??ظت کنند.

انتخاب محل مناسب: هنگام بيرون ر??تن، حتي*الامكان در سايه باشيد.

به موقع ضدآ??تاب بزنيد: ضدآ??تاب را 30 دقيقه پيش از قرار گر??تن در آ??تاب، در تمام نواحي باز پوست است??اده کنيد و پس از شنا کردن يا عرق کردن آن را تکرار کنيد.

ضدآ??تاب*ها عارضه*اي هم **دارند؟

 

ضدآ??تاب*ها نيز نظير هر محصول مراقبت از پوست مي*توانند در برخي ا??راد با حساسيت پوستي بالا، سبب ايجاد پاره*اي از عوارض شوند، نظير:سوزش چشم*ها: اين يک عارضه متداول در صورت است??اده از يک ضدآ??تاب است. حس سوزش غالبا به تحريک شدن چشم*ها توسط بخار اين محصول بستگي دارد. ا??رادي که با اين مشکل مواجه مي*شوند، بايد ضدآ??تاب*شان را عوض کنند (ترجيحا از ضدآ??تاب ??يزيکي که حاوي دي****يدتيتانيوم است، است??اده کنند) يا ضدآ??تاب را با ??اصله بيشتري نسبت به لبه پلك است??اده كنند. به طورکلي، هر ضدآ??تابي که در تماس مستقيم با چشم*ها قرار بگيرد، به دليل ماليدن چشم*ها توسط ??رد پس از است??اده از ضدآ??تاب، يا به دليل «رونده بودن» آن، مي*تواند باعث سوزش چشم شود. ضدآ??تاب*هاي مقاوم در برابر آب کمتر «رونده» هستند و براي مناطق اطرا?? چشم*ها پيشنهاد مي*شوند.حساسيت پوستي: از آنجايي كه احتمال ايجاد حساسيت به دنبال مصر?? تمامي محصول*هاي پوستي امكان*پذير است يك مشكل* متداول ديگر، حساسيت پوستي پس از مصر?? ضدآ??تاب است. اين مساله بيشتر در مورد ضدآ??تاب*هاي شيميايي مشکل*زاست. ضدآ??تاب*هاي ??يزيکي، عموما باعث واکنش*هاي پوستي نمي*شوند. در بسياري موارد، حساسيت پوست ناشي از تماس با ضدآ??تا*ب*ها، به دليل ساير سازه*هاي موجود در محصول، مثل عطرها يا نگه*دارنده*ها است و لزوما به خاطر خود ضدآ??تاب نيست. حساسيت پوستي در ا??راد مي*تواند به شكل قرمزي، سوزش يا خارش ظاهر شود و حتي در مواردي پس از التهاب، لك ايجاد كند. با توجه به اين موضوع كه ضدآ??تاب*هاي حاوي *****هاي شيميايي مي*توانند ايجاد حساسيت بكنند، مصر??*كننده مي*تواند از ضدآ??تاب ??يزيكي است??اده كند. در همين راستا اين نكته را نيز بايد درنظر داشت كه متاس??انه ورود يا توليد محصول*هاي آرايشي و پوستي ??اقد نام و نشان معين، تقلبي و يا ??اقد تاييديه وزارت بهداشت نيز در ايجاد عوارض ناشي از مصر?? آنها سهم عمده*اي دارند و بنابراين ايجاب مي*كند تا مصر??*كنندگان، محصول*هاي معتبر با تاييديه وزارت بهداشت را از مراكز معتبر تهيه کنند تا از اين*گونه مشكل*ها به مقدار قابل*ملاحظه*اي كاسته شود.

خلاصه اين که...

 

خلاصه اين كه بررسي*هاي اخير ا??زايش آمار شيوع تومورهاي پوستي را در ميان مردم، با وجود ا??زايش آگاهي و توليد روزا??زون ضدآ??تاب*ها نشان مي*دهد. دليل اصلي به طور آشکار اين است که مصر??*کنندگان آنها با تصور اشتباه از برخورداري از امنيت و ح??اظت کامل، به قرار گر??تن طولاني مدت در برابر آ??تاب ترغيب مي*شوند. بايد به خاطر سپرده شود که، با ماندن در آ??تاب براي مدت زمان طولاني، حتي ??ردي که به شکل کامل و مناسب پوستش را با يک ضدآ??تاب پوشانده است، به پوستش اجازه مي*دهد که مقدار مشخصي از تابش که باعث صدمه به پوست مي*شود را جذب کند.

ضدآ??تاب*ها آخرين خط د??اعي در برابر خورشيد هستند. آنها براي ايجاد مقداري محا??ظت در برابر بخش*هايي از بدن، مثل صورت و دست*ها، که به ناچار در معرض آ??تاب هستند، طراحي شده*اند. خط*مقدم د??اع، اجتناب از خورشيد تا حدامکان است.

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...