رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

ماساژ لاغر مي كند؟؟؟؟

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1500[/ATTACH]

 

 

گ??تگو با خانم دکتر ليلا ات??اق، متخصص طب ??يزيکي

 

 

مدتي است وقتي براي شنا به استخر مي*روم، تابلويي توجه*ام را به خود جلب مي*کند؛ ماساژدرماني. از چند ن??ر از دوستاني که مراجعه*کننده پروپاقرص اتاق ماساژ بودند، سوال*هايي پرسيدم. خيلي راضي بودند. مي*گ??تند احساس آرامش مي*کنند و سبک مي*شوند و بعد از يک ساعت شنا، يک ماساژ حسابي، خستگي بدنشان را ر??ع مي*کند و سرحالشان مي*آورد. برخي خانم*ها هم انگار براي لاغرشدن به اين اتاق سر مي*زدند. در مورد اين موضوع که ماساژ مي*تواند لاغر کند يا نه، شک داشتم. به همين دليل، با دکتر ليلا ات??اق، متخصص طب ??يزيکي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران به گ??ت*وگو نشستم.

خانم دكتر! به نظر شما هد?? از انجام ماساژ چيست؟

 

ماساژ عمقي با??ت*ها براي ر??ع ??شار و گر??تگي* در عضلات به کار مي*رود. در مواقع درد و بعد از ??عاليت*هاي سنگين مي*توان از ماساژ است??اده کرد. به*طور کلي، ماساژ به منظور کاهش موقتي درد، اضطراب، ا??سردگي و ??شار خون، ا??زايش ترشح اندور??ين، بهبود جريان خون لن??اوي و بهبود خواب انجام مي*شود و باعث بهبود گردش مواد مغذي در خون و عضلات شده و متابوليسم را در بدن ا??زايش مي*دهد. حتي بعد از ورزش، ماساژ باعث دريا??ت ريزمغذي*ها و ترميم عضلات نيز مي*شود؛ به طوري كه با ا??زايش جريان خون سبب مي*شود مواد زايدي نظير اسيدلاکتيک و اسيدکربنيک که بعد از ورزش در عضلات تجمع مي يابند، از بدن خارج شوند.

آيا ماساژ مي*تواند موجب لاغري نيز بشود؟

 

بله؛ ماساژ مي*تواند به طور مستقيم يا غيرمستقيم به کاهش اندازه با??ت چربي در بدن کمک کند. طبق تحقيقات، رژيم*غذايي مناسب و ورزش در کنار ماساژ مي*توانند در کاهش با??ت چربي و تناسب اندام نقش داشته باشند. ماساژ در ناحيه با??ت چربي و با??ت زيرجلدي سبب ا??زايش سوزاندن چربي در اين نواحي مي*شود و علاوه*براين با ا??زايش جريان خون، ***يژن و موادمغذي در اين با??ت*ها مي*تواند سبب ا??زايش مصر?? کالري شود.

نکته ديگر اينکه ماساژ سبب کاهش استرس در بدن مي*شود. کاهش استرس خود موجب ا??زايش حساسيت بدن به انسولين و کاهش سريع*تر وزن مي*شود. در مواقعي كه به خاطر وجود استرس شخص نمي*تواند رژيم غذايي مناسبي را دنبال کند و ميزان پذيرش ورزش در او پايين مي*آيد، ماساژ، ورزش و رژيم* غذايي دست به دست هم مي*دهند تا شخص بتواند هم ورزش مناسبي انجام دهد، هم رژيم*غذايي مناسبي را دنبال کند و به اين ترتيب به تناسب اندام برسد.

در حال حاضر ا??رادي در استخرها کار ماساژ انجام مي**دهند. مراجعه به اين ا??راد را کار صحيحي مي*دانيد؟

 

قبل از هر چيز، ماساژدهنده بايد کاملا آموزش ديده باشد و از آناتومي بدن شخص و بيماري*هاي نيازمند ماساژ اطلاعات کا??ي داشته باشد. همچنين با انجام حرکات شديد که موجب ايجاد صدا در م??اصل مي*شود، بايد خودداري کند. متخصصان طب ??يزيکي و توان*بخشي در رابطه با حرکات شديد در م??اصل کاملا آموزش ديده*اند و تنها آنها مي*توانند اين کار را انجام دهند. قبل از آغاز ماساژ هم بهتر است يک پزشک ??رد را ويزيت کند و به ماساژور يا ??يزيوتراپيست اطلاع دهد که ??رد دچار چه مشکلاتي است؛ زيرا به کار بردن حرکات شديد و ناگهاني در م??اصل، خصوصا در ناحيه گردن، کمر، ستون*??قرات و لگن مي*تواند بسيار خطرناک باشد.

ماساژ روي چه اعضايي از بدن بيشتر به کار گر??ته مي*شود؟

 

عضلات، تاندون*ها، رباط*ها، پوست،* م??اصل و ساير با??ت*هاي همبند مثل عروق لن??اوي و احشاي داخل شکمي و نيز با??ت*هاي چربي زيرجلدي مثل کنار ران*ها و شکم و بازوها. جالب است بدانيد اگر ماساژ دردناک نباشد و سبب ا??زايش جريان خون در بدن شود، مي*تواند سبب آرامش شخص و کاهش استرس شود.

ماساژ نادرست چه عوارضي در پي دارد؟

 

ماساژ غلط مي*تواند به ديسک*هاي بين مهره*اي در ناحيه ستون ??قرات، گردن و پشت آسيب برساند و حتي گاهي در ا??رادي که مستعد پوکي*استخوان هستند، مي*تواند سبب شکستگي استخوان شود. اگر ماساژ نامناسب، مي*تواند سبب ايجاد کبودي و صدمات در ناحيه عضلات شود. ماساژ بايد به نحوي باشد که سبب ايجاد ريلکسيشن در بدن ??رد شود و کمک کند تا جريان خون به تمامي نواحي بدن برسد. همين برقراري جريان خون است که به کاهش با??ت چربي و ا??زايش متابوليسم بدن کمک مي*کند و نيازي نيست که حتما ماساژ با درد همراه باشد.

چقدر زمان لازم است تا ماساژ در کنار رژيم*غذايي و ورزش، تاثير خودش را نشان دهد؟

 

هر برنامه جديدي، حداقل 4 تا 6 ه??ته زمان لازم دارد تا بدن را از وضعيت قبلي به وضعيت جديد تغيير دهد ولي ??ايده*اي که ??رد از ماساژ مي*برد، در همان جلسه اول يا در ه??ته اول، خود را نشان مي*دهد.

آيا است??اده از ماساژورهاي دستي هم موثر است؟

 

بهتر است ماساژ توسط ??رد آموزش*ديده انجام شود.

به نظر شما، ا??رادي هستند که نتوانند از ماساژ است??اده کنند؟

 

بله؛ براي م??اصلي که صدمه*ديده و متورم هستند، با??ت*هاي سرطاني، مناطقي که دچار پوکي استخوان است و در مناطقي که با??ت زخم *شده يا ع??ونت دارد، مثل سلوليت*ها، مي*توان گ??ت که انجام ماساژ ممنوع است.

نظر کارشناس/ دكتر داريوش الياس*پور، متخصص طب ??يزيکي

نقش ماساژ در کاهش وزن قطعي نيست

 

هنوز يا??ته*اي علمي مبتني بر تاثير ماساژ بر لاغري وجود ندارد. ماساژ، حركاتي است كه روي با??ت نرم بدن انجام مي*شود و انواع مختل??ي دارد و ريشه آن بسيار کهن است. ماساژ بر سيستم عصبي و عضلاني تاثير مي*گذارد و نتايج حاصل از آن شامل آرامش، كاهش درد، ا??زايش حركت با??ت نرم و به تبع آن دامنه حركت م??اصل، ا??زايش جريان خون، تقويت سيستم ايمني و كاهش استرس است. معمولا از ماساژ براي بهبود برخي ورم*هاي لن??اوي و دردهاي عضلاني نيز است??اده مي*شود. در رابطه با اينكه آيا ماساژ بر كاهش با??ت چربي تاثير دارد يا نه، هنوز يا??ته*اي علمي و قطعي نداريم و معمولا كساني كه به چنين نتيجه رسيده*اند، از ماساژ همراه با ساير درمان*ها كمك گر??ته*اند اما همان*طور که گ??تم، اينكه ماساژ به تنهايي بر كاهش با??ت چربي تاثير بگذارد، هنوز نتيجه مستندي در تحقيقات، اين را نشان نداده و مي*توان گ??ت که ماساژ چنين اثري ندارد. البته در تئوري گ??ته مي*شود ماساژ مي*تواند سبب ا??زايش جريان خون در با??ت *شود اما اين كه آيا ا??زايش جريان خون كمكي به سوخت*وساز چربي مي*كند يا خير، به نظر مي*رسد آن قدر نباشد كه سبب كاهش توده چربي شود. بنابراين باز هم حر?? اول و آخر را رژيم لاغري و ورزش مي*زنند.

 

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...