رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

علت گوژپشتي

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1496[/ATTACH]

 

 

 

با توجه به اينکه ستون ??قرات از مهره*هاي متعددي تشکيل شده که از نظر ساختماني از جنس استخوان*هاي اس??نجي محسوب مي*شوند لذا عوامل متعددي مي*تواند باعث آسيب و درهم*ريختگي اين مهره*ها شده و در نهايت به خميده شدن ستون ??قرات و گوژپشتي منجر شود. اين عوامل عبارت*ا ند از:

1. تروما*ها يا ضربات شديد باعث شکسته شدن مهره*ها و تغيير شکل آنها از حالت مکعبي به ذوزنقه*اي شده و به خميده شدن ستون ??قرات و قوز شدن آن منتهي مي*شوند.

2. در سالمندان، پوکي استخوان باعث کاهش مقاومت مهره*ها در مقابل ??شار شده و با کمترين ضربه باعث شکستگي مهره مي*شود و چه بسا حتي بدون ضربه با ??شارهاي معمولي باعث کلاپس يا توهم ر??تگي مهره*ها طي زمان مي*شود که در ابتدا باعث کوتاه شدن تدريجي قد بدون هيچ*گونه دردي مي*شود و اين خميده شدن ستون ??قرات به تنگ شدن کانال*هاي نخاعي و به تدريج کاهش قدرت اندام*هاي تحتاني و حتي علايم عصبي در اندام*هاي تحتاني منجر مي*شود.

3. ضايعات توموري ستون ??قرات نيز باعث تخريب مهره و تغيير شکل مهره مي*شود.

4. بيماري*هاي ع??وني مثل سل ستون ??قرات و بروسلوز ستون ??قرات هم باعث کلاپس مهره و در نهايت گوژپشتي مي*شود.

5. بعضي بيماري*هاي مادرزادي ستون ??قرات نيز باعث عدم تشکيل مناسب شکل مهره*ها مي*شود که در طول رشد کودک به تدريج خميدگي وي را باعث مي*شود.

6. بعضي بيماري*هاي روماتيسمي و التهابي ستون مهره مثل اسپونديليت باعث ??يوز شدن مهره*ها به يکديگر و خميده شدن و عدم تحرک مناسب ستون ??قرات مي*شود.

7. انحرا??ات ستون ??قرات به صورت مادرزادي يا اکتسابي مثل اسکوليوزيس و کي??وزيس و حتي عادات بد نشستن طي دوران رشد باعث خميده ماندن و قوز شدن ستون ??قرات مي*شود.

با توجه به علل متعدد گوژپشتي، تشخيص به موقع و درمان مناسب مي*تواند تا حد زيادي از اين عارضه و عواقب آن بکاهد. معاينه کامل ستون ??قرات –گرا??ي*هاي لازم جهت بررسي نوع انحرا??- انجام تست*ها و آزمايشات مربوط به پوکي استخوان و بيماري*هاي التهابي و اسپونديليت و تست*هاي سرولوزي جهت بيماري*هاي ع??وني مثل سل، بروسلوز و... و حتي انجام ام*آر*اي و اسکن استخواني جهت بررسي تومور*هاي ستون ??قرات الزامي است. درمان مناسب هر يک از علل گوژپشتي از جمله پوکي استخوان در سالمندان و ساير علل و است??اده از کرست*هاي مناسب طبي مي*تواند تا حد زيادي از اين عارضه جلوگيري کند. لذا با توجه به اينکه اين خميدگي*ها در طول زمان و به تدريج حادث مي*شوند و معمولا با درد همراه نيستند، لذا هر گونه احساس کوتاهي قد يا عدم تناسب لباس يا عدم احساس راحتي در هنگام نشستن صا?? يا خوابيدن روي پشت که ??رد احساس کند که براي راحتي بيشتر نياز به بالش بلندتر دارد بايد مورد توجه قرار گيرد و حتما توسط پزشک متخصص مورد معاينه قرار گيرد.

 

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...