رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

دلايـل چـاقي

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1488[/ATTACH]

 

 

گاهي اوقات بدون آن که دليل مشخصي وجود داشته باشد، حس مي*کنيم وزن*مان رو به ا??زايش است و در حال چاق شدن هستيم. غذا به اندازه مي*خوريم و تحرك*مان هم بد نيست اما باز هم وزن*مان سير صعودي را طي مي*كند و هر ماه سنگين*تر از ماه قبل مي*شويم. در اين مطلب با 8 دليل پنهان چاقي آشنا مي*شويد كه ممكن است يكي از آنها، علت چاقي خودتان هم باشد.

ژنتيکبه

 

استثناي گروه اندکي از ا??راد که به خاطر ژن*هاي*شان لاغر مي*مانند، عده زيادي تحت تاثير همين ژن*ها اضا??ه وزن پيدا مي*کنند. براي پيشگيري از اين موضوع بهتر است از 20 سالگي به بعد تحت نظر يک متخصص تغذيه قرار بگيريد تا براي شما برنامه غذايي را تجويز كند. اگر در 25 سالگي اندامي متناسب نداشته باشيد، مطمئنا در 50 سالگي وضع وخيم*تر خواهد شد.

سن

 

از 25 تا 50 سالگي به طور ميانگين حدود 10 کيلوگرم به وزن ا??راد ا??زوده مي*شود. تنها وزن يک پنجم از مردم تغيير نمي*کند. دليل چاقي شدن اين است که ما در 20، 35 و 50 سالگي غذاهاي يک شکل نمي*خوريم و به همان اندازه ??عاليت نداريم. از ميان مردان و زنان، مردان راحت*تر وزن کم مي*کنند اما متاس??انه تعداد بيشتري از آنان به اضا??ه وزن دچارند. آمار نشان مي*دهد در سن 35 تا 54 سالگي 60 درصد مردان اضا??ه وزن دارند، در حالي که اين ميزان در ميان خانم*ها تنها 40 درصد است. هر چه سن بالاتر مي*رود، اين شکا?? همچنان باقي مي*ماند. مثلا در سن 55 تا 74 سالگي در حالي که 73 درصد مردان اضا??ه وزن دارند، تنها 58 درصد زنان به اين مشکل دچارند. براي پيشگيري از چاق شدن با بالاتر ر??تن سن به تمامي خانم*ها و آقايان بالاي 40 سال توصيه مي*شود در عين رعايت تنوع غذايي، ميزان انرژي بيشتري بسوزانند.

رژيم*هاي غيرعلمي

 

تمامي رژيم*هاي غيرعلمي ابتدا سبب لاغر شدن و بعد، موجب چاق شدن ا??راد مي*شوند. در واقع، رژيم باعث مي*شود ??رد ??کر کند بعد از لاغر شدن، براي ثابت نگه داشتن وزن*اش مي*تواند تمامي مواد غذايي لذيذي که از برنامه غذايي*اش حذ?? کرده بود را دوباره اضا??ه كند. با اين اميد، رژيم س??ت و سختي مي*گيرد که با عادت گذشته او تناسبي ندارد اما اين باوري اشتباه است. مردم نمي*توانند آنچه را دوست دارند از زندگي*شان حذ?? کنند. اگر براي مدتي از آنچه دوست داريد دور باشيد، تمايل*تان به آن ا??زايش مي*يابد. رژيم باعث مي*شود، ميل بيشتري به چيزهايي که از شما دريغ شده پيدا *کنيد و با پايان رژيم به سمت آنها گرايش يابيد و در نتيجه چاق مي*شويد، پس به جاي رژيم گر??تن سعي کنيد عادات زندگي خود را تغيير داده و براي هميشه اصلاح کنيد.

هورمون*ها

 

بررسي*ها نشان داده*اند طي دوران يائسگي به دليل کاهش استروژن، تناسب اندام اصلاح مي*شود اما اگر يائسگي با تحولات رواني مثل استرس، از دست دادن همسر يا ??رزندان همراه باشد، از آنجا که سبب غذا خوردن بيشتر در زنان مي*شود، مي*تواند عاملي براي چاقي باشد.

استرس

 

يکي از دلايل اصلي چاقي، بحران*هاي رواني است. وقتي که ما نگران هستيم، تنهاييم يا ا??سرده*ايم، بيشتر غذا مي*خوريم و در نتيجه چاق مي*شويم. مواد غذايي در دسترس*ترين ضداسترس*هاي طبيعي*اند. بهترين راه اين است که وقتي دچار نگراني مي*شويد، دليل آن را بيابيد و ??ورا سراغ مواد غذايي نرويد. به اين ترتيب تا حدي از ميزان نگراني شما کاسته مي*شود. نکته ديگر اينکه براي برطر?? کردن استرس و بحران*هاي احساسي خود به سمت انجام يوگا برويد. سرگرم کردن خود به برخي ??عاليت*ها نيز از تمايل شما به خوردن حين نگراني*ها مي*کاهد.

سلول*هاي چربي

 

چاق شدن در پي حجيم شدن با??ت چربي زماني ات??اق مي*ا??تد که سلول*هايي به نام آديپوسيت (سلول*هاي چربي) تشکيل شده*اند؛ وقتي يک ??رد چاق مي*شود يا اين سلول*ها بزرگ شده*اند يا اينکه تعدادشان زياد شده. البته در صورتي که چاقي در اثر بزرگ شدن سلول*ها باشد، قابل جبران است اما اگر در نتيجه اضا??ه شدن تعداد آنها باشد، درمان كار سختي خواهد بود.

بي*توجهي به نيازهاي بدن

 

مصر?? مواد غذايي بيش از نياز بدن، ريزه*خواري، کم*خوري حين گرسنگي و... مي*تواند تعداد سلول*هاي چربي را ا??زايش دهد. يک قانون ساده وجود دارد و آن اينکه براي ح??ظ تناسب اندام به نياز بدن*تان گوش دهيد. وقتي سير شديد، دست از خوردن غذا بکشيد. رژيم نگيريد و تنوع و تعادل را رعايت کنيد. قند و چربي سبب چاقي نمي*شوند، مگر آنکه اضا??ه مصر?? شوند.

ترک سيگار

 

چاقي يکي از اثرات ترک سيگار به ويژه در خانم*هاست. يک*سوم خانم*ها پس از ترک سيگار 3 تا 4 کيلوگرم وزن اضا??ه مي*کنند. 10 درصد از سيگاري*هاي حر??ه*اي نيز پس از ترک بيش از 10 کيلوگرم به وزن شان ا??زوده مي*شود. در واقع، در اثر نيکوتين موجود در سيگار، بدن کالري بيشتري مي*سوزاند، بنابراين با ترک آن نياز بدن حدود 200 تا 300 کيلوکالري در روز کاهش مي*يابد، پس در صورتي که ??رد ميزان کالري مصر??ي خود را کاهش ندهد، چاق خواهد شد.

 

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...