رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

از پوست پاهايمان مراقبت کنيم

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1487[/ATTACH]

 

 

خيلي از ما به پاهاي*مان بي***توجهيم و به آنها خوب رسيدگي نمي*کنيم و با اين حساب، ديگر جاي تعجب نيست که از ناراحتي*هاي متعدد پا رنج ببريم. در اين مقاله، شما با اصول مراقبت از پوست پا آشنا مي*شوید.

مهم*ترين اصل از اصول مراقبت پا، پوشيدن ک??ش مناسب است اما ظاهرا کمتر کسي به اين موضوع توجه مي*کند. گزارش*هاي متعدد پزشکي از نقاط مختل?? جهان مشخص مي**کند که خيلي از بچه*ها ک??ش*هايي را مي*پوشند که واقعا براي*شان تنگ است. يک تحقيق نشان داده است که 40 درصد دختران جوان مورد تحقيق، در سن 10 سالگي «پاي* بد» داشته*اند. تغيير شکل انگشت بزرگ، پينه بستن پا، شاخي*شدن پوست پا، ميخچه، ناخن ??رور??ته در زير پوست و تغيير شکل ناخن*ها و به علاوه سردردها و پادردها، همه ناشي از ک??ش*هاي نامناسب بوده*اند.

مطمئنا مراقبت مرتب از پوست پا بايد شامل شست*وشوي روزانه باشد، مگر اينکه پاهاي*تان به دلايلي خشک و پوسته**پوسته شده باشند. پس از شست*وشو، پاها و بين انگشتان*تان را به دقت و به طور کامل خشک کنيد.* بلا??اصله تا پاها کاملا خشک نشده*اند، ک??ش نپوشيد. قارچ پا و باکتري، محيط گرم و مرطوب را دوست *دارند.

پاها غدد عرق زياد و ??عالي دارند و غدد چربي آنها نسبتا کم است و بنابراين خشکي پا ممکن است مشکل ايجاد کند (در ک?? پا غدد چربي وجود ندارد). ماليدن ک??ر??م روزانه براي خشکي م??رط پا م??يد است. همچنين بهتر است از ??رآورده*هاي مخصوص پا که اثر خنک*کنندگي و طراوت*ا??زايي دارند، است??اده شود.

حداقل ه??ته*اي يک بار هنگام استحمام توجه ويژه*اي به پاهايتان داشته باشيد. پس از آنکه پا به وسيله آب *گرم نرم شد، به ملايمت، نواحي ضخيم و ناهموار ک?? و پاشنه را با يک سنگ*پا، تميز و صا?? کنيد و سپس ک??ر??م بماليد. اگر اختلال عروق خوني يا بي*حسي در پا داريد (به علت ناراحتي*هاي عصبي يا ديابت) در است??اده از سنگ*پا و ا??راط در تميز کردن پا بيشتر احتياط کنيد.

پودر پا از سايش پا پيشگيري کرده و عرق را نيز جذب مي*کند. پودر پا شبيه تالک معمولي و پودر بدن است. علاوه بر اينکه ترکيب سنگين*تري داشته و قدرت جذب آن بيشتر است، حاوي مواد ضدع??وني*کننده و قابض نيز هست.

جوراب*هاي*تان را هر روز عوض کنيد و يک ج??ت ک??ش را 2 روز بيشتر به پا نکنيد. ک??ش براي اينکه خشک شود و مجددا مورد است??اده قرار گيرد، يکي *دو روز وقت لازم دارد.

به طور مرتب،ناخن*هاي پاي*تان را پديکور کنيد و براي ناراحتي*هاي پا مثل زگيل، ميخچه و قارچ با متخصص پوست مشورت کنيد. درمان خودسرانه ممکن است اين ناراحتي*ها را تشديد کند.

پوست زبر پاشنه، پينه*اي است که به علت مالش ک??ش ايجاد مي*شود و در خانم*هاي چاق که ک??ش بدون پاشنه به پا مي*کنند شايع*تر است. آسان*ترين راه از بين بردن پاشنه زبر، صا?? کردن و تميز کردن آن پس از گرم شدن پا با آب*گرم در حمام است. نواحي ناصا?? و خشن را به ملايمت با برس نرم يا سنگ پا بساييد و تميز کنيد. اين کار باعث از بين ر??تن سلول*هاي مرده و پينه پا مي*شود. پس از حمام، ک??ر??م نرم يا پماد به ناحيه بماليد. پوشاندن نواحي ک??ر??م*دار و چرب شده با ورقه پلاستيک يا گذاشتن ک??ي کمک بيشتري مي*کند. اگر پينه زبر خيلي زياد و مقاوم باشد بايد با متخصص پوست مشورت کنيد.

سوزش پا ممکن است به علل زيادي ايجاد شود. در اغلب موارد ناشي از سايش و تعريق پاست. شرح مکانيسم آن مشکل است اما به نظر مي*رسد به مجموعه عرق، سايش و ترک که در ورزشکاران سنين دبيرستان پيش مي*آيد، مربوط باشد. همچنين اغلب در نقاطي از پا که وزن بدن را تحمل مي*کنند قرمزي ديده مي**شود. بعضي اوقات پينه*هاي ترک*دار س??يد و بدبو و لجن*مانند، ک?? پا را مي*پو*شانند. اين عوارض ناشي از ??عاليت ميکروارگانيسم*ها است. درمان رضايت*بخش، بهداشت خوب پا است. پاها را مرتب بشوييد. جوراب*ها را هر روز عوض کنيد يا در صورت امکان، به جاي جوراب*هاي زبر و ساقه*بلند از جوراب*هاي نرم است??اده کنيد. ک??ش*ها را به تناوب تعويض کرده و دقت کنيد که اندازه باشند زيرا ک??ش گشاد باعث لغزش، سايش و سوزش پا مي*شود. اگر ناراحتي شما با اين اقدامات کنترل نشد، بايد علل ديگري از جمله انواع ناراحتي*هاي عصبي، ديابت و ساير بيماري*هاي همراه با تغييرات عروقي و عصبي را در نظر گر??ت. ممکن است عوامل رواني علت ناراحتي بوده يا در ايجاد آن موثر باشد.

بدبويي پا عارضه شايع و ناراحت*کننده*اي است و اغلب باعث سردي پاها مي*شود که ناشي از ا??زايش ??شار عصبي است يا ممکن است نتيجه اختلالات عضوي مثل پرکاري تيروييد و ناراحتي سيستم عصبي باشد. اگر حدس بيماري زمينه*اي مي*زنيد با پزشک خانواده خود مشورت کنيد. کنترل عرق م??رط در صورتي که به وجود ناراحتي* زمينه*اي طبي مربوط نباشد توجه همه*جانبه*اي لازم دارد. کم کردن نگراني تاثير بسزايي در اين امر دارد. آرام کردن هيجانات، نگراني را کمتر مي*کند. داروهاي سيستميک براي کم کردن ??شار عصبي ضروري هستند اما ممکن است م??يد واقع نشده، عوارضي نيز در پي داشته باشند.

بوي پا به*طور موضعي با ضدعرق*ها و ضدباکتري*ها طبق تجويز متخصص پوست مي*تواند معالجه شود. در محل ترک*هاي پا و کبره*هاي س??يد و خيس*خورده ناشي از عرق زياد، ميکروارگانيسم*هايي يا??ت مي*شوند که سطوح پينه را ضخيم*تر مي*کنند. ??رو بردن ک?? پا در آب و است??اده از جريان الکتريکي در آن يک روش مکانيکي است که در کم کردن تعريق پا خيلي موثر است اما اساسا بايد تحت نظارت پزشک صورت گيرد. اين روش معرو?? به يونتو??ورز است و بايد با وسايل و ابزار مخصوص خود انجام گيرد. مراقبت اصولي و بهداشت خوب پا نيز مهم است. بايد ک??شي سبک با ک?? چرمي بپوشيد. اکثر مردم مي*دانند که عرق پاي آنها با گرماي داخل ک??ش، مالش سخت و نوع ک??ش در ارتباط است. ک??ش**هايي بپوشيد که پا بتواند داخل آن «ن??س بکشد». از ک??ش*هايي که با مواد ترکيبي مثل پلاستيک يا وينيل ساخته شده*اند، دوري کنيد.

 

 

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...