رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

همه چیز درباره ترانس سکشوال ها

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1259[/ATTACH]

ترانس سکشوال ها(دو جنسیتی ها) در ایران

 

 

سرگذشت یک ترانس سکشوال(دو جنسه)ایرانی

 

زمانی که من به ملاقتش میر??تم هنوز دو روزش نشده بود.تاریخ تولدش ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ است. آن جایی که من ایستاده ام در سالن انتظار، میشود با کمی سرک کشیدن از لای در نیمه باز او را دید. او که روی تخت لا به لای ملا??ه های س??ید داراز کشیده و با صدای ضعی??ی ناله میکند : ??رشاد سابق،ویدای ??علی.

ویدا یک ترانس سکشوال است . او برای به دست آوردن هویت جنسی واقعی اش سالها جنگیده و حالا دو روز است که به آن چه میخواسته رسیده و خودش را از بیست و چند سال زندگی پنهانی و محرمانه، در جلد پسری به نام ??رشاد نجات داده وگرچه هنوز حال خوشی نداردو ضع?? ناشی از عمل و چند روز غذا نخوردن نای حر?? زدن برایش نگذاشته با میل واشتیاق گ??ت وگو را شروع میکند:

(( ویدا یعنی گمشده، من بیست وپنج سال گم شده بودم!!))

او آخرین بچه یک خانواده شمالی است . در آخرین روز تابستان سال ۵۹،در شهر کمله در استان گیلان به دنیا آمده و از آن جا که پسر کوچولوی به ظاهر سالمی بوده اسمش را ??رشاد گذاشتند. خانواده در خواب هم نمی دیددند که ممکن است روح کوچک زنانه در بدن پسر بچه اشان پنهان شده باشد و از سه چهار سالگی خودش را نشان دهد. ??رشاد کوچک از همان سنین ،یعنی سال هایی که هویت جنسی بچه شکل میگیرد با تناقض آشنا شد از همان روزهایی که به جای توجه به ماشین و ت??نگ های خودش،حسرت عروسک های دختر ??امیل و همسایه به دلش ماند. از پوشیدن لباس پسرهای بیزار بود و دلش میخواست لباس های رنگی دخترانه بپوشد با دخترها بازی کند و نقش مامان را در خاله بازی ها به عهده بگیرد. ??رشاد از همان زمان ??همید که با بقیه ??رق دارد چون او خودش را یک دختر تمام و کمال میدانست.اما خانواده و اطرا??یانش سعی می کردند به او بقبولانند که پسر است و باید ازهمه چیزهایی که دوست دارد چشم پوشی کند.

بالا ر??تن سن هم نه تنها نتوانست ??رشاد را طبیعی تر و هماهنگ تر کند،تعارض های را شدیدتر واوضاع را برخانواده اش سخت تر کرد. درسن بلوغ کابوس های ??رشاد به اوج خود رسیده بود. روح زنانه دیگر درجسم مردانه نمی گنجید خودش میگوید: ((تمسخر و تحقیر هم از همان سال ها شروع شد. توی مدرسه ،محله، ??امیل حر??م را به هیچکس نمیتوانستم بگویم چون حتی خانواده ام ??کر میکردند این ها ادا اطوار است و خودش درست می شود. نمیدانید چند بار لوازم آرایش ام را دور ریختند!! نمیدانستند با چه شکنجه ای زندگی میکنم. من یک زن بودم خودم را یک زن کامل میدانستم اما مجبور بودم جسمی را تحمل کنم که تمام ویژگی های مردانه داشت بدتر از آن ای??ای نقش مردانه طبق عر?? جامعه بود،کاری ازعهده اش برنمی آمدم هیچ کس باور نمیکرد که من یک زن در قالب مرد هستم!!

رویا تعبیر میشود

 

ویدا را نه ??قط اهالی و مسولان شهر خودش که تمام شهره وروستاهای اطرا?? میشناسند. چون ویدا در میان ترانس سکشوال های منطقه تنها کسی است که مو??ق به تغییر جنسیتی شده است. او می گوید : (( در کل لنگرود، رودسر،کمله و املش ما هشت ن??ریم وقتی من داشتم برای عمل به تهران می آمدم دوستانم گریه میکردند هم از شادی این که من میتوانستم به این مرحله برسم و هم ازغصه این که چرا آنها نمیتوانند جراحی کنند.))

اما این که ویدا چرا توانست و آنها نتوانستند بیشتر برمیگردد به تلاش هایی که ویدا برای ت??هیم مشکل خودش به دیگران انجام داد. او از حدود سه سال پیش پیگیر جدی مشکلش آغاز کرد. وقتی ??همید که بیماریش چیست دست به کارشد

(( همه جار??تم، از وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی گر??ته تا د??تر ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی میخواستم به هر ترتیبی که شده هویت واقعی خود را بشناسم ولو یک روز مانده به آخر عمرم،تکلی?? خودم را روشن کنم بدانم کی هستم .)) درهمین ر??ت و آمدها بود که ویدا تعداد زیادی از همدردان خویش آشنا شد. مشکلات و رنجهایی که کشیده اند را از نزدیک دید و تصمیم گر??ت تلاش هایش را با هد?? کمک به تمام این ا??راد دنبال کند.

او میگوید: (( من نسبت به خیلی ها وضعیت بهتری داشتم.حداقل از خانه و زندگی ام طرد نشده بودم.گرچه هنوز به خانواده ام چیزی نگ??ته بودم،اما از هر برخورد پدر وبرادرم می ترسیدم.مساله را با خواهرم در میان گذاشتم او هم ترسید به شوهرش چیزی نگ??ت . اما وقتی شوهرخواهرم این موضوع را ??همید بر خلا?? انتظار خیلی خوب و منطقی با این مساله برخورد کرد. او حتی برای انجام عمل جراحی به من کمک مالی کرد. خیلی ها کمک کردند از ??رمانداری بخش شهرداری و شورای شهر گر??ته تا د??تر امام جمعه شهرمان. شاید اگر صحبت های حاج آقا دل شکسته امام جمعه شهر و آقای حیدری نماینده شهرمان با پدرم نبود او هیچ وقت راضی به این کار نمیشد. رضایت گر??تن از پدرم کار ساده ایی نبود خانواده اول که ماجرا را ??همیدند می خواستند مرا از خانه بیرون کنند پا درمیانی همین بزرگ تر ها و مسوولان شهر بود که مانع شد.))

سرانجام ویدا به خاطر ??عالیت و دوندگی هایش توانست خیلی سریع تر از سایر این ا??راد مجوز عمل جراحی تغییر جنسیتی بگیرد اما دوسال صبر کرد تا ترس وواهمه ای که این عمل داشت از بین برود. او در این مدت شاهد جراحی تعدادی از دوستانش بود و پس از دیدن نتیجه عمل آنها ، وقتی که احساس کرد کاملا آمادگی این کار را دارد این عمل را انجام داد. او میگوید : وقتی به اطاق عمل میر??تم از ته دل خوشحال بودم سال ها انتظار چنین روزی را می کشیدم.

از ویدا میپرسم برای آینده اش چه برنامه ایی دارد؟

 

میگوید: می خواهم ازدواج کنم با مردی که عاشق روح وذهن من باشد نه گر??تار ظواهر و حر?? مردم میخواهم تحصیلاتم را ادامه دهم و شغل خوبی پیدا کنم. میخواهم یک زندگی عادی داشته باشم، مثل همه مردم وهمه کسانی که از اول عمر تکلی?? جنسیتشان معلوم بوده. و ازهمه مهم تر میخواهم از حقوق ا??راد ترانس سکشوال د??اع کنم من خیلی تابه حال دوندگی داشتم اما از امروز دوندگی بیشتری میکنم من تا زمانی که شخصاً و حضوری خدمت آقای احمدی نژاد نرسم آرام نمیگریم. من هرجا لازم باشد میروم تا حقوق پایمال شده ا??راد مثل خودم را زنده کنم تا دیگر خانواده ها بدانند ممکن است یک بچه ترانس سشکوال داشته باشند مثل لب شکری و یا هر بیماری دیگر. تا دیگر در خیابان هیچ کس به یک بیمار ترانس سکشوال نخندد و رو ترش نکند. این دنیا ایده آل من است دنیایی که در آن ترانس سکشول های آینده رنج هایی که من ودوستانم تجربه کرده اند تجربه نکنند.

مهیار ۲۰ سال است که با روحیه زنانه در بدن یک مرد اسیر است:

 

زمانی که مهیار کودکی کم سال بود دوست داشت که لباسهای دخترانه بپوشد و است??اده از لوازم آرایش را امتحان کند، اما زمانی که او بزرگتر شد شرایط برایش سختتر شد.

مهیار می گوید:??? من شدیدا احتیاج داشتم که آرایش کنم، ولی مجبور بودم این کار را در خ??ا انجام دهم.???

اکنون او می خواهد جنسیتش را تغییر دهد، البته اگر بتواند هزینه عملش را در ایران که حدود ۴۰۰۰ دلار است، تهیه کند. اگر خانواده اش از لحاظ مالی او را کمک نکنند، ممکن است او برای تهیه این مبلغ یکی از کلیه هایش را ب??روشد.

مهیار می گوید: “خیلی ها می گویند که ممکن است با از دست دادن یکی از کلیه هایم به بیماری دیگری دچار شوم، اما من با یک کلیه هم می توانم زنده باشم، اما نمی توانم بین زمین و آسمان زندگی کنم.???

مهیار برای اینکه حس زندگی عادی را پیدا کند به کلینیک دکتر میرجلالی، از جراحان اصلی تغییر جنسیت، می رود. در آنجا زنانی هستند که مرد شده و مردانی هستند که زن شده اند و کسانی هم مانند مهیار منتظر عمل جراحی هستند که به عقیده خودشان تولد دیگری برایشان است.

دکتر میرجلالی در خصوص عمل مهیار با او صحبت می کند. دکتر میرجلالی می گوید در اروپا هر جراح متخصص تغییر جنسیت در یک دهه، حدود ۴۰ عمل انجام می دهد در صورتیکه او ظر?? ۱۲ سال گذشته ۳۲۰ ن??ر را در ایران عمل کرده است.

آقای میرجلالی می گوید:??? اگر شما یکی از کسانی را که من عمل کرده ام، در خیابان ببینید متوجه نخواهید شد که او روزی در قالب جنس مخال?? بوده است.???

مهیار عاشق آن است که به ??روشگاه های لوازم آرایشی برود و لاک ناخن جدیدی را امتحان کند و درباره کرم پودری که بتواند با آن ریشهای چانه اش را بپوشاند، از ??روشنده مبهوت بپرسد.

منظره مردی که آرایش کرده است نگاه ها را در خیابان به خود جلب می کند. در اسلام مجاز نیست که کسی لباس جنس مخال?? را بپوشد، یک مرد ??قط باید لباس مردانه بپوشد. اما این دلیل بر این نیست که علما با تغییر جنسیت مخال?? باشند.

حجة الاسلام مهدی کریمی نیا پایان نامه دکترای خود را در زمینه شرایط عمل جراحی تغییر جنسیت بر اساس قانون شرع اسلام نوشته است.

او به عنوان متخصص در این زمینه در مقابل سئوالهایی از قبیل مواجه می شود؛ آیا کسی که ازدواج کرده پیش از عمل تغییر جنسیت نیاز به کسب اجازه از همسرش دارد؟ آیا ازدواج میان دو ن??ر که یکی از آنها تغییر جنسیت می دهد خود به خود باطل می شود و چه ات??اقی برای مهریه و یا ارثیه زنی می ا??تد که تبدیل به یک مرد شده است؟

آقای کریمی نیا کتابی نشانم می دهد که ۴۱ سال پیش امام خمینی (ره) درباره مسائل جدید پزشکی از نظر اسلام، از جمله تغییر جنسیت نوشته است.

آقای کریمی نیا می گوید:??? من معتقدم امام خمینی (ره) نخستین عالم جهان اسلام بود که مسئله تغییر جنسیت را مطرح کرد.???

??توای امام خمینی (ره) در خصوص آزادی تغییر جنسیت در اسلام از سوی مقام معظم رهبری هم تائید شده است.

آقای کریمی نیا می گوید:???من عقیده دارم که اجازه تغییر جنسیت برای ترانس سکشوال ها حق طبیعی آنهاست. من قصد دارم که ا??راد ترانس سکشوال را از طریق کارم به مردم معر??ی کنم و در واقع این ننگ و اتهامی که برخی اوقات به این ا??راد می چسباننند، از بین ببرم.???

عوامل به وجود آمدن این بیماری در ایران

 

دکتر میر جلالی در این زمینه دست به تحقیقاتی زده و معتقد است : ما از همه مادرانی که ??رزند ترانس سکشوال دارند سوال میکنیم که آیا در دوران سه ماهگی حاملگی،یک شوک روانی یا عصبی داشته اند یانه ؟ تعدا نسبتاً زیادی از این ا??راد جواب مثبت میدهند. حوادث ناگواری مثل از دست دادن همسر یا یکی از اعضای خانواده طلاق، ترس های شدید برای این ا??راد در دوران بارداری ات??اق ا??تاده است.

تعداد زیادی از بیماران ما از جنوب و جنوب غرب کشورمان می آیند با یک حساب سرانگشتی میتوان ??همیمد زمانی که مادران این ها سه یا چهار ماهه حامله بودند سال های اولیه شروع جنگ تحمیلی بوده این نشان میدهد که شوک عصبی ممکن است باعث ایجاد ترشحات هورمونی خاص میشود که محیط رحم را تغییردهد و روی نحوه رشد مغز جنین تاثیر بگذارد.

آمار این ا??راد

 

دکتر علی رضا کاهانی کارشناس پزشک قانونی در همایش : ((بررسی اختلال هویت جنسی))در مشهد میگوید :

حدود ۴۷۰ ن??ر از سال ۶۶ تا ۸۳ برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت به پزشک قانونی مراجعه کرده اند که در این بین مراجعه به مراکز استان ها ۵۷ ن??ر بوده که ۳۵ ن??ر مرد و۲۲ ن??ر زن بودند.

اما دکتر میرجلالی آمار کلی تر ارائه میکند به عقیده او ??رقی نمیکند کشورموردنظر ایران باشد یاآمریکا یا هلند و.. آمار و ارقام این ا??راد در کل جوامع یکی است.

چیزی در حدود شش ن??ر در صدهزار ن??ر یعنی عوامل مثل نژاد،??رهنگ،ثروت،وضعیت اقتصادی جامعه، درآمد سرانه،یا میزان تحصیلات هیچ تاثیری روی تعداد کودکانی که با اختلال واژگونی هویت جنسی متولد میشوند ندارند.

از طر?? دیگر به نظر میرسد تعداد پسرهایی که هویت جنسی زنانه دارند بیشتر از دخترهایی است که هویت جنسی مرادنه دارند. اما دکتر میرجلالی میگوید این اختلا?? بسیار کم است و این دودسته تقریباً برابرند.

دکتر میرجلالی میگوید: شاید بتوان گ??ت نسبتشان ۶۰ به ۴۰ است اما پسرها این بیماری بیشتر جلب توجه می کنند. خودتان قضاوت کنید یک دختر ترانس سکشوال که روسری سرش میکند نهایت اختلالش این هست که موهایش را کوتاه میکند و یا آرایش نمی کند اما یک پسر ترانس سکشوال که موهایش را بلند میکند رنگ میکند آرایش میکند و زیور آلات به خودش آویزان میکند . پس طبیعی است که شما ??کر میکنید تعداد پسران بیمار بیشتر است چون خیلی از دختران ترانس سکشوال شناخته نمیشوند و از روی ظاهر نمیتوان شناخت.))

تعداد دو جنسی ها در ایران

 

کامران باقری لنکرانی وزير بهداشت دولت نهم زمانی گ??ته بود: حدود 2000بيمار دوجنسي در كشور ثبت نام شده اند كه پيش بيني مي شود تعداد واقعي اين ا??راد 4000 ن??ر باشد.

معاون پزشكي، باليني سازمان پزشكي قانوني در مهرماه 87 گ??ته بود: سالانه حدود 80 ن??ر در ايران با مجوز سازمان پزشكي قانوني با انجام عمل جراحي تغيير جنسيت مي*دهد كه حدود 90 درصد آن*ها تغيير جنسيت از مرد به زن است.

روال تغيير جنسيت در ايران به اين ترتيب است كه ا??رادي كه دچار ابهام هويت جنسي هستند، مثلاً ظاهر مردانه دارند اما احساسات آن*ها زنانه است يا بر عكس از دادگاه درخواست انجام عمل تغيير جنسيت مي*كنند و دادگاه براي بررسي موضوع پرونده آن*ها به سازمان پزشكي قانوني ارجاع مي*دهد.

معمولاً براي تشخيص اين كه ??ردي دچار اختلال هويت جنسي است يا نه ابتدا وضعيت ظاهري، جسمي و هورموني او بررسي مي*شود و بعد از بعد رواني نيز از طريق يك روانپزشك با وي مصاحبه مي*شود، با خانواده وي نيز صحبت مي*شود و اگر واقعاً محرز شد كه ??رد مشكل دارد اقدامات قانوني آغاز مي*شود.

روال قانوني اين است كه ابتدا ??رد را به مشاور روان*پزشكي ارجاع مي*دهند تا بررسي شود آيا با مشاوره روانپزشكي امكان درمان وي وجود دارد يا آن قدر اين احساس با او عجين است كه قابل برگشت نيست و حتماً بايد عمل تغيير جنسيت انجام شود اگر طي مصاحبه*ها و مشاوره*هاي مكرر لزوم اين عمل تأييد شد و با نظر به نتايج آزمايش*هاي پزشكي و روان*پزشكي كميسيون تخصصي مربوطه در پزشكي قانوني مجوز تغيير جنسيت را براي ??رد متقاضي صادر مي*كند.

مراكز مجاز انجام عمل تغيير جنسيت از سوي وزارت بهداشت تعيين مي*شود و بر اساس آخرين اطلاعات موجود، وزارت بهداشت بيمارستان حضرت ??اطمه زهرا(س) را به عنوان مركز انجام عمل*هاي تغيير جنسيت معر??ي كرده است.

صدور مجوز تغيير جنسيت در ايران از حدود سال 1380 آغاز شده و هر سال تعدادي مجوز براي اين كار صادر مي*شود، آمار سال 86 نشان مي*دهد كه در اين سال حدود 85 مجوز تغيير جنسيت صادر شد كه البته تعدادي از مجوزها قطعي نبود و مشروط بود و به شرط رضايت خانواده و تأمين هزينه عمل از سوي خانواده بيمار صادر شد.

بخشي از هزينه عمل جراحي تعدادي از اين بيماران از سوي سازمان بهزيستي پرداخت مي*شود.

اولين تغيير جنسيت در ايران

 

اولين تغيير جنسيت در ايران در سال 1930 ميلادي ات??اق ا??تاد که بر اساس آن پزشکي به نام دکتر خلعتبري پسر هيجده ساله*اي را با عمل جراحي به يک دختر تبديل کرد. اين مسأله در آن زمان سر و صداي زيادي ايجاد کرد. البته اين تغيير جنسيت در مورد يک جوان ترانس سکشوال (Trans***ual) بود که از نظر جسمي کاملاً مرد بود، ولي از نظر روحي و رواني خود را زن مي*دانست و با اصرار و رضايت ??راوان خواهان تغيير جنسيت بود. وي مي*گ??ت: اگر تغيير جنسيت صورت نگيرد خودکشي خواهم کرد.

قبل از اين تاريخ، تغيير جنسيت دو جنسي*ها کم و بيش وجود داشت، ولي تغيير جنسيت يک ??ردي که از نظر ظاهر سالم بود، چيز عجيب و جديدي محسوب مي*شد.

اولين تغيير جنسيت در انگلستان در ??اصله سال*هاي 1942-1948 ميلادي ات??اق ا??تاد که دختري به نام لورا ديلون تغيير جنسيت داد و پسر شد و نام مايکل ديلون را براي خود انتخاب کرد.

سابقه تغيير جنسيت در آمريکا، به عنوان يک موضوع پزشکي، به سال 1952 ميلادي باز مي*گردد و نخستين تغيير جنسيت در کشور مصر در سال 1982 ميلادي ات??اق ا??تاد، که جوان نوزده ساله*اي به نام عبدالله تغيير جنسيت داد و نام سالي را براي خود انتخاب کرد.

ا??راد خواهان تغيير جنسيت

 

ا??رادي که ممکن است خواهان تغيير جنسيت باشند، حداقل يکي از دو گروه زير هستند:

1) دو جنسي*ها (Hermaphrodite):

 

اين ا??راد داراي آلت تناسلي از هر دو جنس هستند؛ از اين رو، داراي اختلال هويت جنسي يا ابهام در جنسيت هستند. در جراحي تغيير جنسيت، يکي از دو آلت تناسلي که ضعي??، کوچک و يا غير مناسب تشخيص داده شود، حذ?? و آلت ديگر تقويت و جايگزين مي*شود. در اين حالت بيمار دو جنسي به يکي از دو جنس مذکر يا مؤنث تبديل مي*شود. اين نوع تغيير جنسيت*ها از گذشته تاکنون وجود داشته و اساساً براي آن هيچ مخال??تي وجود ندارد؛ چون بيماري آنان محرز و ثابت است و حتي حقوق*دانان سنّي و کليساي مسيحي که با تغيير جنسيت مخال?? هستند، با تغيير جنسيت اين گروه مخال??تي ندارند و در واقع تغيير جنسيت به عنوان معالجه و خروج دو جنسي*ها از بلاتکلي??ي جنسي است.

2) ترانس سکشوال*ها (Trans***ual):

 

برخي بيماران روحي خود را متعلق به جنس مخال?? مي*دانند. امروز ما با برخي بيماران روحي و رواني روبه*روييم که از نظر ??يزيکي هيچ*گونه اختلال جنسيتي ندارند، ولي حاضر به پذيرش جنسيت ??علي خود نيستند. به عبارت ديگر اين گروه بيماران رواني، مرداني هستند که خود را زن مي*دانند، و يا زناني هستند که خود را مرد مي*پندارند. اين بيماري تقريباً در بيشتر کشورهاي دنيا مشاهده شده و مخصوص جغرا??ياي خاصي نيست. گاه اين بيماران به خودکشي دست مي*زنند که حداقل سه مورد آن در ايران گزارش شده است. به گ??ته برخي روان*شناسان، براي برخي از اين بيماران هيچ راه درماني جز تغيير جنسيت وجود ندارد.

تغيير جنسيت در بيماران ترانس سکشوال مورد اختلا?? شديد صاحبنظران است. تقريباً همه ??قيهان سني و نيز کليساي مسيحي با اين عمل جراحي مخال??ند. از نظر آنان اين کار تغيير در خلقت خداست، اما عده زيادي از ??قيهان شيعه با اين کار موا??قند و از نظر آنان بيماران ترانس مي*توانند تغيير جنسيت دهند. البته از نظر ??قيهان شيعه براي تغيير جنسيت حداقل بايد دو شرط زير وجود داشته باشد؛

شرط اول) بيماري ترانس سکشوال، واقعي و قطعي باشد؛ بنابراين ا??رادي که بيماري آنان مشکوک است، مجاز به تغيير جنسيت نيستند.

شرط دوم) تغيير جنسيت بايد به صورت کامل صورت بگيرد؛ يعني مرد پس از تغيير جنسيت کاملاً به زن تبديل شود، يا زن پس از تغيير جنسيت کاملاً به مرد.

دليل ??قهای شيعه

 

از نظر ??قهای شيعه دليل شرعي از قرآن کريم يا روايات اسلامي مبني بر حرام بودن تغيير جنسيت نداريم. همچنين کساني که خواهان تغيير جنسيت هستند، به بيماري شديد جسمي و روحي مبتلا شده*اند و تغيير جنسيت راهي براي معالجه و درمان اين*گونه بيماران است. بنابراين، تغيير جنسيت، تغيير در خلقت خدا محسوب نمي*شود.

تغيير جنسيت از نظر حقوق ايران

 

امام خميني(ره) اولين ??قيه و دانشمند مسلمان است که مسائل ??قهي و حقوقي تغيير جنسيت را بيان کرده است. وي معتقد است که تغيير جنسيت حرام نيست.

توضيح اين*که در سال 1964 ميلادي، امام خميني(ره) از سوي شاه ايران به ترکيه تبعيد شد. وي به مدت حدود يک سال در شهر بورساي ترکيه ساکن بود و در اين مدت يک کتاب ??قهي به نام تحريرالوسيله نوشت. او در اين کتاب مسائل ??قهي و حقوقي تغيير جنسيت را بيان داشته است. ديدگاه امام خميني(ره) در اين کتاب مهم*ترين منبع ??قهي براي تبيين جايگاه حقوقي تغيير جنسيت در پس از انقلاب شده است. امام خميني(ره) مي*گويد: تغيير جنسيت مرد به زن، يا تغيير جنسيت زن به مرد، و نيز تغيير جنسيت خنثي (Khonsa) يا دو جنسي (Hermafrodit) به مرد يا زن حرام نيست.»

پس از انقلاب اسلامي ايران و در سال 1985 ميلادي مردي به نام ??ريدون، که دچار بيماري شديد ترانس سکشوال بود، پيش امام خميني(ره) ر??ت و خواهان دريا??ت مجوز شرعي براي تغيير جنسيت شد. امام خميني(ره) در ??تواي خويش براي اين بيماري چنين نوشت: «تغيير جنسيت با تجويز طبيب مورد اعتماد اشکالي شرعي ندارد … .»

بعد از??تواي ايشان،* به*تدريج عمل*هاي تغيير جنسيت با مجوزهاي قانوني و حقوقي انجام شد. از سال 1985 ميلادي تاکنون ده*ها تغيير جنسيت با اجازه دادگستري و پزشکي قانوني جمهوري اسلامي ايران انجام شده که ا??راد پس از تغيير جنسيت، شناسنامه جديد دريا??ت مي*کنند و از حمايت*هاي قانوني و شرعي برخوردار مي*شوند.

همچنين از نظر مقام معظم رهبری حضرت آيت الله خامنه*اي، تغيير جنسيت براي ا??راد بيماري جسمي و روحي مجاز اعلام شده است. ا??زون براين، از نظر ده تن از ??قيهان شيعه مانند حضرت آيت الله سيستاني در عراق، تغيير جنسيت براي بيماران روحي مجاز است.

بر اين اساس يک رويه ??قهي و قانوني به وجود آمده است که ا??راد بيمار جسمي يا روحي زيرنظر پزشکان مي*توانند تغيير جنسيت داده و از حمايت*هاي قانوني بهره*مند شوند و اين در حالي است که تغيير جسنيت از نظر کليساي مسيحي و نيز ??قهای اهل سنت غير مجاز اعلام شده است.

تأثير تغيير جنسيت بر زندگي ??ردي و اجتماعي

 

تغيير جنسيت تأثير زيادي بر زندگي ??ردي و اجتماعي شخص مي*گذارد. اگر تغيير جنسيت پس از ازدواج باشد، ازدواج سابق باطل و منحل مي*شود؛ چون ازدواج دو مرد يا دو زن از نظر اسلام حرام و ممنوع است. بلکه مرد پس از تغيير جنسيت و تبديل شدن به يک زن مي*تواند با يک مرد ديگر ازدواج کند. نيز يک زن پس از تغيير جنسيت و تبديل شدن به يک مرد مي*تواند با يک زن ديگر ازدواج کند.

اگر هر يک از برادر يا خواهر تغيير جنسيت دهد و به جنس مخال?? در آيد، نسبت خانوادگي ميان آن دو عوض مي*شود؛ يعني برادر، خواهر مي*شود و خواهر، برادر و اگر عمو تغيير جنسيت دهد، به عمه بدل مي*شود و اگر عمه تغيير جنسيت دهد، به عمو. همچنين با تغيير جنسيت، دايي به خاله و خاله به دايي تغيير مي*کند.

توجه به اين نکته ضروري است که پدر با تغيير جنسيت، هيچ*گاه به مادر تبديل نمي*شود و نيز مادر پس از تغيير جنسيت به عنوان پدر شناخته نمي*شود.

نتيجه

 

نتيجه اين*که بيماري ترانس سکشوال (Terans***ual) يک بيماري روحي و رواني شديد است که بيمار، خواهان تبديل به جنس مخال?? است. گاه هيچ راه درماني براي اين بيماران، جز تغيير جنسيت وجود ندارد. از اين رو امام خميني(ره) و اکثر ??قيهان شيعه، حق تغيير جنسيت را براي اين بيماران به رسميت شناخته*اند. مي*توان گ??ت که يکي از مصاديق حقوق بشر و حق تعيين سرنوشت، حق تغيير جنسيت براي بيماران ترانس ***شوال است.

البته اين تغيير جنسيت بايد با دقت نظر و با مراقبت*هاي ويژه پزشکي همراه باشد، تا تنها بيماران خاص که راه درمان ديگري براي آنان وجود ندارد، تغيير جنسيت دهند و بايد جلوي تغيير جنسيت*هاي غير مجاز گر??ته شود.

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...