رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

افسردگي بعد از زايمان

پست های پیشنهاد شده

[attach=config]1253[/attach]

 

 

کارشناسان هشدار مي دهند که بسياري از تازه پدرها، بعد از به دنيا آمدن ??رزند دچار ا??سردگي مي شوند که اغلب کش?? نشده و درمان نمي شود. تحقيق ها نشان داده که يکي از هر ده پدر، ا??سردگي بعد از به دنيا آمدن ??رزند مي گيرند؛ گر چه اين ميزان از آمار ا??سردگي بعد از زايمان مادرها کمتر است اما باز هم رقمي قابل توجه است. کمبود خواب و مسووليت هاي جديد در کنار حمايت از همسري که بعد از زايمان ا??سرده شده، مي تواند دليل ا??سرده شدن مردان بعد از اين ات??اق باشد.

محققان نزديک به 28 هزار پدر را مورد مطالعه قراردادند و ??هميدند گر چه در روزها و ه??ته هاي اول آنها شادند اما در سه تا شش ماه بعد از پدر شدن ا??سرده مي شوند. در واقع بين 10 تا 25 درصد پدران بعد از تولد نوزاد ا??سرده مي شوند و مطالعات نشان داده آمار ا??سردگي در مرداني که همسرشان بعد از زايمان ا??سرده مي شود، بيشتر است. محققان مي گويند اين موضوع بايد جدي گر??ته شود؛ چرا که ا??سردگي پدران در ماه هاي اول مي تواند تاثيرات قابل توجه عاط??ي روي ر??تار با کودکان بگذارد. محققان در توضيح اين پديده به ت??اوت مردهاي امروز اشاره مي کنند که دوست دارند در ??رآيند تربيت و بزرگ کردن ??رزند درگير شوند و با به دنيا آمدن ??رزندشان سبک زندگي خود را تغيير دهند.

ا??سردگي پيش از زايمان هم پيش مي آيد

 

اگر چه بعد اززايمان شناخته شده تر است اما خانم هاي باردار قبل از زايمان هم دچار ا??سردگي مي شوند. خيلي ها گمان مي کنند دليل عمده بروز ا??سردگي پيش از زايمان درمادر، هراس او از آمدن بچه اي ديگر است؛ اما چنين نيست چون بسياري از مادران مبتلا به ا??سردگي پيش از زايمان، اولين نوزاد خود را در شکم داشته اند. به نظر مي رسد تغييرات هورموني ناراحتي هاي جسماني مربوط به دوران بارداري نظير تهوع، دل به هم خوردگي و نيز نگراني هاي مربوط به سونوگرا??ي، آزمايش هاي دوران بارداري و حتي نحوه زايمان در بروز ا??سردگي بي تاثير نيستند. گذشته از اين بسياري از مادران نگران هستند که آيا ??رزندشان سالم به دنيا خواهد آمد يا خير؟ محققان معتقدند اغلب زنان مستعد ا??سردگي هستند و اين مراحل مختل?? زندگي گاهي زمينه اي مناسب براي ا??سرده شدنشان را ??راهم مي کند.

گر??تگي خلق پس از زايمان

 

گر??تگي خلق (baby blues) پس از زايمان مشکلي است که حداقل 60 تا 80 درصد مادران را بعد از تولد ??رزند به خود درگير مي کند. اين اختلال که نوعي ا??سردگي خ??ي?? است، چند روز تا يک ه??ته پس از زايمان ادامه مي يابد ولي معمولاً بيش از دو ه??ته طول نمي کشد. مادراني که به گر??تگي خلق بعد از زايمان دچار مي شوند، نيازمند حمايت بيشتري هستند تا به ا??سردگي شديدتر بعد از زايمان دچار نشوند. آنها ممکن است زياد گريه کنند و مضطرب و تحريک شده به نظر برسند يا حتي به اختلالات خواب دچار شوند. با مراقبت مؤثر اطرا??يان، احساسات ناخوشايند کم کم از مادران دور مي شود و روند طبيعي زندگي شان را از سر مي گيرند.

ا??سردگي بعد از زايمان

 

اختلال شديدتر از گر??تگي خلق، ا??سردگي تمام عياري است که شش ه??ته پس از زايمان شروع مي شود و علايمي تا حدودي شبيه به ديگر انواع اين بيماري دارد. از جمله اين علائم مي توان احساس غمگيني، نااميدي و دلتنگي، کاهش اشتها و کاهش وزن، بي انرژي بودن، خستگي، کندي در تکلم و ت??کر، بروز مکرر سردرد و ساير ناراحتي ه اي ??يزيکي و سردرگمي درباره توانايي بهبود زندگي و احساس نگراني شديد و غير قابل کنترل درباره سلامت خود يا کودک را نام برد.

چرا ا??سرده مي شوند؟

 

در ه??ته هاي اول بعد از زايمان درجاتي از ا??سردگي در مادرها بروز پيدا مي کند. يکي ازساده ترين دلايل اين ات??اق را مي توان تغييرات هورموني ناگهاني دانست که بعد از بارداري و زايمان ايجاد مي شود و بر حالات روحي، رواني ??رد تأثير مي گذارد. از طر?? ديگر پذير??تن مسؤليت 24 ساعته مراقبت از يک موجود تازه وارد که خود از عهده حا??ظت از خود بر نمي آيد، استرس هاي ??يزيکي و رواني را بر والدين تحميل مي کند. شب بيداري و برهم ريختن نظم زندگي، اين ??شار را تشديد مي کند و دليل برهم ريختن اوضاع روحي مي شود. استرس، کمبود خواب، تغذيه نامطلوب، ??قدان حمايت مادر از سوي همسر، خانواده يا دوستان و سابقه اختلالات رواني قبل در مادر از عواملي هستند که مي توانند ريسک ا??سردگي در مادران را بالا ببرند. اين شکل ا??سردگي قابل پيشگيري نيست اما مي توان با استراحت کا??ي، رژيم غذايي مطلوب و حمايت هاي روحي کا??ي آن را به حداقل رساند.

چه بايد کرد؟

 

ا??سردگي خ??ي?? پس از زايمان اغلب با حمايت خانواده ودوستان معمولاً و درک شدن مادر از طر?? همسرش به سرعت بر طر?? مي شود، اما اگر ا??سردگي شديد شود، ممکن است مادر ديگر قادر به مراقبت از خود و کودک نباشد و حتي در مواردي در بيمارستان بستري شود. در موارد شديد ا??سردگي با داروها، مشاوره با متخصص مربوطه و حمايت اطرا??يان معمولاً مي توان آسيب ديدگي مادران را کاهش داد.

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...