رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

مشکلات بيني هاي زيرتيغ

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]1251[/ATTACH]

 

 

بيني يکي از مهمترين اعضاي بدن در ح??ظ سلامت و داراي ??يزيولوژي بسيار پيچيده اي است که وظاي??ي از قبيل حس بويايي، تنظيم دما، تنظيم رطوبت، تص??يه ذرات هوا و اي??اي نقش در تکلم را به عهده دارد.

امروزه بسياري بدون هيچ گونه آگاهي نسبت به اين عضو بدن، صر??اً به دليل نازيبا بودن بيني يا بيشتر زيبا شدن آن راضي مي شوند براي اصلاح و زيبايي زير تيغ جراحي بروند، بدون آنکه اطلاعاتي از عواقب پس از عمل جراحي داشته باشند.

جراحي پلاستيک بيني را مي توان جز چند جراحي شايع در جهان دانست، چرا که بيني عضوي مرکزي در صورت محسوب مي شود که هرگونه اشکال و ناهنجاري در آن مي تواند بقيه اعضاي صورت را تحت تأثير قرار دهد به همين دليل بسياري از بيماران پس از انجام عمل جراحي بيني خود، احساس مي کند بقيه اعضاي بدنشان نيز دستکاري شده است و برعکس اگر جراحي مو??قيت آميز نباشد، تناسب تمام قسمت هاي صورت به هم مي ريزد.

دلايل شايع پزشکي جراحي بيني چيست؟

 

دوعلت شايع مشکلات تن??سي در بيماران داوطلب جراحي پلاستيک بيني اتحرا?? تيغه بيني و رشد بيش از اندازه شاخک هاي بيني است که همزمان با جراحي پلاستيک زيبايي بيني قابل اصلاح هستند، ولي علت سومي که شامل پوليپ هاي بيني و سينوزيت مزمن است بايد در مرحله جداگانه يي پيش از انجام جراحي پلاستيک بيني، تحت درمان مناسب قرار بگيرد.

درباره عوارض جراحي بيني توضيح دهيد؟

 

عوارض جراحي بيني به دو دسته تقسيم مي شود: در عوارض تن??سي معبر عبور هوا، پس از عمل تنگ مي شود و ??رد مجبور مي شود مدام از دهان ن??س بکشد و همين امر عاملي مي شود تا ??رد دچار صدايي تو دماغي شود و بخاطر مشکلات چسبندگي بيني بايد به طور مداوم ترشحات بيني خود را پاک کند. اما عارضه دوم که مربوط به ظاهر بيني مي شود به دليل کم و زياد برداشتن با??ت هاي بيني است. ممکن است در عمل جراحي، پرده هاي بيني بيش از حد کم شود که باعث ايجاد چال هايي عميق مي شود.

تجريه نشان مي دهد که اغلب بيماران علاقه يي به مصنوعي به نظر رسيدن بيني خود ندارند، چرا که در جامعه ما پذيرش يک بيني طبيعي بزرگ قابل قبول تر از يک بيني جراحي شده کوچک است. بنابراين در جراحي هاي بيني بايد سعي شود حداقل دستکاري روي بيني صورت بگيرد و براي از بين ر??تن عوارض نيز بايد از برداشتن بسيار با??ت ها پرهيز کرد.

در هر صورت جراحي بيني با توجه به استقبال زياد از آن در جهان، همچون معادله يي چند مجهولي است که بايد تمام ??اکتورهاي لازم آن را در نظر گر??ت و پس از عمل با پيگيري هاي صحيح از عوارض جدي آن جلوگيري کرد.

انگيزه ا??راد ازانجام چنين جراحي چيست؟

 

گاهي اوقات جوانان انگيزه يي کا??ي براي اين جراحي ندارند و صر??اً به اصرار ديگران تن به آن مي دهند که نمي تواند دليل توجيه کننده خوبي باشد، براي همين مشاوره با روان پزشک يک ??اکتور مهم و تأثيرگذار است.

چند درصد از جراحي هاي بيني براي زيبايي دلايل روحي و رواني دارد؟

 

با توجه به بررسي هاي انجام شده که اغلب در کشورهاي اروپايي و آمريکا بوده است، حدود بيست درصد ا??رادي که جراحي زيبايي بيني انجام مي دهند مبتلا به اختلالات «روان نژندي» مانند اضطراب، وسواس و ا??سردگي و حدود ه??تاد درصد نيز مبتلا به اختلال شخصيت خودشي??ته و اختلال شخصيت وسواسي هستند و ??قط ده درصد اعمال جراحي ناشي از حالت واقعاً غيرطبيعي بيني است.

همه ساله تعداد بسيار زيادي در ايران به خصوص تهران، عمل جراحي زيبايي انجام مي دهند که به طور عمده شامل جراحي بيني، ليپوساکشن (برداشت چربي از نواحي گوناگون بدن) و کشيدن پوست صورت براي برطر?? کردن چين و چروک است. اين جراحي ها بيشتر براي احساس رضايت از ظاهر خود و به تعبيري ا??زايش اعتماد به ن??س انجام مي شود. درصد زيادي از اين ا??راد مبتلا به اختلالات اضطرابي مانند بيماري وسواسي و همچنين اختلالات ا??سردگي هستند. تبليغات روزنامه ها و مجلات که به طور عمده همراه با عکس است نيز در ترغيب ا??راد مؤثرند.

جراحي بيني در چه قشري بيشتر ديده مي شود؟

 

از نظر سني، اعمال جراحي زيبايي بيني بيشتر در سنين 15 تا 25 سال انجام مي شود و در ميان تحصيل کرده ها و ا??راد مر??ه ??راوان تر است. هرچند طبقات اجتماعي متوسط و پايين هم با وجود هزينه هاي بالاي اين قبيل اعمال با تحت ??شار قرار دادن خود و خانواده به اين امر اقدام مي کنند.

آيا براي انجام جراحي بيني نياز به مشاوره روانپزشکي است؟

 

به طور قطع بايد پيش از اقدام به اين عمل از مشاوره يک روان پزشک بهره گر??ت زيرا اين ا??راد قبل از عمل در «ارتباط ميان ??ردي» مشکل دارند، اغلب گوشه گير و ا??سرده هستند، نسبت به ناراحتي هاي خود بصيرت و بينش کا??ي ندارند، ناراحتي خود را به اشتباه به ظاهر خود نسبت مي دهند و با عمل جراحي زيبايي براي از بين بردن آن اشکال اقدام مي کنند. از نظر شخصيتي نيز اغلب ا??رادي که جراحي زيبايي بيني انجام مي دهند، ويژگي هاي وسواسي بارزي دارند و در درجه دوم، ا??راد داراي شخصيت خودشي??ته که کمال گرايي آنها متمرکز به خود و با هد?? ا??زايش جذابيت است. اين اعمال را انجام مي دهند. در بعضي ا??راد که بيني بزرگ يا ناموزون دارند. عمل جراحي به ا??زايش اعتماد به ن??س کمک مي کند، ولي تقريباً در بيشتر بيماران نتيجه خوبي ندارد. يک سوم اين بيماران خانه نشين مي شوند زيرا نگران هستند که از سوي ديگران مورد تمسخر قرار گيرند و حتي حدود يک پنجم آنها نيز اقدام به خودکشي مي کنند. ولي به جرأت مي توان گ??ت که بخش عظيمي از اين بيماران از رويارويي اجتماعي و شغلي دوري مي جويند و عملکرد اجتماعي آنها کاهش مي يابد.

جراحي بيني براي چه ا??رادي مناسب است؟

 

ا??رادي که از نظر شخصيتي مشکلي نداشته باشند، عملکرد خانوادگي، اجتماعي و شغلي خوبي داشته باشند و بهتر از همه با تأييد اطرا??يان بيني آنها ظاهر نابهنجار و ناموزوني داشته باشد با اين عمل در تن??س آنها تاثير مثبت داشته باشد، مي توانند اقدام به عمل جراحي بيني کنند.

 

منبع:سایت راسخون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...