رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sanaff

سمپاشی رتیل

پست های پیشنهاد شده

2ff2ba0051687eef5ca0459cf942940c_S.jpg

 

عنکبوتها شکار خود را که معمولا حشرات و به طور ات??اقی مهره داران کوچک هستند به وسیله گزش و وارد کردن سم از طریق کلیسر می کشند. تعداد بسیار کمی از عنکبوتها دارای سم کا??ی می باشند که به انسان صدمه بزنند. عنکبوتهای مودار بزرگ که به چندین خانواده و جنس تعلق دارند و عموما رتیل یا با نام علمی tarantula نامیده می شوند. هر چند که ظاهر خطرناکی دارند ولی تعداد کمی از آنها نزد انسان علائم شدید مسمومیت ایجاد می کنند. معدودی که گزش دردناک وارد می کنند معمولا ??قط باعث برآمدگی و تحریک موضعی می شوند و مسمومیت عمومی.ندارند.

بیوه سیاه و بیوه قهوه ای از جنس لاکترودکتوس عنکبوتهای خیلی کوجکتر هستند ولی برای انسان خیلی خطرناک تر از عنکبوتهای بزرگ بظاهر خطرناک به نام رتیل ها هستند.

رتیل یك بند پای شكارچی است كه از حشرات و جانوران كوچك تغذیه میكند چون بیشتر حشرات شبها ??عالند و بسوی نورجذب میشوند رتیل برای شكار این حشرات شبها اقدام می نماید و برای شكار آنها روی تیرهای برق و در زوایای توالت های صحرایی قرار میگیرد . رتیل ها دارای جثه بزرگ و پشمالو می باشند كه ظاهر ترسناك به آنها میدهد. ??اقد غدد سمی

 

برای تولید سم و همچنین ??اقد نیش می باشند
بنابراین توانائی گزش ندارند .ا??رادی كه شبها در آلونكها استراحت میكنند و كسانیكه ازسرویسهای بهداشتی است??اده میكنند ممكن است رتیل ها از قسمت ??وقانی برروی ??رد ا??تاده با است??اده از قطعات دهانی خود او را گاز بگیرند بهمین دلیل بدن انسان زخمی شده و در اثر تماس با خاك و سایر ??اكتورها دچار ع??ونت ثانوی میگردند. رتیلها ??قط ممكنست جهت د??اع از خود گاز بگیرند.

 

rotail.jpg

اهمیت پزشکی و مبارزه با رتیل ها

بعضی از سموم رتیلها مانند سم رتیل بیوه سیاه , روی انتقال عصبی – عضلانی اثر می كنند . در حالیكه برخی دیگر ??قط منجر به نكروز نسجی می شوند . سم رتیل بیوه سیاه , باعث ا??زایش آزاد شدن استیل كولین در محل تماس عصبی عضلانی می شود . این رطیل به رنگ سیاه زغالی براق با شكم قرمز ( به شكل ساعت شنی ) , به طول 1 تا 5 سانتی متر است .

تظاهرات بالینی شامل درد بی حس كننده و مبهم در اندام گر??تار , س??تی عضلات اندام آسیب دیده , سردرد , سرگیجه , خیزپلك , التهاب ملتحمه , بثورات و خارش جلدی , تهوع و است??راغ , تعریق و جاری شدن بزاق , ضع?? و در موارد شدید , ا??ت ??شار خون و تغییرات الكتروكاردیوگرام مشابه مسمومیت با دیگوكسین است . جهت درمان و ر??ع س??تی عضلات , باید از 10 تا 20 میلی متر محلول گلوكونات كلسیم 10 % است??اده نمود .

 

كنترل

ال?? - رعایت موارد بهداشت محیط شامل :

1- ایجاد دیواره سیمانی ، شیشه ای وسنگی به ارت??اع لااقل 1 متر از سطح زمین.

2- از بین بردن عل??های هرز در اطرا?? اماكن مسكونی كه پناهگاه مناسبی برای رتیل هاوعقربها است.

3- درز گیری شكا??ها و شیارهای مربوط به دیوارها خصوصاً درزوایا و قسمت ??وقانی دیوارها

4- خارج كردن نخاله ها از اطرا?? ساختمانها و اماكن مسكونی.

ب- نگهداری ماكیان در منازل مسكونی بمنظور تغذیه از عقرب و رتیل و عنكبوت.

ج- مبارزه شیمیائی :

است??اده از حشره كشها با توجه به این مسئله كه تاكنون هیچگونه مقاومتی در مورد رتیلها نسبت به سموم و حشره كشها گزارش نشده است لذا می توان از حشره كشها ی بهداشتی موجود جهت
سمپاشی
است??اده نمود.منبع:

  • Like 1

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...