رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

گزارشی از آمارهای عجیب و جالب

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]496[/ATTACH]

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری برنا روند رو به رشد طلاق در جامعه در حالی در بین کارشناسان و مسوولان به عنوان یک معضل اساسی مطرح می*شود که بررسی*های برنا از آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال در دوسال گذشته نکات قابل تاملی را نشان می دهد.

 

طبق بررسی برنا از مجموع 137200 طلاق ثبت شده در سال 89 حدود 20 هزار زوج در کمتر از یک*سال شروع زندگی، طلاق گر??ته*اند که حدود 14.26 درصد از کل جمعیت طلاق گر??ته را شامل می**شوند.

 

این آمار تقریبا در سال 88 تکرار شده و از بین 125750 طلاق ثبت شده در این سال حدود 18 هزار طلاق، یعنی 15.4 درصد در کمتر از یک*سال از شروع زندگی مشترک ات??اق ا??تاده است.

 

بنا بر یا??ته*های جداول آماری، 37 درصد طلاق*های رخ داده در سال 88 در سه سال اول زندگی رخ داده، این درحالی است که در سال 89 این میزان به 36 درصد رسیده است.

.

 

سال 89 سال 88

 

سعید حاج سعیدی، روان*شناس و مدیر مرکز مشاوره ترنم زندگی در گ??ت*وگو با برنا در خصوص شناخت نیازهای اساسی همسران از هم و تاثیر آن در ماندگاری ازدواج می گوید: پنج نیاز اساسی داریم و وجود آنها برای مردها و زنان ??رقی نمی*کند. اول میل به آزادی است. اینکه ??رد بتواند خودش تصمیم*گیر زندگی*اش باشد. دوم میل به قدرت. اینکه به ??رد امر و نهی نشود و قدرت انتخاب داشته باشد.

 

وی می ا??زاید: سوم بقا، در بحث بقا مادیات مطرح است؛ کار،مسکن، مسایل جنسی و ...، چهارم ت??ریح است. هر کسی نیازها و علایقی دارد که از کودکی همراه او بوده است. پنجم میل به عشق و محبت است. این میل در هر کسی مت??اوت است. وقتی ا??راد تست سازگاری بدهند از میزان وجود این نیازها در طر?? مقابل*شان آگاه می*شوند.

 

بنا بر گزارش برنا نکته قابل تامل در خصوص آمارها این است که در سال 88 کمترین میزان طلاق بین زوج*هایی بوده که 18 سال از زندگی مشترکشان گذشته است( 1.7 درصد) این درحالی است که در سال 89 این آمار با اندکی کاهش به 0.98 رسیده است.

 

همچنین بررسی*ها نشان می*دهد در سال 89 در میان زوج*هایی که زندگی*شان به طلاق ختم شده کسانی که 29 سال و بیشتر از زندگی*شان گذشته حدود 2.37 درصد از کل آمار را به خود اختصاص داده*اند این درحالی است که در سال 88 این میزان 2.12 بوده است.

 

در حالی که جامعه شناسان معتقدند ت??اوت سنی بر ماندگاری عمر ازدواج اثر می*گذارد، بررسی آمارهای سازمان ثبت احوال حاکی از این است که در سال 89 بیشترین ??راوانی یعنی 10.6 درصد طلاق میان زوج هایی ات??اق ا??تاده که ??اصله سنی زوج به زوجه ص??ر بوده است. این درحالی که در سال 88 این درصد باز هم با بیشترین ??راوانی با اندکی تغییر 10.32 بوده است.

 

بنا بر این گزارش در سال 89 زمانی که زوج از زوجه بین یک تا 3 سال بزرگتر بوده میزان طلاق 24.19 درصد است در حالی که زمانی که زوج از یک تا 3 سال از زوجه کوچکتر بوده میزان طلاق 7.09 برآورد شده است.

 

 

 

 

 

سال 89

 

سال 88

 

اما نکته قابل تعجب و تامل در خصوص ??اصله سنی زوج و زوجه در طلاق*های ثبت شده طی 2 سال گذشته حاکی از این است که در سال 89 زمانی که زوج بیست سال از زوجه کوچکتر بوده میزان طلاق 0.18 درصد است. این شاخص در سال 88 بدون تغییر بوده است.

 

همچنین 1.92 درصد طلاق های ثبت شده در سال 89 و 2.09 طلاق های ثبت شده در سال 89 در میان زوج هایی ات??اق ا??تاده که زوج از زوجه بیست سال بزرگتر بوده است!

دکتر مصط??ی اقلیما، مشاور خانواده و رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در خصوص اینکه چرا بعد از گذشت سالها زن و شوهر از هم جدا می*شوند گ??ت: هرگاه توانستیم همسرمان را همان*طور که هست بپذیریم، ازدواج مو??قی خواهیم داشت و از مجادله در زندگی کاسته می*شود. برای داشتن ازدواج*های مو??ق در جامعه باید یک برنامه 50 ساله ریخت. یعنی برای 2نسل برنامه*ریزی کنیم و پایه*های ??کری ??رد را بر مبنای درست قرار دهیم. تغییر دادن یک انسان 30 ساله بسیار سخت است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...