رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
datis

نگاهی به پروژه های استفاده اشتراکی از دوچرخه در وین اتریش

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]9063[/ATTACH]

حجم روز ا??زون خودروها در شهرهای مختل?? دنیا، و متعاقباً به وجود آمدن مشکلات ترا??یکی یا زیست محیطی، دولت ها و ساختارهای وابسته به آن را وادار به گسترش و راه اندازی سایر سیستم های حمل و نقل پاک همانند دوچرخه، کرده است.

پایتخت کشور اتریش -وین- از جمله شهرهای اروپایی پیشرو و ممتاز در زمینه گسترش دوچرخه سواری شهری به عنوان یک راه حمل و نقل سبز برای شهروندان است که البته نقش سازمان های دولتی و غیردولتی از جمله شهرداری ها در ??راهم ساختن امکانات و زیر ساخت های مناسب برای این وسیله، غیر قابل انکار است.

در این مقاله قصد داریم یکی از پروژه های است??اده اشتراکی دوچرخه که در شهر وین برای شهروندان آن محیّا است را بررسی کنیم.

"دوچرخه شهری وین" از سال 2003 با حمایت شهرداری وین، توسط شرکت Gewista شروع به کار کرده و امروزه یکی از پروژه های مو??ّق شهری در میان شهرهای اروپایی است که سایر کشورها نیز در حال الگوبرداری و مشابه سازی آن هستند. البته این پروژه نیز با ر??ع نواقص و معایب طرح های شکست خورده پیش از آن، به نتیجه نهایی و مطلوب رسیده.

هد???? این پروژه اجاره دوچرخه??? از حدود 100 ایستگاه تعبیه شده در تمامی نقاط شهر (غیر از مناطق مرزی شهر) با حدود 2400 دوچرخه آماده به کار است که در تمامی ??صول سال به صورت شبانه روزی قابل است??اده هستند. هر شهروند می???تواند با مراجعه به یکی از ایستگاه ها، دوچرخه ای را اجاره و با پایان است??اده از آن، در یکی دیگر از ایستگاه های موجود دوچرخه را برای است??اده سایرین قرار دهد.

این پروژه شهری به دلیل هزینه بسیار کم برای متقاضی آن (ساعت اول اجاره همیشه رایگان بوده و با هر مکث 15 دقیقه???ای از یک ساعت رایگان دیگر بهره مند می شوید)، به عنوان یک وسیله نقلیه و حتی برای گشت و گذارهای ت??ریحی توریست ها، با استقبال بسیار زیادی در شهر وین مواجه شده. به طوری که در سال 2012 بیش از 400 هزار کاربر ثبت شده جمعاً مسا??تی در حدود 2.3 میلیون کیلومتر را در 714 هزار س??ر، دوچرخه سواری کرده اند.

یکبار ثبت نام در سیستم، دسترسی به دوچرخه ها را به صورت مکرّر و نامحدود (تا حداکثر بازه زمانی 120 ساعت متوالی) امکان پذیر ساخته و تنها مدرک مورد نیاز برای کاربر، کارت بانکی (شامل کارت های پرداخت کشور اتریش، کارت های اعتباری و یا کارت های مخصوص دوچرخه شهری وین) است که البته با هر کارت تنها امکان اجاره یک دوچرخه محیّا شده.

حال نگاهی نزدیک و تجربی داشته باشیم به قسمت های سخت???ا??زاری و نرم???ا??زاری این پروژه:

[h=3]ایستگاه ها[/h]

xCitybikewien-Bicycles-Vienna-Narenji-003-500px-narenji-ir-narenji-20131114.jpg.pagespeed.ic.gqwrAfXpNT.jpg

ابتدا کا??ی است یکی از نزدیکترین جایگاه ها از روی نقشه های چاپی یا اینترنتی را انتخاب کنید. در بار اول، کارت??? بانکی (یا کارت مخصوص دوچرخه شهری وین) را به دستگاه وارد کرده و مراحل ثبت نام که شامل وارد کردن اطلاعات ??ردی، محل سکونت و همچنین انتخاب نام کاربری و رمزعبور است را انجام دهید و بعد از قبول شرایط و مقرّرات و همچنین پرداخت یک یورو به عنوان هزینه ثبت نام در سیستم، نوبت به انتخاب دوچرخه مورد نظر از ایستگاه می رسد (اجاره دوچرخه در سایر د??عات ??قط با قرار دادن کارت در دستگاه و ورود رمزعبور به سادگی امکان پذیر است).

 

xCitybikewien-Station-Monitor-Narenji-008-500px-narenji-ir-narenji-20131114.jpg.pagespeed.ic.s-r9QCM0eG.jpg

همچنین شما می توانید با است??اده از مانیتور ایستگاه، با پشتیبانی از چهار زبان آلمانی، انگلیسی، ??رانسوی و ایتالیایی، نقشه شهر و ایستگاه های اطرا?? را به همراه وضعیت آنها بررسی کرده یا مواردی از قبیل خرابی بخش های مختل?? دوچرخه و حتی اعلام م??قودی و سرقت را به اطّلاع مرکز پشتیبانی برسانید. البته کار با ص??حه لمسی (از نوع سنسور مقاومتی) این مانیتور???ها، ممکن است کمی سخت و آزاردهنده باشد!

[h=3]دوچرخه ها[/h]

xCitybikewien-Bicycle-Vienna-Narenji-002-500px-narenji-ir-narenji-20131114_1.jpg.pagespeed.ic.rHwy83g7nk.jpg

طراحی دوچرخه ها به نحوی است که بتوانند در مقابل کاربری زیاد و همچنین ارتباط همیشگی با هوای آزاد، رطوبت بالا و بارش های آسمانی دوام کا??ی را داشته باشند. از طر??ی امکانات کاملاً قابل قبولی برای یک س??ر درون شهری برای آنها در نظر گر??ته شده؛ امکاناتی از قبیل طراحی سبد برای قراردادن وسایل همراه، چراغ روشنایی جلو و چراغ خطر عقب (که با سنسور نوری تعبیه شده، در شب با کمک دینام چرخ روشن می شود)، دنده سه سرعته، زنگ و ق??ل چرخ.

به عنوان تنها عیب در طراحی این دوچرخه، بحث مربوط به سیستم ترمز آن است که ??قط برای چرخ جلو به صورت دستگیره ای روی ??رمان تعبیه شده و ترمز چرخ عقب با حرکت معکوس پدال عمل می کند که عملاً در شرایط اضطراری دارای کمترین کارایی است.

[h=3]مسیرها[/h]

xsidewalk-Vienna-500px-narenji-ir-narenji-20131114.jpg.pagespeed.ic.q0qBJGY33r.jpg

در ابتدای مطلب هم در مورد میزان اهمّیت زیرساخت ها نوشتیم. ??رض داشتن تعداد بی شمار دوچرخه و ایستگاه، بدون در نظر گر??تن محل عبور و مرور مناسب برای است??اده از آنها می تواند نتیجه عدم استقبال عمومی را در پیش داشته باشد؛ لذا به همین دلیل است که در شهر وین کمتر معبر و خیابانی بدون مسیر ویژه عبور دوچرخه ها مشاهده می شود.

مسیرهای دوچرخه در این شهر به سه دسته??? مت??اوت تقسیم شده اند:

• مسیر ویژه عبور دوچرخه که قسمتی از پیاده رو به طور اختصاصی به عبور دوچرخه اختصاص داده شده (خطوط قرمز در نقشه)،

• مسیر ویژه عبور دوچرخه در خیابان که قسمتی از خیابان به طور اختصاصی با علائم و خط کشی در طول مسیر، به عبور دوچرخه اختصاص داده شده (خطوط نقطه چین قرمز در نقشه)،

• و مسیر مشترک وسایل نقلیه موتوری و دوچرخه که بیشتر در خیابان های کم تردّد قابل مشاهده است (خطوط نقطه چین آبی در نقشه).

 

xCitybikewien-Map-Vienna-route-Narenji-005-500px-narenji-ir-narenji-20131114.jpg.pagespeed.ic.bgGqfOLb81.jpg

اکثر مسیرهای داخل شهر با یکی از این مسیرهای ویژه عبور دوچرخه همپوشانی دارد و علاوه بر آن امنیت بالای عبور و مرور با پشتیبانی از قوانین تدوین شده و وجود تابلوهای متعدد راهنمایی و رانندگی مرتبط با مسیرها، سبب آسان سازی است??اده از این روش حمل و نقل شده.

[h=3]نرم ا??زار[/h]امروزه تصوّر و وجود هر امکان شهری بدون در نظر داشتن نقش تکنولوژی در آن، امکان ناپذیر است؛ در این پروژه شهری هم می توانیم به لط?? دسترسی سریع و آسان به اینترنت، از مواردی که برای این منظور طراحی شده، کمک گر??ت.

 

xCitybikewien-Android,P20app-Screenshot-Narenji-001-500px-narenji-ir-narenji-20131114.jpg.pagespeed.ic.QzUshX9ijh.jpg

نرم ا??زار رسمی طراحی شده برای تل??ن های همراه، این امکان را برای کاربران محیّا می کند تا به وسیله نقشه، نزدیکترین ایستگاه و مسیر دسترسی به آن را پیدا کرده و با اطلاع دقیق از تعداد دوچرخه های ??عّال و تعداد جایگاه های خالی، خود را به ایستگاه مورد نظر رسانده و از امکانات آن است??اده کنند.

این نرم ا??زار با پشتیبانی از سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) نحوه دسترسی شما را راحت تر کرده و با طراحی در سه نسخه مربوط به سیستم??? عامل اندروید، iOS و ویندوز ??ون، برای بخش کثیری از دارندگان تل??ن های هوشمند قابل بارگزاری است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...