edzio Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 دنیای بازی های ویدئویی، همواره خود را مدیون استودیو های بازی سازی و جامعه گیمران می دانند. معمولا این دو گروه بوده اند و به عبارتی هستند که مانند خاکستر زیر آتش به آتش جذابیت این دنیا می ا??زایند. صنعت بازی های ویدئویی از بدو تاسیس تا کنون همواره عنوان هایی را به جامعه گیمر ارائه داد تا به آن جایی که گیمر خود را در آن می دید به عبارتی تعامل گیمر و آن IP در حد بسیار بالایی قرار داشت اما باید دانست که پشت هر عنوان ایده ای قرار دارد و پشت هر ایده تیمی منسجم؛ به صورتی که عزم آن ها و ??کر نوآورانه آن ها باعث مشهوریت و محبوبیت عنوان خود می شود. این امر باعث می شود تا نوعی گرایش به تیم بازی سازی برای گیمر به وجود آید؛ به طوری که هر ??رد خود را طر??دار یک استودیو بازی سازی و بازی های آن داند لذا استودیو های بازی سازی نقشی اساسی در مو??قیت صنعت بازی های ویدئویی و مو??قیت آن دارند. این امر باعث می شود تا ما در ایم مقاله به بررسی و نگارش در مورد یکی از استودیو های بازی سازی بپردازیم که همواره ما را با عنوان های مجذوب کننده ی خود به ت??کر واداشته، ما را نسبت به آن ها علاقه مند می کند. موضوع بحث ما استودیویی است که چه گیمر های قدیمی و چه تازه گیمر ها به آن علاقه مند هستند و همواره به دنبال تجربه عنوان های آن می باشند. استودیو ناتی داگ، یکی از این استودیو هاست که سهم عظیمی را در مو??قیت و به چشم آمدند دنیای گیم در چند دهه اخیر شده است. ناتی داگ نامی است که برای گیمر های نسل قبل و چه این نسل، به عبارتی در برهه ۲۰ ساله اخیر، برروی زبان ها بوده است و با ات??اقاتی که در آینده خواهد ا??تاد، به نظر می رسد که همواره بر روی زبان ها خواهد بود. تقدس نام ناتی داگ باعث شده تا گیمر های زیادی به سمت آن گرایش پیدا کرده و در پی آن عاشق پشتیبان همیشگی این استودیو یعنی سونی شده اند. ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن تبین ابعاد چگونگی تشکیل این استودیو جاودان،به معر??ی عنوان های منتشر شده توسط آن و هم چنین بازگو مو??قیت های به وجوده آمده توسط آن ها پرداخته و شما را هر چه بیشتر با این مقاله آشنا کنیم. باشد که این مقاله بتواند دری از مجهولات ذهن شما درباره این مقاله را به مسئله ای قابل حل تبدیل کرده و شما را هرچه بیشتر از پیش با این استودیو آشنا کنیم. در این مقاله ابتدا به معر??ی کوتاهی از این مقاله پرداخته و سپس ضمن بررسی IP های معرو?? این استودیو، نگاهی به نگرش های آن و … خواهیم داشت به طوری که پازل دانسته های شما در مورد این استودیو کامل شود. پس با ما همراه باشید تا با گیم??ا س??ری داشته باشیم به شعبه اصلی استودیو ناتی داگ و از نزدیک( البته مجازا) با آن ها آشناشویم تا مقداری از وقت خود را صر?? دانستن در مورد مولد برخی از بازی های معرو?? که به تجربه آن پرداختیم، کنیم. ردپای ناتی داگ بر خاطرات شما ناتی داگ، ایده ی خ??رد که بعد ها به پدیده تبدیل شد! در سال ۱۹۸۴، سودای شکل گیری استودیویی مستقل توسط دو دوست دبیرستانی به نام های، Andy Gavin و Jason Rubin شکل گر??ت. دو دوستی که با عزم خودکاری کردند، کارستان! شاید در ابتدا ت??کر آن که حتی این استودیو، استودیویی جهانی شود برای همگان سخت بود اما به وضوح در حال این را دیدیم به طوری که برخی بهترین بازی تاریخ بازی های ویدئویی یعنی The Last Of Us می دانند که دست پخت این استودیو می باشد. شعب این استودیو در سانتی مونیکا و کالی??رنیا متمرکز شده است. این استودیو در سال ۲۰۰۱ توسط سونی خریداری شد تا سونی به وسیله این استودیو ضمن جذب مخاطب، به سودی کلان برسد. Jason و Andy در دوران جوانی یکدیگر دست به ساخت عنوان هایی جذاب و مهیج زدند که زمینه جذب مخاطب برای آن ها را ??راهم آورد. بازی هایی نظیر: Rings of Power ،the Sega Genesis/Mega Drive ،Way of the Warrior که برای ۳DO منتشر شدند و ضمن این که بودجه استودیو برای پیشر??ت بسیار پایین بود اما این استودیو بعد از انتشار این عنوان ها به استودیویی جهانی توسعه یا??ت. Mark Cerny که در آن زمان طراح ساخت Sonic the Hedgehog 2 بود، سران جوان استودیو را متقاعد به ساخت عنوان هایی انحصاری پلت??رمی خاص که در آن زمان بسیار نظرات معطو?? ۳D بود، کرد. سرانجام این امر، باعث ساخت عنوان محبوب و مهیج Crash Bandicoot در آگوست ۱۹۹۶ برروی PlayStation شد. ناتی داگ تا سه نسخه Crash را روانه بازار کرد و در همین ب??رهات بود که ناتی داگ توسط سونی خریداری شد. بعد از ساخت Crash Team Racing، استودیو شروع به ساخت عنوان Jak and Daxter برای PlayStation 2 کرد. در سال ۲۰۰۴ استودیو با چالشی عظیم روبه رو شد و آن جدایی Jason Rubin از تیم استودیو برای کاربرروی Iron and the Maiden بود. بعد از این چالش و بازیابی استودیو در سال ۲۰۰۷ Nathan Drake با ناتی داگ وارد عرصه بازی های ویدئویی شد. Uncharted: Drake’s Fortune در سال ۲۰۰۷ برروی PS3 منتشر شد و به دنبال آن نسخه های جدید آن یعنی Uncharted 2: Among Thievesدر سال ۲۰۰۹ و Uncharted 3: Drake’s Deception در سال ۲۰۱۱ منتشر شدند. ناتی داگ نه تنها به خاطر انتشار عنوان هایی عالی دارای محبوبیت است بلکه به خاطر ساخت ??رنچایز هایی انحصاری برای PS همواره در ذهن ??ن های متعصب دارای جایگاه والایی است. این جایگاه با انتشار TLOU به عرش رسید و ناتی داگ را در ذهن ها جاودانه کرد. شایان به ذکر است که TLOU توسط تیم دوم بازی سازی استودیو ساخته شد. این بازی در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و در قحطی بازی های مهیج، طو??انی به پا کرد به نحوی که همگان را مجذوب خود کرد و حتی طر??داران کنسول Xbox را وادار به تشویق خود کرد و به همگان قدرت بالای خود را دیکته کرد. “جوئل و الی جو مشوش بازی های ویدئویی را سامان بخشیدند و دنیای گیم را به تحولی عظیم دچار کردند به نحوی که تعدد گیمران را نیز ا??زایش دادند و منادیان عدم اعتیاد به گیم را به گیم معتاد کردند.??? Andy Gavin و Jason Rubin کیستند؟ چه کرده اند و ماهیت آن ها چیست؟ Jason Rubin Andrew Gavin Andrew Scott Gavin ملقب به Andy Gavin برنامه نویس، موسس، طراح و نویسنده معرو?? آمریکایی است که در سال ۱۹۷۰ متولد شد. وی در سال ۱۹۸۶ به همراه دوست دوران بچگی اش یعنی Jason دست به تاسیس استودیو ناتی داگ زد. او لیسناس خود را در دانشگاه Haverford اخذ کرد. او همچنین دکتری خود را در موسسه Massachusetts به دست آورد. او زبان برنامه نویسی را آموخت و همین امر باعث شد تا در استودیو ناتی داگ به ارتقا سطح گرا??یکی ، گیم پلی، صدا و هوش مصنوعی پرداخت. او در چند سال اخیر به نوشتن روی آورده و اولین کتاب خود را با نام The Darkening Dream در سال ۲۰۱۱ به نمایش در آورد. دومین کتاب او نیز با نام Untimed که به موضوع س??ر در زمان اشاره دارد در سال ۲۰۱۲ به انتشار رسید. Jason Rubin ر??یق، دوست و همراه Andy نیز در سال ۱۹۷۰ دیده به جهان گشود. او طراح بازی های ویدئویی و طراح کمیک بوک است. او در ۱۳ سالگی در دبیرستان Andy را دید و در ۱۵ سالگی به همراه دوستش تصمیم به ساخت استودیویی کردند که بعد ها غوغا کرد. جدای از دنیای بازی های ویدئویی، وی در ساخت کمیک بوک نیز ماهر بود و با ساخت The Iron Saint توانست شهرتی بسیار را کسب کند. آن ها توانستند با تحکیم بخشیدن به روابط دوستی خود آینده استودیو خود را تامین کنند؛ استودیویی که گرچه توسط آن ها دیگر شاید به طور کلی اداره نشود ولی هم چنان پابرجاست و پابرجا خواهد ماند. بیش از ۳ دهه با ناتی داگ ناتی داگ، گروهی کوچک با ا??کاری بزرگ همان طور که گ??ته شد؛ دو دوست دبیرستانی که آشنای با زبان برنامه نویسی کامپیوتر بودند، دست به تاسیس استودیوی بازی سازی زدند که در ابتدا نام آن ???Jam Software??? بود. گروه آن ها ابتدا تنها برای Apple II بازی می ساخت. آن ها ابتدا بازی Ski Crazed را ساختند که به دلیل به دلیل اجرای آهسته بازی، Gavin آن را دوباره برنامه نویسی کرد تا حالت اجرای بازی سریع تر شود. آن هادر ادامه بازی Dream Zone را ساختند که برروی Atari ST و Amiga منشر شدند که البته PC نیز از قاعده انتشار این بازی مستثنی نیست. در سال ۱۹۸۹ آن ها دست به ساخت عنوانی با نام Keef the Thief زدند که وظی??ه نشر آن بر عهده EA بود. در سال ۱۹۹۰ نام استودیوی آن ها به ناتی داگ تغییر پیدا کرد. در سال ۱۹۹۴ و پس از ??عل و ان??عالاتی استودیو که خود را در پیشر??ت می دید، دست به ا??زایش تعداد کارمندان خود زد. در اینجا بود که اندیشه ایجاد بازی های کارکتر محور با گیم پلی پویا در بین آن ها شکل گر??ت. ثمره شکل گیری این ت??کر، Crash Bandicoot بود. سونی که وظی??ه نشر این عنوان را داشت، با به نمایش در آوردن این بازی در نمایشگاه E3 برای مردم، یکی از بهترین رکورد ??روش ها را برای کنسول PlayStation به ارمغان آورد؛ چیزی در حدود ??روش ۶٫۸ میلیون کپی! از سال ۲۰۰۶ ناتی داگ شروع به کار برروی ??رنچایز Uncharted کرد. این ??رنچایز اولین ناتی داگ در ساخت بازی های واقع گرایانه بود( بازی هایی با داستانی واقع گرایانه و قابل رخ دادن در دنیای طبیعی) و ناتی داگ ??الواقع در این امر مو??ق ظاهر شد. این ??رنچایز توانست در حدود ۱۷ میلیون نسخه کپی به ??روش برساند که آمار ??روش آن ??راتر از ا??کار است به عبارتی باورنکردنی! آخرین ماوش ناتی داگ در عرصه بازی های ویدئویی The Last Of Us بود. عنوانی که نشانگر بلوغ تجربه ناتی داگ در امر بازی سازی و سنبل یگانگی ناتی داگ در این امر می باشد. حال چشم و امید همگان به آینده بازی های این استودیو و بازی های آن برروی کسنول نسل هشتمی PS4 است که به واقع می تواند همگان را مجذوب خود کند، آن هم با جذابیت IP های خود. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به بازی های منتشر شده توسط استودیو ناتی داگ: نام بازی: Keef the Thief سال انتشار: ۱۹۸۹ نام بازی: Rings of Power سال انتشار: ۱۹۹۱ نام بازی: Way of the Warrior سال انتشار: ۱۹۹۴ نام بازی: Crash Bandicoot سال انتشار: ۱۹۹۶ نام بازی: Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back سال انتشار: ۱۹۹۷ نام بازی:Crash Bandicoot: Warped سال انتشار: ۱۹۹۸ نام بازی: Crash Team Racing سال انتشار: ۱۹۹۹ نام بازی: Jak and Daxter: The Precursor Legacy سال انتشار: ۲۰۰۱ نام بازی: Jak II سال انتشار: ۲۰۰۳ نام بازی: Jak 3 سال انتشار: ۲۰۰۴ نام بازی: Jak X: Combat Racing سال انتشار: ۲۰۰۵ نام بازی: Uncharted: Drake’s Fortune سال انتشار: ۲۰۰۷ نام بازی: Uncharted 2: Among Thieves سال انتشار: ۲۰۰۹ نام بازی: Uncharted 3: Drake’s Deception سال انتشار:۲۰۱۱ نام بازی: The Last of Us سال انتشار:۲۰۱۳ نام بازی:The Last of Us Remastered سال انتشار: ۲۰۱۴ کارنامه ناتی داگ، سرشار از مو??قیت استودیو ناتی داگ، ید طویلی در ساخت بازی های مو??ق داشته و دارد و این امر یکی از ویژگی های بارز این استودیو و بازی های آن است. همان طور که مشاهده کردید، ناتی داگ سهم عظیمی از خاطرات PS بازان را متشکل می شود؛ چرا که همه IP های آن سراسر خاطره است و این امر مبرهن جاودان بودن استودیو ناتی داگ! در این قسمت از مقاله قصد داریم به بررسی چهار IP معرو?? این استودیو پرداخته و به اصطلاح با شما عزیزان خاطره بازی کنیم و البته به گذشته نزدیک نیز نگاهی بیاندازیم. یکی از خاطره انگیز ترین عنوان هایی که همه ما با آن خاطره داریم نام بازی: Crash Bandicoot سازنده: (Naughty Dog (۱۹۹۶–۱۹۹۹ سبک: Platform ،Racing ،Party Crash Bandicoot عنوانی است که کمتر گیمری نام آن را نشنیده است. نمی توان خود را گیمر قدیمی نامید و Crash را تجربه نکرد. این بازی در انحصار سونی می باشد و خالق آن استودیو ناتی داگ می باشد که موضوع مقاله ماست. البته این ??رنچایز بعد ها بسیار از این کمپانی به آن کمپانی دست به دست شد و دیگر در انحصار این دونام پرآوازه، ناتی داگ و سونی، نماند. این ??رنچایز یکی از ۱۸ ??رنچایز معرو??ی است که بالغ بر ۴۰ میلیون کپی در سراسر جهان ??روخته شد. لوکیشن اصلی بازی در مجمع الجزایر Wumpa در استرالیا متمرکز شده بود که بعد ها به جای های دیگر نیز رخنه کرد و این عنوان خود را در دیگر لوکیشن ها نیز دید. اصالت این بازی، پلت??رمر بودن آن بود که بعد ها این اصالت نیز ازبین ر??ت و بازی با سبک های مختل?? دیگر ارائه شد. در این ??رنچایز که محوریت اصلی داستانی آن برروی کارکتر آن یعنی Crash است، می بایست در مقابل دشمن سرسخت او یعنی Doctor Neo Cortex کسی که Crash را ساخت، مقابله کرد. دشمن سرسخت Crash تنها نابودی او را می خواهد. محتوای اصلی مراحل نیز بر این اساس چیده شده و کارکتر اصلی بازی می باسیت دشمن خود را شکست داده و به تمام مقاصد خود برسد. بیایید خاطرات را زنده کنیم نام بازی: Jak and Daxter سازنده: (۲۰۰۱–۲۰۱۳)Naughty Dog سبک: Platform Jak and Daxte عنوایست دوست داشتنی که کلید ساخت آن را استودیو عظیم ناتی داگ زد. اولین قسمت از این ??رنچایز برروی PS2 ارائه شد که یکی از ??رنچایز های تاثیر گذار برای معرو??یت بیش از پیش PS2 قرار گر??ت. این ??رنچایز تل??یقی از سه سبک اکشن، ریسینگ و پازل( معمایی) را در قالب یک عنوان پلت??رمر به مخاطب ارائه می دهد. داستان کلی این ??رنچایز در جهانی ساختگی رخ می دهد که ترکیبی از المان های ??انتزی و کارکتر محوری را به مخاطب غالب می کند. کارکتر های این ??رنچایز اغلب برای حل معماهای موجود در جهان خود، به دست و پنجه با چالش های می پردازند. این ??رنچایز با ارائه داستان و گیم پلی قوی در عین ساده بودن، مو??قیت های زیادی را برای PS به وجود آورد. یکی از خاطره انگیز ترین ??رنچایز های تاریخ دنیای گیم نام بازی: Uncharted سازنده: Naughty Dog سبک: Action-adventure ،Third-person shooter ،Platform یکی از مو??ق ترین ??رنچایز های جهان که به واقع دنیای گیم را دچار تحولی عظیم کرد و آن عنوانی نیست جز Uncharted جاودانه! عنوانی که دست پخت بازی سازان استودیو ناتی داگ می باشد و از این نظر مهری است بر طومار مو??قیت ناتی داگ. داستان این بازی بر محوریت سه کارکتر یعنی نتان دریک؛ کسی که صیاد گنجیه های تاریخی است، Sully و Elena Fisher روزنامه نگار که به ماجراجویی برای برملا کردن و حل معما های تاریخی در سراسر جهان می پردازند و از برای این موضوع به مناطق مختل?? جهان س??ر می کنند. این ??رنچایز شامل سه قسمت Uncharted: Drake’s Fortune، دومین قسمت آن یعنی Uncharted 2: Among Thieves که دارنده سومین متای برتر برای کنسول PS می باشد و Uncharted 3: Drake’s Deception می باشد. شایان به ذکر است که قرار است ??یلمی نیز براساس داستان ??رنچایز ساخته شود که احتمالا می تواند مو??ق باشد و در کنار آن تداعی کننده خاطرات برای کسانی که از این ??رنچایز به نحو احسنت ??یض بردند. نسخه بعدی این بازی برروی PS4 منتشر خواهد شد. این ??رنچایز تا آپریل ۲۰۱۲ در حدود ۱۷ میلیون کپی ??روخت. الی و جوئل| دو کارکتری که همگان را با نمایش خود مجبور به تشویق کردند حتی منتقدان را! نام بازی: The Last of Us سازنده: Naughty Dog سبک: Action-adventure ،Survival horror آخرین ن??ر از ما، عنوانیست action-adventure survival horror video game که خالق آن استودیو خلاقی بود با بازی سازانی خلاق به نام ناتی داگ که خلاقیت خود را صر?? ساختن عنوان هایی خالق خاطره می کنند. در سال ۲۰۱۱ این بازی معر??ی شد و در سال ۲۰۱۳ بود که سیل عظیم از مو??قیت برای ناتی داگ با عرضه The Last Of Us سرازیر شد. البته انگار این مو??قیت ها ادامه خواهد داشت، چرا که نسخه بعدی این بازی با نام The Last of Us Remastered به زودی برروی کنسول نسل هشتمی سونی عرضه خواهد شد. داستان این بازی برمحوریت دو کارکتر یعنی جوئل والی اجرا خواهد شد و با ارائه داستانی منحصر به ??رد و درگیر کننده انسان را به ژر??ای خود ??رو می برد. این بازی با عرضه خود تحولی عظیم را در دنیای گیم به وجود آورد به نوعی که مرز بین واقیعت و گیم در این بازی به اندازه تار مویی باریک است. ناتی داگ، سربلند و استوار همان طور که طومار مو??قیت های ناتی داگ را مورد بررسی قرار دادیم، این استودیو سهم عظیمی را در متحول ساختن دنیای گیم در برهات مختل?? را داراست؛ لذا انتظار می رود با ورود به نسل هشتم ونسل نزدیکی دنیای گیم و واقعیت، این استودیو دوباره وارد صحنه شده و مو??قیت های خود را همراه با لذت بیشتر برای بازی باز سازد و بتواند با ارائه عنوان های درخورد نام خود، مارا به گذشته برده و گذشته را در حال با کی??یتی بیشتر و مهتر زنده کند با شد که به روزهای قبل باز گردیم. البته مطمئنا این استودیو در سال ۲۰۱۴ با دستی به گیم باز خواهد گشت چرا که دو نسخه جدید از دو ??رنچایز محبوب خود را در سال ۲۰۱۴ ارائه خواهد داد. منبع : گیم??ا Link to comment Share on other sites More sharing options...
ali2013 Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 تموم بازی های رو که ساخته رو همشون رو 10000 بار تموم کرد از کراش گر??ته تا آخرین ما همشون بالاتر از حد انتظار بودن توی سال خودشون در یک کلام : اسطوره بازی سازی Link to comment Share on other sites More sharing options...
FARZAN CRASH 007 Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 بهترین عنوانش همون crash بود .البته هنوز tlou بازی نکردم اما آرزو دارم یه روز بشینم قشنگ این بازی رو انجام بدم. Link to comment Share on other sites More sharing options...
saeed kratos Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 برترین کمپانی بازی سازی دنیا با ??اصله ی خیلی زیاد از رقبا. مرسی.جالب بود.:hd: Link to comment Share on other sites More sharing options...
edzio Posted May 3, 2014 Author Share Posted May 3, 2014 برترین کمپانی بازی سازی دنیا با ??اصله ی خیلی زیاد از رقبا. مرسی.جالب بود.:hd: خواهش میکنم خوشحالم خوشتون اومده درسته ناتی داگ واقعا خیلی محبوب و قویه بازیاش همهشون لیاقت گوتی شدن دارن. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edzio Posted May 3, 2014 Author Share Posted May 3, 2014 بهترین عنوانش همون crash بود .البته هنوز tlou بازی نکردم اما آرزو دارم یه روز بشینم قشنگ این بازی رو انجام بدم. کراش که ??وق العاده بود تو زمان خودش یادمه بچه بودم میر??تم کلوپ میدیدم بچه ها دارن کراش بازی میکنن وایمیسادم نگاه میکردم نگاه کردنش هم حال میداد بعد از اون دیگه داداشم ps1 خرید دیگه یکسره بازیش میگردم. uncharted , last of us هم ??وق العادهن ایشالله حتما یه روزی بازی کنی :hd: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now