Jump to content
انجمن پی سی دی

تنها در برابر بیگانه | پیش نمایش Alien: Isolation


Recommended Posts

alien-isolation-250x79.jpg

 

۳۵ سال پیش بود که کارگردان معرو?? انگلیسی، Ridley Scott، با ساخت ??یلم Alien تعری?? جدیدی را از یک ??یلم ترسناک به جهان معر??ی کرد و آغاز گر مسیری شد که در آینده بزرگانی همچون James Cameron در آن پای نهادند. اسکات در این ??یلم عناصر بسیاری را با هم ترکیب کرد تا یک ??یلم واقعاً ترسناک بسازد. زیاده خواهی انسان ها، تلاش نا ??رجام برای بقا در برابر یک قدرت برتر و خیانت و دروغ حتی در زمان نیاز به همدیگر برای نجات از این عناصر بودند که اسکات و ??یلمش را زبانزد خاص و عام کردند. تأثیرات ??یلم بی نظیر اسکات همه گیر شد و از دنیای ??یلم و سریال تا کتاب و مجلات را رنگ و بوی خود بخشید…

یکی از این اثر گذاری ها روی بازی های ویدیویی بود که در طول چند سال اخیر میزبان بازی های اقتباسی زیادی از این ??یلم محبوب بوده است. از جمله بازی Alien: Colonial Marines که علیرغم هایپ های ??راوان نتوانست انتظارات را بر آورده کند و یک شکست بزرگ برای سازندگان و همچنین ناشر بازی ، سگا، تلقی شد. حال باز هم سگا تصمیم گر??ته تا شانس خود را امتحان کند و با ساخت یک عنوان اقتباسی دیگر از ??یلم بیگانه و این بار با ژانر ترس، شکست های قبلی خود را جبران کند.

 

Alien_Isolation.jpg

کاور رسمی بازی Alien: Isolation

 

 

نام بازی: Alien: Isolation

سازنده: The Creative Assembly

ناشر: Sega

سبک: Survival horror

پلت??رم: PS4، Xone، X360، PS3، PC

تاریخ انتشار: ۷ اکتبر ۲۰۱۴

در ابتدای کار شاید برایتان جالب باشید که بدانید قرار نیست این قسمت توسط یک استودیوی چیره دست در ساخت عناوین ژانر ترس ساخته شود. ساخت این قسمت توسط سگا و به دست استودیوی Creative Assembly (در ادامه ل??ظ CA را بکار می بریم) سپرده شده که ید طولایی در ساخت بازی های استراتژی دارد! عناوین متعدد Total War خود گویای این مطلب هستند. هر چند نباید از همین ابتدای کار به این تصمیم سگا خرده گر??ت چرا که تریلر ها و جزییات منتشر شده از بازی نوید یک عنوان در خور ??یلم بیگانه را می دهند. نکته ی قابل تأمل ??شاری است که تیم سازنده ی این بازی در استودیو CA بایستی متحمل شوند زیرا از طر??ی قرار است بازی ای بسازند که این سری را به ریشه هایش بازگرداند و از طر?? دیگر، این ساخته ی آن ها قرار است با کار های استودیو های سازنده ی قبلی یعنی Gearbox و Rebellion مقایسه شود.

 

 

image_38213_fit_940.jpg

به ترتیب از چپ به راست: ساموئلز، ریپلی، تیلور و ویرلین

 

 

 

 

 

جستجوی ترسناک

 

داستان بازی نه درباره ی شخصیت اصلی ??یلم بیگانه یعنی Ellen Ripley بلکه درباره ی دختر اوست. Amanda که تقریباً هیچ حر??ی از او در سری ??یلم های بیگانه به میان نیامده و حتی در جایی بیان شد که او قبل از دوباره پیدا شدن ریپلی به دلیل کهولت سن از دنیا ر??ته است. به هر حال گویا دست اندر کاران استودیوی CA از این جزییات ریز چشم پوشی کرده و دختر الن را به عنوان قهرمان داستان در نظر گر??ته اند. در حوادث ??یلم اول بیگانه دیدیم که الن با تلاش ??راوان توانست ??ضاپیمای Nostromo که مورد حمله ی یک بیگانه ی ??ضایی قرار گر??ته بود را با ان??جار نابود کند و بگریزد. بعد ها در ابتدای ??یلم دوم الن که ۵۷ سال بود در حالت Stasis محبوس شده بالأخره پیدا می شود. حال این سوال پیش می آید که در این مدت طولانی، کمپانی حامی ??عالیت های ??ضایی ??یلم یعنی Weyland-Yutani دقیقآً چه می کرده است؟ آیا آن ها همانطور دست روی دست گذاشتند تا الن ریپلی پیدا شود و راز نابود شدن ??ضاپیمای تحقیقاتی شان را آشکار کند یا گروه تجسسی را برای روشن شدن قضیه به ??ضا ??رستاده است؟ خوب مسلماً جواب این سوال گزینه دوم آن است و این همان نقطه ی شروع کار استودیوی CA می باشد. در عناوین متعددی که از روی ??یلم های بیگانه ساخته شده، سازندگان قبلی تماماً از ??ضا های خالی میان قسمت ها و یا حتی ات??اقات رخ داده در قبل از داستان های اصلی بهره برده بودند و دیگر جایی برای CA باقی نمانده بود تا داستان خود را در آن روایت کند. حال چه چیزی بهتر از این شکا?? ۵۷ ساله میان قسمت اول و دوم (که به نظر بنده گویا از قلم سازندگان قبلی ا??تاده و الّا که آن را هم قبضه کرده بودند) برای ساخت بهترین قسمت سری بازی های بیگانه؟ ??قدان مادر، ظاهراً باعث شده که آماندا پا در جای پای او بگذارد و آن هم برای یک هد??؛ یا??تن اینکه چه چیزی بر سر مادرش آمده است. او پس از استخدام در شرکتی که الن برای آن کار می کرد یعنی Weyland-Yutani به شدت به دنبال ??رصتی می گردد تا لیاقت خود را به رؤسایش ثابت کند. شاید که آن ها امکاناتی در اختیارش بگذارند تا بتواند مادرش را بیابد. تلاش او ثمر می دهد و آماندا به خدمه ی ??ضاپیمای تحقیقاتی Tollins می پیوندد که مأموریتش برگرداندن جعبه ی سیاه Nostromo است که به تازگی یا??ت شده و در یک ایستگاه ??ضایی به نام Sevastopol نگهداری می شود. آماندا به همراه همکارانش ساموئلز، تیلور و ویرل??ین راهی ??ضا و Sevastopol می شوند ولی هیچ اثری از ??عالیت ساکنین در آن جا نمی یابند. طی یک ات??اق آماندا از بقیه ی خدمه جدا و در ایستگاه رها می شود. البته او در آنجا تنها نیست. یک هیولای وحشتناک و غول پیکر این ایستگاه ??ضایی را در نوردیده و اکنون در پی آمانداست. بیگانه ای که حدودأ ۲٫۵ متر قد دارد و کاملاً مشابه دیگر بیگانگانی است که در ??یلم های این سری دیده بودیم. قیا??ه ای بسیار کریه با اندام نا متعار?? و بعضاً چندش آور که با ل??ظ Xenomorph از آن یاد می شود. حال این آمانداست که باید به راز موجود در این ایستگاه پی ببرد و علاوه بر یا??تن جعبه ی سیاه نوسترومو، همس??رانش را هم پیدا کند.

 

 

سکوت برای زنده ماندن

تقریباً تمامی بازی های اقتباسی ساخته شده از ??یلم بیگانه دارای ژانر شوتر و اکشن بوده اند و کمتر توانستند هد?? اصلی ساخته ی ریدلی اسکات یعنی تا حد مرگ ترساندن مخاطبین را محقق کنند. عده ای دلیل این موضوع را محبوبیت بیشتر قسمت دوم، Aliens، که توسط جیمز کامرون ساخته شده و نسبت به کار اسکات دارای اکشن بیشتری است می دانند. البته این گونه توجیحات تنها بهانه ایست برای سازندگان تا سود جویی خود از محبوب ترین ژانر بازی های ویدیویی را منطقی جلوه دهند. به هر حال این بار سگا تصمیم گر??ته که کاملاً از ??یلم اول تبعیت کند تا علاقمندان دو آتیشه ی سری بیگانه را راضی نگه دارد. با مشاهده ی تریلر ها می توان گ??ت که تیم سازنده تا حدود بسیاری مو??ق بوده است. محیط و ??ضای تاریک موجود در بازی که همراه است با سکوتی دیوانه کننده و یک هیولای دهشتناک که هر لحظه امکان سر رسیدنش وجود دارد ما را کاملاً به یاد ??یلم اول بیگانه می اندازد. هیچ مکانی در بازی موجود نیست که بتوانید در آن لحظه ای احساس امنیت کنید چرا که این ایستگاه ??ضایی وسیع که در تاریکی ??رو ر??ته آنقدر پیچ و خم و سوراخ سمبه دارد که ممکن است یک راست شما را در مقابل زنومور?? قرار دهد. قرار هم نیست که با دیدن این هیولا ??وراً اسلحه های با گلوله های بی شمار خود را در بیاورید و زنومور?? را به درک ب??رستید. شما در این بازی هیچ وسیله ای برای د??اع از خود در برابر بیگانه ندارید و حتی نمی توانید از دستش ??رار کنید چرا که این موجود آنقدر قدرتمند و سریع است که در کسری از ثانیه شما را گیر می اندازد. بنابراین تنها یک راه باقی می ماند؛ مخ??ی کاری.

 

 

 

AI_SCREENSHOT_980x551_0003.jpg

دلهره و هیجان باری دیگر احساس می شوند

 

 

 

امکانات وسیعی برای این مهم در A:I در نظر گر??ته شده تا خود را از چشم زنومور?? پنهان کنید. قایم شدن در زیر میز ها و یا درون کمد ها از مثال های این امکانات هستند. در هر حال بهتر است در هنگام برخورد با بیگانه در گوشه ای ساکت بمانید تا خودش برود و از ایجاد هر گونه سر و صدا خودداری کنید. بیگانه ی داستان ما قرار است که حواس ??وق العاده قدرتمندی داشته باشد و شما را از طریق بو و صدا و بینایی پیدا کند. البته به همین سادگی هم نیست که پس از مدتی منتظر ماندن بیگانه بیخیال شما شود. CA یک هوش مصنوعی ??وق العاده پیچیده برای زنومور?? در نظر گر??ته که باعث می شود این موجود ترسناک ر??تاری کاملاً تصاد??ی و غیر قابل پیش بینی داشته باشد و از یک مسیر از پیش تعیین شده تبعیت نکند. او از تمام عکس العمل های شما در زمان رویاروییتان با خودش درس می گیرد و در د??عات بعدی از آن ها است??اده می کند. مثلاً اگر یک بار با دیدن او در کمد پنهان شوید در د??عات بعدی او حتماً درون کمد ها را چک می کند تا شما را بیابد و این، کار را لحظه به لحظه برای گریختن از دستش و بقا، سخت تر و صد البته ترسناک تر می کند. HUD خاصی برای این بازی در نظر گر??ته نشده و برای به دست آوردن اطلاعات مجبورید به Inventory رجوع کنید. در بازی، شما تماماً بی چیز هم نیستید و می توانید از یک دستگاه حسگر حرکتی برای ??همیدن موقعیت زنومور?? و یک چراغ قوه هم است??اده کنید. هر چند این دستگاه تنها زمانی موقعیت زنومور?? را نشان می دهد که در حال حرکت و در شعاع محدودی از شما قرار داشته باشد. حتی در صورت قرار داشتن بیگانه در پشت دیوار هم نمی توانید موقعیت او را با حسگر ب??همید. علاوه بر حسگر، امکان ترکیب کردن آبجکت ها با هم برای ساخت یک وسیله ی کاربردی و یا سلاح هم در بازی وجود دارد که هنوز از وسعت این عمل اطلاعات زیادی در دست نیست. سلاح ها هم در برابر بیگانه اثری ندارند ولی می توانند در هنگام برخورد با بازمانده های ایستگاه و یا ربات های انسان نمای این مکان (نظیر آنچه در ??یلم دیده بودیم) که قصد حمله به شما را دارند کارآمد باشند. از طر??ی شما می توانید کامپیوتر های موجود در بازی را با وسیله ای که در اختیار دارید هک کنید تا اطلاعاتی از آنچه در ایستگاه گذشته بدست آورید. برای این کار کا??یست که یک مینی گیم را به اتمام برسانید. تصمیم گیری درست و به موقع در گیم پلی بازی حر?? اول را می زند. شما در هر حال گزینه ی دیگری غیر از است??اده از حسگر با امکانات محدود خود برای پیدا کردن محل تقریبی بیگانه ندارید و در عین حال مجبورید که پشت سر و یا پشت دیوار ها را هم تحت نظر داشته باشید تا گیر نی??تید. این خود باعث می شود که در هر ثانیه از بازی استرسی بی سابقه درون شما زبانه بکشد و آدرنالین خونتان به شدت بالا رود. اگر هم به زنومور?? بر بخورید که خدا می داند چه بلایی پشت میز کامپیوتر به سرتان می آید! کوچک ترین اشتباهی شما را در چنگال های این موجود بد قیا??ه قرار می دهد و ناچاراً باید شاهد کشته شدن وحشیانه ی خود به دست این شکارچی ترسناک باشید؛ پس به ن??عتان است از ??ضا های وسیع موجود در ایستگاه برای پنهان شدن نهایت است??اده را ببرید.

 

 

 

New-Alien-Isolation-Screenshots-Artwork-are-here-to-terrify-you-2-1024x613.jpg

در صورت نزدیک بودن به بیگانه کوچک ترین حرکتی سرتان را به باد خواهد داد

 

 

 

بازگشت ترس

 

 

CA واقعاً سعی خود را کرده تا محیطی خلق کند که هر بخش آن حس ترس را به شما القا کند. نور پردازی بازی در تریلر ها عالی به نظر می رسد و نور های جسته گریخته و اندکی که در بازی وجود دارند به خوبی پراکنده شده اند تا یک ??ضای وهم آور و استرس زا را خلق کنند. شباهت بی بدیل محیط به ??یلم اصلی هم نباید ??راموش شود. کوچکترین جزییات هم یک حس دژاوو را در بازیکن بوجود می آورند که یادآور همان ??ضای وحشت آوری است که اسکات در ??یلمش ساخته بود. سازندگان همچنین یک موتور اختصاصی برای بازی خود تهیه کرده اند تا بتوانند راحت تر محیط را برای هماهنگی با هیولای مخو?? خود بسازند. نکته ی جالب دیگر تل??یق آینده و گذشته در بازی است. با اینکه داستان در سال ۲۱۳۷ جریان دارد ولی درون ایستگاه سواستوپول تمامی مانیتور ها به صورت CRT (لامپی) هستند و دستگاه های پخش VHS هم در آن دیده می شوند و این و??اداری بسیار زیاد سازندگان به ??یلم اصلی را نشان می دهد (ظاهراً تصور ریدلی اسکات از آینده چندان مدرن و تکنولوژیک نبوده است!) به هر حال به نظر نمی رسد که سازندگان در زمینه ی گرا??یک کم کاری کرده باشند و اگر چه قرار نیست که شاهد یک گرا??یک خیره کننده نظیر Crysis 3 باشیم ولی حداقل جزییات و طراحی محیط بازی قرار است راضی کننده باشند (جالب است بدانید که چندین ن??ر از اعضای سابق Crytek بر روی این عنوان کار می کنند). سازندگان همچنین وسواس زیادی برای طراحی هیولای داستان خود به خرج داده اند و ما کاملاً با یک موجود به شدت با جزییات و تا حدودی باور پذیر با وجود تخیلی بودنش رو به رو هستیم و این ویژگی در کنار هوش مصنوعی ??وق العاده ای که برای زنومور?? در نظر گر??ته شده می تواند نوید بخش یکی از کامل ترین هیولا ها در بازی های ویدیویی باشد. در بالا گ??ته شد که می توانید با هک کردن کامپیوتر های سواستوپول به اطلاعاتی دست یابی پیدا کنید. برخی از این اطلاعات ??یلم هایی هستند که به دلیل آسیب دیدگی ایستگاه دچار آسیب های ??راوانی شده اند و کارکنان CA هم برای هر چه نزدیک تر بودن این ??یلم ها به تکنولوژی دهه ی ۷۰ پس از تهیه شان، آن ها را دوباره با VHS و Betamax ضبط کرده اند و سپس از خروجی آن بر روی یک تلویزیون پرتابل قدیمی بهره جسته اند تا کاملاً یک ??یلم دهه ه??تادی را شبیه سازی کرده باشند! حتی نقشه ی موجود در منوی توق?? بازی هم شبیه به تصویر نمایش داده شده بر روی یک تلویزیون ساخت دهه ی ۹۰ میلادی است. همه چیز مطابق آن چیزی است که طراح مشهور ??یلم Alien آقای H.R Giger در سال ۱۹۷۹ طراحی کرده بود. مسلماً دست یابی به این همه شباهت به ??یلم اصلی نبایستی خیلی راحت به دست آمده باشد ولی ظاهراً که اینطور بوده زیرا ناشر ??یلم بیگانه یعنی ??اکس قرن بیستم چیزی حدود ۳ ترابایت محتوا از ??یلم ساخت ۱۹۷۹ و چندین مجموعه از لباس ها، وسایل، دکور و بسیاری از چیز های دیگر که در ??یلم اصلی دخیل بوده اند ( و حتی نبوده اند!) را در اختیار CA قرار داده تا با کمک آن بازی خود را بسازد!

 

 

ندای بیگانه

 

 

می رسیم به بخشی که از اهمیت بسیاری در A:I برخوردار است. تک تک صدا های کوچک بازی دارای اهمیت هستند و حتی می توانند سرنوشت شما را تغییر دهند. به صورت کلی سیستم صداگذاری بازی کاملاً پویاست و بسته به کوچکترین تغییر در وضعیت شما خود را با شرایط هماهنگ می کند و این به دلیل وجود یک موتور ویژه ی صدا برای بازی است که توسط CA تدارک گردیده و قرار است لذت بازی را دو چندان کند. مثلاً در حالتی که خطری شما را تهدید نمی کند شاید تنها صدایی که بشنوید صدای پا ها و یا ن??س کشیدنتان باشد ولی در صورت امکان حضور زنومور??، صدای وحشتناک ??ریاد های او را به خوبی می توانید حس کنید که این صدا ها می تواند بیانگر وضعیت هیولا باشد. این بدان معناست که زنومور?? در شرایط مختل?? صدا های مت??اوتی تولید می کند که مثلاً می تواند بیانگر مشکوک شدن او به حضور شما و یا پی نبردن به چیزی باشد. جزییات موجود در صدا گذاری بازی از نکات تحسین بر انگیز آن است. آماندا با دیدن زنومور?? ضربان قلبش بالا می رود و به ن??س ن??س زدن می ا??تد و شما می توانید به خوبی ترسی که در وجود اوست را با شنیدن صدای ن??س کشیدنش حس کنید. به گ??ته ی دست اندر کاران صدای بازی: “صدا در بازی ما به طور شگ??ت انگیزی مهم است؛ چرا که هنگامی که در تاریکی مخ??ی شدید، چیزی که می شنوید می تواند کلید نجاتتان باشد!???

در مورد موسیقی هنوز اطلاعات زیادی در دسترس نیست ولی به گ??ته ی سازندگان قرار است که از موسیقی های خود ??یلم اصلی که در بسته ای که ??اکس قرن بیستم به آن ها تحویل داده است??اده های زیادی ببرند. همچنین CA همکاری ای با یک ارکستر در لندن داشته که عده ای از ا??راد تشکیل دهنده ی آن، موزیسین های خود ??یلم اصلی بوده اند.

 

 

Alien-face-610x343.jpg

موسیقی های درون بازی مربوط به ??یلم اصلی هستند

 

 

 

 

سازندگان Alien: Isolation قول داده اند که بهترین بازی اقتباسی از روی ??یلم های بیگانه را بسازند و تجربه های تلخ عناوین پیشین که بیشتر شبیه یک شوخی بودند را از یاد ها محو کنند. اما جبران اشتباهات گذشته تنها وظی??ه ی Creative Assembly نیست. آن ها پا در ژانری گذاشته اند که این روز ها بسیار کم ??روغ شده و پیشکسوتان این سبک مثل RE دیگر به بازی های اکشن بدون ترس بدل شده اند. آیا A:I می تواند جان تازه ای به سبک Survival Horror بدهد و واقعاً چیزی را به ارمغان بیاورد که وعده های ??راوانش داده می شود؟ به هر حال امیدواریم که این بازی به سرنوشت Aliens: Colonial Marines دچار نشود؛ اگر چه آن بازی هم قبل از انتشار، همین وعده ها را قرار بود عملی کند که مو??ق نشد و همین شکست نسخه ی قبلی حتی باعث شد که سازندگان A:I از ابتدای کار برای معر??ی بازی خود دچار تردید و هراس شوند. وظی??ه ی سنگینی بر دوش CA است و بایستی منتظر ماند و دید که این استودیوی خوش آوازه آیا می تواند همانطور که بازی های استراتژیک بسیار خوش ساختی می سازد، از عهده ی ساخت یک بازی ترسناک هم بر آید؟

منبع گیم??ا

Link to comment
Share on other sites

واسه منم دانلود نمیشه.

نسخه قبلیشو یکم بازی کردم اوایلش که بد نبود. ولی یه نسخه داشت توی ps1 خیلی باهاش حال کردم چند د??عه تا آخرش ر??تم. وقتی حسگر حرکتیش حرکت چیزیو تشخیص میداد بوق میزد اوج هیجان بود. توی نسخه جدیدشم همون صدا هست آدمو یاد همون موقعها میندازه

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...