رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
chia

عمارت آصف وزیری

پست های پیشنهاد شده

225px-Asef_emarat.jpg

 

magnify-clip-rtl.png

نمایی از عمارت آص??

 

عمارت آص?? که با نام خانه کرد در سنندج معرو?? است، به عنوان نمادی از هویت ??رهنگی اقوام کرد و گنجینه مردم‌شناسی مردم کرد از با ارزشترین آثار ??رهنگی و تاریخی کردستان است. عمارت آص?? که امروز در برگیرنده بخشی از پروژه ??رهنگی خانه کرد، شامل ??ضاها و غر??ه‌های نمایشی موزه‌است، که یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر سنندج محسوب می‌شود و در خیابان شاپور، نزدیک مسجد دارالاحسان قرار دارد. این عمارت توسط «آص?? اعظم» (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره ص??ویه احداث شد.

 

تاریخچه

 

شکل گیری عمارت آص?? به چهار دوره تقسیم می‌شود که دوره اول آن مربوط به بخش شمالی شامل تالار تشری??ات، اتاق‌ها و راهروهای طر??ین و قسمتی از ??ضاهای بخش شرقی مربوط به دوره ص??ویه‌است. دوره دوم شکل گیری عمارت آص?? مربوط به نیمه نخست دوره قاجار است، در این دوره ضلع‌های شرقی و غربی حیاط بیرونی و حمام عمارت ساخته شده‌است. دوره سوم که شامل احداث ??ضاهای اندرونی، سردر ورودی نیم هشتی و بازسازی بخش غربی تالار تشری??ات می‌شود مربوط به سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ هجری شمسی است. دوره چهارم شکل گیری عمارت آص?? مربوط به سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ است که شامل مرمت کلیه قسمت‌های عمارت، تعویض سنگ??رش ک?? حیاط، ساخت دوباره حیاط مستخدمان به شکل امروزی است.

خانه کرد

 

200px-Kurd_House_6.jpg

 

magnify-clip-rtl.png

 

«موزه مردم‌شناسی مناطق کردنشین» یا «خانه کرد»، بزرگترین موزه مردم‌شناسی مربوط به یک قوم در ایران است. مرحله نخست پروژه خانه کرد که عمارت آص?? را به خود اختصاص داده شامل، نگارخانه و حیات ورودی، حمام، غر??ه‌های زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب با??ی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و ??نون، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غر??ه شکار، غر??ه صنایع دستی، غر??ه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است. مجموعه عمارت آص?? که حدود چهار هزار متر مربع عرصه و اعیانی دارد و در زمره خانه‌های اعیانی مسکونی مورد توجه در معماری مسکن است، در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۲۲ در ??هرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

معماری

 

220px-Kurd_House.jpg

 

magnify-clip-rtl.png

 

220px-Kurd_House_2.jpg

 

magnify-clip-rtl.png

 

این بنا علاوه بر سر در نیم هشتی، دالان ورودی و اتاق تقسیم آب دارای چهار حیاط بیرونی، اندرونی، مستخدمین و مطبخ است. حیاط بیرونی که حیاط اصلی هم هست دارای پلانی مستطیل شکل و دو ایوان و آب نما و باغچه با طرح چهار باغ است و در ضلع شمالی آن تالار اصلی با تزیینات منحصربه‌??رد شامل گچ بری‌ها، مقرنس کاری و اورسی زیبا و پرکاری با نقوش هندسی قرار دارد.

در ضلع شرقی حیاط بیرونی ??ضاهایی شامل راهروهای ارتباطی و دو سه در و یک چهار دری و دو اتاق وجود دارد و در ضلع غربی آن ایوانی سراسری با ستون‌های آجری واقع شده و در پشت این ایوان یک تالار با اورسی بسیار زیبا که دارای طرح اسلیمی است و دو اتاق در طر??ین آن قرار دارد. از قسمت ای مهم حیاط بیرونی حمام عمارت است که زیباترین حمام تاریخی سنندج است و دارای ستون‌های سنگی حجاری شده و تزیینات آهک بری و کاشی کاری است.

حیاط اندرونی در ضلع شمالی عمارت واقع شده و در اوایل دوره پهلوی و بر اساس معماری بومی ساخته شده‌است. ??ضاهای حیاط اندرونی به صورت دو اشکوبه، با یک طبقه زیر زمین و ایوانی با شش ستون چوبی و تزیینات گچبری ساخته شده و دارای آب نمایی لوزی شکل با باغچه‌هایی در اطرا?? است. حیاط مستخدمین در ضلع جنوبی مجموعه و در کنار دالان ورودی واقع شده‌است ??ضاهای معماری این بخش در سال‌های گذشته به طور کلی تخریب شده بود و آثاری که نمایانگر شیوه ساخت و ساز آن باشد باقی نمانده بود و به همین دلیل بازسازی حیاط مستخدمین بر اساس طرحی جدید منطبق با اصول معماری سنتی بوده که شامل حیاطی مرکزی با رواق‌های پیرامون، نگارخانه، سرویس بهداشتی و ??ضاهای تاسیساتی است.

220px-Kurd_House_4.jpg

 

magnify-clip-rtl.png

 

220px-Kurd_House_7.jpg

 

magnify-clip-rtl.png

 

 

گوشه ضلع جنوبی عمارت، حیاط کوچکی قرار دارد که به حیاط مطبخ معرو?? است و دارای آب نمایی سنگی است و در مطبخ که ??ضایی است مسق??، با طاق و تویزه به این حیاط باز می‌شود. آب مورد نیاز مجموعه عمارت آص?? از یک رشته قنات که از غرب سنندج توسط تنبوشه‌های س??الی و لوله‌های ??لزی جدید جاری است تامین می‌شود.

برای تنظیم و تقسیم مناسب آب، ??ضایی در کنار دالان ورودی ساخته شده که به اتاق تقسیم آب معرو?? است و اکنون آب، آب نمای مقابل تالار، حوض حیاط‌های مستخدمین، مطبخ و اندرونی از آن تامین می‌شود. ویژگی‌های دیگر این بنا در قسمت به اصطلاح شاه نشین وجود یک ایوان دوستونه و دو ردی?? پله در طر??ین و است??اده از همین راه پله به عنوان ورودی مشترک بین شاه نشین و ??ضای مسکونی واقع در طر??ین آن می‌باشد. لازم به توضیح است که اینگونه الگوی معماری مسکونی در خانه‌های اص??هان و تهران و خصوصاً در ابنیه مسکونی دوره قاجار کاملاً به چشم می‌خورد.

??رم ساختمان و اقلیم

 

220px-Kurd_House_3.jpg

 

magnify-clip-rtl.png

 

از آنجایی که سنندج در ناحیه سرد و کوهستانی واقع است، برای د??ع سرما، ساختمان‌های ??رم‌های باز با ??رم‌هایی که ضلع‌های شمالی، جنوبی آنها بلند تر از ضلع‌های شرقی، غربی آنهاست مناسب نیست و بهتر است، ??رم ساختمان ??شرده و پلان آن مربع باشد. ساختمان‌های دو طبقه‌ای که ??رم آنها شبیه به مکعب است، بهترین نوع ساختمان از نظر کنترل گرمای داخلی در زمستان است. بخش اصلی خانه برای است??اده بیشتر از تابش خورشید در شمال حیاط و رو به قبله ساخته شده‌است. برای کاهش سرما در زمستان از جرزهای قطور و سق??‌های دوجداره است??اده شده.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...