رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
chia

دریاچه زریوار ( زریبار (به کردی:Zrêbar, Zrêwar) )

پست های پیشنهاد شده

[TABLE=class: infobox vcard]

[TR]

دریاچه زریبار[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]240px-AliAfzali1985_ZarivarLake_2.jpg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]دریاچه زریبار[/TD]

[/TR]

[TR]

موقعیت[TD=class: label]ایران, استان کردستان[/TD]

[/TR]

[TR]

مختصات[TD]17px-WMA_button2b.png۳۵°۳۲′ شمالی ۴۶°۰۸′شرقیمختصات: 17px-WMA_button2b.png۳۵°۳۲′ شمالی ۴۶°۰۸′ شرقی[/TD]

[/TR]

[TR]

کشور[TD]ایران[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]

[/TD]

[/TR]

[TR=class: note]

طول[TD]۵ کیلومتر[/TD]

[/TR]

[TR=class: note]

عرض[TD]۱.۶ کیلومتر[/TD]

[/TR]

[TR=class: note]

حداکثر عمق[TD]۶ متر[/TD]

[/TR]

[TR=class: note]

حجم آب[TD]۳۰٫۰۰۰٬۰۰۰ متر مکعب[/TD]

[/TR]

[TR=class: note]

ارت??اع از سطح آبهای آزاد[TD]۱٬۲۸۵ متر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]

[/TD]

[/TR]

[TR=class: note]

سکونتگاه[TD]مریوان

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

تالاب آب شیرین زریبار (به کردی:Zrêbar, Zrêwar) در ??اصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، در کردستان ایران و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است. آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمهٔ ک??‌جوش و بارش تأمین می‌شود. در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌بندد. این تالاب در طول جغرا??یایی′۸°۴۶ و عرض جغرا??یایی ′۳۲°۳۵ و ارت??اع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا واقع گردیده‌است. طول دریاچه زریبار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱٫۶ کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در ??صول مختل?? متغیر و حداکثر عمق آن ۵/۵ متر است.

این تالاب بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچه‌ی آب شیرین باختر ایران [۱] و یکی از منحصربه‌??ردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان بشمار می‌رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین‌المللی را داراست و حتی مواردی از ر??تار و عملکرد برخی از موجودات مشاهده می‌گردد که تاکنون مطالعه و یا اعلام نشده‌است که نیاز به بررسی بیشتر را می‌طلبد.

حجم تقریبی آب تالاب حدود ۳۰ میلیون متر مکعب برآورد شده‌است. محیط تالاب حدود ۲۲، ۵کیلومتر و میزان متوسط بارندگی ۷۸۶ میلیمتر در سال است. رطوبت نسبی برابر ۴/۵۸ درصد و متوسط تبخیر سالیانه معادل ۱۹۰۰ میلیمتر گزارش شده‌است.

این دریاچه به باور مردم محلی دریاچه‌ای ا??سانه‌ای و سرشار از رازها و داستان‌هاست. ا??سانه‌ای بودن دریاچه را به خودجوش بودن آن نسبت می‌دهند و با آن‌که آب آن از هیچ رودخانه‌ای ??راهم نمی‌شود اما سده‌هاست که همچنان آینه‌سار آسمان آبی و ابرهایش است

 

[h=2]نامگذاری[/h]در خصوص نامگذاری این دریاچه، وجه‌تسمیه‌های مختل??ی وجود دارد:

  • نام اصلی آن «زیراوبار» بوده است که به زبان کردی به معنی آب ک?? کنار است. چون آب این دریاچه از چشمه‌های در کنار آن تامین می‌شود، نام زریبار را می‌توان تغییر یا??ته این نام دانست.
  • واژه زریبار یا زریوار متشکل از دو واژه زری به معنی دریاچه (در زبان کردی) و پسوند تشبیهی وار یا بار است که ترکیبش معنی دریاچه یا دریاچه‌وار را متبادر می‌کند.

[h=2]اکوسیستم تالاب[/h][h=2]تالاب زریبار به عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار زیبا و نادر می‌باشد. زریبار با قرار گر??تن در یک دره طولی نسبتاً وسیعی از دو طر?? غرب و شرق با کوههای پوشیده از جنگل احاطه شده‌است. پوشش غالب اراضی در این منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهند که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی بوده و در حالیکه سایر گونه‌های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی، زالزالک، بادام در شیبها و نقاط مختل?? آن خودنمایی می‌کند.

[/h][h=3]پوشش گیاهی[/h][h=2]از پوشش‌های گیاهی دریاچه می‌توان به گیاهان شناور چون سراتو??یلیوم، سریو??یلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و از گیاهان حاشیه‌ای می‌توان به گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلو??ر آبی، عل?? ه??ت‌بند، پیچک‌ها، لویی و بزواش، جگن و نعناع اشاره کرد.

[/h][h=3]آبزیان[/h][h=2]گونه‌های بومی: سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، ماهی گامبوزیا (در حال حاضر این گونه‌ها در دریاچه یا??ت نمی‌شوند) گونه‌های غیربومی: ماهی آمور س??ید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده و ??یتو??اک اشاره کرد. ضمناً یک گونه مارماهی، ۵ گونه ??یتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون شناسایی شده‌است. در خصوص گونه‌های وارداتی اخیر توسط سازمان شیلات و آبزیان می‌توان به گونه ماهی Gambosia siaaffinhs از خانواده poecilidae و یک گونه میگوی غول پیکر آب شیرین اشاره کرد.

[/h][h=3]پرندگان[/h][h=2]در حال حاضر بیش از ۳۱ گونه پرنده بومی و مهاجر زندگی می‌کنند که از این تعداد تقریباً ۱۴ گونه بومی و مابقی انواع پرندگان مهاجرند. اردک سرحنایی و سرسبز (Anos platyrhynchos)، اگرتها، بوتیمار بزرگ وکوچک، انواع چنگر، پرستوهای دریایی، کشیم بزرگ (Podiceps cristafus) و کشیم کوچک (Tachybaptus ruficolis)، کاکائیها، حواصیل خاکستری، خوتکا، گیلار، و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیچه از گونه‌های با اهمیت و ارزشمند این تالاب به شمار می‌آیند.

[/h][h=3]پستانداران[/h][h=2]سگ آبی، روباه، خوک وحشی، خرگوش، گراز و نوعی گربه وحشی (Filis catus) است.

لازم به ذکر است که گونه‌های یاد شده به ویژه پرندگان، همهٔ پرندگان تالاب را شامل نشده بلکه شامل پرندگانی است که بصورت اکثریت بوده و برای ا??راد قابل مشاهده و تشخیص‌اند که این خانواده‌ها در طبقه‌بندی تالاب‌ها حائز اهمیت می‌باشد.

معر??ی (وارد نمودن) گونه‌های غیر بومی برای تولید آبزیان، ??عالیت به ظاهر م??یدی است که پیامدهای آن زیاد جلب توجه نمی‌کند. در حالیکه در نابودی گونه‌های بومی و کاهش ارزشهای تالابی نقش موثری دارد. سیاستگذاری‌های درست تصمیم گیران و دادن اهمیت به تالابها با تکیه بر مسائل ??رهنگی، اجتماعی نقش بسزایی در این زمینه می‌تواند ای??ا نماید.

1000px-PanoramaFrozenZrebar.jpg

Magnify-clip.png

سراسرنمای دریاچه زریبار در حالت یخ زده

 

[/h][h=2]امکانات و تسهیلات برای گردشگران[/h][h=2]

  • خرید از بازارچه مرزی باشماق در ??اصله ۱۶ کیلومتری
  • نمایشگاه‌های صنایع دستی
  • پارکینگ کنار دریاچه
  • هتل چهار ستاره زریوار در کنار دریاچه
  • هتل چهار ستاره نوروز در مریوان
  • ستادهای اسکان مهمانان در تعطیلات عید و تابستان

[/h][h=2]خطر خشک شدن تنها دریاچه آب شیرین ایران[/h][h=2]نماینده مردم مریوان و سردآباد در مجلس شورای اسلامی در نطق خود خواستار رسیدگی به وضعیت دریاچه زریبار شد. وی خطاب به ابتکار گ??ت: قبل از خشک شدن دریاچه زیبای زریبار که تنها دریاچه آب شیرین ایران است، سری به این دریاچه زده و همان‌طور که با دوربین شخصی خود عکس یادگاری در کنار دریاچه ارومیه گر??ته‌اید در کنار این دریاچه نیز عکس یادگاری بگیرید و در ??یس‌بوک‌تان بگذارید شاید که ??رجی باشد.

 

 

 

 

[/h]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...