رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
chia

زندگی نامه محمد قاضی

پست های پیشنهاد شده

قاضی محمد (زادهٔ ۱۱ اردیبهشت ۱۲۷۹ – درگذشتهٔ ۱۳۲۶) قاضی، موسس و رییس جمهور جمهوری مهاباد در سال ۱۹۴۷ بود. او پیشتر قاضی شهر مهاباد بود که بعد از جنگ جهانی دوم رهبر سیاسی حزب دموکرات کردستان و جمهوری کردستان را بر عهده گر??ت. قاضی محمد توسط حکومت پهلوی در میدان چوارچرا شهر مهاباد اعدام شد.

در ق??قاز طوای?? کرد در آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، و ... پخش هستند. خاندان قاضی‌ها، از مهاجرین ق??قاز بودند. قاضی محمد، ??رزند قاضی علی در یکی از خانواده‌های مشهور و قدرتمند شهر مهاباد به دنیا آمد.[۱]سرسلسله خانواده قاضی‌ها، از مهاجرین گرجستان بودند[۲]که در زمان حکمرانی بداق سلطان مکری از گرجستان به ایران آمدند که از نوادگان میرزا محمد (سرسلسله خاندان) می‌توان به میرزا محمود اشاره کرد که عهده‌دار حل و ??صل دعاوی و حل مسائل شرعی مردم بوده است. در هنگام حمله سپاهیان روس در جنگ اول جهانی، میرزا ??تاح (عموی قاضی علی پدر قاضی محمد) و سه ن??ر از ??رزندان میرزا ??تاح توسط روسها کشته می‌شوند .[۲] در سال ۱۳۱۵، قاضی محمد بعنوان ریاست معار?? شهر مهاباد برگزیده می‌شود و در ضمن تا سال ۱۳۲۱ رئیس جمعیت شیر و خورشید مهاباد نیز بود . در سوم مرداد سال ۱۳۱۹، قاضی شیخ محسن و یا قاضی‌های دیگر محلی تهمت تبلیغ وهابیت را به قاضی محمد می‌زنند که وزیر کشور وقت به نخست وزیر تکذیبه نوشته و این اتهام را نامعتبر میداند .

به گ??ته دوستان قاضی محمّد، او مردی ??رهنگ دوست، خوش بیان، ادیب و هنر دوست، اهل گ??تگو و در همان حال مبارز سیاسی ملی‌گرا و دوست دار ملت بوده.

 

قاضی محمد در سال ۱۳۲۳ به جمعیت احیای کرد (ک. ژ. ک.) پیوست و بزودی ??رد اصلی آن جریان شد. در سپتامبر ۱۹۴۵، قاضی محمد و عده‌ای دیگر از کردها بهشوروی دعوت شدند و با جع??ر باقرا?? نخست وزیر جمهوری آذربایجان شوروی دیدار کردند. این گروه خواهان دولت خودمختار کردستان در خاک اجدادی خود بودند. در بازگشت از این س??ر قاضی محمد نتایج گ??تگوها را با سران (ک. ژ. ک.) در میان گذاشت. بعد از آنکه اتهام وابسته بودن به جمعیت احیای کرد زده شده بود، تصمیم به مدرن کردن جنبش سیاسی خود گر??تند و حزب دمکرات کردستان را بر اساس اهدا?? سیاسی مدرن و دمکراتیک اعلام کردند.

در ۲ آبان ۱۳۲۴ خورشیدی بیانیه‌ای با امضای قاضی محمد و ۱۰۵ تن از سرشناسان کرد انتشار یا??ت. در این بیانیه تأسیس حزب دموکرات کردستان اعلام وهد??‌های حزب برشمرده شد. به این ترتیب در همان روز کنگره اول حزب دموکرات کردستان منعقد شد. پس از مدتی در روز دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴ برابر با ۱۹۴۵ میلادی، دولت خودمختار کردستان اعلام موجودیت کرد و به مدت یازده ماه دولت خودمختار کردستان بر مهاباد و شهرهای اطرا?? حکومت نمود. سرانجام در حمله گسترده ارتش شاهنشاهی ایران به مهاباد دولت خودمختار کردستان پس از توا??ق و رضایت مت??قین در سال ۱۳۲۶ شکست خورد.

قاضی محمد توسط حکومت پهلوی محاکمه و محکوم به اعدام شد و سرانجام در ۱۰ ??روردین ۱۳۲۶ در صبح زود به دور از دیدگان مردم در شهر مهاباد به دار آویخته شد. قاضی محمد از بزرگ ترین شخصیت‌های کاریزماتیک قوم کرد شمرده می‌شود.

 

[TABLE=class: infobox, width: 22]

قاضی محمد[TR]

[TD=colspan: 2]220px-Qazi_general_Barzani_0xx1.gif

سمت چپ: قاضی محمد سمت راست: مصط??ی بارزانی

[/TD]

[/TR]

[TR]

شناسنامه[/TR]

[TR]

نام کامل[TD]قاضی محمد[/TD]

[/TR]

[TR]

معرو?? به[TD]پیشوا[/TD]

[/TR]

[TR]

زادروز[TD]۱۲۷۲[/TD]

[/TR]

[TR]

زادگاه[TD]مهاباد، ایران[/TD]

[/TR]

[TR]

تاریخ مرگ[TD]۱۳۲۶[/TD]

[/TR]

[TR]

محل مرگ[TD]مهاباد، کردستان (ایران)[/TD]

[/TR]

[TR]

خویشاوندان سرشناس[TD]صدر قاضی. سی?? ??اضی. محمدقاضی (مترجم)[/TD]

[/TR]

[TR]

دین[TD]اسلام (سنی)[/TD]

[/TR]

[TR]

اطلاعات سیاسی[/TR]

[TR]

حزب سیاسی[TD]رهبرحزب دموکرات کردستان[/TD]

[/TR]

[TR]

سمت[TD]رهبر حزب[/TD]

[/TR]

[TR]

سمت‌های پیشین[TD]قاضی شهر مهاباد[/TD]

[/TR]

[TR]

??عالیت‌ها[TD]حضور در جمعیت احیای کرد (ک. ژ. ک.),

150px-Mahabad_Coat_of_Arms.jpg

magnify-clip-rtl.png

تشکیل جمهوری مهاباد(نشان)

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[/TR]

[/TABLE]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...