رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
saeed kratos

بیوگرافی گروه deep purple

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]7992[/ATTACH]

اهل کشور

 

هار??وردشایر

-

 

انگلستان

 

سبک‌هاهارد راک

،

 

هوی‌متال

،پراگرسیو راک،سایکدلیک راک،بلوز راک

مدت کار ۹۶۸ - تاکنون

 

 

 

[ATTACH=CONFIG]7993[/ATTACH]

 

دیپ پارپل (به انگلیسی: Deep Purple) نام یک گروه راک انگلیسی است که کار خود را از سال ۱۹۶۸ در هار??وردشایر شروع نمود. دیپ پرپل را یکی از پیشگامان?? موسیقی هوی متال و هارد راک?? مدرن در نظر می‌گیرند، گرچه برخی اعضای دیپ پرپل مدعی هستند که موسیقی آن‌ها نمی‌تواند در این سبک‌ها دسته‌بندی شود. گروه در طول ??عالیت خود تغییرات زیادی در ترکیب ن??رات خود دیده، و بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۴ ??عالیتی نداشت. ترکیب اعضای گروه مابین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۶ با عناوین مارک۱،۲،۳ و ۴ شناخته می‌شود. ترکیب مارک ۲ مو??ق‌ترین ترکیب دیپ پرپل بود به رهبری ایان گیلان (خواننده) و ریچی بلکمور (گیتار) که مابین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۳ ??عالیت کرد و در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹، و دوباره در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ احیا شد. گروه مابین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۶۹ با ترکیبی که رود ایوانز به عنوان خواننده، مابین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۶ و با حضور دیوید کاوردیل به عنوان خواننده، مابین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ و با حضور جان لین ترنر؛ مو??قیت‌های متوسطی را بدست آورد. ترکیب کنونی گروه شامل استیو مورس (از ۱۹۹۴) و ایان گیلان (خواننده) است که تداوم بیشتری داشته است، هرچند که با بازنشتگی جان لرد (کیبوردیست) از گروه در سال ۲۰۰۲، ایان پیس (درام) تنها عضو گروه است که از ابتدای شکل‌گیری گروه در آن باقی‌مانده است.

آلبوم‌های دپ پرپل تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیون ??روش در سرتاسر جهان داشته که ۷٫۵ میلیون آن تنها در ایالات متحده دارای تصدیدقیه است. در سال ۲۰۱۱ مجلهٔ کلسیک گیتار جایزهٔ نوآوری را به گروه دیپ پرپل اعطا کرد. در اکتبر ۲۰۱۲ دیپ پرپل نامزد?? ورود به تالار مشاهیر راک اند رول در سال ۲۰۱۳ شد

البوم shades of deep purple ب??ا گرایش بیشتر به سمت پاپ نسبت به البومهای بعدی گروه توانست به جمع 5 البوم برتر امریکا راه یابد در حالی که در انگلستان زیاد محبوب نشد.البوم بعدی گروه به نام book of the taliesyn در سال 1969 به جمع 40 البوم برتر امریکا راه یا??ت.

 

[ATTACH=CONFIG]7994[/ATTACH]

 

 

 

Concerto for Group and Orchestra آلبوم بعدی گروه در سال ۱۹۷۰ با اعضای جدید ضبط شد و تل??یقی از موسیقی راک و کلاسیک بود .این آلبوم ??روش چندانی نشد و زیاد مقبول وارد نشد و از این به بعد مسئولیت رهبری گروه به عهده Blackmore ا??تاد و او سبک گروه را دگرگون کرد و اساس کار او است??اده بیشتر ازگیتار بود و نهایت است??اده از صدای قدرتمند Gillan بود.تدبیر او مو??ق بود آلبوم سال ۱۹۷۰ آنها یعنی Deep Purple In Rock با قدرت تمام ظاهر شد و در انگلستان بیش از یک میلیون ??روش داشت که به عقیده خیلی ها بهترین دوران گروه همین دوران بود .آلبوم سال ۱۹۷۱ آنها نیز با نام Fireball توانست با قدرت آهنگ Strange Kind of Woman یک آلبوم قوی لقب بگیرد.در سال اواسط سال ۱۹۷۲ با آلبوم Machine Head کاری کلاسیک / راک به جمع پنج آلبوم برتر برسند و در سال ۱۹۷۳ نیز با آلبوم Who Do We Think We Are نیز قدرت خود را نشان دادند.بالاخره اختلا??ات قدیمی بین Blackmore و Gillan باعث جدائی Gillan و چندی بعد Glover شد .

 

ریچی بلك مور (Ritchie Blackmore) در وستون سوپرمر در انگلیس بدنیا آمد و در دو سالگی به هستون در میدل سكس مهاجرت كرد. 11 ساله بود كه اولین گیتارش را خرید. پدرش این گیتار را به شرطی برایش خرید كه در كنار یك مربی خوب آموزش ببیند در غیر اینصورت گیتار را بر سرش خواهد شكست. "بدین ترتیب به مدت یك سال به تمرین موسیقی كلاسیك پرداختم، مربی مرا در راه درستی جلو می برد ، از تمام انگشتانم است??اده می كردم ، ضربه های مضراب ها را به درستی اجرا می كردم و آهنگ های بی معنی می نواختم."

در سنین جوانی تحت تاثیر گروه های اولیه راك مثل " هنك ماروین " و " جن وینست" قرار گر??ت و بعد ها از نوازنده های محلی مثل "چت اتكینز" تاثیر گر??ت. در كارش پیشر??ت كرده بود و در اوایل سال های 1960 در آثار " جو میك" به عنوان نوازنده session player شروع به كار كرد و در گروه های مختل?? به اجرای موسیقی پرداخت. وی عضو گروه موسیقی the outlaws بود و از گروه های. زمانیكه برای " جو میك" كار می كرد با درك لارنس آشنا شد كه بعدها سه آلبوم او لدیپ پارپل را ارائه داد. در سال 1968 آلبوم گروه هارد راك را به همراه " جان لرد" ( نوازنده گیتار ) كش?? كرد و از سال 1968 تا 1975 و بعد ها از سال 1984 تا1993 عضو گروه دیپ پارپل بود.

[ATTACH=CONFIG]7995[/ATTACH]

 

 

پس از ارائه سه آلبوم ، ایوانز و سیمپر از گروه خارج شدند و به جای آنها ایان گیلان (خواننده) و راجر گلاور(باس) وارد گروه شدند. دومین اجرای استودیویی آلبوم اول – آهنگهای زمینه ای كه بلك مور به وسیله گیتار اجرا می كرده، آهنگ هایی كه جان لرد به وسیله ارگ می نواخت و طبلی كه ایان پیس با تاثیر از جاز می زد با آوازهای ایان گیلان كه بلك مور او را به عنوان ??ردی معر??ی می كند كه صدایش عشق و احساس دارد، اوج می گر??ت.

 

همیشه گروه آهنگ ها را در كازینویی در مونتركس ضبط می كرد، اما شب قبل از ضبط در كازینو كنسرت گروه ??رانك زاپا برپا بود ( با همراهی اعضای گروه Deep Purple در این هنگام یكی از تماشاچیان ??ش??شه ای در آتش زد كه داخل ساختمان مشتعل شده و كازینو كاملا در آتش سوخت. كل این تراژدی بصورت شعر تهیه شده و به شكل سرودی تاریخی توسط گروه Deep Purple با عنوان Smoke on the Water اجرا گردید.

 

در سال 1973،اندكی پس از تولید آلبوم Who Do We Think We Are ایان گیلان و راجر گلاور گروه Deep Purple را ترك كردند. به جای آنها ترپز به عنوان رهبر گروه ، گلن هوگز ( نوازنده باس) و خواننده ناشناس به نام دیوید كاور دیل وارد گروه شدند. آلبومی كه با اعضای جدید ساخته شد Burn نام گر??ت.

 

Deep Purple باید بر روی صحنه می ر??ت، بلك مور خود را در اتاق رختكن حبس كرده بود. گروههای قبلی كارشان تمام شده بودو هنوز خورشید غروب نكرده بود، درست لحظه ای بود كه گروه باید برای اجرا به روی صحنه می ر??ت. بلك مور احساس می كرد كه غروب آ??تاب بر نور صحنه اثر می گذارد. پس از اینكه شبكه ABC اقدام به بازداشت وی كرد، بلك مور با اجرا موا??قات نمود. در اوج اجرای برنامه بلك مور یكی از گیتارهایش را خراب كرد و چندین آمپلی ??ایر را از روی صحنه به پایین انداخت. با گیتارش ضربه ای به یكی از دوربینهای ABC وارد كرد و در ??یلمهای گر??ته شده مشاهده می شود كه خدمه بلك مور در یكی از آمپلی ??ایرها وسایل آتش بازی قرار داده و من??جر كرده اند. گروه به سرعت بوسیله هلیكوپتر صحنه را ترك كرد و از مأموران پلیس و مجریان شبكه دور شد.

 

آلبوم بعدی Deep Purple – Stormbringer- از نظر عموم توسط بلك مور به ننگ كشیده شده بود. وی از رنگ و روح متوحشی كه توسط هوگز و كوردیل به گروه تزریق شده بود بیزار بود. به همین دلیل از گروه خارج شد تا گروه جدیدی به نام Rain bow را راه بیندازد كه همكاری بی نظیری بود بین بلك مور و گروه ELF به سركردگی رانی جیمز دیو.

 

پس از Deep Purple ، بلك مور دسته hard rock گروه Rain bow را تشكیل داد. نام Rain bow از نامی در هالیوود گر??ته شده كه ستارگان موسیقی راك ، هواخواهان و علاقمندان به این هنر را گرد هم آورده. در این زمان بود كه بلك مور اوقات بیكاری اش را دور از Deep Purple با رانی جیمز دیو می گذراند كه رهبر گروه ELF بود.

 

گروه آلبوم جدیدش به نام Ritchie Blackmore`s Rainbow را در سال 1975 ارائه داد. سبك كار بسیار مت??اوت از كار گروه قبلی بلك مور بود. وی در این آلبوم بیشتر از عشقش به موسیقی كلاسیك الهام می گر??ت تا با اشعار دیو ( Dio ) جور در بیاید.

[ATTACH=CONFIG]7996[/ATTACH]

 

 

اندكی پس از ضبط اولین آلبوم، بلك مور تمام اعضای گروه بجز دیو ( Dio ) را اخراج كرد و برای ضبط آلبوم ??Rising Rainbow گروه جدیدی تشكیل داد. در سال 1977 ریچی بلك مور كار در گروه Rainbow با اجرای رانی جیمز دیو را كنار گذاشت.

 

در آلبوم بعدی اش – Long Live Rock `n` Roll – ??قط كازی پاول ( طبل زن ) و دیو ( Dio ) را نگه داشت اما بقیه اعضای گروه را تغییر داد. وی برای ضبط آلبوم جدید مشكل پیدا كردن نوارنده جدید باس را داشت به همین خاطر در اجرای سه تا از اهنگها: Gates of Baybylon ، Kill The King ، Sensitive to light این كار را خود را بر عهده گر??ت. پس از انتشار آلبوم، رانی جیمز دیو به دلیل اختلا??اتی كه با بلك مور پیدا كرده بود گروه را ترك كرد

 

بلك مور كار با گروه Rainbow را ادامه داد و آلبوم جدیدی به نام Down to Earth را به بازار ارائه دادند. آهنگهای این آلبوم ال??ت وی را با راجر گلاور ( نوازنده باس در گروه Deep Purple ) را نشان می داد. آلبوم شامل نموداری از مو??قیتهای او پس از ترك Deep Purple بود. در سالهای 1980 گروه بلك مور آهنگ ا??تتاحیه جشن Monsters of Rock را در Castle Donington انگلیس اجرا كردند. پس از این برنامه بانت و پاول گروه را ترك كردند و پاول به گروه Deep Purple در وایت اسنیك پیوست.

 

بلك مور در آلبوم بعدی اش به نام Difficult to Cure ، جو لین ترنر را به عنوان خواننده معر??ی كرد. اولین قطعه موسیقی این آلبوم تركیبی از سم??ونی شماره 9 بتهون بود كه مورد علاقه بلك مور بود.

 

آلبوم بعدی بلك مور Straight Between the Eyes نام داشت كه شامل آهنگ منتخب Stone Cold بود. پس از آن آلبوم Bent Out of Shape را ارائه داد كه شامل آهنگ Street of Dreams می شد. پخش كلیپ ویدیویی این آهنگ به دلیل نمایش بحثهای هیپنوتیزمی از طر?? MTV ممنوع شد. این گروه با كل گروه اركسترش برنامه ای در بریتانیا و ژاپن اجرا نمود.

 

در اواسط سال 1980 ، بلك مور و همكاران سابقش در گروه Deep Purple اختلا??ات گذشته را كنار گذاشته و دوباره به هم پیوستند. آلبوم آخر Rainbow – Final Viny – ملقمه ای بود از اجرای زنده و آهنگ منتخب درجه 2 گروه.

 

در كنار كار در گروههای Deep Purple و Rainbow بلك مور توانست تقریبا به تنهایی Stratocaster را اجرا كند. همچنین او اولین گیتاریستی است كه از Fender Fretboard است??اده می كرد. در این دستگاه ??رتها میان نقش ها برداشته شده است. به همین خاطر نوازنده باید با ملایمت كار كند در غیر اینصورت صداها تیز و زننده می شوند در نتیجه باید در لرزانش و خمش سیم ها كنترل بیشتری داشته باشد به این ترتیب نواختن مشكل تر می شود. دیگر اعضای گروه – جان مك لا??ین، اینگوی مالمستین، یولی لی راث و استیو وای- از گیتارهای گردنی است??اده می كردند.

[ATTACH=CONFIG]7997[/ATTACH]

 

 

یكی از آهنگهای زمینه ای گیتار بلك مور از ترانه Smok on the Water گر??ته شده. اواین آهنگ را با كشیدن ناگهانی دو انگشت بر روی سیمهای D و G در اكتاو چهارم بدون مضراب می نوازد. در برنامه زنده تلویزیونی " آلبومهای كلاسیك" ، وی راههای مناسب انجام این كار را نشان می دهد در حالیكه دیگران به غلط است??اده از مضرابها را توصیهمی كنند. در همان برنامه بلك مور صدای پایین G را با انگشت شصت دست چپش بر روی Fretboard همانطور كه اغلب انجام می دهد را اجرا می كند. بلك مور در تك نوازی هایش، موسیقی جاز را با قطعات مینور موسیقی كلاسیك اروپایی تركیب می كند. سبك كار وی با تقلید از بسیاری گیتاریستهای هوی متال مدرن " كلاسیك جدید" می باشد و اغلب در هنگام كار مضراب را در دهانش می گذارد تا از انگشتانش است??اده كند. او دو تك نوازی گیتار در برنامه " صد تك نوازی مشهور گیتار" در مجله دنیای گیتار دارد.

 

 

گزیده ای از زندگی شخصی وی:

جارگن آر. بلك مور - پسر بلك مور = متولد سال 1964 از ازدواج اولش با زنی آلمانی به نام مارگریت می باشد. آنها در سال 1969 از یكدیگر جدا شدند. ریچی بلك مور در سپتامبر 1969 با زن آلمانی دیگری به نام باربل هاردی ازدواج كرد. ازدواج سوم وی در می 1981 با ایمی روتمن بوقوع پیوست و در سال 1984 از یكدیگر جدا شدند. از سال 1991 بلك مور با هم گروهش كانویس نایت زندگی می كند. این زوج اخیرا در نیویورك آمریكا اقامت گزیده اند.

[ATTACH=CONFIG]7998[/ATTACH]

 

 

آلبوم‌ها

 

  • Shades of Deep Purple
  • The Book of Taliesyn
  • Deep Purple
  • Deep Purple in Rock
  • Fireball
  • Machine Head
  • Who Do We Think We Are
  • Burn
  • Stormbringer
  • Come Taste the Band
  • Perfect Strangers
  • The House of Blue Light
  • Slaves and Masters
  • The Battle Rages On...
  • Purpendicular
  • Abandon
  • Bananas
  • Rapture of the Deep
  • Now What

[ATTACH=CONFIG]7999[/ATTACH]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ممنون از داداش گل

سعید جان یه ن??ر به اسم هری استایل ماه پیش گ??ته بود :وان درکشن از گروه deep purple هم بهتره :lol::2lkfck5:[h=2][/h]واقعا نمیدونم از روی چی از این گ.. ها میخوره!

اخه عوضی این گروه دختر نقش رو با خدای موسیقی مقایسه میکنی:90::cursing:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
ممنون از داداش گل

سعید جان یه ن??ر به اسم هری استایل ماه پیش گ??ته بود :وان درکشن از گروه deep purple هم بهتره :lol::2lkfck5:واقعا نمیدونم از روی چی از این گ.. ها میخوره!

اخه عوضی این گروه دختر نقش رو با خدای موسیقی مقایسه میکنی:90::cursing:

 

داداش حر?? م??ت زدن که کاری نداره.deep purple واقعا یکی از تاثیرگذارترین گروههای موسیقی دنیاست و کاراش واقعا عالی و شنیدنیه.اصلا در حد مقایسه نیستن باهم.

مثل این میمونه یه ن??همی پیدا شه بگه لیلا ??روهر از متالیکا بهتره.:biggrin2::thumbup:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
داداش حر?? م??ت زدن که کاری نداره.deep purple واقعا یکی از تاثیرگذارترین گروههای موسیقی دنیاست و کاراش واقعا عالی و شنیدنیه.اصلا در حد مقایسه نیستن باهم.

مثل این میمونه یه ن??همی پیدا شه بگه لیلا ??روهر از متالیکا بهتره.:biggrin2::thumbup:

واقعا درسته :thumbup::thumbsup:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...