رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
ali2013

وحشتناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما

پست های پیشنهاد شده

وحشتناک‌ترین ??یلم‌های تاریخ سینما + تصاویر

179286.jpg

سینمای وحشت دامنه وسیعی از ??یلم‌ها را در بر می‌گیرد که می‌توان آن‌را به دسته‌های گوناگون تقسیم کرد. از اصلی‌ترین و مهم‌ترین زیرمجموعه‌های ??یلم‌های ژانر وحشت، می‌توان به ??یلم‌های «اسلشر» اشاره کرد. در این‌جا قصد داریم به بررسی این نوع ??یلم‌ها و چگونگی شکل‌گیری و ساخت آن‌ها بپردازیم.

 

 

تاریخچه

«اسلشر» (Slasher) در لغت به معنای برنده، تکه‌تکه کننده و یا زخمی کننده است. به طور ساده «اسلشر» ??یلمی است از زیرمجموعه‌های سینمای وحشت و دلهره که در آن یک قاتل عموماً روانی، به دنبال قربانیان خود راه می‌ا??تد و آن‌ها را به ??جیع‌ترین شکل ممکن و به‌طور ناگهانی به قتل می‌رساند. تمرکز اصلی این ??یلم‌ها بر صحنه‌های خشنی است که از نظر گرا??یکی و ظاهری چندش‌آور و ترسناک هستند. احتمالاً «زن سیزدهم» محصول سال ۱۹۳۲ به کارگردانی «جرج آرچنباد»، اولین ??یلمی است که از عناصر اسلشر در آن است??اده شده است.

 

 

«تام چشم چران» ساخته «مایکل پاول» محصول ۱۹۶۰، دومین ??یلمی است که آن‌را در ردی?? اسشرهای نخستین قرار می‌دهند. به غیر از این دو، ??یلم کم شناخته شده «ویلون نیمه شب» محصول ۱۹۶۳، و حتی شاهکار بزرگ ژانر وحشت، «روانی» اثر «آل??رد هیچکاک» هم به نوعی از متقدمین این زیرشاخه ژانر وحشت محسوب می‌شوند. اما اغلب منتقدین و مورخان سینمایی، در این موضوع ات??اق نظر دارند که «هالووین» به کارگردانی «جان کارپنتر» محصول ۱۹۷۸، اولین ??یلم حقیقی اسلشر با تمام عناصر مربوط به آن است. دو ??یلم دیگر یعنی «جمعه سیزدهم» و «کابوس در خیابان الم» باعث معر??ی بیشتر و شهرت گونه اسلشر در دهه ۸۰ شدند.

 

 

تعری?? و عناصر مهم

«آدام راکو??» نویسنده کتاب «برویم تکه تکه‌شان کنیم» که به بررسی تاریخ سینمای اسلشر پرداخته است، در پاسخ به این پرسش که ??یلم‌های اسلشر چه هستند می‌نویسد : بسیاری از مردم ??کر می‌کنند ??یلم‌های اسلشر را می‌شناسند و تعری??شان از این‌گونه ??یلم‌ها، یک قاتل دیوانه است که قربانیان من??عل و بدون کنش خود را سلاخی می‌کند. اما نه تنها این گونه ??یلم‌ها از این هم پیچیده‌ترند بلکه تعری??شان هم بسیار سخت‌تر از این حر??‌هاست.

 

 

«کارول. جی کلاور»، در کتاب «مردان، زنان و اره برقی»، سعی می‌کند تعری??ی جامع نسبت به این گونه ??یلم ارائه دهد. او می‌نویسد: قاتلین ??یلم‌های اسلشر هرچند محصول یک خانواده و جامعه بیمار هستند، اما هنوز انسانیت در آن‌ها وجود دارد. قربانیان عموماً دختران و زنان زیبا و جذاب هستند، محل وقوع حوادث معمولاً نه در خانه، بلکه در جایی دورا??تاده و متروک است، اسلحه و آلات قتل گاهی اوقات بیش از یک اسلحه معمولی و سلاح سرد است، حوادث از زاویه دید قربانی شکل می‌گیرد و پایانی غمبار دارد.

 

 

در کتاب «دلهره آورها»، «مارتین رابین» از جنبه‌ای دیگر به قاتلین ??یلم‌های اسلشر نگاه می‌کند و آن‌ها را ناشناس و ??اقد شخصیت در نظر می‌گیرد. بنا به عقیده او، اکثر قاتلین در این ??یلم‌ها در سایه قرار دارند و یا نقابی بر چهره زده‌اند. هویت قاتل را کسی نمی‌داند و از آن‌جا که قربانی هم با نام قاتل آشنا نیست، رمزآلود بودن او بر وحشت دامن می‌زند. «رابین» در کتابش به این نکته اشاره می‌کند که این مخ??ی بودن، دست ??یلم‌سازان این گونه را برای ساخت ??یلمشان به دو شکل اصلی «رازآلود بودن» و «پلیسی» باز می‌گذارد.

 

 

«هالوین»، «سوزان» و چند ??یلم آخر «جمعه سیزدهم» بعد از قسمت سوم در دسته اول جای می‌گیرند. در گروه دوم تماشاچیان به این سمت هدایت می‌شوند که در پایان قاتل اصلی را شناسایی کنند. سه ??یلم اول «جمعه سیزدهم»، «کریسمس سیاه» و «اردوگاه محل اقامت» در این گروه جای می‌گیرند.

 

 

«ریچار نوول» هم در کتاب «خون بها» عناصر اصلی سینمای اسلشر را این‌گونه توضیح می‌دهد: یک زمینه کاملاً مشخص و ویژه از قاتلی مرموز و قربانیان جوانی که گناه بزرگشان بی خیالی، بی قیدی و سربه‌هوا بودنشان است. «نوول» معتقد است که تمام ??یلم‌های اسلشر از ??رمول خاصی پیروی می‌کنند که برای ساخت آثار مو??ق در این زمینه، باید آن‌ها را به خوبی رعایت کرد.

 

 

امروزه ??یلم‌های اسلشر بیش از پیش درباره قاتلین سریالی و مرگ‌های خونین و بدن‌های تکه تکه شده است. از سویی دیگر لزوم حضور قربانیان نوجوان و مؤنث، کمتر از گذشته در این گونه ??یلم‌ها حس می‌شود. به جای آن، جلوه‌های ویژه که بیش از پیش مو??ق به ساخت صحنه‌های چندش‌آور، خون‌بار و ترسناک می‌شود، بیشتر است??اده می‌شود که مو??ق هم هستند. از سویی دیگر ??یلمسازان هم سعی در ساخت شرایط و شخصیت‌های خاکستری دارند. نکته مهم دیگری که از مشخصه‌های ??یلم‌های اسلشر محسوب می‌شود، دوری کردن از شکنجه در آن‌هاست. هر چه صحنه‌های شکنجه و زجر کشیدن در ??یلم بیشتر باشد، اثر از اسلشر بودن دور خواهد بود. به جای آن، باید صحنه‌های کشتار و قتل‌ها، سریع و خون‌بار ات??اق بی??تد. اما این به این معنی نیست که صحنه‌های شکنجه در ??یلم اسلشر وجود ندارد. بسیاری از شاخص‌ترین ??یلم‌های این ژانر، از جمله «مجموعه اره»، «کشتار اره برقی تگزاس» و «پیچ اشتباهی» از چنین صحنه‌هایی بهره می‌برند.

 

 

«وس کریون» کارگردان مشهور ??یلم‌های ژانر وحشت، از جمله «کابوس در خیابان الم» می‌گوید: ??یلم‌های اسلشر درباره مرگ هستند. مرگ‌هایی ناگهانی و غیرقابل اجتناب. اما شکنجه مرگ تدریجی زجرآوری است که ممکن است به مرگ قربانی منجر نشود. هد?? نهایی یک اسلشر مرگ است. باید بکشی و قربانیت بمیرد.

 

 

جمع‌بندی

اگر بخواهیم این نظرات را در قالب یک نتیجه کلی بنویسیم، عناصر اصلی ??یلم‌های اسلشر این‌ها هستند:

- قاتلی که گروهی از مردم را تعقیب می‌کند و می‌کشد.

- این قاتل از سلاح‌هایی است??اده می‌کند که ??راتر از یک اسلحه معمولی یا سلاح سرد است.

- اغلب مرگ‌ها سریع و بدون درد ات??اق می‌ا??تد.

 

 

اما عناصر ??رعی که می‌تواند در یک ??یلم اسلشر وجود داشته باشد یا است??اده نشود:

- ??یلم‌ها معمولاً مقدمه‌ای دارند.

- در محیط خارج از شهر و دورا??تاده ات??اق می‌ا??تند.

- هویت قاتل برای قربانیان ناشناخته و مرموز است.

- آرامش قبل از طو??ان در این‌گونه ??یلم‌ها وجود دارد.

- قتل‌ها خلاقانه و استادانه انجام می‌شود.

- پیش از انجام یک قتل تعلیق و تنش ??راوانی وجود دارد.

- قربانیان یکی یکی کشته می‌شوند.

- تکه تکه شدن بدن در آن‌ها وجود دارد.

- در پایان تنها عده کمی از گروه قربانیان و یا تنها یک ن??ر که عموماً یک دختر است زنده می ماند.

 

 

دسته‌بندی و جداکردن ??یلم‌های اسلشر از سایر آثار در ژانر وحشت شاید کار آسانی نباشد... اما با توجه به تعری??‌ها و توضیحاتی که درباره این گونه ??یلم‌ها داده شد، در این لیست سعی کردیم بهتر ??یلم‌هایی را که به طور درست و واقعی اسلشر هستند، به شما معر??ی کنیم.

cinema%20vahshat.jpg

مرد دیوانه ۱۹۸۲ Mad man

دهه ۸۰ را باید سرآغاز و بهترین دوره ساخت ??یلم‌های اشلشر دانست. «مرد دیوانه» جزء اولین ??یلم‌های کلاسیک اسلشر است که با بودجه‌ای بسیار کم ساخته شد. این ??یلم در شکل‌دهی این زیرمجموعه از ژانر وحشت بسیار مو??ق بوده است.

 

 

خانه‌ای در انجمن سری بانوان ۱۹۸۳ The House on Sorority Row

اگرچه نامش مانند یک ??یلم نوجوانانه ترسناک است اما از جمله آثاری است که می‌توان به عنوان نمونه‌ای کامل از گونه اسلشر از آن نام برد.

 

 

بد بو ۲۰۰۵ Reeker

یک اسلشر یکدست و خوش‌ساخت که از معدود آثاری از این دست است که حال و هوایی ماورایی دارد. شخصیت من??ی این ??یلم نمونه‌ای مو??ق در ژانر وحشت است.

cinema%20vahshat1.jpg

شب خاموش، شب مرگ‌بار ۱۹۸۵ Silent Night, Deadly Night

این ??یلم در زمان خود بسیار مورد هجمه و انتقاد قرار گر??ت. چرا که نام شخصیت من??ی ??یلم «بابانوئل» است. اما از نظر ساختاری یکی از بهترین ??یلم‌های اسلشر تاریخ است.

 

 

سوزان ۱۹۸۱ The Burning

برای سال‌های زیاد پیدا کردن نسخه‌هایی از این ??یلم به دلیل ممنوعیت نمایش آن در بریتانیا و چند کشور، سخت شده بود. ساختار ??یلم اسلشر کلاسیک است که با شروعی آرام به اوجی مناسب دست پیدا می‌کند.

cinema%20vahshat3.jpg

شب جهنمی ۱۹۸۱ Hell Night

«لیندا بلیر» دختر معصوم و تسخیر شده ??یلم «جن گیر» حالا که بزرگ‌تر شده، در این ??یلم بازی می‌کند.

 

 

شرارت ۲۰۰۴ Malevolence

این ??یلم ثابت می‌کند که برای ساخت یک اثر خوب و مو??ق در ژانر خود، لازم نیست حتماً بودجه‌ای هنگ??ت داشته باشید.

 

 

چشمان یک غریبه ۱۹۸۱ Eyes of a Stranger

مانند بسیاری از ??یلم‌های دهه ۸۰، این اسلشر هم به خوبی از عده تماشاگران مشتاق این ژانر بر می‌آید.

cinema%20vahshat2.jpg

 

 

آن‌سوی نقاب: ظهور لزلی ورمن ۲۰۰۶ Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon

یک کمدی سیاه مستندگونه که به خوبی با عناصر ??یلم‌های اسلشر شوخی می‌کند و مو??ق می‌شود در عین کمدی تبدیل به اسلشری جذاب شود.

 

 

ولگرد ۱۹۸۱ The Prowler

ساختار ??یلم مانند «ولنتاین خونین من» است. ??یلم ساختاری مناسب دارد و بودجه قابل توجه خود را به خوبی به کار برده است.

 

 

می‌دانم تابستان گذشته چه کردی ۱۹۹۷ I Know What You Did Last Summer

اگر چه این ??یلم در سایه ??یلم دیگر «کوین ویلیامسون» ??یلم‌نامه نویس، یعنی «جیغ» قرار گر??ته است، اما جایگاه خوب خود را یا ساختار منسجم و ??یلمنامه مناسبش ح??ظ کرده است.

 

 

دستیار کوچک شیطان ۲۰۰۴ Satan's Little Helper

زمینه کمدی و گره‌های خوب داستانی، از این ??یلم اثری مو??ق در بین ??یلم‌های اسلشر به وجود آورده است.

 

 

قتل‌های جعبه ابزار ۲۰۰۳ Toolbox Murders

کارگردان «کشتار اره برقی تگزاس» یعنی توب هوپر، ??یلمی خوش‌ساخت و و??ادار به عناصر اسلشر ساخته است.

 

 

ترس از صحنه ۱۹۸۷ Stagefright

یک نمونه کاملاً مو??ق برای تشخیص ت??اوت بین اسلشر و دیگر زیر شاخه‌های ژانر وحشت.

 

 

ساتور ۲۰۰۶ Hatchet

تلاشی مو??ق از بازگشت به سبک اسلشرهای دهه ۸۰ با صحنه‌های پر از کشتار و خونریزی.

cinema%20vahshat5.jpg

آلیس، آلیس دوست داشتنی ۱۹۷۶ Alice, Sweet Alice

یک داستان شوکه‌کننده در سبک اسلشر که ??ضایی تکان‌دهنده و تأثیرگذار دارد.

 

 

بازی کودکانه ۱۹۸۸ Child's Play

اگرچه بسیاری این ??یلم را در گونه اسلشر دسته‌بندی نمی‌کنند، اما عناصر نزدیک ??راوانی به این‌گونه ??یلم‌ها دارد. «چاکی» به قدر کا??ی برای قرار گر??تن در ص?? بهترین قاتلین اسلشر مناسب به نظر می‌رسد.

 

 

کابوس در خیابان الم ۱۹۸۴ A Nightmare on Elm Street

جدا از بازی‌های خوب و حضور مو??ق «جانی دپ»، این ??یلم پر از ایده‌های خلاقانه برای گسترش این زیر مجموعه، و یک شخصیت من??ی ماندگار به نام «??ردی» است که جایگاه بزرگ او را در میان ??یلم‌های اسلشر نشان می‌دهد.

 

 

تنها در تاریکی ۱۹۸۲ Alone in the Dark

کمی عجیب به نظر می‌رسد اما این ??یلم اسلشر خوبی با یک قاتل بی‌نقاب و مشخص است. ??یلمی ترسناک، م??رح و باستانی خوب و ??یلمنامه‌ای قوی است.

 

 

دام شیطان ۱۹۸۸ Evil Dead Trap

??یلمی خشن با تصاویر گرا??یکی ??وق‌العاده از سینمای وحشت ژاپن که همیشه جایگاه ممتازی در این ژانر داشته است. باید تا پایان ??یلم را ببینید تا باور کنید که با چه اثر اسلشر خوبی طر?? هستید.

 

 

مقصد نهایی ۲۰۰۰ Final Destination

این که قاتل ??یلم انسان نیست و یا دیده نمی‌شود، گرچه از عناصر اصلی این‌گونه ??یلم است، اما باعث نمی‌شود چنین اسلشری را که هر چیز دیگری که لازم است در آن وجود دارد، در این لیست قرار ندهیم. با توجه به این که، قاتل در «مقصد نهایی»، خود «مرگ» است.

cinema%20vahshat4.jpg

جمعه سیزدهم قسمت ۶ : جیسون زندگی می‌کند ۱۹۸۶ Friday the 13th Part VI: Jason Lives

اگر می‌خواهید ??قط یکی از ??یلم‌های این مجموع را انتخاب کنید، حتما به همین ??یلم ??کر کنید.

 

 

کریسمس سیاه ۱۹۷۴ Black Christmas

یک اسلشر واقعی و جزء پیشتازان این گونه از ژانر وحشت. اگرچه معرو??یت «هالووین» بر روی آن سایه انداخته، اما چیزی از ممتاز بودن آن در بین ??یلم‌های اسلشر کم نمی‌کند.

 

 

جیغ ۱۹۹۶ Scream

اگرچه این ??یلم بر اساس نسخه سال ۱۹۸۱ ساخته شده است، اما بهترین ??یلم در بین تمام اسلشرهایی است که با این نام ساخته شده‌اند. ??یلم از ??یلمنامه عالی «کوین ویلیامسون» و کارگردانی بسیار خوب «وس کارون» بهره می‌برد.

 

 

هالووین ۱۹۷۸ Halloween

??یلمی که همه‌چیز از آن شروع شد. باید از هالووین برای به‌وجود آوردن این نوع ??یلم‌ها سپاس‌گذار بود. مو??قیت این ??یلم راه را برای ساخت بسیاری از ??یلم‌های اسلشر باز کرد و باعث گسترش ژانر وحشت شد. این مو??قیت و شهرت «هالووین» را تبدیل به یک اسطوره در میان ??یلم‌های اسلشر کرده است.

منبع: caffecinema.com

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

دقت کردین هرچی دختر ***ی هست میارن تو این ??یلما پاره پاره میکنن با تبر؟؟؟

مگه ما چمونه؟؟؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

??یلم تسخیر شده که تو همین امسال منتشر شد واقعا یکی از ??یلمای ترسناکی بود تا بحال دیده بود:love:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

من کلا از ??یلم هایی مثل world war z خوشم میاد شما چندا مثل این سراغ ندارید؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

توی این لیست چرا سکوت بره ها نیست؟!!!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
ارسال شده در (ویرایش شده)
دقت کردین هرچی دختر ***ی هست میارن تو این ??یلما پاره پاره میکنن با تبر؟؟؟

مگه ما چمونه؟؟؟

ر??یق شما که پسری که :lol:

دخترا حقشونه :2lkfck5:

ویرایش شده توسط ali2013

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
توی این لیست چرا سکوت بره ها نیست؟!!!

دیگه از جایی که من کپی کردم نبود:lol:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
ارسال شده در (ویرایش شده)

با سلام

البته این ??یلمایی که گ??تین اصلا ??یلمای برتر ترسناک تاریخ سینما نیستن.بلکه ??قط از نوع اسلشر ( به قول دوست عزیزمون) هستن که به نظر خیلی از منتقدان ترسناک حساب نمی شن و ??قط آدم را تیکه تیکه می کنن.

اگه به سایت IMDb - Movies, TV and Celebrities (به عنوان معتبرترین سایت این روزای سینمای جهان) سری بزنید ، ??یلمایی مانند : جن گیر 1 ، let the right one in ,shining , سکوت بره ها ، روانی و پرندگان هیچکاک و ... هستن.

نکته جالب این که ??یلمایی به عنوان بهترین ??یلما شناخته می شن که شاید صحنه خون ریزی توشون کم باشه ، اما روی ذهن شما میره و ناخودآگاه تاثیر می ذاره.

معذرت طولانی شد.

http://www.imdb.com/chart/top

ویرایش شده توسط goshn
اشتباه تایپی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ممنون از شما بله درسته ??یلم های جن گیر و

shining رو دیدم واقعا ترسناک ترین ??یلم های دنیا هستند

ولی از جایی که من کپی کردم اینو نوشته بود دیگه

:lol:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

این ??یلم هم کسایی که اهل هیجان هستن ، میتونه جالب باشه ...

Insidious .Chapter.2 و Insidious .Chapter.1

من خودم ماه رمضون نص?? شب اینا رو تنهایی میدیدم شب خوابم نمیبرد ... :biggrin2: ، هه هه یادش بخیر ... :biggrin2:

1150567_10151510401347035_495453220_o1.jpg

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

??یل کینه رو کسی دیده؟ژاپنیه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
??یل کینه رو کسی دیده؟ژاپنیه

دیدم 4تاشو

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

are,in filmha ham vaghean ali bo0dan.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...