رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
saeed kratos

بیوگرافی باب دیلن

پست های پیشنهاد شده

[ATTACH=CONFIG]7546[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]7547[/ATTACH]

 

نام اصلی رابرت آلن زیمرمن

نام مستعار الستون گان، المر جانسون،

سرگئی پترو??، جک ??راست،

جک ??یت، ویلو اسکارلت

رابرت میلک‌وود توماس

زادروز ۲۴ مهٔ ۱۹۴۱

اهل کشور آمریکایی

سبک‌ها??ولک، ??ولک‌راک، راک، کانتری، بلوز، راک اند رول

کار(ها) خواننده، نوازنده، شاعر، مول??، ??یلم‌نامه‌نویس، دی‌جی

مدت کار ۱۹۵۹ - تاکنون

 

[ATTACH=CONFIG]7548[/ATTACH]

 

باب دیل??ن ( Bob Dylan) (با نام کامل رابرت آلن زیمرمن Robert Allen Zimmerman زاده ۲۴ مه۱۹۴۱ در دولوس، مینه‌سوتاخواننده، آهنگساز، شاعر و نویسندهآمریکایی است. وی که در سبک موسیقی بومیآمریکا به ??عالیت می‌پرداخت، در دهه ۱۹۶۰ میلادی به سبک راک روی آورد و اشعار عاشقانه راک اند رول روز را با اشعار ادبی و روشن??کرانه کلاسیک در هم آمیخت. دیلن در پدیدار شدن سبکی در موسیقی به نام راک بومی (Folk Rock) در اواسط دهه شصت بسیار تاثیرگذار بود و به شکسپیر هم‌نسلان خود شهرت یا??ت. بعضی از کارهای دیلن به عنوان سرود?? جنبش‌های اجتماعی?? دههٔ ۶۰ مطرح شده‌است. او بیش از ۵۸ میلیون نسخه از آلبومهایش را به ??روش رسانده و ا??زون بر ۵۰۰ ترانه نوشته‌است که توسط بیش از ۲۰۰۰ هنرمند ضبط گشته و در جای‌جای دنیا اجرا شده‌است. دیلن در پنج دهه اخیر در موسیقی آمریکا به عنوان یک پدیده مطرح بوده‌است.

او در نوجوانی زادگاه خود را ترک کرد و برای اینکه دیگر با گذشته‌اش ارتباطی نداشته‌باشد نام خود را نیز تغییر داد. معرو?? است که او نام هنری خود را از نام شاعر اهل ولزبریتانیا، دیلن توماس گر??ته‌است.

باب دیلن یکی از تاثیر گذارترین چهره ها در موسیقی معاصر آمریکا بوده‌است. ترانه معرو?? او «چون یک خانه‌به‌دوش» (Like a Rolling Stone)توسط مجله رولینگ استون به عنوان برترین ترانه تمام زمان‌ها انتخاب شد.

برخی از ترانه‌های او توسط بسیاری از خوانندگان مشهور دوباره‌خوانی شده‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به «از ??راز برج دیده بانی» (به انگلیسی: All Along the Watchtower)که توسط جیمی هندریکس اجرا شد، اشاره کرد. مارتین اسکورسیزی ??یلم مستند «راهی به خانه نیست» (No Direction Home) را در مورد باب دیلن ساخته‌است. همچنین ??یلم «من آنجا نیستم» ساخته تاد هینز برگر??ته از زندگانی این هنرمند است.

او به خاطر ترانه‌های نغز و پرم??هومش بارها نامزد دریا??ت جایزه نوبل ادبیات شده‌است. دیلن یک گیاه خوار نیز هست.

[ATTACH=CONFIG]7549[/ATTACH]

در می ۱۹۶۳٬ وجهه‌ی سیاسی دیلن با حضور و تمرین در اد سولیوان شو ا??زایش یا??ت٬ دیلن توسط “رییس برنامه‌های تمرینی??? سی‌بی‌اس (شبکه) متوجه شده بود که آهنگی که برنامه داشت اجرایش کند٬ حر??های پارانوئید جان بریچ٬ به طور بالقوه برای بنیاد جان بریچ ا??ترا آمیز است. دیلن نیز به دلیل تن ندادن به سانسور از اجرای این آهنگ صر??نظر کرد. تا این زمان٬ دیلن و جوآن بائز هر دور از اعضای برجسته جنبش حقوق مدنی بودند و با یکدیگر در راه‌پیمائی در واشنگتن در ۲۸ آگوست ۱۹۶۳ خوانده بودند. آلبوم سوم دیلن٬ زمانی که اونها تغییرش میدن٬ بازگو کننده‌ی وجه سیاسی و بدبینانه دیلن بود. آهنگ‌ها غالباً به موضوعات روز و داستان‌های دنیای واقعی اختصاص داشت٬ “تنها بازیچه‌ای در دست آنها??? به قتل ??عال حقوق مدنی مدگار اورز؛ و آهنگ برشتیمرگ ملالت‌بار هتی کرول به مرگ کارگر سیاه‌پوست میخانه هتی کرول توسط ویلیام زاتزینگر س??ید پوست و معرو?? اشاره می‌کرد. در معنایی عام‌تر آهنگ های شعر هولیس براون و نورث کانتری بلوز به باروری ناامید کننده جوامع کشاورزی و کارگری اشاره می کرد. اینگونه تم‌های سیاسی در این آلبوم با دو آهنگ عاشقانه به نام‌های “چکمه‌های چرمی اسپانیایی??? و “از آن صبح‌های پشیمانی??? همراه بود.

در پایان سال ۱۹۶۳ دیلن احساس می‌کرد که توسط جریان‌های ملی ??رهنگی و اعتراضی احاطه شده است. این احساس زمانی خودش را بطور عمومی نشان داد که بلا??اصله بعد از قتل جان ا??. کندی، جایزه تام پین را از کمیته آزادی‌های مدنی?? ضروری و ملی دریا??ت کرد٬ دیلن از خود بی خود شده بلا??اصله نقش کمیته را زیر سوال برد و اعضای آن را پیر و طاس خواند و ادعا کرد ردی از خودش (و همه) در قتل کندی توسط لی هاروی اسوالد می‌بیند.

آلبوم روی دیگر باب دیلن در یک بعد از ظهر ماه ژوئن در ۱۹۶۴ ضبط شد و حال و هوای سبک تری نسبت به آلبوم قبلی داشت. وجه سوررئال و ??کاهی دیلن دوباره در آهنگ‌های “آزاد خواهم بود شماره ۱۰??? و “کابوس دیوانه موتور??? ظاهر شده بود. حادثه اسپانیایی هارلم و به رام??نا آهنگ‌هایی رمانتیک بودن، درحالیکه دلتنگی‌های زاغ سیاه و باورت نمی‌کنم (اون جوری ر??تار می‌کنه انگار همو اصلاً ندیدیم) نوید چیرگی راک اند رول در موسیقی دیلن را می‌دادند. اونی که می‌خواهی من نیستم عزیز٬ که ظاهراً درباره پشت پا زدن به عشق است٬ به عنوان پشت پازدن دیلن به اعتبار و اعتمادی است که بدست آورده بود. جهت گیری جدید او در دو آهنگ طولانی نمایان شد: آهنگ امپرسیونیستی زنگ‌های آزادی که المان‌های ت??سیر اجتماعی اش را علیه چشم انداز استعاره‌ای متراکمی، که بعدها توسط آلن کینزبرگ صورت‌بندی شد قرار می‌داد و به سان زنجیرهای تصاویر براق و روزگار گذشته من که به سادگی و جدیت آهنگ های موضوعی گذشته خودش حمله می کرد و به نظر می‌رسید که پیش بینی‌ای بود برای واکنش شدید او به مواجهه‌اش با شهرت قبلی‌اش و مسیر تازه‌ای که در پیش گر??ته بود.

[ATTACH=CONFIG]7550[/ATTACH]

 

در نیمه دوم سال ۱۹۶۴ و سال ۱۹۶۵ ظاهر دیلن و سبک موسیقی‌اش به سرعت تغییر کرد، همانطور که از آهنگهایی پیشرو با مضامین معاصر و مایه‌های بومی به سمت ??ولک-راک موسیقی پاپ ر??ت. جین‌های ژولیده و تی‌شرت های کهنه‌ای که می‌پوشید با لباس‌های خیابان کارنابی٬ عینک آ??تابی‌های روز یا شب و “چکمه‌های بیتلزی??? نوکدار عوض شد. یک گزارشگر لندنی نوشت: “موهایی با لبه‌های شانه خورده. یک تی‌شرت با طرح‌های شلوغ که نورش از لامپهای نئونی میدان لستر هم بیشتر است. او شبیه یک طوطی سوء تغذیه‌ای شده.??? دیلن همچنین به طور ??زاینده و عجیبی در مصاحبه‌هایش مشاجره می‌کرد. در شوی تلویزیونی لس کرین ظاهر شد و درباره ??یلمی که قرار بود در آن بازی کند مورد سوال قرار گر??ت و او به کرین گ??ت که احتمالاً یک ??یلم کابویی ترسناک باشد. وقتی از او پرسیدند که آیا قرار است نقش کابوی را بازی کند در جواب گ??ت٬ “نه٬ من نقش مادرم را بازی می‌کنم.???

 

[ATTACH=CONFIG]7551[/ATTACH]

 

 

آثار

 

رابرت آلن زیمرمن در سال ۱۳۶۲ نامش را رسماً به رابرت دیلن تغییر داد. این نام برگر??ته از نام شاعر آمریکایی دیلن توماس بود. او در سال ۱۹۸۲ به تالار مشاهیر ترانه‌سرایان و در سال ۱۹۸۸ به تالار مشاهیر راک اند رول راه یا??ت. برخی آلبوم‌ها و تک‌ترانه‌های او نظیر بزرگراه ۶۱ دیدار دوباره، بلوند بر بلوند، آقای تمبورین من، چون یک خانه‌به‌دوش و دمیدن در باد در تالار مشاهیر گرمی قرار گر??ته‌اند. در سال ۲۰۰۸ دیلن جایزه ویژه پولیتزر را برای «تأثیر ژر??ی که با آ??رینش اشعاری با قدرت شاعرانه ??وق‌العاده بر موسیقی عامه‌پسند و ??رهنگ آمریکا گذاشت» به دست آورد.

مهارت کلامی، شوخ‌طبعی، ت??سیر شرایط اجتماعی، کاربرد ماهرانه قا??یه و استعاره از ویژگی‌های بارز اشعار دیلن است. او نه تنها بر موسیقی‌دانان بلکه بر نویسندگانی نظیر آلن گینزبرگ و جویس کرول اوتس نیز تأثیر عمیقی گذاشته‌است.

آهنگ " کوبیدن بر در بهشت" از کارهای غمناک و زیبای باب دیلن است، که شرح حال ??ردی نظامی است که از عنوان و وظی??ه اش که کشتار است خسته شده است. بعد از انتشار این آهنگ توسط "باب دیلن" خواننده های متعددی از جمله گروه گانز ان رزز، این آهنگ را بازخوانی کرده اند.

 

[ATTACH=CONFIG]7552[/ATTACH]

 

هنرهای دیگر

 

باب دیلن طراح و نقاش هم هست. کتاب «طرح‌های توخالی» (Drawn Blank) دیلن را رندوم هاوس در سال ۱۹۹۴ منتشر کرد و در سال ۲۰۰۷ برخی از آثارش در نمایشگاهی در آلمان در کنار آثار نقاشان بزرگ اروپا از جمله پیکاسو به نمایش درآمد.

[ATTACH=CONFIG]7553[/ATTACH]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ممنون سعید جان :5yt82hl_th:

واقعا هنوز به کارش داره ادامه میده با این سنش؟:ohmy:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
ممنون سعید جان :5yt82hl_th:

واقعا هنوز به کارش داره ادامه میده با این سنش؟:ohmy:

اره داداش.خیلی پیر شده ولی واقعا یه هنرمند واقعیه.چندین بار به خاطر شعرهاش نامزد نوبل ادبیات شده.ایشالا زنده باشه.اینا کسایی هستن که وقتی میرن واقعا میشه گ??ت دنیا یه هنرمند بزرگ رو از دست داد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
اره داداش.خیلی پیر شده ولی واقعا یه هنرمند واقعیه.چندین بار به خاطر شعرهاش نامزد نوبل ادبیات شده.ایشالا زنده باشه.اینا کسایی هستن که وقتی میرن واقعا میشه گ??ت دنیا یه هنرمند بزرگ رو از دست داد.

درسته -ولی من نمیشناسمش:-_-:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
درسته -ولی من نمیشناسمش:-_-:

اشکال نداره.کم کم با اینا اشنا میشی.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
اشکال نداره.کم کم با اینا اشنا میشی.

تااستادی مثل شما هست .بله کم کم اشنا میشم:love::4:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
تااستادی مثل شما هست .بله کم کم اشنا میشم:love::4:

چاکرتم علی جون.لط?? داری.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...