رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
SON OF SPARTA

پنج اشتباه مایکروسافت در نسل قبل با Xbox 360

پست های پیشنهاد شده

ارسال شده در (ویرایش شده)

نسل ه??تم بازی های رایانه ای -با این که هنوز در جریان است-نسل مو??قی برای همه ی شرکت های منتشر کننده ی کنسول به حساب می آید. اگرچه نینتندو در این نسل ??اصله ی باورنکردنی در ??روش با رقبا داشت، اما این شرکت بزرگ خود به خود از گردونه ی رقابت بسیاری از گیمرهای کشور ما خارج می شود. بیایید این گونه بگوییم که سیاست های نینتندو در جذب مشتری با ذائقه ی بسیاری -و نه همه ی- گیمرهای ایرانی مغایر است. در نتیجه دو شرکت سونی و مایکروسا??ت که خیلی بعدتر از نینتندو به ساخت کنسول بازی روی آورده اند و رقیب امریکایی اندکی کم تجربه تر از چشم بادامی میدان است، باقی می مانند و از این جا دعواها شروع می شود. در نسل ششم پلی استیشن 2 با قدرت تمام رقیب را کنار زد و حر??ی برای گ??تن باقی نمی ماند. -همین الانش هم پلی 2 در ایران نزدیک به 200 هزار تومن و خرده ای ارزش دارد و خرید و ??روش هم می شود!- اما در نسل ه??تم، سونی و مایکروسا??ت ??روش بسیار نزدیکی از ق??بَل کنسول های خانگی خود کسب کردند. همه ی این ها به کنار، همیشه یک بحث در میان طر??داران این کنسول ها در جریان بوده است. بازی. رکن مهمی که مثل این که قرار است در نسل بعد مایکروسا??تی ها حتی کمتر از الان تجربه اش کنند. شواهد حاکی است که مایکروسا??ت به سمت و سوی مخال?? سونی می شتابد. سمت و سویی که در این نسل هم مشاهده شد. اما کسی باور نکرد. این که آیا مایکروسا??ت چگونه نسل بعد را شروع می کند هنوز نامشخص است، اما این شرکت قول داده است که کنسول بعدی اش در سال اول عرضه 15 بازی انحصاری خواهد داشت که 8 عنوان جدید را شامل می شود. این وعده را در مقابل تقریبا 8 بازی جدید معر??ی شده ی سونی قرار دهید تا کمبودهای مایکروسا??ت به خوبی دستتان بیاید.

Microsoft-Mistakes-0.jpg

 

 

از نسل بعد و حر?? و حدیث های تکرای اش که بگذریم، باید نگاهی به ابتدای جاده ی مایکروسا??ت بیندازیم. جایی که با وجود مو??قیت های تحسبن برانگیز و دست آوردهای ??راوان، اشتباهاتی هم از مایکروسا??ت سر زده است که خیلی خوب می شود آن ها را جلوی طر??دارانش علم کرد! البته طر??داران رقیب ممکن است اشتباهات و کمبود های بیشتری برای مایکروسا??ت بشمارند، اما در ادامه 5 اشتباهی که از نظر من مهم تر بوده اند و مایکروسا??ت می توانست 360 را با عدم ارتکاب این اشتباهات جاودانه کند را می بینید.

 

5. رونمایی؛ ضعی?? تر از نسل قبل

 

Microsoft-Mistakes-1.jpg

 

 

رونمایی از 360 در 12 می سال 2005 در MTV صورت گر??ت و کمتر از یک ماه بعد در E3 دیده شد. این رونمایی شاید در جایگاه خود به اندازه ی قابل توجهی خوب بوده باشد، که سران مایکروسا??ت و ??ن ها را راضی نگه دارد، اما هیچ کس را شگ??ت زده نکرد. چرا؟ چون رونمایی از کنسول اول مایکروسا??ت در شرایط دیگری رقم خورد که ??قط یک قدم تا ا??سانه شدن ??اصله داشت. کت چرمی بیل گیتس، تکنولوژی دایرکت ایکس برای اولین بار در یک کنسول بازی، شاخ و شانه کشیدن مایکروسا??ت برای سونی، جی دی سی 2000 و باقی خاطرات، همه باعث می شوند تا رونمایی از ایکس باکس 360 زیاد هم هیجان انگیر به نظر نرسد. 360 کنسول خوب و مو??قی است اما اکنون بعد از گذشت 8 سال از رونمایی اش می شود اذعان کرد که در این زمینه خیلی خوب عمل نکرده است. البته یادتان باشد که این اشتباه زیاد هم برای مایکرو گران تمام نشده است.

 

4. حلقه ی قرمز مرگ

 

Microsoft-Mistakes-2.jpg

 

 

اشتباه یا بدبیاری، هر چیزی می شود اسمش را گذاشت. اما 360 در سال های عمر خود این قدر مشکلات ??نی داشته است که نمی شود به سادگی از آن گذشت. حلقه ی قرمز مرگ یا همان سه چراغ خودمان در اثر یک تصمیم کاملا اقتصادی به وجود آمد. مایکروسا??ت تصمیم گر??ت تا چیپ های گرا??یکی کنسول را خودش تولید کند تا از هزینه های اضا??ی بکاهد، اما این مسئله باعث شد که این چیپ ها حرارت زیادی تولید کنند و یکی از دلایلی که کنسول سه چراغ می شد همین است. مایکروسا??ت نه تنها مجبور شد ساخت چیپ ها در کارخانه های خود را متوق?? کند و ساخت آن ها را به ASIC بسپارد، تا سال ها کنسول هایی که دچار این مشکل شده بودند را تعویض می کرد و زیان زیادی را متحمل شد. حتی کنسول هایی که بعد از این مشکل تعمیر می شدند هم ممکن بود به خوبی کار نکنند و مایکرومارت -بزرگترین تعمیرگاه در انگلیس- که روزانه 2500 دستگاه ایکس باکس 360 برای تعمیر برایش ارسال می شد بعد از مدتی از تعمیر این دستگاه سر باز زد. خلاصه مشکلات ??نی 360 خیلی بود. البته نه در حدی که کنسول یک د??عه آتش بگیرد!

 

3. نمایش پروژه ی مایلو

 

Microsoft-Mistakes-3.jpg

 

 

 

یکی از اشتباهات مایکروسا??ت که در رونمایی از پروژه ی ناتال -همان کینکت خودمان- صورت گر??ت، نمایش خیره کننده از مایلو بود که … نمی دانیم چه بر سر این پروژه آمد. مایلو یک پروژه ی بسیار بسیار شگ??ت انگیز به شمار می ر??ت که تا مدت ها ذهن ها را مشغول خود کرد و چشم ها را به سمت مایکروسا??ت چرخاند اما بعدا همه ی خبرهای پیرامون آن پروژه و آن رونمایی اعجاب انگیزش به متوق?? شدن پروژه انجامید. مایکروسا??ت با رونمایی از این پروژه ی به ظاهر عملی که بعدا مشخص شد ??قط یک طرح م??هومی و به قولی در حد حر?? بوده است، دروغ بزرگی تحویل ملت داد که امیدوار بودیم در مراسم امسال تکرار نشود. این اشتباه باعث شده است که بسیاری از ما اعتماد خود به رونمایی های بلندپروازانه ی مایکروسا??ت از دست بدهیم. چه بر سر «اتاق نورانی» خواهد آمد؟ آیا عملی است؟ نیست؟ هست؟

 

2. از دست دادن استودیوهای بازی سازی

 

 

Microsoft-Mistakes-5.jpg

 

 

قبل از این که به آخرین و اساسی ترین اشتباه مایکروسا??ت برسیم، باید جدایی های عجیب و باورنکردنی استودیوهای زیرمجموعه ی مایکروسا??ت را بازگو کنیم. مایکروسا??ت در سال 2002 برای انتشار بازی های ایکس باکس برندی را تاسیس کرد و تعدادی استودیوی بازی سازی در سال های بعد به آن ا??زود. در سال های اولیه این برند به خوبی در جذب استودیوهای با استعداد کار کرد و مثلا در سال 2006 استودیوی «لاین هد» را خرید تا «سیاه و س??ید» را به چنگ آورد و در ادامه چند عنوان خوب هم به بازار اضا??ه کند. اما این مجموعه در ادامه نتوانست رضایت بازی سازان را جذب کند و موج جدایی استودیوهایی چون «بانجی» آغاز شد. در ادامه استودیوهای کوچک و آرکید ساز بودند که از این مجموعه جدا می شدند. همین مسائل باعث شد تا مثلا Turn 10 در یک نسل چهار بازی از یک سری تولید و عرضه کند و یا مایکروسا??ت شعبه ی ونکور خود را به نام دیگری تغییر دهد و از آن یک استودیوی 1st پارتی بسازد. با این که مایکروسا??ت تعداد زیادی استودیو تحت نام خود در سراسر جهان دارد، اما خروجی این استودیوها اصلا مناسب نبوده است. خوشبختانه می شود امیدوار بود که در نسل بعد عناوین جدید از استودیوهایی که در طی 12 ماه گذشته ا??تتاح شده اند ببینیم. اما در این نسل؟ ??قط هیلو داشتیم و 4 تا ??ورتزا؟

 

 

1. نخریدن استودیوهای خلاق آزاد

 

Microsoft-Mistakes-4.jpg

 

اولین استودیویی که مایکروسا??ت می توانست تصاحب کند و صاحب چندین و چند عنوان ناب نقش آ??رینی شود تا دیگران ??قط حسرت بخورند «بایوویر» بود که نهایتا به دست الکترونیک آرتز ا??تاد. مایکروسا??ت به علاوه در این سال ها هرگز به ??کر خرید «اپیک» هم نبوده است. حتی در مواقعی می توانست «مدیا مولکول» را از چنگ سونی در بیاورد اما دست دست کرد تا این استودیوی خلاق و ا??راد با استعدادش همچنان برای پلی استیشن بازی بسازند. مایکروسا??ت در این نسل حتی نص?? الکترونیک آرتز هم استودیو به زیرمجموعه هایش اضا??ه نکرده است. در طر?? دیگر ا??راد خلاق و وزنه های سنگینی چون «پیتر مولینیو» از مایکروسا??ت رخت بر بستند. «رمدی» و «دابل ??این» دیگر استودیوهایی هستند که مایکروسا??ت می توانست به راحتی آن ها را خریداری کند و به مجموعه ی تحت امرش بی??زاید. حساب کنید چند عنوان ناب به خاطر همین سهل انگاری از انحصار مایکروسا??ت خارج شدند. «مس ا??کت» و «آلن ویک» از یک طر??، «پروژه ی ریسینگ گاتام» و «اژدهای آبی» از طر?? دیگر. وقتی ??کر می کنم که اگر بایوویر زیرمجموعه ی مایکروسا??ت بود، «عصر اژدها 2» چه از آب در می آمد، آه ندامت مایکروسا??تی ها از سینه ام خارج می شود! مایکروسا??ت حتی این اواخر می توانست به راحتی «ویجیل گیمز» یا “4A Games??? را خریداری کند. دو استودیوی شاهکار سازی که الان اسمشان حتی در میان استودیوی 3rd پارتی مایکروسا??ت هم نیست. این اشتباه وقتی دردناک تر می شود که به تعدد و تکثر استودیوهای 1st پارتی و 3rd پارتی و عناوین متعدد و با کی??یت انحصاری سونی نگاه کنیم. اوضاع مایکروسا??ت در زمینه ی استودیوهای بازی سازی خراب است. خراب! به نظر می رسد که مایکروسا??ت و مایکروسا??ت دوستان نمی خواهند شاهد این اشتباهات در نسل بعد هم باشند و از همین الان قطعا نقشه هایی برای جبران دارند. مایکروسا??ت بی شک یکی از شرکت های مو??ق به شمار می رود اما هنوز تا رسیدن به قله ی ا??تخارات ??اصله دارد. طر??داران هم دیگر کمتر می توانند آرامش خود را ح??ظ کنند و از همین الان می دانم چه ات??اقی قرار است در دیدگاه ها بی??تد.

 

منبع:news.dbazi

ویرایش شده توسط SON OF SPARTA

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...