رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

نحوه تغذیه در طول مسافرت و محل اقامت

پست های پیشنهاد شده

از آغازین لحظه ‌ی حرکت هر انسانی در وادی حیات، سلامتی جسم و جان، قدرت بدنی، وسعت‌اندیشه، شور، نشاط و ... به منظور دست‌یابی به تکامل و نیل به کمال وقتی میسر خواهد شد که ??رد به ‌طور مداوم و در تمام دوران زندگی از یک تغذیه ‌ی متعادل، متناسب، متنوع و پاکیزه برخوردار شده باشد.

به خصوص در ایام س??ر که غذای روح نیز ??راهم می ‌شود، توجه به سلامتی جسم و تامین نیاز میلیاردها سلول بدن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. لذا در راستای دستیابی به این اهدا??، توجه شما رهروان عشق، ص??ا و صمیمیت را به چند موضوع ساده معطو?? می ‌داریم.

 

 

آب سالم از حیاتی ‌ترین نیازها می ‌باشد

 

بعد از اکسیژن جهت ادامه ‌ی زندگی،

آب از جمله اساسی ‌ترین و اجتناب ناپذیرترین ملزومات زندگی تلقی می ‌گردد. ولی متاس??انه دسترسی به آب سالم و گوارا و دور از آلودگی، در مسیر حرکت و حتی در محل اقامت، همواره امکان ‌پذیر نیست.

آب ناسالم ممکن است بیماری های ویروسی مثل

هپاتیت a و e، ??لج‌اط??ال، اسهال‌های ناشی از روتاویروس‌ها یا ویروس های روده ای( که به‌خصوص در نوزادان و کودکان امکان انتقال بیماری‌های مختل?? از طریق آب آلوده بسیار بالا می‌ باشد)، یا بیماری های باکتریایی مثل تب تی??وئید، اسهال خونی باسیلی، اسهال ناشی از ecoli و حتی وبا ، و یا تک یاخته‌هایی مثل آمیب، ژیاردیا و انگل‌هایی مثل کرم قلابدار، کیست هیداتیک، کرم کدو و کرم نواری را به مصر?? کنندگان بی ‌احتیاط و ناآگاه منتقل سازد.

 

علاوه بر آلودگی‌های ??وق ‌الذکر، اغلب آب‌های قابل دسترس در مسیر حرکت، ممکن است حاوی مواد سمی و شیمیایی ناشی از زباله‌های صنعتی و کشاورزی باشند. موادی مانند سیانیدها، انواع‌ ??لزات سنگین از جمله سرب، کادمیوم، جیوه، عوامل نیتروژنی، مواد بی ‌رنگ کننده ی سول??یدها، آمونیاک، زیست‌کش‌های آلی و ده‌ها موارد دیگر نیز هستند که برای مصر??‌ کنندگان بسیار زیانبار و بیماری‌‌ زا می ‌باشند.

 

 

برای جلوگیری از هر گونه بیماری، همراه بردن آب سالم و گوارا جهت نوشیدن یا برای شست ‌و شو در مسیر س??ر توصیه می‌ گردد. قرار دادن آب سالم در بطری های آب‌ معدنی و یا خرید آب‌های معدنی و ??ریز کردن آن، این امکان را ??راهم می‌ سازد که در تمام طول س??ر با ذوب تدریجی آنها آب آشامیدنی خنک، سالم و دلچسب در اختیار ا??راد خانواده به ‌خصوص برای بچه‌ها ??راهم شود یا با است??اده از ??لاکس می‌ توانند آب جوشیده‌ ی لازم را جهت تهیه‌ ی چای در طول س??ر به همراه داشته و از چای تمیز و پاکیزه برای ر??ع خستگی و تمدد اعصاب است??اده نمایند.

 

در ضمن در طول اقامت در محل مورد نظرتان اگر نسبت به عدم آلودگی کامل آب مصر??ی شک دارید، بهتر است آب مورد احتیاج تان را جوشانیده و بعد از خنک شدن مصر?? ??رمایید یا از قرص‌های پرکلرین جهت ضدع??ونی کردن آب شرب خود است??اده ??رمایید. در صورت مشکوک بودن آب به آلودگی‌های شیمیایی، حتماً از مصر?? آب خود داری نموده و آب معدنی خریداری ??رمایید.

  • Like 1

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

صر?? غذا در غذاخوری‌های بین راه

 

- اگر در رستوران‌های بین راه ناچار به تغذیه می‌ باشید، توجه کنید که آب مورد مصر?? آنها از چه منبعی می‌ باشد. اگر از آب چاه یا آب چشمه برای پخت و پز و شست‌ وشو است??اده می‌ شود، احتمال آلودگی چنین آب‌هایی بسیار بالا است، لذا از میل کردن سالادهای تهیه شده از

کاهو و کلم و خیار و گوجه ‌??رنگی با سس مایونز یا سس های خامه ‌ای جدا خودداری نمایید.

- نوشیدن آب یخ قرار داد شده در پارچ‌های پلاستیکی یا ??لزی ممکن است بیماری ‌زا باشد، به ‌خصوص برای کودکان خردسال به هیچ وجه توصیه نمی ‌شود. حتی نوشابه‌های درب بسته ‌ای که در حوضچه‌ها نگهداری می ‌شوند، ممکن است به صورت ثانویه، آلودگی پیدا کرده باشند.

 

- از میل کردن غذاهای حاوی سس و خورش‌های گوشت، مرغ و خوراک ماهی خودداری کنید؛ به ‌خصوص اگر ادویه ‌ی ??راوان به این قبیل خوراکی‌ها ا??زوده شده باشد تا بدین ترتیب تغییر رنگ، طعم و ??ساد آنها معلوم نشود، زیرا در چنین محیط‌هایی امکان آلودگی و کهنگی مواد خام اولیه بسیار بالا بوده و علاوه بر عدم رعایت بهداشت ??ردی و محیطی، امکان نگهداری مواد پخته شده در محیط‌ های نامناسب (با برودت یا حرارت ناکا??ی) وجود دارد که به ‌طور تصاعدی با مجذور زمان، گستردگی آلودگی‌های اولیه را به شدت ا??زایش می ‌‌دهد.

 

- از میل کردن کباب کوبیده، همبرگر و به‌ طور کلی ??رآورده‌های حاوی گوشت چرخ کرده که ناخالصی ??راوان دارند، پرهیز نمایید، چرا که بسیار ??ساد پذیر بوده و امکان کهنگی و آلودگی آنها بسیار بالا می ‌باشد. علاوه بر آن به دلیل نرسیدن حرارت لازم در زمان پخت به قسمت‌های داخلی و مرکز چنین غذاهایی، آلودگی‌های اولیه و ثانویه از بین نمی روند و به راحتی با مصر?? چنین موادی انواع کیست‌ها، تخم انگل‌ها، میکروارگانیسم‌ها و سموم آنها به بدن مصر?? کنندگان منتقل می شود.

 

- به تمیز بودن کارد، چنگال، بشقاب و به‌ طور کلی ظرو?? سرو غذا و به خصوص لیوان‌ها توجه ??رمایید. اگر آثار چربی یا باقیمانده‌ی مواد غذایی در آنها مشاهده نمودید، احتمال آلودگی آنها بسیار زیاد است. لذا قبل از است??اده، آنها را با آب جوش و شوینده‌های مناسب بشویید.

 

- برای اطمینان از تمیزی و پاک بودن لیوان‌ها، علاوه بر مسائلی که در قبل گ??ته شد، اگر آنها را در مقابل روشنایی قرار دهید، به احتمال زیاد جای انگشتان و لب‌هایی که قبل از شما به آن خورده، ملاحظه خواهید کرد و یا لکه‌های ??راوان دیگری که مشاهده می ‌شود، دلیل دیگری بر عدم رعایت بهداشت در این محل می‌ باشد.

 

 

 

در مورد لیوان‌های یک بار مصر?? نیز زیاد مطمئن نباشید که شما اولین ن??ر است??اده کننده از آنها هستید! لذا توصیه می‌شود که بعد از است??اده ی لیوان یک بار مصر??، حتماً آن را مچاله کرده یا پاره نمایید. در ضمن اغلب لیوا‌ن‌های یک بار مصر??، به علت ترکیبات خاصی که دارند، برای مواد غذایی و نوشیدنی‌های داغ مناسب نمی ‌باشند.

- است??اده از صابون‌های قرار داده شده در دست ‌شویی‌های مراکز عمومی نه تنها عامل ر??ع آلودگی‌ نمی‌باشد، بلکه خود وسیله‌ ی انتقال انواع قارچ‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها هستند و بهتر است در چنین محیط‌هایی از صابون مایع تمیز و مطمئن است??اه شود، یا به همراه بردن صابون‌های کاغذی یا معمولی بسیار م??ید خواهد بود.

 

- به علت تراکم کار و ازدحام مسا??ران در چنین محل‌هایی و عدم دسترسی کا??ی به آب گرم، پاکیزه و شوینده‌های مناسب، امکان تمیز بودن وسایل به کار برده شده جهت طبخ، نگهداری و سرو کردن بسیار بعید و دور از ذهن است و اگر به تمیزی ظاهری پیشخوان اکت??ا می کنید، بهتر است چند لحظه به دستمالی که با آن محل ??رآوری و سرو غذاهای مختل?? مرتباً تمیز می ‌شود، توجه کنید که چگونه خونآبه‌ها و ترشحات مواد اولیه یا ??رآوری شده، جذب این کهنه پارچه‌ها شده و به تمام قسمت‌ها انتقال داده می ‌شود.

 

در ضمن دست‌ها و زیر ناخن‌های ??رد ارائه ‌کننده ‌ی غذاها نیز از منابع آلودگی‌های گسترده به حساب می ‌آید.

 

 

چه باید کرد؟

 

قبول داشته باشید که هیچ ماده‌ی خوراکی سالم‌تر، گواراتر و مناسب‌تر از مواد تهیه شده در منزل توسط کدبانوی هر خانواده ‌ای نمی‌ باشد، چرا که توسط ??رد مطمئن و از مواد اولیه ‌ی تازه و تمیز تهیه و ??راهم می ‌گردد. لذا همراه بردن غذاهای مناسب خانگی برای بین راه، از ابتلای شما و ??رزندان تان به مسمومیت‌های غذایی خ??ی?? و شدید جلوگیری خواهد کرد.

 

 

 

از جمله بهترین مواد خوراکی و وسایل برای طول س??ر شامل مواد ذیل می‌باشد:

ساندویچ‌های خانگی تهیه شده از نان، پنیر، گوجه ‌??رنگی و خیار، یا نان، کره، تخم‌ مرغ آب ‌پز و س??ت شده خیار شور و گوجه ‌??رنگی، یا کوکوی سیب ‌زمینی، کتلت‌های خانگی و شامی‌های تهیه شده در منزل و یا به همراه داشتن مقداری

عسل یا مربا ، مقداری گردو و چند عدد لیوان و بشقاب یک بار مصر??، سبزی‌جات، میوه‌های شسته و ضدع??ونی شده و تنقلاتی همچون نخودچی، کشمش، انجیر، بادام، گردو، پسته، خرما و ??لاکس آب جوشیده جهت تهیه ‌ی چای شما را کاملاً راضی خواهد نمود. به‌خصوص اگر خردسالی دارید که به نوشیدن شیر عادت دارد و خود شما نیز میل دارید از شیر گرم و گوارا است??اده کنید، یک جعبه شیر خشک همراه ??لاکس آب جوشیده این مشکل را به راحتی برطر?? می ‌سازد.

  • Like 1

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

توصیه‌های قابل توجه در شهر محل اقامت

 

 

از نوشیدن شیرهای محلی و غیرقابل اطمینان، پنیر محلی و پاستوریزه نشده، بستنی‌های سنتی، سرشیر و خامه‌های باز خود داری نمایید.

 

 

بسیاری از بیماری‌ها و مسمومیت‌های غذایی از همین طریق ات??اق می‌ا??تند، چون ??لور میکروبی که به طور طبیعی در بدن ا??راد وجود دارد، در محیط‌های مختل?? با یکدیگر مت??اوت می ‌باشد. لذا عامل سردرگمی سیستم ایمنی بدن و عکس‌العمل ک??ند آن جهت د??اع و مبارزه با عوامل بیماری ‌زای جدید می‌شود.

با رعایت بهداشت به تدریج بدن خودتان را آماده ی د??اع نموده و بی‌محابا و به مقدار زیاد مواد غذایی نامطمئن را مصر?? نکنید، به خصوص سالادهای خام و مواد غذایی سس ‌دار و پ??ر ادویه که تغییر طعم غذاها را می پوشاند، کمتر مصر?? کنید.

در ضمن سبزی‌‌جات و میوه‌های محلی را که به صورت خام مصر?? می ‌شوند، با قید احتیاط به برنامه ‌ی غذایی روزانه ‌ی خود اضا??ه کنید و بهتر است از سالادهای تهیه شده از انواع سبزی‌جات پخته با آب لیموی تازه و روغن زیتون است??اده نمایید.

مجدداً یاد‌آوری می ‌شود از مصر?? غذا در محل‌های پرازدحام و شلوغ خودداری کنید، چرا که در چنین شرایط پ??ر استرسی امکانات لازم حتی برای هتل‌ها و غذاخوری‌های درجه‌ ی یک نیز جهت رعایت کلیه ‌ی شرایط بهداشتی مهیا نمی ‌باشد.

اگر در منزل دوست و ??امیل اقامت ندارید، بهتر است به جای است??اده از غذاهای مراکز عمومی، از غذاها و مواد مناسب که امکان تهیه ‌ی آنها به آسانی ??راهم می ‌باشد، نیاز خود و خانواده‌ را برطر?? کنید.

 

بالاخره در نظر داشته باشید، ایام تعطیلات و دستیابی به هوای پاک و تمیز ??رصت مناسبی می ‌باشد که شما دور از استرس‌های شغلی و کاری، تمدد اعصاب نموده و ریه‌های خودتان را مملو از هوای تمیز و پ??ر اکسیژن کنید و با ا??زایش
??عالیت و تحرک بدنی،
چربی‌های ذخیره شده را آب کرده و سموم انباشته شده در بدنتان را با عدم صر?? مواد غذایی سنگین و پرچرب از خود دور نمایید. بیماری یا مسمومیت شدید غذایی خودتان یا یکی از اعضای خانواده، علاوه بر دلهره و نگرانی، رنج، عذاب و به هدر ر??تن ایام تعطیلات، هزینه‌های گزا??ی را نیز بر اقتصاد خانواده تحمیل می کند و حلاوت دیدار عزیزان و اقامت در محل مورد علاقه ‌تان را به کامتان تلخ خواهد نمود.
لذا احتیاط و پیشگیری، شرط عقل می‌ باشد.

 

دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری- متخصص تغذیه

(دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران

  • Like 1

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تغذیه یکی از اموری است که حتما در طول س??ر باید برای آن تدابیری بیاندیشیم تا بتوانیم از عواقبی مانند انواع مسمومیت های غذایی و ایجاد بیماری های مختل?? جلوگیری نماییم . زیرا که اینگونه پیشامد ها تولید دردسر کرده و شیرینی و لذت یک س??ر عالی را از کل ا??راد خانواده سلب می نماید .

بنابراین رعایت یک سری از نکات ریز به ما کمک خواهد کرد تا از بروز این ات??اقات جلوگیری نماییم : [h=3]برنامه ریزی[/h]

آگاهی از نقشه راه س??ر و دقت کا??ی می تواند به ما کمک کند تا زمان رسیدن به رستوران‌ها و محل های غذاخوری را در طول س??ر برنامه ریزی کنیم . اما به‌خاطر داشته باشید این مکان‌ها به‌علت دارا بودن مسا??رهای گذری که شاید هرگز دوباره از آنجا نگذرند، اکثرا دارای کی??یت و بهداشت مناسب نیستند. محل س??ر شما و مسیر آن از نظر دما و رطوبت می‌تواند در انتخاب غذا نقش مهمی داشته باشد. برای مثال غذاهایی با ماندگاری کوتاه‌، در جنوب ایران نیاز به شرایط نگهداری خنک و بهتری نسبت به مناطق سرد و کوهستانی غرب ایران دارند. طریقه است??اده غذا در س??ر نیز بسیار اهمیت دارد. هرچه کمتر نیاز به گرم کردن یا پخت داشته باشد یا برعکس می‌تواند تابع مسا??رت شما باشد. [h=3]وعده ی صبحانه[/h]

برای صبحانه از پنیر و مربای کوچک است??اده کنید تا مجبور نباشید اضا??ه آن را تمام مدت س??ر با احتیاط حمل کنید. تخم‌مرغ به شرطی که تازه باشد، اگر شسته نشود و جای امنی در کوله قرار بگیرد، تا ۲ روز قابل حمل است. [h=3]وعده های نهار و شام[/h]

برای انتخاب وعده‌های غذایی، سری به ??روشگاه بزنید. لیست متنوعی از کنسرو‌ها، غذاهای نیمه آماده، سوپ آماده، نودل و انواع دیگر غذاهای قابل نگهداری بیرون از یخچال پیدا می‌کنید. هریک از این موارد معایب و امتیازات خاص خود را دارند. خوردن غذاهایی که نگهدارنده دارند، به مدت طولانی برای سلامتی ضرر دارد. اما حمل آن‌ها آسان است و معمولا وزن کمی دارند. بعضی از آن‌ها نیاز به پختن یا گرم کردن دارند ولی بعضی را می‌توان آماده و سرد خورد.

 

??صلی که در آن س??ر می‌کنید در انتخاب غذا به شما کمک می‌کند. در ??صل‌های گرم سال، بیشتر از غذاهای کنسروی و سبک است??اده کنید. در ماه‌های سرد‌تر، می‌توان غذاهای خانگی را تا مدت زیادی در کوله پشتی نگه داشت.

 

به کالری و حجم غذای مورد نیاز خود توجه کنید. دور ریختن هربار مقدار زیادی از غذا یا گرسنه ماندن در س??ر به هیچ وجه درست نیست.

 

همیشه مقداری نان همراه خود داشته باشید. درست جایی که ??کر نمی‌کنید به‌کار می‌آید. [h=3]نوشیدن آب و مایعات[/h]

از مخل??ات شور کنار غذا (مثل خیارشور) در مسا??رت کمتر است??اده کنید، تعادل آب بدن مهم‌ترین چیزی است که در س??ر باید به آن توجه کرد.

 

همیشه یک بطری نیم لیتری آب همراه خود داشته باشید. روش خوردن آب در پیاده‌روی طولانی، نوشیدن آب هنگام نیاز بدن و هر بار یک یا دو جرعه است. [h=3]تنقلات[/h]

سعی کنید ار میوه‌های خشک برای تنقلات است??اده کنید هم تنقلات شور و هم شیرین. به ذائقه خود توجه کنید. اما همیشه قند اضا??ی برای شرایط خاص همراه خود داشته باشید. خرما، توت خشک و شکلات شیرین از بهترین گزینه‌ها هستند. از آجیل هم می‌توانید به عنوان تنقلات است??اده کنید به شرطی که در مصر?? آن زیاده روی نشود. [h=3]بدترین‌ و بهترین نوع غذا[/h]

سوسیس و کالباس و انواع سس بد‌ترین گزینه‌های غذایی در س??رهای بیش از یک روز هستند. بهترین نوع غذا، غذاهای گیاهی هستند غذاهای گیاهی دیر‌تر از گوشت ??اسد می‌شوند پس می‌توان وعده‌های بیشتری از س??ر را به غذاهای خانگی گیاهی اختصاص داد. [h=3]توصیه های ویژه[/h]

– از مصر?? سالاد و سبزیجات در رستوران‌ها پرهیز کنید.

 

– ظرو?? و وسایل پخت و پز را درون نایلون‌های تمیز و دربسته نگهداری کنید تا در طول س??ر آلوده نشوند.

 

– ظر??‌های غذا را در آب رودخانه نشویید؛ چراکه آلودگی را بیشتر می‌کند.

 

– در هنگام توق?? برای صر?? غذا، غذا را به‌طور کامل حرارت دهید، زیرا در زمان نگهداری غذا در س??ر (??اصله بین خوردن و پخت غذا) میکروب‌ها در مواد غذایی رشد می‌کنند. پس غذا را در حد داغ شدن حرارت دهید تا کاملا میکروب‌های آن از بین بروند.

 

– غذاهای داغ را بیش از یک ساعت نمی‌توان نگه داشت، بنابراین سعی کنیم آن‌ها را زود مصر?? کنیم. اگر هم می‌دانیم که مدت طولانی را باید از غذای گرم محا??ظت کنیم، می‌توانیم ظر?? آن را درون پتو یا روزنامه بپیچانیم تا دمای آن زود از بین نرود.

 

– خوردن لیموی تازه همراه غذا ??راموش نشود زیرا لیموی تازه می‌تواند میکروب‌های مواد غذایی را از بین ببرد.

 

– هرگز غذاهای پخته شده را بیش از دو ساعت در دمای محیط‌‌ رها نکنید و اگر هوای اتاق گرم است، بیش از یک ساعت نگه ندارید.

 

– مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از مسمومیت غذایی، پختن غذا و خوردن آن در‌‌ همان روز است.

 

– همچنین غذاهایی را که بیش از سه روز، حتی در یخچال، باقی‌ مانده‌اند مصر?? نکنید.

 

– خشکبار حاوی مقدار زیادی کالری و پروتئین و خوردن آن‌ها در س??ر مجاز است البته در خوردن آن‌ها به مقدار زیاد خودداری شود.

 

– در س??ر باید از غذاهای آب‌پز با حجم کم است??اده شود.

 

– از خوردن چیپس، پ??ک و مواد حاوی ترکیبات شیمیایی رنگی تا حد امکان خودداری شود.

 

– از خوردن میان وعده‌های بین راهی مثل لواشک‌های محلی، ??لا??ل، سمبوسه و پیراشکی به‌دلیل عدم‌ نظارت بهداشتی خودداری کنید.

 

– از خوردن تخم مرغ نیم پز (عسلی) نیز به‌طور جدی بپرهیزید.

 

– تا حد امکان از خوردن انواع خورش‌، کباب کوبیده، سالاد الویه و همبرگر خودداری کنید، زیرا خورش‌ از جمله غذاهایی هستند که می‌‌توان آن را چندین بار گرم کرد و ماندگی آن به سختی قابل تشخیص است از مصر?? کباب کوبیده و همبرگر به‌دلیل عدم ‌اطلاع از کی??یت گوشت و ماندگی چند روزه گوشت چرخ شده و به‌کار بردن موادی مانند خرده نان، ادویه جات و… در تهیه آن‌ها، باید خودداری کنید.

 

جهت رزرو هتل در مشهد از طریق همین لینک اقدام نمایید.

 

منبع: مسا??رسلام

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...