رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

بندر اَنزَلی

پست های پیشنهاد شده

جزیره انزلی حدود پانزده هزار سال پیش ، از سطح آب دریای خزر بیرون آمد و به عنوان مهمترین بندر سواحل جنوبی خزر معرو?? گردید. انزلي در محل پيوستن تالاب به درياي خزر و بر روي رسوب‌هاي دلتايي آن قرار گر??ته و به همين علت شهر از 3قسمت تشكيل شده، بخش غربي يا انزلي، بخش مياني يا شبه جزيره ميان پشته و بخش شرقي به نام غازيان.

این شهر در طول جغرا??یایی 49/28 و عرض 37/28 واقع گردیده است . ارت??اع از سطح دریا 26- متر ، مسا??ت تا مرکز استان ( رشت ) 41 کیلومتر و تا تهران 360 کیلومتر است. آب و هوای آن معتدل ، حرارت حداکثر 35 درجه سانتیگراد و حداقل 4 ( متوسط حرارت 16 درجه ) می باشد. انزلی پربارانترین منطقه کشور با بارش سالانه حدودا 3000 میلیمتر است. مساحت 31 کیلومتر مربع و جمعیت حدود 140000 ن??ر است. انزلی در ساحل دریای خزر آرمیده است. خزر بزرگترین دریاچه جهان است که مساحت آن حدود 436000 کیلومتر مربع است و ن??ت و گاز از مهمترین ذخایر زیرزمینی آنند. کشورهای روسیه، دیبایجان، قزاقستان و ترکمنستان همسایگان ایران در دریای خزر هستند.

قدمت تاریخی انزلی به 540 سال قبل می رسد اما از آنجایی که روسها در سال 1805 میلادی انزلی را به آتش کشیدند ، کلیه آثار تاریخی این شهر از بین ر??ت. از زمان ص??ویه ، انزلی به عنوان دروازه اروپا جهت تجارت ابریشم مطرح گردید. مورخان بسیاری در آثار خود به انزلی اشاره کرده اند از جمله رابینو ، کنسول انگلیس در گیلان در سال 1906 میلادی به مغازه ها، مدارس با اسلوب اروپایی، مساجد، ادارات دولتی، گمرک ، ??رودگاه، کارخانجات پیله خشک کنی و تردد زیاد مسا??ران اروپایی و اثر آن در ارتقای ??کری انزلی چیها اشاره کرده است. آگوستوس هنري مونساسي كه در قرن نوزدهم از اين بندر ديدن كرده، مي‌‌نويسد: «بندر انزلي دهكده‌اي است با جمعيت حدود 200 يا 300ن??ر كه در كلبه‌هاي شني محصور با بيشه‌هاي پرتقال زندگي مي‌‌كنند و به ??انوس‌هاي دريايي و پاروهاي كوچكشان مي‌‌بالند».

انزلی نزدیکترین راه کشتیرانی ایران و اروپا از طریق روسیه می باشد و در بین شهرهای ایران از بسیاری جهات ، اولین است : اداره گمرک ( 300 سال قبل ) ، اداره بندر ( 200 سال قبل ) ، اولین شهرداری در ایران و نیز اداره ??رهنگ ، چاپخانه ، بهداری ، هلال احمر ، برق ، تل??ن ، شیلات ، هوا شناسی ، کارخانجات چوب بری و لیموناد سازی ، سینما و تئاتر ، اولین روزنامه (ساحل نجات ) ، اولین مدارس به سبک نوین ، کتابخانه (1284 ش ) و ...

اهالی انزلی به علت مسا??رت به روسیه و عبور مسا??ران خارجی از این بندر به اروپا زودتر از سایر شهرهای ایران با تمدن غرب آشنا شدند. انزلی طی جنگ جهانی اول ( سالهای 1920 - 1917 میلادی ) صحنه درگیری و اشغال و بمباران توسط روسها و انگلیسیها گردید. در طی جنگ جهانی دوم انزلی راه مناسبی جهت انتقال مهمات به سمت روسیه بود و پس از جنگ توسط مت??قین به پل پیروزی معرو?? گردید.

انزلی چیها به میهمان نوازی معرو??ند و هرساله صدها هزار توریست به انزلی وارد می شوند.

هم اکنون ??رزندان انزلی با معلومات عالی در بزرگترین مراکز علمی اروپا و امریکا اشتغال دارند. میزان با سوادان در سال 1370 برابر 85% بوده ( بالاترین بعد از تهران) و هم اکنون 100% می باشد. انزلی دارای 151 مدرسه ، دانشکده پرستاری ، دانشگاههای پیام نور و آزاد می باشد.

انزلي، هتل‌هاي مناسب و تاسيسات اقامتي و پذيرايي و در كنار آن تعدادي تاسيسات گردشگري از قبيل اردوگاه جهانگردي، دهكده ساحلي و شهرك‌هاي توريستي دارد.

مذهب اکثریت مردم شیعه است. برخی از زیارتگاههای مذهبی عبارتند از بی بی حوریه ، امامزاده صالح ، آقا سید محمد نج??ی ، آقا پیر .

اقلیتهای مذهبی : 150 ن??ر ارمنی که دارای یک کلیسا به قدمت 250 سال و گورستان هستند ؛ 1 ن??ر یهودی

زبانهای رایج : گیلکی ، ??ارسی غذاهای محلی : برنج ، پلو با مغز گردو و پیاز و سیر و ماهی شور و اشپل ؛ ماهی ??ی ویج ، ماهی س??ید ، کباب ازون برون ، خاویار ؛ خورشتهای باقالی قاتق ، ??سنجان ، ترش تره ، میرزا قاسمی ، سبزی قورمه ، قیمه ، سیر قلیه ؛ چاشنیهای سیر ترشی ، ه??ت بجار ، خیار شور ، بادمجان ترشی .

مشاغل : ماهیگیری ، شکار پرندگان ، صید ماهی کیلکا ، حصیر با??ی ، کشاورزی و نوغان داری ( ابریشم )

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بندر انزلی یکی از شهرهای ساحلی دریای خزر و واقع در استان ایران است. در دوران سلطنت اسم آن به «بندر پهلوی» تغییر داده شده بود ولی بعد از اسم دیرین خود -«انزلی» - را بازیا??ت. بندر انزلی از دیرباز به عنوان یکی از مبادی ورود و خروج و ارتباط با اروپا به شمار می ر??ته به گونه ای که لقب دروازه اروپا به آن اطلاق می شد.به همین دلیل نیز در دوره قاجار تعداد بسیاری از روس ها، گرجی ها و ارامنه در آن زندگی کرده و ر??ت و آمد می کرده اند. سابقه كشتيرانی در انزلی 350 سال و شيلات نيز در اين ناحيه قدمت 160 ساله است.

بیش از 20 هزار مسا??ر در یک قرن پیش از این بندر به روسيه و ساير كشورها تردد می کرده اند. در این دوران 482 ??روند كشتی تجاری از روسيه در اسكله بندر انزلی پهلو می گر??ته است . انزلی اولين شهر ايران بود كه در سال 1900 ميلادي دارای روشنايی برق شد و دو سال قبل از آن دارای شبكه ارتباط تل??ن بوده است. پل غازيان ، كاخ ميان پشته ، برج ساعت ، موج شكن ، ??انوس دريايی ، اسكله ، پناهگاه حيات وحش ، تالاب بين المللی بندرانزلی به وسعت 18 هزار هكتار همراه با پرندگان دريايی و نيلو??ر آبی و بسياری از جزاير كوچك و بزرگ و همچنين بازار ه??تگی و سواحل زيبای ماسه ای از جاذبه های جهانگردی و آثار تاريخی بندرانزلی می باشد.

در زمان جنگ دوم جهانی توسط دولت شوروی مورد حمله هوایی قرار گر??ت همچنین تعداد بسیاری از سربازان و ا??سران لهستانی کشته شده در جنگ دوم جهانی در این شهر به خاک سپرده شده اند. محل آرامگاه این ا??راد در قبرستان لهستانی ها روبروی قبرستان اصلی شهر واقع گردیده است.

بندر انزلی به عنوان یکی از بنادر تجاری ایران و مهم‌ترین بندر شمالی کشور است. از جاذبه‌های آن می‌توان به سواحل دریای خزر ، مرداب انزلی و جزیره های آن اشاره کرد.

تالاب یا مرداب انزلی اززیباترین خاور میانه بوده و از نظر زیست محیطی حایز اهمیت است.تالاب انزلي درسال ‪ ۱۳۴۹در كنوانسيون رامسر به عنوان تالاب بين‌المللي شناخته شد.البته با اینکه اسم این طالاب بر گر??ته از شهرستان بندر انزلی میباشد،قسمت اعظم و مهم این تالاب در واقع است .

ماهیگیری و کشاورزی (برنجکاری) از جمله موارد مهم تأمین درآمد این شهر به صورت سنتی می‌‌باشد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

انزلی از گذشته های دور مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است و بخصوص سیاحان خارجی در س??رنامه های خود به دیدنیهای انزلی ، درختهای مرکبات ، مرداب ، گلها و ... اشاره کرده اند. قايقراني‌، ماهيگيري و شكار پرندگان روي تالاب انزلي‌، قايقراني در دريا و گردش در پارك و بلوار ساحلي و ديدار از بازار محلي مجموعه اي از خدماتي است كه براي گردشگران تدارك ديده شده است.

 

 

1. مرداب انزلی : مهمترين و جالب‌ترين نقطه شهر انزلي‌، تالاب آن است. مرداب بین المللی انزلی، زیباترین و بزرگترین مرداب دنیا است که از نظر زیست محیطی ، سیاحتی و اقتصادی اهمیت دارد. تالاب انزلی سواحلی پوشیده از نیزار و گلهای دریایی رنگارنگ و نیلو??ر دارد و قایقرانی و اسکی ، شکار ، ماهیگیری و گردش با قایق از ت??ریحات رایج در آن است. وسعت آن 280 کیلومتر مربع و با عمق 2/8- 1/2 متر و دارای جزایر متعدد است. در زمستانها هزاران پرنده دریایی بخصوص قوهای زیبا به این محل مهاجرت می کنند. به علت ??راوانی گلهای نیلو??ر، مرداب به جزیره گلها نیز معرو?? است. انواع ماهیان و گیاهان در مرداب وجود دارند.

اين تالاب در قسمت جنوبي بندر انزلي قرار دارد و طول متوسط آن در امتداد شرقي - غربي - 3‌كيلومتر و عرض متوسط آن در امتداد شمالي - جنوبي تقريبا 3كيلومتر و وسعت كنوني آن 90كيلومتر مربع است، در حالي كه تالاب انزلي در گذشته با باتلاق‌هاي اطرا?? آن در وسعتي حدود 400تا 450‌كيلومتر گسترده بوده است. حداكثر عمق آب در بهار 5/2 متر در قسمت غربي و ميزان بارندگي در اين منطقه سالانه 1500 تا 2000 ميلي متر است. تالاب انزلي به دليل ويژگي‌هاي طبيعي و خصوصيات حياتي آن از زيباترين مناظر آبي ايران و جهان است. گل‌هاي نيلو??ر آبي كه غنچه‌ها و برگ‌هاي آن سر از آب برآورده و سطح وسيعي از تالاب را پوشانده اند، در كنار لانه‌هاي پرندگان متعدد، متنوع و زيباي بومي‌‌و مهاجر منطقه‌، انبوه نيزارها و سكوت حاكم بر آنها از جمله زيبايي‌هاي اين تالاب به شمار مي‌‌آيند. در برخي نقاط تالاب آب چنان تميز و ش??ا?? است كه مسا??ران قايق سوار، تصوير خود در آسمان آبي بيكران را مشاهده مي‌‌كنند و لذت مي‌‌برند. از ديدني‌هاي ديگر انزلي‌، محوطه ??انوس دريايي يا برج ساعت است.

 

 

2. دریا کنار : ساحل دریا به طول 35 کیلومتر مکان دل انگیزی جهت آب تنی و آ??تاب گیری است. آنچه سواحل انزلي را از سواحل ديگر درياي مازندران متمايز مي‌‌سازد، عمومي‌‌بودن سواحل آن است كه در دسترس همگان قرار دارد، در حالي كه ساير سواحل درياي خزر مورد دخل و تصر?? بخش خصوصي قرار گر??ته و مسا??ران محترم بايد از پشت ديوارهاي بلند و ويلاهاي اختصاصي به دریا بنگرند. سواحل ماسه‌اي انزلي از روزگاران گذشته همواره در مقاطع مختل?? سال پذيراي انبوه مسا??ران بوده است.

 

 

3. بلوار : این پارک ساحلی در سال 1307 ساخته شده است. بلوار به وسعت 35000 متر مربع در کنار موج شکن و مشر?? به دریا ساخته شده و همراه با گلزار زیبایش دیدنی می باشد.

 

 

4. موج شکن ( مول ) : در سال 1895 میلادی جهت ایجاد اسکله و مقاومت در برابر امواج ، زیر نظر دو مهندس روسی ساخته شده و مانند دماغه ای در داخل دریا پیش ر??ته است. در سالهای اخیر بنای موج شکن توسعه یا??ته است.

 

 

5. پلهای غازیان و انزلی : به همراه پل انزلی در سال 1316 شمسی توسط مهندسین آلمانی ساخته شده است . دریا از روی این پل بزرگ ، جلوه زیبایی دارد.

 

 

6. پل جدید غازیان : دیدن دریا از روی این پل عظیم دیدنی و تماشایی است.

 

 

7. مناره : برج ساعت انزلی واقع در محوطه پشتی بازار سپه ( میدان انزلی ) که قدمت آن به سال 1815 میلادی می رسد ، 28 متر ارت??اع دارد و به منزله ??انوس دریایی بوده است که در ساحل انزلي و در دل دريا مشاهده مي‌‌شود. این ??انوس در سال 1230تا 1234 هجري قمري در زمان حكومت ناصرالدين شاه توسط خسروخان گرجي حاكم وقت ساخته شده استو با روغن چراغ روشن مي‌‌شده و براي راهنمايي دريانوردان به كار مي‌‌ر??ته است. در سال 1307 شمسی پس از مرمت این برج ، ساعتی چهار سو بر ??راز آن استوار گردید که بعد از تعویض و تعمیر در سال 1369 ، هم اکنون به درستی کار می کند.

 

 

8. موزه : کاخ میان پشته در سال 1312 شمسی ساخته شده و دارای 11 اتاق و یک سالن پذیرایی و چهار سرویس حمام و دستشویی با نمای بسیار زیباست. این کاخ در حال حاضر موزه نظامی می باشد و انواع سلاحهای گرم و سرد از زمان ص??ویه تا کنون در معرض دید عموم است.

موزه نظامي بندرانزلي در ساختماني قرار گر??ته كه خود موزه‌اي از معماري و هنر است. اين كاخ موزه كه در ميان باغ دلگشايي با درختهاي نارنج و سرو محصور شده از شمال به آبهاي نيلگون خزر نظاره دارد. بناي اين كاخ موزه كه به كاخ ميان پشته معرو?? است در سال ‪ ۱۳۱۰به دستور رضاخان و به دست مهندسان ايراني ساخته شده است.

از در شمالي به راهروي پهن سرسراي كاخ وارد مي‌شوي كه اكنون ماكتهايي از كشتي‌هاي مختل?? و برخي ابزار ديگر دريايي در دو طر?? و وسط آن قرار داده شده‌است. بعد از گذر از ميان اين راهرو به محوطه سرسراي كاخ مي‌رسي كه با دو ردي?? پله متقارن سپيد زيبا تو را به طبقه بالا راهنمايي مي‌كند. ساختمان داراي يك سرسراي وسيع ، ‪ ۱۱اتاق و يك سالن پذيرايي با چهار حمام و دستشويي است. سق?? اتاقها از بتون مسلح است و روي آن به شكل زيبايي با دستان هنرمندان گچ بري شده و گوشه‌ها نيزبا تعدادي مجسمه‌هاي كوچك گچي زينت داده شده است.

كاخ ميان پشته پس از وقوع انقلاب اسلامي چند سالي بلا است??اده ماند و از سال ‪ ۱۳۶۷پس از تعميرات اساسي به موزه نيروي دريايي تبديل شد. در حياط كاخ چند اراده تانك و توپ و سلاحهاي سنگين و نيمه سنگين در بين درختان قرار داده شده كه از همان ابتدا نظامي بودن كاخ را به ما يادآوري مي كند.

در طبقه پايين بنا سلاحهاي سبك و ادوات نظامي از زمان زنديه تا دوره رضا خان قرار داده شده‌است. ت??نگهاي بزرگ قلعه‌اي، ت??نگهاي سنگ چخماق، سپر و كلاهخود و نيزه‌ها سلاحهاي ابتدايي هستند كه جنگاوران كشورمان در قديم از آن است??اده مي‌كردند. طبقه دوم بنا حالت كاخ بودن خود را بيشتر ح??ظ كرده و در آن از مبلمان مورد است??اده رضاخان و مهمانهايش ، ق??سه‌هاي چوبي بسيار خوش ساخت و ظري?? و در عين حال مقاوم ، شمعدانها و ساعتهاي برنزي ، ظرو?? چيني و كريستال كه تعدادي از آنها هداياي سران كشورهاي خارجي به رضا خان است، نگهداري مي شود.

راديو ضبط مبله هديه هيتلر به رضا خان يكي از اين تح??ه‌ها است. تابلوي كبك آويز اثر كمال الملك و تابلوي نقاشي كار ناصرالدين شاه از جمله تابلوهاي موجود در كاخ است. يكي ديگر ازآثار زيباي موجود لوستري است كه از چوب يك پارچه تراشيده شده و بر سق?? يكي از اتاقها نصب شده‌است. ميزهاي چوبي خوش تراش با طرحهاي بسيار ظري?? و زيبا حكايت از سليقه هنرمندانه صنعتگران آن زمان دارد. در همه اتاقها شوميه ديواري تعبيه شده و پنجره‌هاي بزرگ ??ضاي درون كاخ را به طبيعت زيباي پيرامون پيوند مي‌دهد.

سالانه تعداد قابل توجهي از ايرانگردان و حتي گردشگران خارجي از اين موزه ديدن مي‌كنند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

9. میدان مالا

 

 

10. شنبه بازار : بازار محلی با قدمت بیش از 100 سال، در روزهای شنبه هر ه??ته برگزار می شود و محل ??روش انواع محصولات و غذاهای محلی است.

 

 

11. بازارچه مرزی : بازارهای معرو?? به بازار روسی عبارتند از گیلار ، کاسپین ، پردیس و سنگاچین

 

 

12. دهکده ساحلی : مجتمع مسکونی و ویلایی دهکده ساحلی در ورودی شرقی انزلی واقع شده است و دارای 50 سوئیت ، 25 آلاچیق و... با قابلیت اسکان صدها ن??ر می باشد. این مجتمع دارای رستوران، ??روشگاه، پارک ، مسجد ، منطقه شنای برادران و خواهران، زمینهای ورزشی ، ویلاهای ساحلی و ... می باشد.

 

 

13. پارک شهر

14. آرامگاه بی بی حوریه

15. امامزاده صالح

16. آرامگاه آقا پیر

 

 

17. ساختمان شهرداری و شهربانی : مشر?? به بلوار ساخته شده و محل ترنم موزیک که به حا??ظیه معرو?? است در آن واقع است. بناي شهرداري انزلي يك بناي زيبا و ضمنا از نظر تاريخي قابل توجه است‌، زيرا شهرداري بندر انزلي اولين شهرداري ايران است. اين بنا در سال 1300 هجري شمسي ساخته شده است.

 

 

18. سینماها : چهار سینمای قدیمی شهر عبارتند از گل سرخ، هلال احمر، ایران و نیروی دریایی

 

 

19. مجتمع ت??ریحی طرح دریا : مناطق ویژه و مجهز طرح شنا مخصوص خواهران و برادران در خیابان پاسداران ، ساحل قو و نیز جنب هتل س??یدکنار قرار دارد که مجهز به انواع خدمات ر??اهی، نجات غریق ، اسکله قایقرانی ،مرکز خرید و غیره می باشند.

 

 

20. آرامگاه آقا سید نج??ی : ( برگر??ته از سایت آقا سید نج??ی : )

آيت الله سيّد محمد نج??ي در سال 1257 شمسي در نج?? اشر?? ( عراق ) ديده به جهان گشود.ايشان از نوادگان امام حسين (ع ) و از سلاسه پاك پيامبر اسلام است. زندگي معنوي و روحاني و جاويد آقا هميشه در قلب عاشقان و مريدانش جا دارد و هرگز ??راموش نمي شود. روح بزرگوار و مقام معنوی وی واسطه برآوردن حاجات نیازمندان و متوسلین بسیاری در درگاه الهی بوده است.

 

 

1796.jpg

آنچه مسلم است انزلی از نظر تاریخی قدمت زیادی ندارد و در چندین کتاب تاریخی نام انزلی در 540 سال پیش ثبت شده است.

متاس??انه روسها بندر انزلی را در سال 1184 شمسی به آتش کشیدند و احتمالا" هر گونه آثاری که می توانست قدمت انزلی و مردم آنرا روشن نماید در آتش بیداد بیگانگان سوخت و به خاکستر تبدیل گردید.

بندر انزلی در اوایل ص??ویه ( زمانی که قزوین پایتخت بوده است ) مورد توجه انگلیسیها قرار گر??ت تا بعنوان سر پلی برای عبور ابریشم گیلان که مرکز آن در رشت بوده به روسیه باشد , همین امر باعث شد که روسها و حکومت مرکزی ایران نیز به موقعیت بندر انزلی پی ببرند.

بندر انزلی به دلیل موقعیت خاص جغرا??یایی بهترین پناهگاه و لنگرگاه برای کشتیهای تجارتی و نزدیکترین و امن ترین راه بین ایران و اروپا از طریق روسیه در مسیر تجارت و محلی برای تخلیه و بارگیری کالای تجارتی و عبور مسا??رین گردید.

چنانچه در زمان نادر شاه , انزلی پایگاهی جهت بارگیری برنج و سایر مایحتاج قشون نادری که در ق??قاز می جنگیدند بوده است.

در عهد قاجاریه تردد کشتیهای بادبانی و بخاری به منظور حمل و نقل کالا خصوصا" حمل ن??ت که سابقه 200 ساله دارد به اوج خود رسید و بندر انزلی بعنوان یکی از مهمترین بنادر سواحل جنوبی دریای خزر در آمد و پس از تحویل تاسیسات بندری بوسیله شورویها در سال 1306 شمسی , دولت ایران به تجهیز این بندر اقدام و امروزه یکی از بنادر مجهز و مهم ایران محسوب می گردد. و از طریق آبراه های شوروی سابق به اروپا ارتباط کشتیرانی دارد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

موقعیت جغرا??یایی:

 

 

1797.jpg

با بررسی های زمین شناسی , حدود 15000 سال پیش , جزیره ای از سطح آب دریای خزر سر برآورد که بعد ها به نام انزلی نامیده شد و بعنوان مهمترین بندر سواحل جنوبی دریای خزر و ایران معرو?? گردید.

این جزیره بر اثر ??عل و ان??عالات جوی و سایر عوامل طبیعی , بصورت امروزی از دو قسمت انزلی و غازیان شکل گر??ت و کانالی بین این دو قسمت ایجاد گردید که آب چهار رودخانه از شرق ( سوسر روگا , پیر بازار روگا , راست خانه و نهنگ روگا ) و یک رودخانه از غرب ( شنبه بازار روگا ) از طریق آن به دریا وارد می گردد.

بندر انزلی در منطقه ای جلگه ای و ساحلی در طول جغرا??یایی 49 درجه و 28 دقیقه و عرض جغرا??یایی 37 درجه و 28 دقیقه واقع شده است وارت??اع آن از سطح دریا منهای 26 متر می باشد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...