رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

هرچه از ماسوله می خواهید + عکس

پست های پیشنهاد شده

11410.jpg

 

ماسوله ، در ضلع شرقی یكی از رشته كوههای تالش قرار دارد. این محل كه به سبب نوع معماری خانه هایش شهرتی جهانی یا??ته است ، در شیب كوه واقع شده و نمای خانه های پله ای آن در دامنه سرسبز و سر برا??راشته كوه ها و رودخانه ی خروشان "ماسوله رودخان" كه از خط القعر دره می گذرد ، از دل انگیزترین و دیدنی ترین مناظر گیلان و ایران است.

ماسوله جدید پس از ترك مردم از كهنه ماسوله ( احتمالاً به واسطه شیوع طاعون در سال 943 هـ . ق) ، توسط ساكنان آن در 6 كیلومتری شهر متروكه احداث شد. ماسوله در 26 كیلومتری جنوب غربی ??ومن و در 65 كیلومتری جنوب غربی رشت قرار دارد. ماسوله در 29 درجه و 1 دقیقه عرض شمالی و 27 درجه و 8 دقیقه طول شرقی در ارت??اع 1050 متری از سطح دریا واقع شده است. اختلا?? ارت??اع بلندترین و پایین ترین سطح روستا حدود 100 متر است.

ماسوله در گذشته به دلیل قرار گر??تن در محل تلاقی معابر كوهستانی میان آذربایجان ، زنجان ، گیلان و تالش اهمیت ??وق العاده ای داشت. گذرگاه های منشعب از ماسوله كه دارای موقعیت نظامی نیز بود، شاهد حوادث و سوانح بسیاری در این ناحیه كوهستانی بوده است.

 

ماسوله چگونه شكل گر??ت ؟

 

عده ای بر این اعتقادند كه در قرن سوم هـ . ق به هنگام ??رار "آقاسید جمال الدین اشر??" از طارم ، "عون بن محمد بن علی" از همراهان مجروح وی به این منطقه آمد. وی قبل از مرگ به چوپانی گ??ت كه او را در همانجا به خا ك بسپارد. بعد از خاكسپاری عون بن محمدبن علی در این مكان ، چوپان ها كم كم گرد مزار وی جمع شدند. ر??ته ر??ته خانه هایی ساخته شد و به تدریج ماسوله متولد شد.عده ای دیگر ساخت شهر را بر اساس تاریخ خطی سالك « سالوك معلم » به دو تن از شاگردان سالك به نام های "عین علی" و "زین علی" كه مردم را به اسلام ??را می خواندند نسبت می دهند و معتقدند مردم به آن دو گرویده و سپس قبر آنها زیارتگاه اهالی شد.

در زمان ??تحعلی شاه ، ماسوله تحت اختیار ارتش قرار داشت و برای توپخانه ی ایران گلوله می ساخت.

در زمان رابینو ماسوله دارای 5 محله ، دو یا سه كاروانسرا ، دو حمام و بازاری با 400 دكان بود كه در زمستان ها خالی می ماندند.

از محلات ماسوله می توان از كشه سر علیا ، كشه سر س??لی ، ریحانه بر ، خانه بر، مسجد بر و اسد محله نام برد. در گذشته چهار پل چوبی بر روی رودخانه احداث شده بود. از این میان پل بنا علی و پل حاجی محمدحسن از اهمیت و كاربرد بیشتری برخوردار بودند.

بیشتر اهالی ماسوله ، تالش و دارای مذهب شیعه ی اثنی عشری هستند. وجود امامزاده های متعدد در كل منطقه و پاره ای شباهت های معماری با معابد مهری و مانوی نیز نشان از تأثیرپذیری تاریخی و دینی دارد.

 

11411.jpg

 

بقعه های ماسوله

 

1. بقعه عون بن علی یا عون بن محمد حنی??ه بن علی ؛ این بقعه به عنوان محور بـ??قاع منطقه و محل اصلی تجمعات مذهبی ساكنان ماسوله به شمار می آید. بقعه در كنار مسجد قرار دارد و به قلندرخانه نیز معرو?? است. این امر می تواند نشانگر اعتقادات صو??یانه اهالی منطقه نیز باشد. بقعه ی عون بن علی بن محمد بن علی دارای دری به ابعاد 145*72 سانتیمتر است كه به در "چله خانه" شهرت دارد. پلان بقعه هشت گوش است و گنبدی دو پوش دارد. ارت??اع صحن امامزاده تا زیر طاق گنبد اول 20/4 متر است. این گنبدشلجمی (اگر دو قوس از دایره بر سطحی محیط شود كه هر دو از نص?? دایره طولشان بیشتر باشد و انحداب یا كوژی آن در دو جانب باشد ، آن شكل را شلجمی گویند)است و در روزگاران جدید با حلب پوشانده شده است. در داخل اتاق حرم بقعه ، صندوقی جای دارد كه بر روی آن كتیبه ای به خط نسخ از سوره ??تح و با تاریخ 1015 هـ . ق دیده می شود. چند سنگ قبر در داخل وایوان های بقعه و مسجد همجوار وجود دارد كه مربوط به زمان قاجاریه است.2. امامزاده عین علی و زین علی ؛ این امامزاده در 1600 متری شرق ماسوله در محلی به نام "اشكلت" واقع است. امامزاده دارای كتیبه ها و پنجره های مشبك است و تاریخ ساخت آن 911 هـ . ق است.

3. امامزاده ابراهیم؛ در "خروه بن" بالای ماسوله و بر سر راه جاده خلخال واقع شده و دارای قدمت تاریخی است.

4. امامزاده هاشم ؛ در مغرب ماسوله ، زیر كوه سنگی قلعه بن قرار دارد. این امامزاده بنایی تاریخی دارد و بر سر راه جاده طارم واقع است.

 

مسجدهای ماسوله

 

مسجدهای ماسوله عبارت اند از ؛ مسجد خانه بر ، مسجد بر ، مسجد اسد محله ، مسجد كشه سر س??لی ، كشه سر علیا ، مسجد ریحانه بر ، مسجد قنبرآباد ، مسجد دو خاله ، مسجد جامع و مسجد صاحب الزمان متعلق به سال 1117 هـ . ق

11412.jpg

 

معماری ماسوله

 

آنچه امروز بیش از هر چیز دیگر توجه جهانگردان و گردشگران داخلی را به خود جلب می كند ؛ معماری ، با??ت و تركیب سنتی منازل ماسوله است.خانه های ماسوله اغلب دارای دو طبقه است. هر خانه در مجموع از دو قسمت تشكیل شده است:

قسمت زمستانی ؛ قسمت زمستانی منازل را در زبان محلی "سومه" می نامند. سومه از اتاقی كوچك كه معمولاً در عقب خانه جای دارد و از نور چندانی برخوردار نیست ، شكل گر??ته است. تنها نقطه ی نورگیر آن روزنه ای است به نام "لون". در وسط این اتاق كوره ای كه از آن برای آشپزی و تهیه غذا و همچنین تأمین گرما است??اده می شود ، تعبیه شده است. در گرداگرد اتاق طاقچه هایی ساخته شده كه ظرو?? گوناگون چینی و مسی بر روی آن جا می گیرد.

قسمت تابستانی ؛ یا اتاق پیشخوان ، دارای پنجره های اروسی چوبی و بالارو است. این پنجره ها دارای گره های چینی هندسی است و با شیشه های رنگارنگ تزیین می شود.

بعضی از خانه ها علاوه بر پیشخوان ، اتاقكی بر بام منزل دارند كه به زبان محلی به آن "برج" گ??ته می شود. این اتاق تنها در تابستان مورد است??اده قرار می گیرد. در اتاق پیشخوان طاقچه های جانبی دیده می شود. بام هر منزل در ماسوله متمایل به كوه ساخته می شود و قسمت پیشین منازل بر عقب آن مسلط است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

گذری کوتاه در ماسوله

 

این بهشت کوچک همه چیز دارد!

 

 

کنار کومه ی کوچکی نشسته بود و هنوز می با??ت. دستان پیرش قصه ای بود از عمر طولانی و خطوط به جای مانده از میل و کاموا که اکنون دیگر جزئی از دستانش شده بود. این عروسک های کوچک پشمی و رنگی هر 30 دقیقه به یکی از اعضای خانواده اش اضا??ه می شدند تا با حضور کوتاهشان راهی برای امرار و معاش پیرزن مهربان شوند. یک عروسک دستبا?? از او خریدم، لبخندی زد و با زبان شیرین تالشی به نوشیدن چای دعوتم کرد. روی صندلی چوبی کنار کومه اش نشستم و مسحور بهشت کوچک اطرا??م شدم. تا چشم کار می کرد کوه بود و جنگل. از یک طر?? قله شاه معلم، آسمانکوه و لاسه سر و از طر?? دیگر قله تروشوم و کله قندی از ماسوله و مردمان مهربانش محا??ظت می کردند.

شهرک ماسوله با وسعت 16 هکتار در ضلع شرقی یکی از کوههای تالش و در ??اصله 60 کیلومتری منتهی الیه جنوب غربی و در 35 کیلومتری غرب شهرستان ??ومن در تقاطع سه استان گیلان، زنجان و اردبیل قرار دارد. ارت??اع آن از سطح دریاهای آزاد 1050 متر و اختلا?? بین پایین ترین بالاترین نقطه این شهر کوهستانی بیش از 120 متر است. بلندترین قله استان گیلان، قله شاه معلم است که با ارت??اع 3050 متر در ماسوله واقع گردیده.

 

بعد از ساعتی پیاده روی در کوچه های تنگ و باریک ماسوله و عبور از بازار خیره کننده آن متوجه شدم، ماسوله دارای چهار محله به نام های: خانه بر، مسجد بر، کشه سر و اسد محله است. هر چهار محله نیز در جوار بازار صاحب یک مسجد هستند که عبارتند از: مسجد جامع، مسجد اسد محله، مسجد قنبرآباد و مسجد خانه بر.

بازار ماسوله که از جاذبه های اصلی و در واقع قلب این روستا محسوب می شود، توسط این چهار محله احاطه شده است. بازار در چهار سطح مستقل از هم شکل گر??ته، مغازه های دو سطح تحتانی، از یک طبقه و مغازه های دو سطح ??وقانی از دو طبقه تشکیل یا??ته و پایین ترین طبقه بازار، راسته چموش دوزها و چاقوسازها بوده است. طبقه دوم عمده ??روش ها و سایر ??روشندگان و طبقه سوم و چهارم که ??وقانی ترین قسمت های بازار هستند نیز راسته چموش دوزها و چاقوسازها بوده است. طبقه دوم عمده ??روش ها و سایر ??روشندگان و طبقه سوم و چهارم که ??وقانی ترین قسمت های بازار هستند نیز راسته عمده ??روشهای بزرگ و تجارت خانه ها است. وجود ح??اظهای چوبی مغازه ها و همینطور ستون ها و ایوانهای دو طبقه چوبی در این بازار چشم اندازی بی نظیر را به وجود می آورد. بیش از 160 دهانه مغازه در این مجموعه قابل شمارش اند که البته امروزه تعداد محدودی از آنها دائر است. برخی متروکه، برخی انبار و برخی نیز به کلی تخریب شده اند.

 

در حال حاضر بیشترین محصولی که در بازار به چشم می خورد حلوا کنجدی، کلوچه با مزه ??ومن، نان روغنی، جوراب پشمی، عروسک های دستبا?? ، چاروق دوزی، گیوه و چموش دوزی و جالب تر از همه کاست های قدیمی از هنرمندانی چون بنان از مغازه ها و قهوه خانه های کوچک داخل بازار به گوش می رسد. خانه های این شهرک قدیمی در قلب کوهستان به گونه ای آرمیده اند که پشت بام هر خانه حیاط خانه ای بالاتر و محل ر??ت و آمد مسا??ران و گردشگران است. نمای بیرونی برخی خانه ها کاهگلی و مزین به گلدانهایی زیباست. بر در بیشتر مغازه ها نوشته شده «مهره مار موجود است» گویا اهالی این شهر می خواهند محبت در دل همه مردم جهان جای گیرد.

یکی از جذابیت های این شهر آبشاری است که از دل کوه سرچشمه می گیرد و از میان کوچه ها و بازارها می گذرد و روانه دره ی شرقی می شود.

از قرار معلوم خانه های ماسوله سابقاً نمای کاهگلی داشتند. اما اکنون نمای بسیاری از آنها را پلاستر سیمان کرده اند و رنگی شبیه به رنگ کاهگل بر آن زده اند تا یکدستی نمای روستا ح??ظ شود. در منتهی الیه خانه ها، تابلوی پایه داری بر روی زمین نصب و در روی آن نوشته شده بود مخارج بازسازی و زیباسازی ماسوله از طریق یونسکو پرداخت شده است.

در حال حاضر در ماسوله بیش از 350 واحد مسکونی وجود دارد که درگذشته (حدود صد سال پیش)، شمار این واحدها به 600 عدد می رسید. جمعیت ماسوله طی 60 سال گذشته از حدود 3500 ن??ر به 900 ن??ر کاهش یا??ته است. این امر نشانه سیر نزولی تاریخ شهر کهن است.

 

در حال گذر از کوچه بازارهای ماسوله بودم که چشمم به روی سردر کوچکی خیره ماند، در بالای سردر نوشته شده بود امامزاده ابراهیم، این بهشت کوچک همه چیز دارد! اینجا امامزاده، همسایه توست تو همسایه جنگل. دو امامزاده دیگر با نامهای «امامزاده عون بن محمد بن علی» و «امامزاده هاشم» نیز در این قریه به خاک سپرده شده اند.

ماسوله در هر ??صلی از سال زیبایی و جذابیت های خاص خود را دارد. تابستان، پر جنب و جوش ترین ??صل سال برای اهالی ماسوله است. از یک سو وجود هوای معتدل در تابستان باعث جذب گردشگران بی شمار به آنجا می شود و از سوی دیگر، این ??صل، اوج حیات اجتماعی اقتصادی مردم به شمار می رود. در این زمان جنبش جدیدی زیر پوست شهر به جریان می ا??تد. این ??عالیت جهت آمادگی در برابر بر?? و سرمایی است که از آذر ماه به تدریج بر ??ضای شهرک مستولی می شود.

 

انبار کردن برنج و آرد و همینطور ذغال و هیزم مشغله ای است که به کسب، تجارت و تولید اضا??ه می شود. به گ??ته کهنسالان، ماسوله در تابستان در روز بیش از چهارصد راس اسب و قاطر که بارشان کالاهای ??روشی است به شهر می آیند.

در ??صل پاییز این جنب و جوش در میان اهالی شهر به تدریج رنگ می بازد. دامداران دیگر در کوههای ماسوله نیستند. بسیاری از ا??راد به قشلاق می روند. مشغله مردم را آب بندی پشت بام ها، انبار کردن مایجتاج زمستانی و انبار کردن پنیرها در خم های د??ن شده در زیر خانه ها تشکیل می دهد.

زمستان، ??صل سکوت است و خاموشی. اهالی شهر در پناه هیزم در اتاق های کوچک و گرم به شب نشینی می پردازند و دائماً مراقبت اند بر?? های سنگین بر بام خانه هایشان به مدت طولانی باقی نماند. قدمت شهرک تاریخی ماسوله به قرن هشتم هجری می رسد و نوع معماری این شهر بومی، سنتی است. این شهرک تاریخی نماینده آثار تاریخی ایران و در طرح میراث ??رهنگی و گردشگری یونسکو در بین هشت کشور منتخب آسیای میانه و هیمالیا است. این مجموعه به شماره 1090 در ??هرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تصاویر زیبا از ماسوله روستایی در میان ابرها

 

958.jpg

 

 

 

 

959.jpg

 

 

 

960.jpg

 

 

 

 

961.jpg

 

 

962.jpg

 

 

 

 

 

963.jpg

 

 

964.jpg

 

 

 

 

965.jpg

 

 

966.jpg

 

 

 

 

967.jpg

 

 

 

968.jpg

 

 

 

 

 

 

969.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در كنار مرمت كالبدي بناها

منظر عمومي ماسوله مرمت مي‌شود

 

6537.jpg

 

 

 

جام جم آنلاين: سرپرست پايگاه ميراث ??رهنگي ماسوله گ??ت: با هد?? احياي منظر عمومي ماسوله، در كنار مرمت كالبدي بناها اين منطقه، منظر عمومي نيز مرمت مي‌شود.

 

سيدپيام شاع?? در گ??ت‌وگو با ايسنا، توضيح داد: در راستاي احياي منظر عمومي ماسوله از مهم‌ترين برنامه‌هاي در حال انجام، مرمت بازشوهاي خانه‌ها (در و پنجره‌ي بناها) است تا به‌تدريج آن‌ها را به شكل اصلي خود از جنس چوب و با معماري ويژه‌ي اين شهر تاريخي برگردانيم.

 

وي بيان كرد: كارگاهي براي مرمت و تعمير در و پنجره‌ها از اوايل امسال ايجاد شده است و بازشوهايي كه به ساخت و تعمير نياز دارند، با كنترل و نظارت پايگاه ميراث ??رهنگي ماسوله تعمير و مرمت مي‌شوند.

 

او تعمير و مرمت دودكش و بالكن بناهاي ماسوله را از ديگر اقدامات در دست انجام اين پايگاه براي ح??ظ و احياي سيماي بصري و عمومي ماسوله دانست و اظهار كرد: اين عناصر در مجموع، هويت با??ت ماسوله را تشكيل خواهند داد.

 

وي با اشاره به وضعيت بارندگي و سرماي زيادي كه زمستان سال گذشته در ماسوله ايجاد و موجب شد كه تعدادي از بناهاي اين روستاي تاريخي آسيب ببينند، گ??ت: مو??ق شديم، اعتباري را به اين منظور به بناهاي آسيب‌ديده اختصاص دهيم كه با پشتيباني رييس سازمان ميراث ??رهنگي و گردشگري گيلان اين اقدامات در اولويت كاري پايگاه ميراث ??رهنگي ماسوله قرار گر??ت.

 

معاون ميراث ??رهنگي سازمان ميراث ??رهنگي و گردشگري استان گيلان با اشاره به تكميل مرمت بناهاي با??ت تاريخي ماسوله از سال گذشته تا كنون، بيان كرد: با تخصيص اعتبارات و براساس شاخصه‌هاي در نظر گر??ته‌شده، به‌تدريج تعدادي از بناهايي كه در اولويت برنامه‌هاي مرمتي‌اند، مرمت مي‌شوند.

 

شاع?? ادامه داد: از سال گذشته، مرمت تعدادي از اين بناها آغاز شده و تاكنون اقدامات مرمتي در حدود 10 بنا انجام شده‌اند. با پايان يا??تن مرمت هر بنا، مرمت بناي ديگر براساس شاخصه‌هاي آن در اولويت قرار مي‌گيرد.

 

وي تعداد بناهاي در اولويت مرمت را حدود 36 بنا دانست و ا??زود: به‌تدريج پس از تخصيص اعتبار و با توجه به محدوديت اعتباري و اجراي هم‌زمان كار به‌طور موازي، با توجه به توان اجرايي پايگاه از اس??ند‌ سال گذشته مرمت 10 بنا آغاز شده است كه با پايان يا??تن مرمت هر بنا، مرمت بنايي ديگر براساس شاخصه‌هاي مورد نظر آغاز مي‌شود.

 

او عمده‌ترين شاخصه‌هاي مورد نظر اين بناها را ارزشمند‌ بودن آن‌ها به‌لحاظ معماري و تاريخي، ساكن بودن مالك بنا در آن (اولويت با مالكاني است كه در بناهاي خود ساكن‌اند)، امكان مشاركت مالك در مرمت بنا و ميزان آسيبي كه به بنا آن مي‌شود، دانست و گ??ت: اگر ميزان آسيب واردشده به بنا بالا باشد، لازم است آن بنا به سرعت مرمت شود. به همين دليل، مرمت 36 بناي تاريخي ماسوله اولويت‌بندي شده است كه طبق برنامه، كار آن‌ها انجام مي‌شود.

 

سرپرست پايگاه ميراث ??رهنگي ماسوله مرمت مسجد تاريخي غريب‌آباد ماسوله و بازار اين منطقه را از ديگر پروژه‌هاي در دست انجام پايگاه ميراث ??رهنگي ارزيابي و بيان كرد: مرمت بازار ماسوله با پيشر??ت خوبي در حال انجام است و ??كر مي‌كنم تا اوايل پاييز اين كار ادامه داشته باشد.

 

شاع?? هم‌چنين در توضيح وضعيت اعتبار تخصيص‌يا??ته به اين پايگاه، اظهار داشت: تا پايان تيرماه سال مالي 1387 مبلغ 380ميليون تومان اعتبار براي پايگاه ميراث ??رهنگي ماسوله دريا??ت كرديم، ??عاليت خوبي انجام شد و پيشر??ت خوبي در اين زمينه داشتيم؛ ولي با كسري اعتبار نيز در اين زمينه مواجه شديم كه اگر اعتبار بيش‌تري به اين پايگاه اختصاص مي‌يا??ت، بناهاي بيش‌تري را مي‌توانستيم در دستور كار مرمت قرار دهيم.

 

وي ادامه داد: با توجه به اين‌كه توزيع اعتبارها بايد به‌گونه‌اي باشد كه به همه‌ي شهرها و سازمان‌هاي ديگر نيز اعتبار مناسبي اختصاص يابد، معمولا تا يك‌سوم اعتبار مورد نياز تخصيص داده مي‌شود؛ ولي اميدواريم براي سال 1388 در نهايت، حدود 700ميليون تومان اعتبار داشته باشيم تا با سرعت بيش‌تري كارها را انجام دهيم.

 

او تأكيد كرد: با توجه به اين‌كه در سال‌هاي اخير، انجام كارها در پايگاه ميراث ??رهنگي ماسوله روبه‌ رشد بوده است و امسال نيز درباره‌ي در معرض خطر قرار گر??تن ماسوله خبررساني مناسبي شد، اعتبار جهشي به اين امر اختصاص يا??ت كه موجب شد، اين روند در سال 1388 ادامه داشته باشد.

 

وي با بيان اين‌كه اعتبار تخصيص‌يا??ته به اين پايگاه در سال گذشته از محل اعتبارات ملي بود نه استاني، اظهار كرد: از آنجا كه امسال بيش‌تر پروژه‌هاي مرمتي اين پايگاه، ادامه‌ي كارها در سال گذشته‌اند، رويه‌ي مرمت ادامه مي‌يابد و در صورت نياز به تصويب يك پروژه، اقدام به تصويب آن مي‌شود.

 

به گ??ته‌ي معاون سازمان ميراث ??رهنگي و گردشگري گيلان، تنها زمان مناسب براي انجام كار در اين استان، اواخر بهار و ??صل تابستان به‌دليل وضعيت آب‌وهوايي است، به همين دليل تلاش مي‌كنيم، اين ??رصت را از دست ندهيم و از حداكثر توان خود براي انجام كار است??اده كنيم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مسئولان چاره انديشي کنند

سيل در کمين ماسوله

 

100934737905.jpg

 

 

جام جم آنلاين:
شهرک تاريخي ماسوله در 65 سال گذشته در معرض سيلهاي مخرب بوده و از اين بابت خسارتهاي زيادي را نيز متحمل شده است که يکي از اين سيلها در شب گذشته و در پي بروز بارندگي در اين شهرک رخ داد.

 

سيل در اين شهر در موارد متعددي رخ داده است و هر بار خساراتي را به بار آورده است به نحوي که سيل سال?? 1313 در ماسوله موجب مرگ چهار ن??ر شد. سيل سال 1369 منجر به خراب شدن ساختمانهاي زيادي شد و در سيل سال 1372 نيز علاوه بر ويراني ابنيه و تأسيسات، 32 دستگاه وسيله‌ نقليه نيز آسيب ديد. سيل سال 1377 ??اجعه‌ بزرگي را در ابعاد انساني و اقتصادي خود به ‌بار آورد و در آن سال 30 ن??ر جان باختند و 20 ن??ر م??قود شدند و پنج ميليارد ريال خسارت مالي وارد شد.همچنين بارانهاي سيل آسا و طغيان رودخانه ها شب گذشته نيز باعث وقوع سيل در شهرک تاريخي ماسوله شد و خسارتهاي زيادي به خودروهاي پارک شده در مسير سيل وارد کرد.

 

شهردار ماسوله در اين ارتباط گ??ت: حجم زياد رسوبات ناشي از سيل در توق??گاه مرکزي ماسوله باعث شده تا آمار دقيقي از مد??ون شدن خودروها در زير گل و لاي در دست نباشد.

يحيي يوس?? پور ا??زود: هنوز از کشته و مجروح شدن کسي در اين حادثه گزارشي دريا??ت نشده و 16 گروه امداد و نجات هلال احمر استان گيلان به شهرک ماسوله اعزام تا به سيل زدگان امدادرساني کنند.

 

هر ساله به دنبال بارشهاي ??صلي در اين منطقه ميزان آب در حوزه هاي آبخيز کوه هاي اطرا?? به ميزان قابل توجهي ا??زايش يا??ته و سبب به جريان ا??تادن رسوبهاي حوزه هاي آبخيز به سمت پائين مي‌ شود.

 

جمع ‌شدن آب بيش از حد معمول در حوزه هاي آبريز بالادست اين منطقه از بحرانهاي جدي در ماسوله است که بايد به عنوان يک هشدار جدي مورد توجه قرار گيرد زيرا مقدار بسيار زيادي از آبر??تها و رسوبات لغزشي را به اين منطقه آورده و همين امر سبب شده تا حجم آب در کنار رسوبات، نيروي عظيمي را ايجاد کنند که احتمال خطر براي شهر بسيار زياد است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

ماسوله در ۵۵ کیلومتری شهر رشت در استان گیلان قرار دارد. ماسوله در منطقه ای کوهستانی و جنگلی ساخته شده‌است. ماسوله جنوب غربی شهرستان ??ومن و از غرب به خلخال، از شمال به ماسال محدود است. قلل مهم ماسوله عبارت‌اند از شاه‌معلم(شامولوم)، آسمانکوه، لاسه سر، تروشوم و کله قندی. ماسوله دارای معماری خاص منحصر به ??ردی است. محوطه‌ی جلوی خانه‌ها و پشت بام‌ها هر دو به عنوان پیاده رو است??اده می‌شوند. در معماری ماسوله حیاط خانه بالایی پشت یام خانه پایینی است.

اجاره ویلا و سوئیت در ماسوله از 130 هزار تومان | شب

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...