رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

مکان های دیدنی استان گیلان

پست های پیشنهاد شده

دوستان مطالب در مورد مکان های دیدنی استان گیلان رو ??قط در این بخش قرار دهند

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

موقعیت : شمال ایران

مجاورت : شمال:جمهوری ترکمنستان جنوب: استان سمنان رب:استان مازندران و دریای خزر

آب و هوا: معتدل مدیترانه ای

وسعــــت: 22 هزار کیلومتر مربع

جمعـیــت:

تقسیمات: 16 شهر و 16 بخش و 45 دهستان

شهرستانها: آستارا، آستانه اشر??یه، اَملَش، بندر انزلی، رشت، رضوانشهر، رودبار، رودسر، سیاهکل، شَ??ت، صومعه*سرا، طوالش، ??ومَن، لاهیجان، لنگرود، ماسال

مرکـــــز : رشت

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

قلعه لمبسر - رودبار در ناحیه رودبار نیز بیش از هر چیز ویرانه های مربوط به قلعه های اسماعیلیه که بر ??راز ستیغ کوهساران خودنمایی می کنند،* نمایان است.

 

 

دژ لمبسر یکی از عظیم ترین و وسیع ترین دژهای منطقه است که دو رود ‹‹نینه رود›› و ‹‹لمه در›› در دو سوی آن جریان دارند. قلعه لمبسر از سه جهت مخاور، جنوب و شمال به پرتگاه های مخو??ی منتهی می گردد. بخشی از سمت خاوری آن، یعنی سمت رودخانه نینه رود، شیب کم تری دارد. به همین جهت، دیواری عظیم و قطور با سنگ های بسیار بزرگ ساخته اند که تا امروز قسمتی از آن پابرجاست و در حدود 20 متر طول و 10 متر ارت??اع دارد. قسمت جالب توجه دژ،* آب روی آن است که تا امروز هم مسیر آن را می توان تشخیص داد. این آب رو که از طر?? شمال وارد دژ می شود، به آب انبارهای مکعب مستطیل شکلی به طول 80/5 متر و عرض 90/1 متر و عمق 90/1 متر منتهی می شود. این آب انبارها در دل سنگ کنده شده اند. سه آب انبار دیگر مانند این ها در طر?? شمال و مخاور و در خارج از دیوارهای دژ دیده می شود. در آخرین قسمت محوطه شیب دار دژ، در یک پارچه سنگ که از خاور به باختر کشیده شده است، چند آب انبار نزدیک یک دیگر در دل سنگ کنده شده اند و آب انبار بزرگ حدود 12 متر طول دارد. این آب انبارها تنها مکان ذخیره آب دژ لمبسر نبوده اند؛ زیرا در پایین دیوار خاوری دژ ، جایی که آب انبارهای خارج قلعه در سنگ کنده شده اند، ??ضای سرپوشیده ای در ارت??اع 190 متری وجود دارد که با پله هایی ناهموار به لب رودخانه منتهی می شود. پهنای این ??ضای سرپوشیده 95 سانتی متر و قطر هلال تاق آن کمی بیش از 30 سانتی متر است. این ??ضای سرپوشیده ??علا از خاک و سنگ انباشته شده است. قلعه لمبسر یکی از شگ??ت انگیز ترین قلعه های ایران است و قدمت آن به دوران پیش از اسلامی می رسد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

قلعه بندبن قاسم آباد - رشت در روستای بندبن قاسم آباد برجی قدیمی به ارت??اع 12 متر سر برآورده که راه روهای زیرزمینی دارد و نقشی د??اعی داشته است.

 

 

 

این برج، بخشی از یک قلعه بزرگ بوده که برج نگهبانی ان در بخش جنوبی قلعه و مشر?? بر دهکده بندبن هنوز سالم باقی مانده است.این برج سنگی به ارت??اع 7 متر و قطر 5/4 متر، هشت سنگ انداز سالم دارد. از خود قلعه جز یک دیوار سنگی با ملاط گچ به طول پنج متر و به پهنای 120 سانتی متر چیز دیگری بر جای نمانده و بخش شمالی آن توسط گنج یابان و غارتگران آثار باستانی ویران شده است. در جبهه خاوری، در قلعه به ارت??اع یک متر هنوز پابرجاست

 

 

مناره کسگر - رشت این مناره، در بخش مرکزی از توابع شهرستان صومعه سراو در 36 کیلومتری باختر شهرستان رشت واقع شده است.

 

 

 

مناره کسگر بر سر راه یک جاده قدیمی معرو?? به شاه عباسی واقع شده و یادآور مناره های عظیم دوره سلجوقی است که در دیگر نقاط ایران نیز وجود دارند. ارت??اع مناره 29 متر و قطر آن در پایه 7 متر و در بخش ??وقانی 35/2 متر و شکل آن مخروطی است. این مناره احتمالا از آثار دوره سلجوقی است که در زلزله سال 69 به شدت آسیب دیده است

 

منطقه ح??اظت شده سیاه کشیم - بندر انزلی این منطقه جنوبی‎ترین بخش تالاب انزلی را شامل می‎شود. آب*های اضا??ی ??راهم آمده از رودخانه‎های واقع در حوزه آبریز سیاه کشیم از طریق تنگه نسبتاً باریکی که در شمال خاوری آن قرار دارد به بخش مرکزی تالاب انزلی وارد می‎شود.

 

 

 

با توجه به این *که اکوسیستم مورد نظر از هیچ نقطه دیگری با مرداب انزلی ارتباط ندارد لذا می‎توان آن را به صورت اکوسیستم جدایی در نظر گر??ت. تالاب سیاه کشیم بین دو طول خاوری 49 درجه و 17 دقیقه و 49 درجه و 25 دقیقه و عرض‎های شمالی 37 درجه و 22 دقیقه و 37 درجه و 27 دقیقه قرار گر??ته است. این پهنه آبی محدود است از شمال به خشکی ماه روزه – که به صورت شبه جزیره???ای میان سیاه کشیم و مرداب انزلی استقرار یا??ته است – از خاور به تالاب انزلی و رودخانه سیاه درویشان، از جنوب به محدوده روستاهای لاکسار، نرگستان، چومثقال، گاو کده، کلسر، اس??ند و مزارع شمالی چکوور و بالاخره از مغرب به مزارع ضیابر، مازران محله بهمبر و مزارع جنوبی ویشکا، از لحاظ تقسیمات کشوری محدوده مورد نظر در حوزه شهرستان‎های بندر انزلی و صومعه???سرا قرار دارد. به طوری*که گ??ته می‎شود سال???ها پیش از این یک عروس را از روستای اس??ند (واقع در ساحل جنوبی این منطقه) به روستای آبکنار (که درکناره شمالی قرار دارد) با قایق می‎بردند که بر اثر وزش باد شدید قایق واژگون شده و عروس (که در زبان محلی «گیشه» خوانده می‎شود) در آب غرق می‎شود. لذا این منطقه به منظور ح??اظت، توسط سازمان شکاربانی و نظارت بر صید سابق، انتخاب شد، با توجه به مشابهت واژه گیشه با نام کشیم (یکی از پرندگان آبزی است که برای زمستان گذرانی به این سامان مهاجرت می‎نماید) عنوان سیاه کشیم جهت این منطقه برگزیده شد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

منطقه ماسوله

یکی از نقاط تاریخی منطقه ی ما سوله ، سایت تاریخی کهنه ما سوله است.این سایت در 6 کیلو متری شمال غربی شهر ما سوله و در ارت??اع 1800متری از سطح دریا واقع شده است .

 

 

 

 

 

کهنه ماسوله بر روی تپه ای به وسعت تقریبی 8/. هکتار قرار دارد ، و آثار پایه دیوار ها ی بناهای سنگی بر روی آن قابل مشاهده است. طی کاوش های انجام شده سالهای گذشته مشخص شده که این دیوارها متعلق به خانه ها واتاق هایی بوده که کوره ی ذوب آهن و ??لزات دیگر در آنها وجود داشته است. در این اتاق ها آثاری از ظرو?? س??الی و ابزار ??لزی متعلق به قرون پنجم و ششم هجری قمری به دست آمده است.

 

به نظر می رسد بدلایل نامشخص مردمان ساکن در این بنا ها این محل را ترک کرده و به تدریج در محل ??علی شهر ماسوله سکنی گزیده اند.

 

تاریخچه ماسوله

 

حدود هشتصد تا هزار سال پیش مردمانی از نقاط مختل?? سرزمین گسترده ی ایران به دلائل نامعلومی به منطقه ی ماسوله کوچ کردند. این مردمان هم از شرق کشور (خراسان ) و هم از غرب کشور (کردستان و آذر بایجا ن ) آمدند. برخی از مردمان محلی نیز از این منطقه ای به نام کهنه ما سوله واقع در 6 کیلو متری شمال غرب این شهر همراه این ا??راد شدند، وجود گورستان و قبر های بی شمار داخل با??ت تاریخی می باشد. طی کاوش های انجام شده از محوطه باستانی کهنه ما سوله س??الینه هائی متعلق به قرون پنجم تا هشتم هجری قمری بدست آمده است که دقیق ترین مستندات قابل توجه تاریخی می باشد.

 

جغرا??یای طبیعی

 

دامنه های شمالی کوه های طالش که منطقه ای پوشیده از جنگل های انبوه و یا کم تراکم است دارای رودخانه ها ئی پر آب و کوهستانی که همه ی آنها به دریای خزر می رسند. شهر تاریخی ماسوله در جوار یکی از رود خانه های پر آب که به نام همین شهر نیز (ماسوله رود خان ) معرو?? است شکل گر??ته است. جنگل های منطقه پوشیده از درختان را ش ،آزاد، بلوط، توسکا و زبان گنجشک می باشد که البته درختان آزاد و بلوط آن در گذشته بسیار بیشتر بوده است. اقلیم منطقه ی ما سوله در تا بستان معتدل و مربوط و در زمستان سرد و مرطوب محسوب می شود. دمای متوسط سالیانه حدود 12 در جه سانتیگراد و متوسط رطوبت نسبی ، میزان بارندگی و بارش بر?? سالیانه نیز به ترتیب 87% و حدود 700میلیمتر و800 میلیمتر می باشد. سالیانه بیش از 35 روز به صورت یخبندان و بیش از 100 روز با مه غلیظ سپری می گردد. در مجموع اقلیم مطبوع منطقه و محیط طبیعی دلپذیر در چهار ??صل سال از شاخصه های مهم زیست محیطی ماسوله می باشند.

 

جغرا??یای انسانی

 

رونق اقتصادی مستمر این شهر از مهم تر ین عوامل شکو??ایی و رشد اجتماعی مردمان شهر تاریخی ما سوله بوده است . بر قرار ی ارتباط بین سه منطقه همجوار گیلان، خلخال و زنجان از طریق تبادل کالا ، پایه اساس اقتصاد ماسوله را شکل می داده است.

 

گلیکهای ساکن جلگه از شرق ، ترکان ساکن کوهستان از غرب و ترکان ساکن ??لات از جنوب . در بازار این شهر همواره در تردد بودند و به خرید و ??روش

 

محصولات محلی یکدیگر می پرداختند. وچود این مسا??ران و با زر گانان همیشگی و غریبه در ماسوله ??رهنگ خاصی را در میان مردمان ساکن شکل داده است که خاص این منطقه می باشد. احداث را ه های ماشین رو جدید بین شهر های همجوار ، به تدریج باعث خلوت شدن و از رونق ا??تادن راههای کوهستانی شد وبه اقتصاد متکی به بازار آسیب جدی وارد آمد. این رکورد طی 60 سال اخیر منجربه تعطیل شدن ??عالیت های اقتصادی شد و به نا چار گروهی کثیری از مردم به مرور زمان شهر را تر ک گ??تند. سیر مهاجرت مردم به شهر های بزرگ همجوار به

 

گونه ای بوده که 3500ن??ر جمعیت ثابت سال 1325 تنها 811ن??ر در سال 1382 باقی مانده است. بیش از یک و سوم این ا??راد جنگل نشین اطرا?? هستند که جایگزین اهالی اصلی شهر شده اند. گویش مردمان شهر طالشی است که از

 

زبان های کهن ایران ریشه گر??ته است.

 

با??ت شهری

 

شکل پلکانی و مطبق شهر که در امتداد شیب کوه رو به جنوب و در طول خطوط

 

تو پو گرا??ی زمین کشیده است، پاسخگوی ??عالیت های روز مره ی شهر ماسوله می باشد. این شکل شامل جهار مرحله ی اصلی است که همه ی آنها حول بازاری چهار سطه که به منزله ی قلب شهر می باشد جمع شده اند و این امر گویای این حقیقت است که کالبد بازار و حیات اقتصادی بازار اصلی ترین معیار در شکل گیری شهر بوده است . محلات اصلی چهار گانه در حال حاضر حدود 350 خانه ی مسکونی را در خود جای داده اند.

 

در گذشته ای نه چندان دور تعداد این خانه ها به بیش از 600واحد می رسیده است. بازار شهر نیز که مشتمل است بر حدود 120 باب مغازه چهار سطح ارت??اعی مختل?? شکل گر??ته و اصلی ترین معابر شهری مستقیماً به آن راه دارند. معابر شهری ماسوله به گونه ای هستند که امکان تردد وسائل نقلیه ی موتور ی در آنها به هیچ وجه وجود ندارد. تا حدود پنجاه سال پیش و در ??صول بهار و تابستان بازرگانان نواحی اطرا?? به کمک چهار پایانی چون قاطر و اسب و حتی در برخی موارد شتر در این معابر در حال تردد بودند و امروز مردمان ما سوله به کمک ??رقون حمل و نقل کالا را در معابر انجام می دهند. بدلیل شیب زیاد کوه محل استقرار این شهر تاریخی ، از گذشته های دور و بر اساس تجربیات معماران تمهیدات مناسبی جهت د??ع آب های سطحی و همین طور ??اضلاب اندیشیده و اجرا شده است.این تمهیدات شامل چهار شاخه ی اصلی اگوی شهری می باشد که ??اضلاب همه خانه ها بعلاوه آب های سطحی جاری شده از طریق شاخه های ??رعی تر را به این چهار شاخه رسانیده که در خاتمه به رود خانه ی ماسوله سرازیر می گردد.

 

معماری

 

واحد های ساختمانی تشکل دهنده با??ت تاریخی شهر ماسوله مشتمل بر 350 خانه مسکونی می باشند که شاخص ترین ویژگی آنها همجوار ی آنهاست . این همجواری به گونه ای در نظر گر??ته شده که باعث می شود تمام خانه ها زنجیر وار و به هم پیوسته در امتداد خطوط توپوگرا??ی زمین قرار داشته باشند.

 

هر واحد مسکونی بین یک یا چهار طبقه دارد. بیش از 70%آنها به صورت دو طبقه احداث شده اند، به طور معمول پایین طبقه غیر مسکونی بوده و کاربرد آنها چون انبار و طویله بوده است. راهروی ورودی خانه نیز همه شامل ??ضا های مسکونی بوده اند. طبقه پایین از مصالح سنگی و طبقات ??وقا نی از خشت بنا می شده است. این معماری بگونه سازگار با شرایط اقلیمی ، توپوگرا??یکی و اجتماعی ??ضاهای داخلی تقریباً یکسانی را شامل می شده اند.

 

این ??ضا ها عبارتند از اتاق اصلی ، اتاق زمستانی ، راهرو ورودی ، ??ضای راه پله ، انبار و دستشویی ، کوچکترین خانه نمونه با مسا حتی حدود 60 متر مربع در دو طبقه تمامی ??ضا های ??وق را شامل می شده و ت??اوت آن با بزرگترین خانه نمونه که حدود 300متر مربع بوده تنها در تعداد ??ضا ها و وجود بالکن(تالار)می باشد.

 

در هر حالت آ??تاب گیری سا ختمان ، هدایت سریع آب باران جاری شده بر بام ، همجواری دقیق و متناسب با ساختمان های طر??ین و چگونگی ارتباط با شارع عام مهمترین معیارهای طرح یک خانه بوده است.

 

 

قلعه رود خان

 

در ??اصله 55 کیلو متری جنوب غرب ما سوله مجموعه ی عظیم و پر ابهت قلعه

رود خان قرار دارد. این قلعه با وسعتی نزدیک به 6/2 هکتار در ارت??اع 680متری از سطح دریا بر روی خط الراس کوهی پر شیب و پوشیده از درختان تنومند جنگلی واقع شده است. دیوار پیرامون قلعه که از سنگ . آجر بنا شده است با طول 1500

متر ، تعداد 65 برج دید بانی دارد. داخل این قلعه ??ضا های شاه نشین ،

قراول خانه ، آب انبار و زندان قابل مشاهده می باشد. بنای اولیه این قلعه به قرون پنجم و ششم هجری قمری باز می گردد. این بنا طی سالهای 918تا 921هجری تجدید بنا گشته و در سال 1175هجری قمری نیز حاکم ??ومن آن را تعمیر نموده است.

 

موزه مردم شناسی

 

گرد آوری ، ح??ظ و معر??ی ابزار و اشیائی که روز گاری مورد است??اده مردم ماسوله قرار می گر??ت نقش بسزایی در ضبط و تدوین آئین و شیوه ی زندگی مردم دارد .

این اشیإ که مقداری از آنان هم چنان در زندگی روز مره مردم وجود دارند به همت آقای ??رهاد شر??ی ،در بنائی نسبتاً قدیمی گرد آوری شده است که مورد بازدید گرد شگران قرار می گیرد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...