رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

معرفي جامع رشته ي دانشگاهي هوانوردی-ناوبری هوایی

پست های پیشنهاد شده

هوانوردی-ناوبری هوایی

دیباچه: بدون شک ایمنی اولین و مهمترین هد?? هر پروازی است، زیرا ایمنی نه تنها باعث جلوگیری از ضایعات ناشی از خسارت یا آسیب می‌گردد بلکه همچنین می‌تواند در اقناع اذهان عمومی و بهبود سوددهی شرکت‌های هواپیمایی تجاری و مسا??ری مؤثر باشد. بنابراین شرکت‌های حاضر در صنعت هواپیمایی دریا??ته‌اند که سرمایه‌گذاری بر روی ایمنی در تمامی سطوح شرکت، یک سیاست اصولی و منطقی است.یکی از گام‌هایی که در این زمینه برداشته شده است، وجود متخصصین ناوبری هوایی در هواپیماهای مسا??ربری، ترابری و شکاری می‌باشد که به عنوان رکن اصلی یک پرواز ایمن محسوب می‌شوند. ناوبر هوایی‌ را تقریباً می‌توان‌ خلبان‌ دوم‌ نامید؛ ??ردی‌ که‌ قبل‌ از پرواز مسؤولیت‌ تهیه‌ و طراحی‌ نقشه‌ مسیر پرواز را برعهده‌ دارد و تعیین‌ می‌کند که‌ هواپیما باید در چه‌ ارت??اعی‌، با چه‌ سرعتی‌ و در چه‌ هوایی‌ پرواز نماید و اگر هواپیما رادار داشته‌ باشد، ناوبر در پشت‌ رادار می‌نشیند و ابرهای‌ مختل??‌ را شناسایی‌ می‌کند. برای‌ مثال‌ اگر در صد مایلی‌ هواپیما، ابرهای‌ باران‌زا وجود داشته‌ باشد، او مسیر جدیدی‌ را به‌ خلبان‌ پیشنهاد می‌کند تا با ابرهای‌ باران‌زا برخورد نداشته‌ باشد و در واقع‌ مسیر را دور می‌زند تا با امنیت‌ کامل‌ هواپیما را به‌ مقصد برساند. البته‌ تمام‌ هواپیماها ناوبر ندارند اما اگر هواپیمایی‌ ناوبر داشته‌ باشد، قدرت‌ مانور بیشتری‌ دارد. چون‌ در هوای‌ نامناسب‌ نیز می‌تواند پرواز کند. عده‌ای‌ از ناوبرها نیز برای‌ هواپیماهای‌ شکاری‌ آموزش‌ می‌بینند (دانشگاه‌ هوایی‌ شهید ستاری‌ بیشتر در این‌ زمینه‌ آموزش‌ می‌دهد) که‌ این‌ ا??راد در نهایت‌ کار پیچیده‌تر و مهم‌تری‌ را انجام‌ می‌دهند چون‌ علاوه‌ بر ??عالیت‌های‌ یک‌ ناوبر هواپیمای‌ مسا??ربری‌ یا ترابری‌ باید دوره‌های‌ مختل??ی‌ از جمله‌ دوره‌ نجات‌ خدمه‌ از مرگ‌ را بگذرانند و سلاح‌ها و مهمات‌ را نیز کنترل‌ کنند. همچنین‌ باید رادار هواپیماهای‌ دشمن‌ را شناسایی‌ کرده‌ و در صورت‌ لزوم‌ از اسلحه‌ هواپیما بر ضد دشمن‌ است??اده‌ کنند.

توانایی‌های‌ لازم‌ :

دانشجوی‌ ناوبری‌ هوایی‌ باید در دروس‌ ریاضیات‌ و زبان‌ قوی‌ بوده‌ و از سرعت‌ عمل‌، مهارت‌ و قدرت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ خوبی‌ برخوردار باشد تا بتواند در مواقع‌ بحرانی‌، وظی??ه‌ خود را به‌ خوبی‌ انجام‌ دهد.

موقعیت شغلی در ایران‌ :

??رصت‌های شغلی این رشته مانند سایر رشته‌های دانشگاه علوم و ??نون هوایی شهید ستاری است.

 

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌ :

 

دروس‌ پایه :

ریاضی‌، ??یزیک‌، آمار و احتمالات‌، معادلات‌ دی??رانسیل‌.

 

دروس‌ اصلی :

مبانی‌ کامپیوتر، آشنایی‌ با لیزر، مبانی‌ برق‌، مبانی‌ الکترونیک‌، دینامیک‌ عمومی‌، استاتیک‌، ارتعاشات‌ عمومی‌.

 

دروس‌ تخصصی :

??یزیولوژی‌ هوایی‌، اصول‌ پرواز، اصول‌ ایمنی‌ پرواز، زبان‌ تخصصی‌، موتور هواپیما، قوانین‌ هوانوردی‌، سیستم‌الکترونیکی‌، هواپیما، هواشناسی‌، جنگ‌ الکترونیک‌، پرواز مقدماتی‌، پرواز پایه‌، پرواز پیشر??ته‌، رهگیری‌ هوایی‌، سیمولاتور پرواز، سرویس‌ هوانوردی‌، سیستم‌ کمک‌ ناوبری‌، سیستم‌ کنترل‌.

 

منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشور تالی??: خانم ??یروزه سودایی و نرم ا??زار سامان رشته ی سازمان سنجش

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...