رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

بررسی کامل مادربرد gigabyte ga-a75-d3h

پست های پیشنهاد شده

در این مقاله قصد معر??ی و بررسی یکی از پلت??رم های جدید AMD ؛ که برای اکثر کاربران و خریداران بسیار ناشناخته مانده است را به همراه مادربرد Gigabyte GA-A75-D3H داریم ...

مطالب این بررسی گره خوردگی زیادی با قبض های برق و هزینه های مصر??ی شما عزیزان خواننده دارد ! پس پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید ... !

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x518 پیکسل میباشد

27.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

معر??ی اجمالی کمپانی Gigabyte

1.gif

شاید به دلیل سابقه بسیار زیاد ورود محصولات کمپانی گیگابایت به کشورمان و پشتیبانی کمپانی آواژنگ از محصولات این برند اکثر خوانندگان این بررسی با این کمپانی خوشنام حداقل آشنایی اولیه را داشته باشند. به همین دلیل بخش معر??ی کمپانی را تا حد ممکن کوتاه می کنیم.

کمپانی سخت ا??زاری Gigabyte Technology Co., Ltd در سال 1986 توسط چهار مهندس جوان که مشتاق به تاثیرگذاری بر روی صنعت بودند در شهر تایپه واقع در کشور تایوان تاسیس شد.

عمده محصولات تولیدی این کمپانی را مادربرد، کارت های گرا??یک، نت بوک و نوت بوک ، لوازم جانبی کامپیوترهای شخصی و قطعات سخت ا??زاری سرورها شامل می شوند. البته در برخی از کشورها نیز تل??ن های همراه ساخت این کمپانی به صورت محدود یا??ت می شود.

بدون شک مهم ترین عامل های مو??قیت گیگابایت به خصوص در چند سال اخیر، ویژگی های منحصر به ??رد ، پایداری و تنوع مادربردهای ساخت این کمپانی بوده است. به گونه ای که مادربردهای تولید شده توسط این کمپانی در کنار محصولات ASUS ، MSI و ASROCK به عنوان پر ??روش ترین مادربرد های دنیا می باشند .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

معر??ی

همانطور که اطلاع دارید کمپانی AMD حدودا 2 سال پیش بود که پس از مدت ها شعار رسمی خود را عوض کرد. این کمپانی شعار "The Future is Fusion!" را جایگزین "Smarter Choice" کرد. به زبان ??ارسی و از نظر لغوی معنای شعار جدید این کمپانی می شود : " آینده تل??یقی است "

2.jpg

اما اگر از بعد تجاری به این شعار نگاه کنیم Fusion نام تجاری APU های ساخت کمپانی AMD می باشد. حال شاید برای شما سوال جدید پیش آمده باشد ! اصلاً APU چیست ؟

Accelerated Processing Unit نام تجاری محصول جدید کمپانی AMD می باشد که تل??یقی از یک پردازنده X86 ، North Bridge و یک GPU مشابه با GPU های Stand-alone سری Mobile می باشد. هد?? ساخت اینگونه پردازنده ها ارائه کارایی خوب و قابل قبول همراه با مصر?? انرژی کم در یک پکیج کوچک می باشد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x271 پیکسل میباشد

3.jpg

به طور کلی پردازنده های سری Fusion دو نوع عمده دارند:

• مدل هایی که واحد CPU تعبیه شده در آن ها مبتنی بر هسته های بسیار کم مصر?? Bobcat می باشد.

• و مدل هایی که واحد CPU تعبیه شده در آن ها مبتنی بر هسته های K10 "Husky??? می باشد.

مدل هایی که CPU به کار ر??ته در آن ها دارای هسته Bobcat می باشند عمدتاً در کامپیوترهای قابل حمل مثل Netbook ها و Notebook ها به کار می روند و توان مصر??ی آن ها بین 6W تا 18W می باشد. مدل های دارای پردازنده های با هسته K10 "Husky??? نیز دارای توان مصر??ی بین 25W تا 100W می باشند.

معماری پایه GPU به کار ر??ته در تمامی APU هایی که تا کنون به بازار عرضه شدند نیز Evergreen می باشد. یعنی همان معماری که در مدل های Radeon HD 5000 پیاده شده بود.

اما این GPU نیز در 2 نوع عمده در این APU ها به کار گر??ته شده اند. GPU هایی که در مدل های با پردازنده های دارای هسته Bobcat به کار ر??ته اند دارای 80 Stream Processor بوده و در مدل های با پردازنده های دارای هسته K10 "Husky??? با توجه به مدل APU ، GPU دارای 160 الی 400 پردازشگر جریانی می باشد.

پلت??رمی که در این مقاله قصد معر??ی و تست آن را داریم Lynx نام دارد. این پلت??رم APU های Desktop با اسم رمز Llano را شامل می شوند . این مدل ها که در ماه June سال 2011 میلادی روانه بازار شدند با ??ناری 32nm SOI ساخته می شوند و دارای پردازنده (CPU ) با 2 تا 4 هسته از نوع K10 "Husky??? می باشند .

APU های این پلت??رم از نظر نام تجاری به 4 نوع مختل?? تقسیم می شوند که همه آن ها با سوکت FM1 در بازار عرضه می شوند. در جداول زیر تمامی مدل هایی که از این 4 نوع تاکنون به بازار عرضه شده اند را ملاحظه می کنید :

E2 - Series

4th.jpg

A4 – Series

5th.jpg

A6 – Series

6th.jpg

A8 – Series

7th.jpg

همانطور که در تصویر شماره 3 ملاحظه کردید مدلی که در این بررسی روی مادربرد این پلت??رم قصد داریم به محک آن بپردازیم AMD A6-3500 APU می باشد.

ابن مدل دارای پردازنده 3 هسته ای با معماری AMD K10 می باشد که هر هسته به صورت اختصاصی دارای 1MB L2 Cache بوده ( جمعاً 3MB L2 Cache ) و در حالت عادی در ??رکانس 2.1Ghz کار می کند. لازم به ذکر است ??رکانس نام برده در شرایط خاص به واسطه تکنولوژی Turbo Core تا 2.4Ghz نیز ا??زایش می یابد.

GPU به کار ر??ته در این مدل نیز متشکل از 320 Radeon Shader می باشد که در ??رکانس 443Mhz کار می کنند. کمپانی AMD نام تجاری این GPU را Radeon HD 6530D نامیده است.

مقایسه مشخصات ??نی این مدل GPU را با Radeon HD 6550D که در APU های سری A8 به کار می رود در تصویر زیر ملاحظه کنید :

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x259 پیکسل میباشد

8th.jpg

جالب است بدانید این APU با مشخصات یاد شده حداکثر 65W انرژی مصر?? می کند !

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

معر??ی اجمالی معماری به کار ر??ته در APU های Llano

 

CPU

برای اینکه در ادامه این بررسی دیدی وسیعتر نسبت به این پلت??رم پیدا کنیم، بهتر است کمی بیشتر با معماری آن آشنا شویم.

در APU های Liano به واسطه تکنولوژی ساخت 32 نانومتری ، حدوداً 1 میلیارد ترانزیستور در یک Die به اندازه 228mm² مجتمع شده اند. از این حیث می توان این معماری را شبیه به معماری Sandy Bridge اینتل برآورد کرد.

اما معماری اینتل بیشتر روی کارایی پردازنده تمرکز کرده در صورتی که Liano روی کارایی هر چه بهتر Multi-Media و توان مصر??ی کمتر تمرکز داشته است.

با نگاهی دقیقتر نسبت به حکاکی های موجود بر روی Die پردازنده های این معماری، واحد های زیادی را می توان بر روی آن یا??ت. از مهم ترین این واحد ها می توان به کنترلر حا??ظه DDR3 ، هسته واحد یکپارچه رمزگشایی ویدئویی (Unified Video Decoder core logic )، پل شمالی ( North Bridge ) ،یک رابط PCI-Express 24 Lane و همچنین یک درگاه DDI برای ارتباط با مانیتورهای Digital اشاره کرد.

 

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x336 پیکسل میباشد

9th.jpg

 

همانطور که در تصویر بزرگ شده از Die این معماری ملاحظه می کنید دارای 128 KB حا??ظه 64KB instruction + 64KB data) L1 Cache) و 1MB حا??ظه L2 Cache می باشد و از حا??ظه L3 Cache خبری نیست. اگر کمی بیشتر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که این معماری دقیقا شبیه به معماری پردازنده های Athlon II X2 است.

از دیگر ویژگی های جدید این معماری می توان به پشتیبانی از قابلیت Turbo Core اشاره کرد که با ا??زایش ضریب ??رکانس هسته پردازنده در شرایط خاص و با توجه به توان مصر??ی و حرارت متصاعد شده از APU باعث ا??زایش کاریی نهایی می شود.

 

GPU

GPU به کار ر??ته در این مدل شاید به صورت تئوری یک تراشه گرا??یکی مجتمع باشد ولی در عمل و با توجه به معماری پیاده شده در آن کارایی یک کارت گرا??یک جداگانه اختصاصی ( Dedicated ) رنج متوسط را ارائه می دهد.

این GPU که به صورت کامل از ویژگی های DirectX 11 پشتیبانی می کند با اسم رمز Sumo شناخته می شود . Sumo از نظر معماری پایه با GPU های به کار ر??ته در مدل های Radeon HD 5500 و 5600 که با اسم رمز Redwood شناخته می شود ، شباهت ??راوانی دارد.

مسلماً نصب یک GPU بر روی کارت گرا??یک Dedicated یه مراتب ساده از پیاده سازی یک GPU بر روی یک Die و در کنار پردازنده است ! در این نوع معماری، کنترلر حا??ظه گرا??یکی که نقش Framebuffer را برای GPU ای??ا می کند با کنترلر حا??ظه CPU مشترک هستند و همین امر پیچیدگی های خاص خود را دارد. این APU دارای کنترلر حا??ظه DDR3 دو کاناله است که به صورت تئوری برای پشتیبانی از حا??ظه های تا ??رکانس 1866Mhz بهینه سازی شده است. لازم به ذکر است از کل حا??ظه تخصیص یا??ته برای سیستم، حداکثر 1GB آن به حا??ظه گرا??یکی اختصاص داده می شود.

Video Processor قدرتمند UVD3 که مشابه آن را می توان در مدل های Radeon HD 6000 پیدا کرد قابلیت های چند رسانه این پردازنده های نوظهور را تضمین می کند. پشتیبانی از پخش ویدئو با کی??یت FULL HD و بهره مندی از قابلیت 3D Blu-Ray تنها برخی از ویژگی های این موتور پردازشگر ویدئویی می باشد.

همچنین درگاه Digital Display Interface ) DDI ) تعبیه شده در بر روی این Die قابلیت است??اده از دو مانیتور به صورت همزمان را به واسطه رابط های HDMI، DVI و DisplayPort ??راهم می سازد.

 

10.jpg

 

توجه داشته باشید که ت??اوت اصلی GPU به کار ر??ته در APU های سری A6 و A8 در تعداد Shader Processor های به کار ر??ته در آن ها می باشد. مدل های A8 دارای 5 واحد SIMD و 400 Shader Processor می باشد و مدل های A6 دارای 4 واحد SIMD و 320 Shader Processor می باشند.

همچنین بهره مندی از 16 Texture Units به همراه 8 color ROPsتوان پردازشی معادل 284 GFLOPS را برای این GPU ??راهم می سازد!

 

North Bridge

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم علاوه بر واحد های CPU و GPU ، در این APU یک North Bridge نیز تعبیه شده که وظی??ه اصلی آن کنترل کنترلر حا??ظه بوده و از سوی دیگر به عنوان پلی بین حا??ظه سیستم و CPU ، GPU و گذرگاه PCI-E 2.0 عمل می کند.

کنترلر حا??ظه در این پلت??رم نسبت به پردازنده های Phenom II / Athlon II به میزان قابل توجهی تقویت شده. به گونه ای که قابلیت پشتیبانی از 64GB حا??ظه های DDR3 با ??رکانس های حتی بیش از 1866Mhz را نیز برای این پلت??رم مهیا می کند. این در حالیست که در پردازنده های Phenom II / Athlon II این مقدار به صورت رسمی حداکثر 1333Mhz بود که گاهی تا 1600Mhz نیز به صورت دستی قابل ا??زایش بود.

همانطور که قبلاً اشاره شده همین حا??ظه به صورت اشتراکی به عنوان حا??ظه Framebuffer تخصیص یا??ته برای GPU نیز مورد است??اده قرار می گیرد. پس ??راموش نکنید که است??اده از حا??ظه های پرسرعت و با Latency کمتر به صورت مستقیم در ا??زایش کارایی گرا??یکی این پلت??رم تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x359 پیکسل میباشد

11th.jpg

 

کنترلر PCI-Express نیز در این پلت??رم دارای 24 Lane می باشد که 16 Lane آن برای است??اده از کارت های گرا??یک مجزا به واسطه اسلات PCI-Express 2.0 16X روی مادربرد تخصیص یا??ته است.

4 Lane نیز برای ارتباط این APU با چیپست SouthBridge Fusion Controller Hub ) FCH A75 ) در نظر گر??ته شده که این گذرگاه را UMI link می نامند و به صورت تئوری پهنای باند 2GB/s را پایه ریزی می کند.

4 Lane باقی مانده نیز به سایر کنترلرهای ورودی و خروجی مانند Audio ، Ethernet یا USB 3.0 اخصاص می یابد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

معر??ی چیپست A75

همانطور که اشاره شد در این پلت??رم، پل شمالی ( North Bridge ) در داخل APU تعبیه شده بود. اما یک پلت??رم کامل به یک پل جنوبی (Southbridge ) نیز نیازمند است تا گذرگاه های ورودی و خروجی سیستم را مدیریت کند. همانطور که قبلاً اشاره شد، چیپست A75 که در این پلت??رم FCH نامیده می شود ، وظی??ه این کار را بر عهده دارد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x361 پیکسل میباشد

12th.jpg

این چیپست با قابلیت کنترل و مدیریت 6 پورت SATA 6Gb/s با قابلیت پشتیبانی از Raid 0,1 و 10 ، 10 پورت USB2.0 ، 2 پورت USB 1.1 و 4 پورت USB 3.0 به صورت native یک پل جنوبی کامل و بی عیب و نقص می باشد! همچنین قابلیت پشتیبانی از 3 اسلات PCI قدیمی را نیز به قابلیت های نام برده اضا??ه کنید.

در تصویر زیر نیز می توانید دیاگرام این پلت??رم را به صورت خلاصه شده ملاحظه کنید :

13th.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بسته بندی و محتویات داخل جعبه

جعبه س??ید رنگ مادربردهای Mid-Range و Low-End کمپانی گیگابایت با رنگ و لعاب بسیار چشم نواز مثل همیشه هر خریداری را جذب خود می کند. ابعاد این جعبه ( 325mm x 260mm x 70mm ) و با تمام محتویات داخل جعبه حدوداً 1.25 کیلوگرم وزن دارد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x480 پیکسل میباشد

14.jpg

در قسمت ??وقانی این جعبه Logo بزرگ SUPER 4 که بیانگر 4 ویژگی :

 

 

  • Super Safe
  • Super Speed
  • Super Savings
  • Super Sound

 

می باشد به همراه لوگوهای دیگر که بیانگر هر یک از ویژگی های این مدل هستند ظاهری چشم نواز به این مدل بخشیده است.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x480 پیکسل میباشد

15.jpg

در قسمت پشتی این جعبه نیز هر یک از 4 ویژگی نام برده به صورت کامل تشریح شده است. در ادامه در مورد این 4 ویژگی نیز صحبت خواهیم کرد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x240 پیکسل میباشد

16.jpg

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x208 پیکسل میباشد

17.jpg

در دو طر?? کناری نیز مشخصات تجاری و بارکد های مشخصات ??نی و شماره سریال مادربرد به همراه اشاره به قابلیت های Super4 به صورت مختصر به 19 زبان رسمی دنیا نقش بسته است.

حقیقتاً از تمامی ??ضای موجود روی جعبه برای شناساندن محصول به مشتری در یک نگاه به نحو احسنت است??اده شده ولی برای کاربران حر??ه ای تر شاید عدم وجود جدول مشخصات ??نی به صورت کامل یک ضع?? محسوب شود.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x519 پیکسل میباشد

18.jpg

محتویات داخل جعبه را به غیر از خود مادربرد، 4 کابل SATA 6Gb/s ، پنل پشتی مادربود، د??ترچه های حاوی مشخصات ??نی و راهنمای نصب به همراه DVD حاوی درایورها و نرم ا??زارهای جانبی و برچسب لوگو کمپانی GIGABYTE تشکیل می دهند.

مطمئن نیستم ولی شخصاً انتظار بیشتری در مورد محتویات داخل جعبه از این مدل داشتم. بگذریم .......

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

نمای ظاهری و بررسی اولیه

قبل از شروع هر چیز لازم می دانیم مشخصات ??نی این مدل را طبق مندرجات در وب سایت رسمی کمپانی Gigabyte مشاهده کنید تا در ادامه مقاله دید وسیعتری نسبت به این محصول داشته باشید :

19th.jpg

همانطور که اطلاع دارید نمای ظاهری اکثر مدل های مادربرد ساخت کمپانی GIGABYTE مخصوصاً در رده Mid-Range و Low-End در رنگ PCB شان مشابه هستند. همین امر باعث شده این رنج از مادربردهای گیگابایت به خاطر رنگ آبی PCB از ??اصله دور نیز بین مادربردهای برندهای دیگر متمایز باشند. اسلات ها و کانکتورهای ??یروزه ای و س??ید رنگ نیز شامل همین هارمونی رنگ در مادربردهای این کمپانی می باشند.

PCB این مدل دارای ابعاد 30.5cm x 22.5cm و استاندارد ATX بوده و از این حیث در اکثر کیس ها به راحتی جای خواهد گر??ت.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x480 پیکسل میباشد

20.jpg

شاید در نگاه اول عدم تعبیه هیتسینک برای ماس??ت های مدار رگولاتور پردازنده اولین چیزی باشد که نگاه هر کاربر حر??ه ای را به خود جلب می کند. تنها هیتسینک آلومینیومی به کار ر??ته در این مادربرد در قسمت پایینی مادربرد وظی??ه د??ع حرارت از چیپست FCH A75 را بر عهده دارد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x480 پیکسل میباشد

21a.jpg

خازن های Solid (جامد) ژاپنی از نوع Low ESR سرتاسر این برد را پوشانده اند خازن هایی که تقریباً 5 سالی می شود که طبق س??ارش مستقیم این کمپانی تولید می شوند و در اکثر محصولات گیگابایت دیده می شوند. این خازن ها به گ??ته گیگابایت به دلیل Equivalent Series Resistance ) ESR )??وق العاده کم، 18 برابر خازن های الکترولیت و 3 برابر خازن های جامد معمولی عمر می کنند.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x216 پیکسل میباشد

21b.jpg

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x480 پیکسل میباشد

21c.jpg

4 اسلات رم تعبیه شده در این مدل قابلیت پشتیبانی از 64 GB حا??ظه DDR3 با ??رکانس حداکثر 2400Mhz را برای این مادربرد ??راهم ساخته است. لازم به ذکر است که به صورت استاندارد حداکثر ??رکانس ماژول های حا??ظه با توجه مشخصات کنترلر حا??ظه APU های Liano همان 1866Mhz می باشد و پشتیبانی از ??رکانس های بالاتر از این مقدار نیازمند ماژول های با قابلیت پشتیبانی از ??رکانس یاد شده به همراه اعمال تغییرات دستی در پارامترهای مختل?? نظیر تایمینگ و ولتاژ ماژول ها در Bios می باشد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x524 پیکسل میباشد

22.jpg

تنها چیپست این مادربرد همان A75 FCH می باشد که در قسمت پایینی مادربرد قرار گر??ته و به واسطه یک هیتسینک آلومینیومی پوشانده شده است.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x268 پیکسل میباشد

23.jpg

همانطور که قبلاً به آن اشاره شده بود چیپست A75 به صورت Native قابلیت پشتیبانی از 6 پورت SATA 6Gb/s به همراه پشتیبانی از پیکربندی های Raid 0/1/10 را دارا می باشد. 5 پورت از 6 پورت یاد شده در این قسمت به صورت Internal SATA تعبیه شده اند و 1 پورت باقی مانده نیز در پنل پشتی به صورت e-SATA 6Gb/s تعبیه شده است.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x480 پیکسل میباشد

24.jpg

ترکیب اسلات های تعبیه شده برای این مادربرد به گونه ایست که تقریبا از تمامی قابلیت های این پلت??رم است??اده بهینه شده است. وجود 3 اسلات PCI به همراه 2 اسلات PCI-E 1x تمامی نیازهای اکثر کاربران را ر??ع خواهد کرد. تعبیه دو اسلات PCI-E مخصوص کارت گرا??یک نیز نوید پشتیبانی این مادربرد را از پیکربندی Multi-GPU CrossFireX می دهد. البته توجه داشته باشید از آنجا که اسلات بالایی از PCI-Express Controller تعبیه شده در APU منشعب می شود با سرعت نامی 16x ??عالیت خواهد کرد. ولی اسلات پایینی چون از چیپست A75 منشعب شده حداکثر با سرعت 4x کار می کند. این نکته را مد نظر داشته باشید که به دلیل محدود بودن Lane های PCI-E منشعب شده از چیپست A75 با است??اده از اسلات دوم PCI-E 16x در این مادربرد هر دو اسلات PCI-E 1x غیر ??عال خواهند شد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x480 پیکسل میباشد

25.jpg

سوکت FM1 که از نوع سوکت های PGA-ZIF می باشد و با905 پینی که برای آن در نظر گر??ته شده حتی از نظر ??یزیکی نیز ت??اوت بسیار زیادی با سوکت های AM3 و +AM3 خواهد داشت.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x235 پیکسل میباشد

26.jpg

تعبیه 4 درگاه USB 3.0 ( ??قط 2 پورت از 4 پورت از چیپست A75 منشعب شده است ) ، 2 درگاه USB 2.0 و یک درگاه e-SATA منشعب از درگاه A75 به همراه پورت 1 پورت PS/2 دو منظوره، یک درگاه Gigabit Lan منشعب از چیپ RTL 8111E قابلیت اتصال مدرن ترین تجهیزات ذخیره سازی و وروردی و خروجی را برای این مادربرد ??راهم می سازد.

همچنین تعبیه 1 پورت HDMI 1.4 با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 1920*1200 ، 1 پورت DVI-D با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 2560*1600@ 60HZ در حالت DVI Dual Link منشعب از واحد DDI تعبیه شده در APU و یک پورت VGA ) D-SUB) منشعب از DAC مجتمع روی چیپست A75 قابلیت اتصال این پلت??رم را به هرگونه نمایشگر دیجیتال و آنالوگ را ??راهم می سازد.

6 جک 3.5mm به همراه یک پورت Optical S/PDIF منشعب از Codec HD Realteck ALC889 نیز سیگنال صدا را با خلوص بیش 108 dB SNR تحویل انواع مختل?? اسپیکر خواهند داد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

نگاهی نزدیکتر

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x518 پیکسل میباشد

27.jpg

در ادامه سعی می کنیم با نگاهی ریزبینانه تر به کامپوننت های به کار ر??ته در ساخت این مادربرد و همینطور تجزیه و تحلیل بیشتر موضوعات ، بیش از پیش شما را با این مادربرد آشنا کنیم.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x480 پیکسل میباشد

28.jpg

مدار رگولاتور پردازنده در این مادربرد دارای 4+1 Phase و از نوع Analog PWM می باشد. در واقع 4 Phase وظی??ه تامین انرژی مورد نیاز واحد CPU را بر عهده دارند و 1 Phase باقی مانده نیز سایر قسمت های APU را تغذیه می کند.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x480 پیکسل میباشد

29.jpg

است??اده از کانکتور E-ATX 8Pin در این مادربرد حاکی از ظر??یت بالای مدار رگولاتور این مادربرد در جریان های بالا و حتی در حین اورکلاک APU می باشد. از نظر نئوری کانکتور E-ATX حداکثر 75% ظر??یت انتقال توان بیشتری نسبت به کانکتور ATX 4Pin را دارد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x480 پیکسل میباشد

30.jpg

همان طور که مطلع هستید، نوع ماس??ت های به کار ر??ته در مدار رگولاتور پردازنده که به عنوان سوئیچ های قطع و وصل جریان عمل می کنند، یکی از مهم ترین عواملی هستند که کارایی و بازدهی این مدار را تعیین می کنند. ماس??ت های (Low RDS(on به کار ر??ته در مدار رگولاتور APU در این مادربرد نسبت های به ماس??ت های معمولی به دلیل داشتن مقاومت کمتر سوئیچینگ ، به مراتب (حدودا 16% ) خنک تر از ماس??ت های معمولی عمل کرده و توان کمتری نیز تل?? می کنند .

لازم به ذکر است مدار تغذیه ماژول های حا??ظه نیز دارای 1 Phase از همین نوع پیکربندی می باشد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 612x640 پیکسل میباشد

31.jpg

در تصویر بالا PWM Controller مدار رگولاتور ولتاژ APU را در این مادربرد ملاحظه می کنید. این کنترلر که از نوع Dual PWM Hybrid Controller یک پارچه می باشد ساخت کمپانی مطرح intersil بوده و دارای ویزگی های خاصی برای کنترل انرژی مصر??ی APU های مدرن کمپانی AMD می باشد. این چیپ به واسطه تکنیک (serial VID interface (SVI دامنه ولتاژ دو خروجی مختل?? را کنترل می کند. یکی از این دو خروجی می تواند 1 یا 2 ??از باشد و خروجی دیگر نیز 3 یا 4 ??از . در این مادربرد خروجی اول که VDD core voltage نام دارد از نوع 4 ??از تعیین شده و وظی??ه کنترل مصر?? انرژی واحد CPU را بر عهده دارد و خروجی دیگر نیز VDDNB دارد از نوع 1 ??از بوده و وظی??ه کنترل مصر?? انرژی سایر قسمت های مهم APU را بر عهده دارد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x682 پیکسل میباشد

32.jpg

در تصویر بالا چیپ Gigabit Ethernet Controller ساخت کمپانی Realtek را ملاحظه می کنید. این چیپ به واسطه گذرگاه PCI-Express 1.1 قابلیت کنترل و ارائه یک پورت RJ45) Ethernet) را با استاندارد های IEEE 802.3u در سرعت های 10/100 Mbps و IEEE 802.3ab در سرعت 1000Mbps را برای این مادربرد ??راهم می سازد.

33.jpg

Codec صوتی به کار ر??ته در این مادربرد نیز یکی از بهترین چیپ های تولیدی توسط کمپانی Realtek می باشد. ALC 889 یک Codec 8 کاناله می باشد که با داشتن SNR 108dB در بخش DAC و 104dB در بخش ADC به همراه پشتیبانی از قابلیت های صدای Dolby® Digital Live ، ™DTS® CONNECT کی??یتی ??راتر از حد تصور یک Codec مجتمع را ارائه می دهد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x480 پیکسل میباشد

34.jpg

چیپ IT8720F که ساخت کمپانی ITE TECH.INC می باشد یک Super I/O Controller مجتمع با گذرگاه LPC می باشد . از قابلیت این چیپ می توان به کنترل دور 5 ??ن مختل?? به واسطه تکنیک PWM ، مانیتورینگ حرارت از 3 نقطه مختل?? به واسطه سنسورهای دیودی و ترانزیستوری و کنترل یک پورت Parallel می باشد. همچنین این چیپ مجهز به یک Floppy Disk کنترلر و Keyboard Controller نیز می باشد.

35.jpg

PLL Controller تعبیه شده برای این مادربرد چیپ ICS 9LRS4850AKL می باشد. این چیپ جدید با تمامی مشخصات پلت??رم جدید AMD سازگاری کامل داشته تا با دقت بالا و داشتن انعطا?? پذیری خوب مقدمات را برای اورکلاکینگ این پلت??رم ??راهم سازد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x394 پیکسل میباشد

36.jpg

چیپ EJ168A ساخت کمپانی Etron Technology یک USB 3.0 Controller است که 2 پورت از 4 پورت USB 3.0 تعبیه شده در پنل پشتی مادربرد از این چیپ منشعب می شوند.

این چیپ به واسطه گذرگاه PCI-E 2.0 1x با این پلت??رم ارتباط برقرار می کند .

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x576 پیکسل میباشد

37.jpg

به لط?? دو چیپ حا??ظه 32 Mbit تعبیه شده در این مادربرد قابلیت Dual Bios نیز که در اکثر مادربردهای تولیدی کمپانی گیگابایت وجود دارد ، به این مدل نیز اضا??ه شده است. این قابلیت این امکان را برای مادربرد ??راهم می سازد که در صورت آسیب دیدن اطلاعات موجود در یکی از چیپ ها در اثر ویروس یا بروزرسانی نامو??ق، بلا??اصله چیپ دوم Bios آسیب دیده را Recovery کند. همچنین به واسطه قابلیت Hybrid EFI Technology پشتیبانی از پارتیشن های با ظر??یت بیش از 3-Terrabyte نیز برای این مادربرد ??راهم شده است.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x620 پیکسل میباشد

38.jpg

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x574 پیکسل میباشد

39.jpg

تنها هیتسینک تعبیه شده این مادربرد همانطور که قبلا اشاره شده وظی??ه د??ع حرارت از چیپست A75 را بر عهده دارد. همانطور که در تصویر ملاحظه می کنید این هیتسینک توسط دو پیچ در پشت PCB و به واسطه خمیر حرارتی به چیپست نام برده متصل می شود.

40a.jpg

تمامی Header های مرتبط با درگاه های ورودی و خروجی این مادربرد نیز در بخش پایینی مادربرد تعبیه شده اند. این Header ها شامل 4 درگاه USB 2.0 ، 1 درگاه USB 3.0 ، 1 درگاه ماژول TPM ، 1 درگاه COM و 1 درگاه Front Audio می باشند.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x95 پیکسل میباشد

40b.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

معر??ی ™GIGABYTE Super4

همانطور که در ابتدای این بررسی به آن اشاره شد این مادربرد از سری مادربردهای Super4 کمپانی گیگابایت می باشد. حال که تا حدودی با این مادربرد و کامپوننت های به کار ر??ته در آن آشنا شدیم مقدمات لازم برای تشریح این قابلیت جدید ارائه شده در مادربردهای گیگابایت ??راهم شده است.

همانطور که اشاره شد این قابلیت دارای 4 ویژگی کلی می باشد که هر یک از این 4 ویژگی دارای شاخه های مختل??ی می باشد.

Super SAFE

41.jpg

این قابلیت به واسطه تکنولوژی های ™DualBIOS، One Port One Fuse و Hours Japanese Solid Capacitors50000 کارکرد صحیح مادربرد را در دراز مدت تضمین کرده و از آسیب دیدن آن در بسیار از موارد جلوگیری می کند.

از میان 3 تکنولوژی نام برده در این بخش با ™DualBIOS و Hours Japanese Solid Capacitors50000 تا حدودی آشنا شدیم .

One Port One Fuse

در اکثر مادربردها پورت های USB تعبیه شده در پنل پشتی مادربرد دارای یک ??یوز محا??ظتی در شاخه +5V می باشند. در طراحی مرسوم کنونی همه پورت ها یا در خوشبینانه ترین حالت هر 2 یا 4 پورت دارای یک ??یوز مشترک هستند تا در صورت ایجاد اتصال کوتاه در پورت مورد نظر مانع از آسیب دیدن کلی مادربرد شوند. در نتیجه در صورت ایجاد اتصال کوتاه در هر یک از پورت های USB سایر پورت های USB متصل به این ??یوز نیز غیر??عال می شوند.

در مادربرد گیگابایت هر پورت به صورت مستقل دارای یک ??یوز می باشد، بنابر این از دست ر??تن یک پورت USB باعث از دست ر??تن سایر پورت های USB نخواهد شد.

42.jpg

Super Speed

43.jpg

این قابلیت این امکان را برای شما ??راهم می سازد تا از نهایت سرعت سیستم خود بهره مند شوید ، سرعت بالا در انتقال اطلاعات را تجربه کنید و دستگاه های قابل حمل که توسط پورت USB شارژ می شوند را سریعتر از قبل شارژ کنید.

 

 

  • تکنولوژی Ultra Durable 2 – Classic : به واسطه است??اده از متریال با کی??یت در مدار رگولاتور پردازنده مانند خازن های جامد ژاپنی و ماس??ت های Low-RDS ثبات ولتاژ پردازنده را در ??واصل طولانی و در حین پروسه اورکلاکینگ تضمین می کند.
  • 3x USB Power Boost : طراحی جدید مدارات تغذیه ولتاژ پورت های USB در مادربردهای جدید گیگابایت ظر??یت جریان دهی این پورت ها را نسبت به قبل ، 3 برابر ا??زایش داده که این امر سازگاری بیشتر Device های متصل شده به این پورت را به همراه خواهد داشت. همچنین تعبیه ??یوزهای با مقاومت کم ا??ت ولتاژ را در هنگامی که این پورت ها زیر بار قرار می گیرند به حداقل می رساند. با این قابلیت دیگر از پیغام هایی که ویندوز برای کمبود جریان در پورت های USB و یا بعضاً قطع این پورت ها در موارد اضراری می داد ، دیگر خبری نیست ...
  • On/Off Charge Technology : به کمک این تکنولوژی می توانید iPhone ، iPad ، iPod Touch خود را حتی در زمانی که کامپیوتر شما در وضعیت standby یا خاموش است به کمک پورت USB شارژ کنید. همچنین به واسطه تکنولوژی x USB Power Boost3 پورت های USB با ارائه جریان بیشتر ??رآیند شارژ این دستگاه را بیش از پیش تسریع می بخشند.

 

Super Savings

44.jpg

در این مادربرد است??اده از متریال با کی??یت در مدارات رگولاتور، مانند است??اده از چوک های با هسته ??ریت و ماس??ت های Low-RDS روی هم ر??ته باعث کاهش اتلا?? و ا??زایش بازدهی انرژی شده و این امر به صورت مستقیم باعث کاهش حرارت متصاعد شده از مدارات نام برده خواهد شد. البته هر چند این کاهش اتلا?? انرژی وجود دارد ولی است??اده از ل??ظ Super و تصور ذهنی که کاربر پیدا می کند اغراق است ...

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x301 پیکسل میباشد

45.jpg

Super Sound

46.jpg

است??اده از Codec ??وق العاده با کی??یت Realtek ALC889 در این مادربرد باعث شده تا SNR ( نسبت سیگنال به نویز ) در قسمت DAC این Codec به صورت نامی، بیش از 108dB باشد . مقدار این پارامتر از نظر عددی در Codec های مشابه معمولا کمتر از 97dB می باشد . از طر??ی با ا??زایش هر 3dB این پارامتر ، نسبت سیگنال به نویز 2 برابر می شود در نتیجه این Codec از نظر کی??یت شاید عملکردی بیش از 3.5 برابر Codec های مشابه داشته باشد.

47.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

BIOS

از آنجا که اکثر مادربردهای معر??ی شده در این پلت??رم داری رابط کاربری جدید UEFI برای تنظیمات سخت ا??زاری سیستم هستند، شاید یکی از نقاط ضع?? در این مادربرد را بتوان عدم است??اده از رابط کاربری UEFI به جای Bios های سنتی عنوان کرد.

Bios تعبیه شده در این مادربرد نیز همانند اکثر مادربردهای رده متوسط کمپانی گیگابایت از نوع AWARD BIOS بوده که همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم در دو چیپ ??لش 32 Mbit گنجانده شده است .

اما اگر کمی بیشتر دقت کنید متوجه خواهید شده که قابلیت Hybrid EFI در این مادربرد با پیاده سازی Boot loader از نوع EFI امکان پشتیبانی ازPartition Table جدید GPT را برای این مدل ??راهم ساخته است.

Partition Table هایی که پیش از این توسط Bios ها پشتیبانی می شد از نوع MBR بود که به دلیل محدودیت هایی که داشتند از پارتیشن های با حجم بیش از 2.19 terabytes (2.19 × 1012 bytes)پشتیبانی نمی کردند. ولی Partition Table های GPT با قابلیت پشتیبانی از پارتیشن هایی با حجم 9.4 zettabytes (9.4 × 1021 bytes) تقریبا هیچ گونه محدودیتی را نمی شناسند !

در تصاویر زیر می توانید قسمت های مختل?? این Bios را ملاحظه کنید :

48th.jpg 49th.jpg

50th.jpg 51th.jpg

52th.jpg 53th.jpg

54th.jpg 55th.jpg

56th.jpg 57th.jpg

58th.jpg 59th.jpg

60th.jpg 61th.jpg

62th.jpg 63th.jpg

در جدول زیر مقادیر حداقل و حداکثر مهم ترین پارامترهای ولتاژی و ??رکانسی در این مادربرد را ملاحظه می کنید :

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 603x486 پیکسل میباشد

64.png

همانطور که ملاحظه می کنید با توجه به رنج قیمت 100$ دلاری ، این مادربرد هم از جهت قابلیت های مانیتورینگ و هم از جهت پارامترهای موجود برای اورکلاک این پلت??رم روی هم ر??ته با امکانات خوبی روبرو هستیم. عملکرد و کی??یت اعمال پارامترها و تغییر آن ها نیز بسیار روان و بدون لگ انجام می شود.

تنها آنچه در این Bios به نوعی باگ به نظر می رسید این موضوع بود که همانطور که در تصاویر ملاحظه کردید، پارامترهایی برای ا??زایش ??رکانس هسته GPU و ا??زایش Multiplier CPU در این Bios گنجانده شده که ظاهراً ??قط در APU های سری جدید Black Edition به طور عملی کاربرد خواهند داشت و در صورت ا??زایش این پارامترها ??رکانس قسمت های نام برده از APU های نام برده ا??زایش خواهند یا??ت. در صورتی که این پارامترها حتی در APU های معمولی و Lock نیز ??عال بوده و ا??زایش پارامترهای نام برده به صورت ظاهری توسط نرم ا??زارهای CPU-Z و GPU-Z قابل شناسایی هستند ! اما در عمل هیچ گونه تغیییری در کارایی این APU مشاهده نمی شود. در واقع تنها راه ا??زایش ??رکانس هسته پردازنده و تراشه گرا??یکی در APU های Lock این پلت??رم همان ا??زایش ??رکانس Base Clock می باشد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

متد و سیستم تست

تست های این قطعه را به طور کلی به سه بخش تست های اورکلاکینگ، توان مصر??ی و تست های کارایی تقسیم کرده ایم. همچنین یک سری تست های کارایی به صورت مجزا برای تراشه گرا??یکی این APU نیز در نظر گر??ته شده است. برای مقایسه نتایج نیز از مادربرد های با سوکت AM3 و پردازنده های Athlon II X4 640 و Athlon II X3 440 به عنوان مرجع برای تعیین محدوده عملکرد این پلت??رم نسبت به پلت??رم های دیگر است??اده کردیم . همچنین از برخی از نتایج موجود در آرشیو لابراتوار نیز است??اده است??اده شده است. همچنین لازم به ذکر است که از ATI HD5450 به عنوان یکی از ارزان ترین کارت گرا??یک های بازار و از HD5770 به عنوان یک کارت گرا??یک معمولی که به مراتب قیمت گران تری نسبت به APU ما دارد است??اده شده است ! برای اینکه منظور ما را بهتر متوجه شوید ، ص??حه آخر بررسی را به دقت مطالعه ??رمایید ...

کلیه قطعات به کار ر??ته در سیستم تست در این بررسی به شرح زیر می باشد :

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 669x694 پیکسل میباشد

65.png

لازم به ذکر است که تمامی پارامترهای Bios در هر دو پلت??رم AMD به صورت پیش ??رض تنظیم شده و تنها با تغییر Memory Divider به مقدار 8.00 و ا??زایش ولتاژ ماژول های حا??ظه (VDIMM voltage) به مقدار 1.65V شرایط لازم برای پایداری حا??ظه سیستم در ??رکانس 1600 MHZ ??راهم شده است . ضمناً تایمینگ های حا??ظه نیز به صورت دستی با توجه به مقادیر نامی تنظیم شده اند . در تصاویر زیر مشخصات سیستم از نگاه نرم ا??زارهای CPU-Z و GPU-Z را ملاحظه می کنید :

66.png

67.png

68.png

69.png

همانطور که قبلا به ان اشاره کردیم واحد پردازنده مرکزی (CPU ) در این APU در حالت عادی در ??رکانس 2.1Ghz کار می کند که ??رکانس نام برده در شرایط خاص به واسطه تکنولوژی Turbo Core تا 2.4Ghz نیز ا??زایش می یابد.

70A.png

70B.png

همچنین لیست نرم ا??زارهای Benchmark ، Monitoring و Game ها که مبتنی بر API های مدرن DirectX 10 ، DirectX 11 و OpenGL می باشند به این شرح است :

 

 

  • 3DMARK VANTAGE 1.1.0
  • 3DMARK 11 1.0.2
  • PCMARK VANTAGE 1.0.2
  • AIDA64 EXTREME Edition 2.2
  • CinreBench R11.5
  • CPU-Z 1.59 – 1.60
  • GPU-Z 0.5.9
  • OCCT 3.1.0
  • SiSoftware Sandra Professional Business 2012.02.18.30
  • MediaEspresso Media Convertor 6.5.2031
  • wPRIME 2.07
  • x264 HD BENCHMARK 4.0
  • WinRAR 4.11
  • S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat
  • Lost Planet 2
  • Resident Evil 5
  • Unigine Heaven 2.5
  • Unigine Tropics 1.1
  • HWMonitor 1.19

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تست های کارایی تراشه گرا??یکی ( GPU )

تست 3DMARK 11 و 3DMARK Vantage

سری نرم ا??زارهای 3DMARK کمپانی Futuremark از سال 1999 تا حال، بدون شک یکی از محبوب ترین و معتبرترین نرم ا??زار های تست کارایی کارت های گرا??یک بوده اند.

3DMARK 11 آخرین نسخه از نرم ا??زارهای تست و محک کارت های گرا??یک کمپانی Futuremark می باشد. تست های این نرم ا??زار مبتنی آخرین API کمپانی Microsoft یعنی DirectX 11 بوده و از آخرین ویژگی های واقع گرایانه تصویر در این API نظیر Tessellation، Compute shaders و Multi-threading پشتیبانی می کند. توجه داشته باشید که برای اجرای این تست نیاز به یک کارت گرا??یک با قابلیت پشتیبانی از DirectX 11 و سیستم عامل Windows 7 یا Windows Vista SP2 دارید.

شاید منحصر به ??رد ترین ویژگی نتایج تست های این دو نرم ا??زار ایزوله بودن نتایج تست های GPU و CPU می باشد که نتایج تست های هر یک از قطعات نام برده شده را نسبت به دیگری متمایز می کند. این امر کمک می کند تا بر روی پلت??رم های مختل?? نتایجی حدوداً یکسان را برای یک مدل کارت گرا??یک داشته باشیم. در نتیجه مقاسیه بین مدل های مختل?? کارت های گرا??یک حتی در پلت??رم های مختل?? نیز با سهولت بیشتر انجام می شود.

3DMARK Vantage نیز آخرین نسخه قبل از عرضه 3DMARK 11 کمپانی Futuremark می باشد. این تست بر اساس DirectX 10.0 بوده و راهکار خوبی برای شبیه سازی بازی های رایانه ای بر اساس API نام برده می باشد.

72.jpg

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x383 پیکسل میباشد

73.png

74.jpg

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x383 پیکسل میباشد

75.png

همانطور که ملاحظه می کنید نتایج کارایی این تراشه گرا??یکی مجتمع ( Radeon HD 6530 ) در این دو تست بیش از دو برابر یک کارت گرا??یک مجزا با قیمت بیش از 60 هزار تومان می باشد !

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

:تست های Gaming مبتنی بر API های DirectX 10.0 ، DirectX 11.0 و OpenGL

در این قسمت توسط 5 گیم و همینطور شبیه ساز معتبر و پرطر??دار بر اساس آخرین API مدرن DirectX و OpenGL در 3 حالت مختل?? میانگین نتایج را ثبت کردیم. این 3 حالت به این شرح می باشند :

 

 

  • 1366 x 768 – 0XAA – 4X AF
  • 1680 x 1050 – 2X AA – 8X AF
  • 1920 x 1080 – 4X AA – 16X AF

 

لازم به ذکر است در هر 3 حالت نام برده تنظیمات گرا??یکی Game ها و شبیه سازها در حداکثر مقدار ممکن ( ??قط در تست Unigine Heaven 2.5 پارامتر Tessellation در وضعیت Normal تنظیم شده است ) تنظیم شده اند.

تست Resident Evil 5

76.jpg

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x368 پیکسل میباشد

77.png

تست Lost Planet 2

78.jpg

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x375 پیکسل میباشد

79.png

تست S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat

80.jpg

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x370 پیکسل میباشد

81.png

تست Unigine Heaven 2.5

82.jpg

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x366 پیکسل میباشد

83.png

تست Unigine Tropics 1.1

84.jpg

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x372 پیکسل میباشد

85.png

??کر می کنم نتایج درج شده در جداول به روشنی گویای تمامی مسائل هستند. ??قط در تست S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat

به این دلیل نتایج Radeon 5450 ص??ر منظور شده که بنا به هر دلیلی این تست کامل انجام نمی شد !

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تست GPU Accelerated Video Transcoding

همانطور که اطلاع دارید نرم ا??زار CyberLink MediaEspresso 6.5 یکی از مدرن ترین نرم ا??زارهای تبدیل ??رمت های ??ایل های ویدئویی به یکدیگر می باشد. این نرم ا??زار با پشتیبانی از تکنولوژی های Nvidia CUDA ، Intel Quick Sync Video و ATI APP تقریباً از تمامی تکنولوژی های پردازش موازی ( Parallel Processing ) به واسطه GPU برای تسریع هرچه بیشتر عملیات بسیار پیچیده و زمانبر پردازش تبدیل ??رمت ??ایل های ویدئویی به یکدیگر پشتیبانی می کند و نتایج به دست آمده توسط آن مورد تایید بسیاری از مراجع بین المللی تخصصی سخت ا??زار می باشد.

در این تست از قابلیت ATI APP برای تبدیل یک ??ایل ویدئویی با کی??یت 1080p با ??رمت MP4 و کدک AVC1 با حجم 105MB به استاندارد ویدئویی 1920*1080 در Youtube است??اده شده است. زمان کامل شدن ??رآیند ذکر شده به شرح زیر می باشد :

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x383 پیکسل میباشد

86.png

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تست های کارایی پلت??رم

در این بخش سعی شده از تمامی زوایا کارایی این پلت??رم، محک زده شود. برای همین منظور تست ها را به چند بخش عمده تقسیم کردیم. هر یک از این بخش ها دارای ویژگی های منحصر به ??رد برای تست قطعات مختل?? می باشند.

تست های SISoftware Sandra 2012 و AIDA64 2.2

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x372 پیکسل میباشد

87.png

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x372 پیکسل میباشد

88.png

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x372 پیکسل میباشد

89.png

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x372 پیکسل میباشد

90.png

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x372 پیکسل میباشد

91.png

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x372 پیکسل میباشد

92.png

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x372 پیکسل میباشد

93.png

کاملاً واضح است که این APU مجهز به CPU 3 هسته ای به دلیل ??رکانس هسته به مراتب کمتر نسبت به AMD Athlon II X3 440 عملکرد ضعی?? تری نیز از خود نشان دهد . اما مشاهده اختلا?? کارایی Intel Core i7 2600K نسبت به این APU بی شک توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند !

تست پهنای باند حا??ظه توسط نرم ا??زار AIDA64 2.2

تست پهنای باند حا??ظه از جمله تست هایی می باشد که نتایج آن کاملاً به وضعیت سیستم عامل، ??رکانس پردازنده و State های مختل?? مدیریت مصر?? انرژی وابسته است. به همین دلیل سعی شده در هر همه پلت??رم ها این شرایط را تا حد امکان مشابه در نظر بگیریم.

لازم به ذکر است که ??رکانس کاری ماژول های حا??ظه در پلت??رم اینتل 1866 MHZ و در هر دو پلت??رم AMD 1600 MHZ می باشد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x355 پیکسل میباشد

94.png

کاملاً مشخص است که علی رغم مشابه بودن ماژول های حا??ظه در هر دو پلت??رم AMD ??رکانس کمتر هسته پردازنده در پلت??رم Liano در این APU به صورت مستقیم بر روی پهنای باند حا??ظه و به خصوص در سرعت نوشتن ( Write ) تاثیر من??ی گذاشته است.

تست Cinebench R11.5

ماهیت این تست در واقع مبنی بر شبیه ساز نوعی نرم ا??زار سینمای 4 بعدی می باشد که بیشتر در استودیوهای ساخت انیمیشن های 3 بعدی است??اده می شود. در این تست تمامی توانایی پردازنده برای رندر کردن یک صحنه 3 بعدی با تمام ویزگی های واقع گرایانه تصویر به کار گر??ته می شود.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x351 پیکسل میباشد

95.png

تست wPrime

wPrime از جمله نرم ا??زار هاي می باشد که با محاسبه الگوريتمي تکرار شونده (تخمين تابع به روش نيوتن ) به صورتي کاملاً Multi Thread، يکي از بهترين نرم ا??زار هاي موجود براي تست پردازنده*هاي چند هسته اي مي باشد.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x369 پیکسل میباشد

96.png

تست های Video Transcoding

در این بخش توسط دو نرم ا??زار های CyberLink MediaEspresso Media Convertor 6.5 و x264 HD Benchmark 4.0 در همه زوایا، کارایی این پلت??رم را محک زدیم.

در نرم ا??زار CyberLink MediaEspresso این بار از کارایی CPU برای تبدیل یک ??ایل ویدئویی با کی??یت 1080p با ??رمت MP4 و کدک AVC1 با حجم 105MB به استاندارد ویدئویی 1920*1080 در Youtube است??اده شده است.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x369 پیکسل میباشد

97.png

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x355 پیکسل میباشد

98.png

تست Zip/Unzip) WinRAR 4.11)

??رآیند Zip و یا Unzip کردن اطلاعات همیشه جزو یکی از کاربردی ترین و در عین حال معمول ترین کارهایی است که است??اده کنندگان از کامپیوترهای شخصی در طول روز با آن سر و کار دارند. از جمله معرو?? ترین و شناخته شده ترین نرم ا??زارهای این امر WinRAR می باشد که همواره خود را همگام با ارائه آخرین تکنولوژی های سخت ا??زاری بروز نگاه می دارد تا بهترین کارایی ممکن را از خود ارائه دهد . این نرم ا??زار دارای یک بخش Benchmark Tool مستقل می باشد که نتایج به دست آمده در این قسمت در جدول زیر درج شده است.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x377 پیکسل میباشد

99.png

تست PCMARK VANTAGE

در این نرم ا??زار کارایی کلی سیستم بر اساس تست های کاملاً Multithread مانند نمایش و ویرایش عکس های دیجیتال، پخش و ویرایش انواع مختل?? موزیک و ویدئو، پخش تصاویر 3 بعدی مانند انواع گیم ، جابه جایی اطلاعات بین device های مختل??، شبیه یازی نرم ا??زاری امنیتی، رمزگشایی ص??حات وب و .... محک زده می شود.

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x377 پیکسل میباشد

100.png

تست سرعت گذرگاه SATA 6Gb/s به وسیله نرم ا??زار Crystal DiskMark 2.1

در این تست سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات از یک SSD پرسرعت را بر روی این پلت??رم تست کردیم . برای مقایسه بهتر نیز همین تست را بر روی یک مادربرد به گذرگاه SATA II 3Gb/s نیز تکرار کردیم. نتیجه را ملاحظه کنید :

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x353 پیکسل میباشد

101.png

همانطور که ملاحظه می کنید اختلا?? نتایج به دست آمده در گذرگاه جدید SATA 6Gb/s نسبت به SATA 3Gb/s مخصوصاً در سرعت خواندن اطلاعات محسوس و قابل تامل است .

تست 3DMARK 11 و 3DMARK Vantage

با توجه به اینکه در مورد این دو نرم ا??زار Benchmark در بخش تست های GPU توضیح دادیم از تکرار دوباره آن می پرهیزیم . اما شرایط جدید در این دو تست به گونه ای می باشد که تاثیر کارایی پردازنده را مد نظر قرار دادیم . به همین منظور کارت گرا??یک ATI Radeon HD 5770 1GB GDDR5 را بر روی هر دو پلت??رم AMD نصب کردیم و توسط پردازنده های مختل?? نتایج به دست آمده را با یکدیگر مقایسه کردیم .

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x383 پیکسل میباشد

102.png

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x383 پیکسل میباشد

103.png

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

CPU :تست های Gaming مبتنی بر API های DirectX 10.0 ، DirectX 11.0 و OpenGL

تست های Gaming را نیز به همان منوال تست های 3DMARK تکرار کردیم ونتایج به دست آمده به شرح زیر می باشند.

تست Resident Evil 5

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x383 پیکسل میباشد

104.png

تست Lost Planet 2

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x383 پیکسل میباشد

105.png

تست S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x371 پیکسل میباشد

106.png

تست Unigine Heaven 2.5

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x376 پیکسل میباشد

107.png

تست Unigine Tropics 1.1

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x370 پیکسل میباشد

108.png

همانطور که انتظار می ر??ت به غیر از تست Resident Evil 5 در تمامی تست ها اختلا?? کارایی قابل چشمپوشی می باشد. در واقع در اینگونه تست ها مخصوصاً در رزولیشن های بالا کارایی GPU می باشد که گلوگاه کارایی را ایجاد می کند .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تست های اورکلاکینگ

اورکلاک این پلت??رم مخصوصاً اگر بر روی APU های Lock انجام شود به دلیل وجود محدودیت ??راوان آن چنان لذت بخش نیست ! علت این امر این موضوع می باشد که در این پلت??رم ??رکانس بسیاری از گذرگاه های مهم نظیر Memory Bus ، PCI-E Bus ، SATA ، USB و حتی ??رکانس هسته GPU به واسطه Multiplier و Divider های مختل?? از یک ??رکانس مرجع 100 Mhz مگاهرتزی به نام Base Clock منشعب می شوند . از طر??ی تنها راه اورکلاک هسته پردازنده در APU های با ضریب پردازنده Lock در این پلت??رم نیز ا??زایش این ??رکانس می باشد !

به همین منظور دست به کار شدیم و پس از 2 ساعت کلنجار ر??تن با آپشن های مختل?? ولتاژ و ??رکانس در این مادربرد به یک Profile نهایی رسیدیم . در ابتدا بیشترین مقدار ضریب ??رکانس پردازنده ( 24 ) را در Bios تنظیم کرده و در قدم بعدی ??رکانس Base Clock را به همراه ولتاژ هسته پردازنده ا??زایش دادیم. تا ??رکانس Base Clock 158 MHZ نیز سیستم روشن می شد و پردازنده دارای پایداری نسبی بود. اما بیش از این ??رکانس سیستم به شدت ناپایدار می شد. اما این پایان کار نبود چون که با ا??زایش ??رکانس نام برده ??رکانس هسته GPU نیز ا??زایش می یا??ت و متاس??انه در این ??رکانس Base Clock علی رغم اعمال ولتاژ های بیشتر به APU ، سیستم در تست های گرا??یکی ناپایدار می شد. سر انجام پس از سعی و خطاهای ??راوان در ??رکانس Base Clock 140 MHZ به پایداری کامل دست یا??تیم.

لازم به ذکر است شرط لازم برای پایداری در این حالت برای پردازنده انجام مو??قیت آمیز تست CPU:OCCT در حالت Small Data Set و به مدت حداقل 10 دقیقه و ملاک پایداری GPU نیز با مو??قیت اجرا شدن تست 3DMARK VANTAGE به صورت کامل بوده است. با این ت??اسیر ??رکانس هسته پردازنده در این APU به ( 140*24 = 3360 MHZ ) رسیده است که حدودا 60% درصد بیشتر از مقدار نامی در این پردازنده است ! در همین حین ??رکانس GPU نیز تا 622 MHZ ا??زایش یا??ته که خبر از ا??زایش بیش از 40% این مول??ه می دهد ! در یک جمله می توان گ??ت که این نتایج ??وق العاده است !

109.png

110.png

111th.jpg

لازم به ذکر است که در حین اورکلاک توسط این مادربرد به 2 مشکل اساسی برخوردیم که تاحدودی وقت زیادی ازما گر??ت :

 

 

  1. پورت D-Sub ( خروجی تصویر آنالوگ ) در ??رکانی Base Clock بیش از 115 MHZ از کار ا??تاد و علی رغم بوت شدن و پایداری کامل سیستم دیگر تصویر نداشتیم ! به همین دلیل برای ادامه به پورت DVI پناه بردیم ! شاید علت وقوع چنین مشکلی این موضوع باشد که چون درگاه D-Sub این پلت??رم از DAC تعبیه شده در چیپست FCH A75 منشعب می شود، ا??زایش ??رکانس Base Clock به طور مستقیم باعث ا??زایش ??رکانس گذرگاه های این چیپست شده و در عملکرد این DAC خلل ایجاد کرده است !
  2. در برخی از اوقات پس از اعمال تغییرات مادربرد خاموش شده و دیگر روشن نمی شد ! برای ر??ع این مشکل باید برق شهر را از ورودی پاور قطع کرده و پس از گذشتن چند ثانیه دوباره وصل می کردیم تا سیستم دوباره روشن شود !

 

پس از اعمال تغییرات نهایی برخی از تست های کارایی را دوباره تکرار کردیم. نتایج به این شرح می باشند :

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x373 پیکسل میباشد

112.png

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x383 پیکسل میباشد

113.png

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x355 پیکسل میباشد

114.png

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x369 پیکسل میباشد

115.png

نتایج به خوبی نشان می دهند که کارایی این APU در حالت اورکلاک شده با اختلا?? قابل توجه از AMD Athlon II X3 440 نیز پیشی گر??ته و به نتایج AMD Athlon II X4 640 نزدیک شده است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تست مدیریت مصر?? انرژی

در این تست در حالت Idle ( پانزده دقیقه بدون هیچ ??عل و ان??عال از طر?? کاربر) و Load ( پس 15 دقیقه اجرای تست Power Supply در ابعاد Full HD و CPU:OCCT نرم ا??زار OCCT ) مقادیر حداقل و حداکثر توان مصر??ی کل سیستم را ثبت کردیم. در واقع یک بار ??قط پردازنده را زیر بار برده و در مرحله بعدی CPU و GPU را مشترکاً تحت ??شار قرار دادیم.

نتایج ثبت شده را می توانید در نمودارهای زیر مشاهده کنید :

برای دیدن عکس در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید . اندازه اصلی 640x381 پیکسل میباشد

71.png

همانطور که ملاحظه می کنید در مقایسه با 4 پیکربندی دیگر که برای این تست در نظر گر??تیم، این پلت??رم بدون کارت گرا??یکی مجزا روی هم ر??ته بهترین عملکرد را در این تست داشته. از طر??ی حتی با در نظر گر??تن کارت گرا??یک مجزا برای هر 2 پلت??رم نیز باز ک??ه ترازو به سمت پلت??رم Liano سنگینی می کند. حقیقتا مصر?? انرژی 41W در حالت Idle مثال زدنیست !

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

داستان APU و جیب شما ! [??لس??ه عرضه ، نتیجه گیری و سخن پایانی]

در این ص??حه می خواهیم با موشکا??ی به بررسی ??لس??ه عرضه و اهمیت زیاد این پلت??رم بپردازیم .

همان طور که مشاهده کردید این پلت??رم صر??اً برای ارائه بهترین کارایی پردازشی عرضه نشده بلکه برای کسب بهترین کارایی با در نظرگیری هزینه پرداختی برای قطعات و مهم تر از آن کاهش مصر?? انرژی و در نهایت کاهش هزینه برق عرضه شده است . این مورد را در قالب داستان شیرین این APU که حکایت از جیب های ما و شما دارد ، بیان می کنیم !

البته لازم به ذکر است که بر خلا?? قسمت بالا که با هد?? تخصصی تر شدن بررسی انجام شد، این قسمت با دیدگاهی اقتصادی-تخصصی به این پلت??رم نگاه خواهد کرد .

طبق آخرین قیمتی که ما از بازار کامپیوتر تهران گر??تیم قیمت متوسط این APU یعنی A6-3500 برابر 143 هزار تومان می باشد و این در حالیست کارایی پردازشی CPU این APU یک چیزی بین Athlon II X2 270 و Athlon II X3 445 با قیمت های به ترتیب 147 و 155 هزار تومان است . از طر??ی کارایی پردازشی گرا??یکی این APU یک چیزی بین ATI Radeon HD6450 و ATI Radeon HD6570 با قیمت های به ترتیب 75 و 105 هزار تومان است !

یک لحظه صبر کنید ! ات??اق جالبی اینجا ا??تاد ! ما برای داشتن کارایی مشابه APU A6-3500 اگر بخواهیم کارت گرا??یک و پردازنده را هر کدام جداگانه خریداری کنیم باید 150 هزار تومان برای پردازنده و 90 هزار تومان برای کارت گرا??یک و در واقع سر جمع 240 هزار تومان هزینه کنیم !

با خرید یک APU می توانید کارایی مشابه ای را با چیزی نزدیک به 100 هزار تومان کمتر دریا??ت کنید ! جالب است نه ؟!

اما داستان جالب تر هم می شود ! TDP این A6-3500 طبق گ??ته سایت AMD تنها 65W می باشد در حالی که بدون در نظر گیری مصر?? کارت گرا??یک مجزا ، TDP پردازنده های Athlon II X2 270 و Athlon II X3 445 به ترتیب 65W و 95W است ! پس در هزینه های مصر??ی به خصوص برقی که این روز ها یکی از دغدغه های هر کاربر است نیز صر??ه جویی مناسبی خواهد شد.

روی هم ر??ته با توجه به مواردی که به آن اشاره شد، از این پلت??رم می توان به عنوان یک HTPC بسیار قدرتمند نیز است??اده کرد. از طر??ی حقیقتاً APU های High-End معر??ی شده در این پلت??رم مانند A8-3870K حتی در بسیاری از مصار?? Gaming نیز حر?? های زیادی برای گ??تن دارند.

اما اگر به صورت اختصاصی عملکرد مادربرد GIGABYTE GA-A75-D3H را زیر ذره بین قرار دهیم با توجه به متریال با کی??یت به کار ر??ته و امکانات خوبی که برای این مدل در نظر گر??ته شده به علاوه امکانات و توانایی مناسب اورکلاکینگ از یک طر?? و کاستی هایی که کم و بیش در آن دیده می شود ؛ با توجه به قیمت 100 دلاری این مدل و مقایسه آن با مدل های مشابه در برندهای دیگر ؛ گزینه قابل تاملی خواهد بود.

در یک نگاه نقاط قوت و ضع?? این مادربرد را اجمالاً مشاهده می کنید :

نقاط قوت :

• کی??یت ساخت عالی قطعات

• پشتیبانی از جدیدترین درگاه های I/O ( نظیر USB 3.0 , SATA 6Gb/s)

• قابلیت اورکلاک بسیار عالی

• دارای امکانات ??راوان کاربردی

نقاط ضع?? :

• عدم پشتیبانی از محیط گرا??یکی UEFI به جای BIOS

• محتویات موجود در بسته بندی کمتر از حد انتظار است

• BIOS این مدل در برخی از وضعیت های اورکلاکینگ نا امید کننده است

سرانجام با تمام این ت??اسیر این مادربرد توانست نشان "Good Value" لابراتوار شهرسخت ا??زار را ریز امتیازات زیر بدست آورد:

SSA-Award.png

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...