رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

مکان های دیدنی استان کرمانشاه

پست های پیشنهاد شده

دوستان مطالب در مورد مکان های دیدنی استان کرمانشاه رو ??قط در این تاپیک قرار دهند

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

موقعیت جغرا??یایی استان کرمانشاه

موقعیت :
غرب ایران

مجاورت :
شمال: استان کردستان جنوب:استانهای لرستان و ایلام شرقاستان همدان ه غرب: کشور عراق

آب و هوا:
دارای چهار ??صل در یک زمان است برای نمونه قصرشیرین دارای آب و هوای گرم و سنقر و پاوه دارای آب و هوای سرد و کرمانشاه دارای آب و هوای معتدل هستند

وسعــــت:
24434 کیلومتر مربع

جمعـیــت:
۱٬۹۰۲٬۷۶۰ ن??ر

تقسیمات:
11 شهرستان، 19 شهر، 24 بخش، 83 دهستان و 2793 آبادی درسال75

شهرستانها:
اسلامآباد غرب،پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب،سنقر،صحنه، قصر شیرین،کرمانشاه، کنگاوور، گیلانغرب و هرسین

مرکـــــز :
کرمانشاه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تالاب هشیلان - کرمانشاه این تالاب در مسیر جاده کرمانشاه روانسر در 26 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در دهستان الهیارخانی قرار دارد .

 

 

 

تالاب هشیلان به صورت ناودیسی است به مساحت تقریبی 450 هکتار که در گستره دشتی و اراضی پست دامنه کوه های خورین و ویس قرار دارد . آب تالاب در بالا دست به صورت سراب و چشمه های جوشان می باشد و در پهنه تالاب به صورت کانال*های بزرگ و کوچک پخش شده است . پوشش گیاهی سطح تالاب عل??ی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده است . در این تالاب حدود 110 جزیره کوچک و بزرگ با مساحت تقریبی از 100 متر مربع تا حدود یک هکتار شکل گر??ته است . در داخل و حاشیه تالاب جانورانی زندگی می کنند . بطوریکه بر اساس بررسی های به عمل آمده هرساله با شروع باران های پاییز و سرد شدن هوا پرندگان زیادی از آسیای مرکزی به این زیست بوم می آیند و زمستان را در این تالاب می گذراندند این تالاب مأمن و مأوای مناسبی برای زمستان گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار می رود . هر ساله گروه*های پرندگان مذکور توجه شکارچیان و علاقمندان به طبیعت را به خود معطو?? می*دارد .

 

سراب نیلو??ر - کرمانشاه این سراب در 14 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه کماجار واقع شده است .

 

 

 

این سراب به صورت استخر وسیعی است که مملو از گل های نیلو??ر است که غنچه ها و برگ های آن سر از آب برآورده و سطح وسیعی از سراب را می پوشاند . این سراب ظز??یت بهره دهی آب ??راوان دارد و برای پرورش ماهی نیز مناسب است . در سال های اخیر جهت ر??اه بازدیدکنندگان در اطرا?? این سراب تأسیسات و پارکی احداث شده است

 

غار قوری قلعه - کرمانشاه بزرگ ترین و شگ??ت انگیزترین غار آبی آسیا را در استان کرمانشاه می توانید ببینید

 

 

قوری قلعه» با 65 میلیون سال قدمت یکی از اعجاب انگیزترین غارهای جهان است.

 

کرمانشاه را که 87 کیلومتر به سمت پاوه پیش بروی به غار قوری قله می رسی. این غار شگ??ت انگیز چندین تالار دارد که تو را از چند مسیر به اعماق زمین هدایت می کند. به قوری قلعه که پا می گذاری، دلهره ای دلپذیر قلبت را به تپش وا می دارد. قوری قلعه دیوان شعری پر از استعاره های سنگی در دل طبیعت است.

 

تالار مریم، تالار کوهان شتر، مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس هر یک چون قصیده ای مصور با تو سخن می گویند و رازهایی از تاریخ چندین میلیون ساله زمین را با تو در میان می گذارند.

 

در طول مسیر قندیل هایی با اشکال مت??اوت را نامگذاری کرده اند. قندیل هایی با ساختی اعجاب انگیز و ریزه کاری هایی قابل توجه که از ویژگی های منحصر به ??رد غار است.

 

غار نوردان عمق قوری قلعه را سه هزار و 140 متر اعلام کرده اند.

 

علاوه بر اهمیت اکوتوریستی منطقه، آثاری نیز در این غار کش?? شده که این آثار شامل تعدادی ظر?? و سکه های حکاکی شده است. این آثار نشان از اقامت و یا تردد انسان در زمان های دور به این غار است.

 

غار قوری قلعه به عنوان یکی از ه??ت اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است

 

مسجد عمادالدوله - کرمانشاه

این مسجد یکی از با شکوه ترین مساجد قاجاریه شهر کرمانشاه است و در سال 1285 ه. ق توسط «امام قلی میرزا عمادالدوله» والی غرب در بازار زرگرها ساخته شد.

 

 

 

این مسجد دارای صحن مرکزی است و در پیرامون آن، حجره هایی برای سکونت طلاب علوم دینی ساخته شده است. بازار و کاروانسرای عمادالدوله با صدها مغازه و حجره وق?? بر مصار?? این مسجد است. پس از ساخت این مسجد، بانی آن یکی از درهای حرم حضرت علی(ع) را به کرمانشاه آورد و در این مسجد نصب نمود و به جای آن در نقره ای دیگری را وق?? آستانه علوی نمود. این درگاه امروزه در مدخل مسجد و بازار زرگرها قرار دارد و به در «قاپی شاه نج??» مشهور است این درگاه چوبی به دوره ص??ویه تعلق دارد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مسجد عبدالله بن عمر - اسلام آباد این مسجد یکی از مساجد صدر اسلام است و در روستای شالان از توابع ریجاب اسلام آباد قرار دارد. شالوده این بنا بر روی بنایی که به قبل از اسلام تعلق داشت، ساخته شده است.

 

 

 

مسجد به شکل مستطیل و به ابعاد 7/10×18 متر است. شبستان مسجد دارای هشت ستون در دو ردی?? موازی است. چهار ستون آن به شکل چهار ضلعی و به ابعاد 75×75 سانتیمتر است و چهار ستون دیگر که در یک امتداد قرار دارند، هر یک از سه بخش تشکیل شده است: بخش اول به شکل چهار ضلعی است و از ک?? مسجد تا ارت??اع سی سانتیمتر را در بر می گیرد، سپس بخش دوم. تا ارت??اع 20/2 متری به صورت استوانه است. در قسمت آخر نیز دوباره به شکل چهارضلعی دیده می شود. در بالای این دو ردی?? ستون، دو الوار تراشیده شده ضخیم انداخته اند و سپس تیرهای ا??قی را روی آن ها قرار داده اند. محراب مسجد بر خلا?? سایر مساجد اسلامی از دیوار جنوبی بیرون نیامده، بلکه به وسیله گچ بری به دیوار مسجد اضا??ه شده است. منبر پنج پله ای مسجد پشت به محراب ساخته شده و مصالح آن سنگ و گچ است.

 

مناره مسجد بعدها در قسمت جنوب غربی پشت بام ساخته شده است. راه ورودی به مناره هم از پشت بام مسجد است. این مناره دارای بیت و یک پله مثلثی شکل است. در بالا آن نیز گنبدی مخروطی قرار دارد. مدخل مناره طاق گهواره ای شکل دارد و قسمت بالای نمای خارجی آن با چوب و گچ تزیین شده است.

 

نقش برجسته و کتیبه بیستون - کرمانشاه سنگ نبشته سه زبانه بیستون، به نخستین سال ??رمانروایی داریوش بزرگ از زبان خود او می پردازد. سالی که داریوش،سراسر آن را در جنگ با شاهان دروغزن سپری کرد.

 

 

. پس از کشته شدن بردیا و ا??تادن حکومت به دست داریوش، در سراسر امپراطوری هخامنشی ۱۹ شورش بزرگ و کوچک ات??اق ا??تاد. داریوش بزرگ پس از اینکه این شورش ها را ??رونشاند تصمیم گر??ت که مردم امپراطوریش را(و جهان پس از خود را) در جریان چگونگی به دست گر??تن قدرت و نخستین سال ??رمانروایش قرار دهد. او این بنای یادبود و بیانیه مهم را در بیستون بر سر یک راه کهن به ثبت رساند. راهی پر ر??ت و آمد که محل عبور کاروانها و نظامیان از بابل و بغداد به سوی کوههای زاگرس و همدان بود و بعلت جایگاه ویژه اش که از دیر باز سرزمین خدایان(بغستانَ) نامیده می شد شهرت داشت. این نقش برجسته،نگاره داریوش و اسیران، در سطحی عمودی به بلندی ۳ متر و در پهنای ۵/۵ متر قرار دارد. داریوش لباس پارسی بر تن کرده ریشی اشوری دارد و ا??سری کنگره دار بر سر گذاشته است و در سمت چپ مجلس بیستون قرار دارد.اندازه داریوش در مقایسه با اسیران برای نشان دادن شکوه و عظمت این مجلس، بزرگ تر می باشد. بلندی قامت اسیران 17/1 و بلندی قامت داریوش72/1 متر می باشد. دو تن از یاران داریوش(ه??ت تنان)، ویند??ْرَناه کمان دار و گئوبَروَه(گوبریاس) نیزه دار، پشت سر او ایستاده اند.داریوش که در دست چپش کمانی دارد پای چپ خود را بر سینه نخستین دشمنش ،گئوماتَ م??غْ گذاشته است و گئوماتَ دست هایش را به حالت التماس به بالا دراز کرده است. پشت سر گئوماتَ ص?? ۸ تن اسیر قرار دارد. که به ترتیب نامهای آنها آثرین،ندئیتَ بَ ئیرَ،????رَورتیش، مَرتی یَ،چیسن تَخمه،وَه یَزداتَ،اَرخ و ??راد می باشند و گردن های این اسیران را با طناب به یکدیگر و دست هایشان را از پشت سر بسته اند.[بعدها اسیر نهم یعنی سکونخای سکایی با خ??ود تیز به جمع اسیران اضا??ه گردید]. بر ??راز سر اسیران، رو به روی داریوش، نگاره ??َرَوهر قرار دارد و داریوش دست راست خود را به نشانه نیایش اهورامزدا به بالا بلند کرده است.در ??ضای بالای سر داریوش نبشته ای کوتاه(Dba) آمده است. متن این نبشته چنین است.

 

بند۱-من داریوش،شاه بزرگ،شاه شاهان،شاه در پارس،شاه کشورها،پسر ویشتاسپ،نوه ارشام هخامنشی

 

بند۲-داریوش شاه گوید:پدر من ویشتاسپ،پدر ویشتاسپ ارشام،پدر ارشام آریامن،پدر آریامن چیش پیش،پدر چیش پیش هخامنش.

 

بند۳-داریوش شاه گوید: بدین جهت ما هخامنشی خوانده می شویم[که] از دیرگاهان اصیل هستیم. از دیرگاهان تخمه ما شاهان بودند.

 

بند۴-داریوش شاه گوید: هشت[تن]از تخمه من شاه بوده اند. من نهمین[هستم]. ما ن??ه[تن] پشت اندر پشت(در دو شاخه) شاه هستیم.

 

داریوش در چند مرحله بعدی بیانیه تاریخی خود را که نخستین اثر تاریخی مکتوب ایرانیان است. تکمیل کرد. امروزه از سنگ نبشته بیستون ۴ متن در دست داریم: متن پارسی باستان، متن ایلامی،متن بابلی و متن ترجمه آرامی متن پارسی باستان که ظاهرا به صورت بخشنامه برای آگاهی ساتراپی های گوناگون به جاهای دور و نزدیک ??رستاده شده است و نسخه ای از آن از ا??ل????انتین مصر به دست باستان شناسان ا??تاده است و در بابل هم قطعه ای از نگاره بیستون به دست آمده است. داریوش در بیستون (ستون4 بند۱۵) می گوید: تو که پس از این، این نبشته و نگاره را می بینی،مبادا به آن ها آسیب بزنی. تا می توانی آن ها را همان گونه که می بینی، نگهداری کن.ولی گذر زمان و ??رسایش های ناشی از باران و باد تمام سنگ نبشته ها را و مخصوصا سنگ نبشته به زبان بابلی را دچار آسیب های ??راوانی کرده است. ولی بیشترین خسارت در همین قرن اخیر ات??اق ا??تاده است. زمانی که سربازانی که در جنگ جهانی دوم در پایین جاده بیستون گشت زنی می کردند نگارها و کتیبه با ارزش بیستون را هد?? گر??تند و آسیب های جبران ناپذیری را به این اثر تاریخی وارد کردند. ولی ما باید از داریوش بزرگ سپاسگزاری کنیم بخاطر اینکه بعد از اتمام کار بنای یادبود بیستون ??رمان داد که زیر این بنای یادبود را بتراشند و همین عمل باعث شد که تا قرن ها دست بشر این اثر باارزش تاریخی را لمس نکند و از آسیب های ناشی از خوی زشت انسانها دور نگهداشته شود.

 

نمازخانه - کرمانشاه این بنای قاجاری در محله قدیمی «??یض آباد» شهر کرمانشاه قرار دارد. در ضلع شرقی آن بنای دیگری احداث شده که به عصر پهلوی تعلق دارد و هم اکنون مسکونی است

 

 

مساحت طبقه اول ضلع جنوبی که نمازخانه را شامل می شود، 162 مترمربع و مساحت کل اعیانی حدود 440 متر مربع است.

 

این بنا در اصل کلیسای کوچکی بود که از آن با نام نمازخانه مسیحیان یاد می شود. این نمازخانه در دوره های بعد به خانه مسکونی تبدیل شد؛ از این رو معماری آن با خانه های مسکونی هم عصر خویش مت??اوت است. تالار نمازخانه در ضلع جنوبی قرار دارد. در حال حاضر این ??ضا با احداث دیوارهایی به سه قسمت ت??کیک شده است. در انتهای تالار سکویی دیده می شود که محل موعظه و انجام مراسم مذهبی توسط کشیش بوده است. تالار با ایوانی ستون دار به حیاط مشر?? است. ستون ها با سر ستون های گلدانی تزیین شده اند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

کاخ خسرو - قصرشیرین در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهار قابی ، ویرانه*های قصر خسرو پرویز دیده می شود که امروزه به صورت تلی از خاک در آمده است

 

 

 

. این بنا بر روی مصطبه ای به ارت??اع 8 متر ایجاد شده است . این بنا در جهت شرقی ـ غربی به ابعاد 98*285 متر ساخته شده که راه ورود به داخل بنا از طریق پلکان دو طر??ه ای بوده است . در قسمت شرقی بنا ، تالار ستون مستطیل شکلی وجود دارد که سق?? آن به وسیله طاق های آجری پوشش داده شده است . در پشت تالار ، اتاق گنبد دار بزرگی ساخته شده که راه ورود به آن از طریق درگاهی است که در قسمت غربی تالار ایجاد شده است . در دو طر?? شمال و جنوب اتاق گنبد دار ، اتاق های مستطیل شکلی وجود دارد که از طریق اتاق گنبد دار قابل دسترسی بوده اند . همچنین در پشت اتاق گنبد دار ، حیاطی مربع شکل با رواق ستون دار قرار دارد که ابعاد آن 27*27 متر می باشد . دور اطرا?? این حیاط ستون دار را اتاق های متعددی ??را گر??ته است . در قسمت غربی حیاط نیز ایوانی ساخته شده است که از طریق درگاهی به حیاط دیگر کاخ منتهی می شود . در اطرا?? این حیاط*ها نیز مجموعه اتاق ها و اصطبل ها قرار گر??ته است . در قسمت شمالی تراس ، چندین خانه به صورت یک مجموعه وجود دارد . اسکار رویتر اظهار می کند خانه هایی که در قسمت مرکزی عمارت قرار دارند احتمالاً حرم پادشاه را شکل می دهند و خانه های واقع در بیرون ساختمان مکانی برای پذیرائی میهمانان بوده است . در مورد این کاخ ، مورخین و جغرا??ی نویسان ایرانی و عرب هر کدام مطالبی نوشته*اند ، اکثر اینها اظهار می کنند که این کاخ توسط خسرو پرویز در میان باغ وسیعی ساخته شده که حیوانات وحشی با کمال آزادی در این مکان می زیسته اند و آب ??راوانی از رودخانه الوند در جدولی مرت??ع به این باغ وارد می گشته است . با قوت این کاخ را جزء عجایب جهان به شمار آورده که در سال 628 میلادی توسط هراکلیوس ویران شده است .

 

گوردخمه برناج - کرمانشاه

این گوردخمه در 14 کیلومتری شمال غربی شهر بیستون در روستای برناج واقع شده است .

 

 

 

اطرا?? این گوردخمه نیز قابی تراشیده شده است . از نظر پلان این گوردخمه دارای پلانی مربع شکل است که طول هر ضلع آن 95 سانتی متر می باشد . همچنین ارت??اع اتاقک این گوردخمه از ک?? تا سق?? آن 95 سانتی متر است

 

آتشکده چهارقاپی - قصرشیرین چهار قاپو یا چهار قاپی به معنی چهار در ، از جمله آتشکده های زمان ساسانی در شهر مرزی قصرشیرین است .

 

 

 

این آتشکده از نوع آتشکده هایی است که دارای دالان طوا?? بوده ولی متأس??انه در اثر مرور زمان رواق آن ??رو ریخته است ولی با این وجود در برخی از قسمت ها آثاری از آن دیده می شود . این آتشکده عبارت است از اتاقی مربع شکل به ابعاد 25*25 متر که دارای سق??ی گنبدی شکل به قطر 16 متر بوده ولی متأس??انه اکنون اثری از آن باقی نمانده است و تنها بقایای گوشواره ها در چهار گوشه آن دیده می شود . این اتاق مربع شکل دارای چهار درگاه ورودی است که به رواق اطرا?? ??ضای مرکزی منتهی می شوند . در اطرا?? این بنا مجموعه اتاق ها و ??ضاهایی وجود دارد که بخش هایی از آنها در نتیجه کاوش های باستان شناختی سال های اخیر شناسایی شده است . این بنا با است??اده از مصالح محلی از قبیل لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده است . البته گنبد بنا آجری بوده است .

 

اگرچه اکثر باستان شناسان این بنا را آتشکده ای از زمان خسرو پرویز پادشاه ساسانی می دانند ولی برخی نیز آن را کاخی از همان زمان می دانند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بقعه مالک - سنقر این بقعه بر روی تپه ای در مرکز شهر سنقر قرار دارد. این آرامگاه برجی شکل، هشت ضلعی و دارای گنبدی آجری است .

 

 

هر ضلع آن سه و نیم متر طول دارد. در طبقه پایین این بقعه سردابه ای هشت ضلعی وجود دارد و پوشش آن گنبدی است. بخش تحتانی آرامگاه یعنی سردابه با سنگ های تراشیده و قسمت ??وقانی آن با آجر ساخته شده است. در هر یک از اضلاع این آرامگاه، طاق نمایی با قوس جناغی قرار دارد. در داخل این طاق نماها تزیینات آجرکاری دیده می شود. لچکی طاق نماها نیز با کاشی های ??یروزه ای رنگ تزیین شده است.

 

در سال های گذشته از داخل سردابه این آرامگاه، بیست و پنج تابوت چوبی ساده به دست آمد. در داخل تابوت ها، اجسادی قرار داشتند که به شیوه اسلامی د??ن شده بودند. متأس??انه در بنا کتیبه ای که بیانگر تاریخ ساخت این بنا باشد، وجود ندارد. با توجه به ساختار معماری و نقشه آن، به نظر می رسد این بنا متعلق به دوره ایلخانی باشد.

 

 

بنای طاق گرا - کرمانشاه

در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در کنار راه باستانی سنگ??رشی بنا شده که ??لات ایران را به بین النهرین ارتباط می داده است

 

 

 

به علت تغییر مسیر ، این راه و بنای تاق گرا اکنون در شیب های پائین جاده آس??الته قرار گر??ته است . از نظر معماری ، بنای تاق*گرا ، ??ضای ایوان مانندی است که تماماً از سنگ ساخته شده است . این بنای مستطیل شکل به ابعاد 86/4*70/7 متر است که ورودی آن به طر?? جنوب و مشر?? بر جاده سنگ??رش باستانی است . از لحاظ ساختاری ، این بنا به وسیله بلوک های سنگی ساخته شده است که به صورت مکعب مستطیل تراشیده شده اند . مصالح داخلی دیوارها نیز از لاشه سنگ و ملاط گچ است . دیوارهای جناحین این بنا تا حدودی بلندتر ساخته شده اند تا بتوانند سق?? تاق را کاملاً مسطح نمایند . ارت??اع ک?? بنا از سطح زمین 20/1 متر و ارت??اع از ک?? تا لبه قوس 92/5 متر و از لبه قوس تا زیر گیلویی اول 20/1 متر است . همچنین بلندی ا??ریز اول 60 سانتی متر است که برروی آن یک ردی?? بلوک سنگی ساده به بلندی 45 سانتی متر قرار گر??ته است . بر روی این بخش ، سنگ های تزئینی ا??ریز دوم قرار دارد . همچنین در بالاترین بخش بر روی لبه بام بنا ، یک ردی?? کنگره به ارت??اع 92 سانتی متر قرار گر??ته است . بنابراین ارت??اع بنا از سطح زمین تا بالاترین نقطه 7/11 متر است ، همچنین عرض دهانه طاق 10/4 متر و عمق آن 10/3 متر می باشد . دیوارهای داخلی این بنا به وسیله نقوش هندسی حجاری شده است . در مورد زمان ساخت این بنا اختلا?? نظرهایی وجود دارد برخی آن را به دوره اشکانی و برخی دیگر آن را به دوره ساسانی نسبت داده اند . همچنین برای این بنا ، کارکردهای مت??اوتی چون یادگار احداث راه کاروانرو ، توق??گاه موکب شاهی ، اریکه سلطنتی ، پاسگاه مرزی و یا بنای یادبودی از یک پیروزی ذکر شده است

 

کلیسای قلب مقدس مسیح - کرمانشاه این کلیسا در سال 1914 م به دستور «اسق?? یوحنانیان» در زمینی به مساحت 280 متر مربع بنا و توسط ایشان تقدس شد.

 

 

 

زیر بنای این کلیسا با احتساب ??ضای سرایداری، اتاق ها و سایر تأسیسات یک صد و شصت متر مربع است. مصالح به کار ر??ته در بنا آجر و دارای مختصر تزیینات و آجرکاری است.

 

نمای خارجی ضلع غربی کلیسا دارای سه طاق نما است. در طاق نمای میانی، ورودی کلیسا قرار دارد و در طاق نماهای طر??ین دو پنجره دیده می شود. این در و پنجره ها با قالب های آجری که در بالا به قوسی زیبا ختم می شوند، تزیین شده اند. تزیین نمای خارجی اضلاع شمالی وجنوبی کلیسای نیز طاق نما و پنجره های قوس داراست. با این ت??اوت که در ضلع جنوبی پنجره ها مسدود شده و از آن ها به عنوان طاقچه است??اده می کنند. نمای اصلی کلیسا با سنتوری که در وسط یک نورگیر به شکل صلیب تعبیه شده، تزیین شده است. بام بنا شیروانی و سق?? آن از داخل با چوب کار شده است

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

قلعه سرماج - هرسین بقایای این قلعه بزرگ در روستای «سرماج» از توابع هرسین قرار دارد. امروزه خانه های روستاییان بر روی ان ساخته شده است.

 

 

 

آن چه از این قلعه باقی مانده، دیوار بزرگی است که از طول آن سی و ه??ت متر قابل رویت است. نمای خارجی آن با بلوک های سنگی نسبتاً بزرگ و نمای داخلی بالا شه سنگ و ملاط گچ است. در اطرا?? این قلعه برج هایی وجود داشت. در حال حاضر قسمت اعظم یکی از این برج ها هنوز باقی مانده است. دور قلعه را خندقی برای ذخیره آب به هنگام تهاجم دشمن محصور کرده است. این قلعه در سده چهارم ه.ق نیز مورد توجه واقع شده است و سلسله حسنویه کرد از آن است??اده کرده اند.

 

 

مقبره ??اضل تونی - کرمانشاه این مقبره در سال های اخیر در کنار پل کهنه کرمانشاه، مشر?? بر رودخانه قره سو ساخته شده است.

 

 

 

«ملا عبدالله بن محمد تونی بشروی» از علما و ??قهای دوره ص??ویه بود و در مشهد مقدس ساکن و به تدریس و ترویج اشتغال داشت. وی در اواخر عمر به قصد زیارت ائمه عراق از خراسان حرکت کرد و در روز شانزدهم ربیع الاول سال 1071 ه.ق در کرمانشاه دار ??انی را وداع گ??ت. شیخ علی خان زنگنه حاکم کرمانشاه نزدیک پل کهنه، وی را د??ن و بر مزار او بقعه ای بنا کرد این بنا در زمان نامشخصی به کلی تخریب شده بود و در سال های اخیر مقبره جدید در این محل احداث شد

 

 

مقبره ابودجانه - اسلام آباد در نزدیکی ریجاب از توابع شهرستان اسلام آباد، قبرستانی از صدر اسلام با تعداد آرامگاه به سبک چهار طاقی های دوره ساسانی وجود دارد.

 

 

 

در میان این قبور، بنای عظیمی دیده می شود که در میان اهالی محل به مقبره ابودجانه معرو?? است و در نزد اهالی از احترام خاصی برخوردار است. این آرامگاه چهار ضلعی است و بر ??راز آن گنبدی مخروطی شکل قرار دارد. در جنوب این آرامگاه بنای دیگر شبیه به آن، ولی در ابعاد کوچک تر ساخته شده است و در داخل آن چند سنگ قبر به چشم می خورد. این دو آرامگاه بالا شه سنگ و ملاط گچ ساخته شده و سطوح بیرونی و داخل آنها با ملاط گچ اندود شده است.

 

ابودجانه یکی از یاران با و??ای پیامبر(ص) بود. در جنگ احد هنگامی که مشرکان، نیروهای اسلام را شکست دادند، ابودجانه نیز مانند حضرت علی(ع) در کنار پیامبر باقی ماند و از آن حضرت مردانه د??اع کرد.

 

مقبره احمد بن اسحاق - سرپل ذهاب

این مقبره در داخل شهر سر پل ذهاب قرار دارد. بنای این آرامگاه در اصل به صورت چهار ضلعی بود و بر روی آن گنبدی مدور قرار داشت.

 

 

در سال های اخیر توسط اداره اوقا?? ساختمان قدیمی تخریب و به جای آن ساختمان جدیدی با آجر و کاشی کاری بنا شد. احمدبن اسحاق یکی از محدثان معرو?? زمان امام حسن عسگری (ع) بود و در سال 250 ه.ق در سر پل ذهاب درگذشت

 

 

مقبره بابا یادگار - کرمانشاه این آرامگاه در روستای «بان زرده» کرند، نزدیک قلعه یزدگرد و در دامنه کوه «دالاهو» قرار دارد.

 

 

 

از نظر معماری این بنا به صورت ??ضای مربع شکل کوچکی است و بر روی آن گنبد مخروطی شکلی قرار گر??ته است.

 

سطوح داخلی و خارجی این بنا به وسیله ملاط گچ اندود شده است. این مقبره، یکی از زیارتگاه های مهم اهل حق به شمار می رود. هویت حقیقی بابا یادگار نیز مانند دیگر مشایخ اهل حق به درستی معلوم نیست. بیش تر از این مشایخ در اوایل حکومت ص??ویان زندگی می کردند و در نوار مرزی ایران و عثمانی به ترویج مذهب اهل حق اشتغال داشتند. مردم اهل حق طبق معتقدات دینی و سنتی خود که «تناسخ» باشد، بابا یادگار را مظهر روح حضرت امام حسین(ع) می دانند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مقبره حمزه قادری - سرپل ذهاب این مقبره در سر پل ذهاب و بر سر راهی که به «مله دیزکه» منتهی می شود، قرار دارد.

 

 

 

این مقبره در داخل آتشکده ای از دوره ساسانی قرار دارد و به وسیله لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. وجود این مقبره موجب شده که بقایای آتشکده ساسانی تاکنون سالم بماند. اهالی محل متعقدند که این آتشکده مقبره حمزه قاری است و برای آن احترام خاصی قایلند. «ابوعماره حمزه بن حبیب بن عماره بن اسماعیل کو??ی» معرو?? به «زیات»، قاری معرو??ی است که «ابوالحسن کسایی»، دانشمند و نحوی معرو??، قرائت قرآن را از وی آموخته است. حمزه روزگار خود را به تجارت بین کو??ه و حلوان می گذراند و در یکی از س??رهای تجارتی به سال 156 ه.ق در سر پل ذهاب درگذشت و طبق سنت اسلامی در همان جا د??ن شد.

 

محوطه تاریخی طاق بستان - کرمانشاه

محوطه تاریخی طاق بستان در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه ای در شمال شرقی حاشیه کنونی شهر کرمانشاه واقع شده است دراین محوطه ، آثاری از دوره ساسانی وجود دارد که شامل سنگ نگاره اردشیر دوم و دو ایوان سنگی بنام های ایوان کوچک و بزرگ است .

 

 

. ایوان کوچک د رسمت چپ سنگ نگاره ادشیر دوم و ایوان بزرگ در سمت راست ایوان کوچک قرار دارد .یاحان ، مورخین و جغرا??ی نویسان دوره اسلامی ضمن توصی?? سنگ نگاره های طاق بستان ، از این محوطه با نام های مت??اوتی یاد کرده اند ، بطوریکه ابن ??قیه و ابن رسته این مکان را « شبدیز » و یاقوت آن را « قصرشیرین » نامیده است ، همچنین حمدالله مستو??ی آنجا را « طاق وسطام » عده ای دیگر آن را « طاق بهستون » ، « طاق بیستون » و « تخت بستان » نامیده اند . اهالی محل نیز محوطه را با نام « طاق وسان » و « طاق بسان » می شناسند زیرا « سان » در ل??ظ محلی به معنی سنگ است و به این ترتیب « طاق وسان » یعنی طاقی که در سنگ کنده شده است . امروزه نیز در اکثر محا??ل ایران شناسی از این مکان با نام « طاق بستان » یاد می شود بنای معرو?? به معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور بر سر راه همدان به کرمانشاه واقع شده است .این بنا بر روی تپه طبیعی با حداکثر ارت??اع 32 متر نسبت به سطح زمین های اطرا?? ساخته شده است . نقشه بنای کنگاور چهار ضلعی و به ابعاد 209*224 متر می باشد که هر ضلع آن به شکل ص??ه ای به قطر 18 متر است . این ص??ه ها با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده اند که نمای بیرونی آن ها به وسیله سنگ های بزرگ تراشیده شده ای به صورت خشکه چین پوشش داده شده و گاهی برای اتصال برخی از بلوک ها ، از بست های آهنی و سربی است??اده کرده اند . در قسمت جنوبی بنا ، پلکان دو طر??ه ای به درازای 154 متر وجود دارد که هر دوتا پنج پله در یک بلوک سنگی ایجاد شده است . در وضع موجود تعداد سنگ پله ها در پلکان شرقی 26 پله و د رپلکان غربی 21 پله می باشد ولی با توجه به ارت??اع دیوار که 20/8 متر از آن باقی مانده به طور یقین تعداد پله ها بیشتر از این بوده است . در بخش شمال شرقی بنا نیز دو ردی?? موازی سنگ های تراشیده بکار ر??ته که بر وجود ورودی به عرض 2 متر در این بخش از بنا دلالت دارد . در مرکز بنا ، ص??ه ای با جهت شرقی ، غربی ساخته شده که 93 متر درازا و 30/9 متر پهنا و بین 3 تا 5 متر ارت??اع دارد . این ص??ه با لاشه سنگ های بزرگ که حداقل یکی از سطوح آن صا?? بوده ساخته شده است و نمای آن با ملاط گچ پوشیده شده که جز در برخی از سطوح پائین دیوار نشانی از آن نمانده است .بر روی ص??ه های چهارگانه این بنا به جز ??اصله بین دو رشته پلکان جنوبی ، یک ردی?? ستون قرار گر??ته است . این ستون ها کوتاه و قطورند . بلندی هر ستون که شامل پایه ، ساقه و سرستون می باشند 54/3 متر و قطر هر یک از ساقه ستون ها که استوانه ای شکل می باشند 144 سانتی متر است .در مورد کارکرد این بنا در میان محققین اختلا?? نظرهایی وجود دارد . بطوریکه عده ای از نویسندگان این بنا را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته اند . آناهیتا ایزد بانوی ، آب های روان ، زیبایی ، ??راوانی و برکت در دوران پیش از اسلام بوده است .ولی برخی دیگر از محققین به تبعیت از نوشته های مورخین ایرانی و عرب سده سوم هجری به بعد کارکرد این بنا را کاخی ناتمام برای خسروپرویز معر??ی کرده اند . از نظر زمان ساخت نیز عده ای این بنا را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم پپیش از میلاد نسبت داده اند ، عده دیگر آن را به سده یکم پیش از میلاد و سی?? الله کامبخش ??رد کاوشگر بنا ، آن را به سه دوره هخامنشی ، اشکانی و ساسانی نسبت می دهد ولی مسعود آذرنوش کاوشگر دیگر بنا آن را کاخ ناتمامی از خسروپرویز در اواخر دوره ساسانی می داند .بیس??تون،بیس??تون،بیسْتون،� �هیسْتون نام امروزی یک صخره برا??راشته در شمال یک راه باستانی?? پر ر??ت و آمد که محل عبور کاروانها و نظامیان از بابل و بغداد به سوی کوههای زاگرس و همدان(اکباتانَ) بود،می باشد.بیستون در ۳۴ درجه و ۳۵ دقیقه شمال عرض?? جغرا??یایی و ۴۵درجه و ۲۷ دقیقه شرق?? طول جغرا??یایی در ??اصله حدودا ۳۲ کیلومتری شرق شهر کرمانشاه قرار دارد. همچنین نام روستایی که در نزدیکی این صخره قرار دارد هم بیستون می باشد.نام پارسی باستان این کوه بَغستانَ و بگستانَ به معنی جایگاه خدایان و در نوشته های یونانی بگیستان??ن(ا??روس) می باشد.در آثار جغرا??یدانان عرب سده های میانی مثل ابن حَوقل،اصطخری و یاقوت هم این کوه بَه??ستون ، ب??ه??ستون(ستونهای خوب) و بهیستان آمده است. در مجموع دگرگونی این واژه بدین گونه است:بَغستانَ-بگستانَ-بهستون-بهستان-بیستون.بیستون به علت شرایط جغرا??یایی همیشه از آغاز زندگی بشر تا به امروز مورد توجه بوده و آثاری از هر دوره ای از تاریخ را در خود جای داده است

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مسجد جامع - کرمانشاه این مسجد در با??ت قدیم شهر کرمانشاه، در خیابان مدرس قرار دارد. از این مسجد تنها بخشی از شبستان آن باقی مانده است.

 

 

این شبستان چهل و پنج طاق چشمه داشت و امروز تنها بیست و پنج طاق آن باقی مانده است. در سمت جنوبی مسجد، دو بالاخره وجود داشت که در گذشته مدرسه بود. مسجد جامع کرمانشاه از نظر ساخت شبیه مساجد دوره زندیه است و طبق کتیبه موجود در سال 1196 ه.ق مصاد?? با حکومت «علی مرادخان زند» ساخته شد. در قسمت جنوبی مسجد، مسجد دیگری با صحن و شبستان کنونی وجود دارد که به مسجد «ایمری» معرو?? است.

 

بانی این مسجد «امیر نظام زنگنه» از نوادگان «شیخ علی خان زنگنه» و از امرای دوره محمد شاه قاجار و اوایل سلطنت ناصر الدین شاه قاجار است.

 

 

مسجد دولتشاه - کرمانشاه این مسجد در محله ??یض آباد و در خیابان کزازی شهر کرمانشاه قرا دارد و توسط محمد علی میرزا دولت شاه ??رزند بزرگ ??تحعلی شاه در کنار دیوان خانه این شهر که دوازده عمارت داشت، ساخته شده است.

 

 

 

ستون های سنگی مارپیچ، محراب مقرنس کار شده و گچ بری های زیبای شبستان زنانه، به این مسجد زیبایی خاصی بخشیده است. در حال حاضر این مسجد محل سکونت و تحصیل طلاب علومی دینی است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

معبدآناهیتا_کنگاور:
ا
ین معبد که پیشینه 4هزار ساله دارد و آناهیتا که به معنی ملکه آب هاست در وسط شهر قرار دارد . در آن زمان این بنا یکی از مهمترین مکان ها به حساب میر??ته که دارای چندین تونل زیرزمینی است که یکی از آنها 5کیلومتر خارج از شهر سر در می آورد که با است??اده از این تونل زیرزمینی دشمنان خود را غا??ل گیر کرده.اما متاس??انه با گذشت زمان و چندین زلزله شدید در کنگاور این بنا تخریب شده که خوشبختانه مسئولین اقدام به باز سازی آن کرده اند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

یکم درباره بازی های جدید تاپیک بزنید نقد بزارید بحث کنید!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
یکم درباره بازی های جدید تاپیک بزنید نقد بزارید بحث کنید!

 

اونم در انجمن هست بازم ایجاد میکنیم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

عکس هم میزاشتی :4:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...