رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
secret63

تاریخ و فرهنگ استان هرمزگان

پست های پیشنهاد شده

دوستان مطالب در مورد سایر
تاریخ و ??رهنگ شهر هرمزگان
رو ??قط در این تاپیک قرار دهند

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

موقعیت جغرا??یایی استان هرمزگان

موقعیت :
جنوب ایران

مجاورت :
شمال: استان کرمان جنوب: خلیج ??ارس و دریای عمان شرق: استان سیستان و بلوچستان غرب: استانهای ??ارس و بوشهر

آب و هوا:
گرم وخشک

وسعــــت:
68هزار کیلومتر مربع

جمعـیــت:
1062155 ن??ر در سال1375

تقسیمات:
شهرستان، 16 شهر، 21 بخش و 71 دهستان و 2170 آبادی دارای سکنه

شهرستانها:
بندرعباس، بندر لنگه، میناب، رودان، قشم، جاسک، حاجیآباد و ابوموسی

مرکـــــز :
بندرعباس

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

استان هرمزگان در یک نگاه

استان هرمزگان با وسعت حدود 71193 کیلومتر مربع؛ معادل 3/4 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. این استان در جنوب کشور قرار گر??ته و از شمال به استان کرمان، از جنوب به آبهای نیلگون خلیج ??ارس، از شرق به استان سیستان و بلوچستان و از غرب به استانهای ??ارس و بوشهر محدود شده است. استان هرمزگان دارای 11 شهرستان، 21 مرکز، 29 بخش، 76 دهستان و 1908 آبادی دارای سکنه است.

در تقسیمات كشوری بیشترین گستره استان هرمزگان تا سال 1345 در محدوده استان كرمان قرار داشت. در سال 1346 این این بخش، از استان کرمان جدا شد و به استان ساحلی و سرانجام در سال 1355 به استان هرمزگان تغییر نام پیدا كرد.

تاریخ این منطقه و زندگی مردمان ساكن در آن در واقع بخشی از تاریخ خلیج ??ارس بوده و با آن پیوندی ناگسستنی یا??ته است.

پیش ر??تگی اقیانوس هند كه امواج آن بر كناره استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان بوسه می زند از زمان هخامنشیان به نام خلیج ??ارس خوانده می شده است. نزدیكی خلیج ??ارس به پایتخت دولت هخامنشی باعث توجه آنها به این محدوده نیلگون شده و تسلط بر آنرا در جهت حراست از كیان خود ضروری می دانستند. از اینرو برخی از مورخان بر این باورند كه بندرعباس در دوره هخامنشی وجود داشته و دارای اهمیت بوده است. این عنایت تا سلسله های بعدی نیز استمرار یا??ته به طوریكه طبق اسناد موجود تاریخی در دوران داریوش هخامنشی و انوشیروان ساسانی، كشتی های تجاری از خلیج ??ارس و بنادر آن است??اده كرده و تا مرزهای سیلان و حتی چین را در می نوردیدند.

بندرلنگه نیز در دوره هخامنشی از بنادر مهم تجاری خلیج ??ارس بوده كه به دلایل تاریخی دستخوش سیر قهقرایی می گردد تا مجددا در قرون اخیر این بندر همراه با بندر كنگ (با ضم کا??) كه در 5 كیلومتری آن قرار دارد دارای اهمیت تجاری شود. این بنادر در دوران سلسله های زندیه و قاجاریه، مركز تجارت مروارید بوده و از رونق اقتصادی شایان توجهی برخوردار می شوند؛ به نحوی كه بندر كنگ در دوره قاجار به عروس بنادر اشتهار می یابد. جهانگردان عرب و اروپایی در س??رنامه های خود از رونق تجارت بازارهای بزرگ و نظا??ت كوی و برزن این شهرها سخن گ??ته اند. بر طبق این س??رنامه ها در هرمز قدیم كوچه ها را با حصیر و حتی در بعضی نقاط با قالی ??رش می كرده و برای جلوگیری از گرمای آ??تاب پرده های كتانی زیبا بر پنجره ها می آویختند. صدور انواع كالاهای تجارتی مانند نیشكر، نیل، مروارید و ??رآورده های كشاورزی و دامی از هرمز به هند و اروپا خود نشان از آبادانی این شهر می دهد. گ??ته شده كه برای تیمور لنگ گوركانی بهترین انواع لولو و مروارید را از هرمز به ارمغان می آوردند. بعضی از آثار تاریخی به جا مانده در استان كه هر كدام مربوط به دوره ای از تاریخ دیرپا و پر??راز و نشیب این خطه است منعكس كننده قدمت، دیرنگی و شكو??ایی تمدن آن است. هر چند بیشتر آثار باستانی استان مربوط به دوران ص??ویه و بعد از آن است و اكثر بناهای قدیمی دستخوش تطاول طبیعت شده و یا با هجوم و تاراج اقوام تجاوزگر از میان ر??ته، ولی بعضی از این آثار به جا مانده مانند قلعه ??ین كه تاریخ بنای آنرا زمان اردشیر بابكان می دانند و یا خرابه های شهر باستانی خریس در قشم كه مربوط به دوره مادها است؛ این حقیقت را كه منطقه هرمزگان نیز از گذشته كانون و پذیرای تمدنی كهن بوده، به اثبات می رساند.

پس از رخداد رنسانس و به ویژه انقلاب صنعتی كه نتیجه تبعی آن رشد كشورهای اروپایی و گسترش استعمار و تجاوزگری در جهان بود؛ اقیانوس هند، خلیج ??ارس و بنادر و جزایر واقع در آن مورد هجوم غرب قرار گر??ت. پرتغالی ها نخستین اروپائیانی بودند كه اولین كشتی های خود را به ??رماندهی واسكودوگاما در سال 1498 میلادی و ناوگان بعدی را به ??رماندهی البوكرك در سال 1507 میلادی به خلیج ??ارس اعزام داشتند. در سال 914 هجری شمسی كه حكومت مركزی ایران ضعی?? و دستخوش ت??رقه و بی سیاستی بود، جزیره هرمز به تصر?? ارتش متجاوز پرتغال درآمده و سی?? الدین، حاكم جزیره در نبردی نابرابر شكست خورد و متواری شد. پرتغالی ها بیش از یك قرن بر هرمز، كیش و بندرعباس مسلط بوده و مقدرات مردم آنرا در دست خود گر??تند. سایر دول استعمارگر اروپا نیز مانند انگلیس و هلند و حتی ??رانسه در كسب منا??ع تجاری از همتای پرتغالی خود عقب نمانده و هر یك به نوبه خود سهمی از این خوان گسترده می خواستند تا اینكه سرانجام در سال 1031 هجری قمری، شاه عباس ص??وی با است??اده از رقابت موجود بین دول ??وق و توسط سردار خود امام قلی خان با اقدام نظامی به سلطه 117 ساله پرتغالیها خاتمه داد. به پاس این پیروزی؛ بندر گمبرون به نام بندرعباس خوانده شد و رونق خود را از آن زمان آغاز كرد.

 

منابع:

anobanini

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

نگاهی جامع تر به استان هرمزگان

 

استان هرمزگان با وسعت 8/68475 كيلومتر در جنوب ايران مابين مختصات جغرا??يايي 25 درجه و 23 دقيقه تا 28 درجه و 57 دقيقه عرض شمالي ، و 52درجه و 41 دقيقه طول شرقي از نص?? النهار گرينويچ واقع شده است . اين استان از شمال و شمال شرقي با استان كرمان ، از جنول با خليج ??ارس و درياي عمان ،*از جنوب شرقي با استان سيستان و بلوچستان ،*و از غرب با استانهاي ??ارس و بوشهر همسايه است . تنگه هرمز يكي از حساسترين و حياتي ترين گزرگاههاي آبي عصر حاضر ، در قلمرو سياسي اين استان قراردارد . اين تنگه هلالي شكل 187 كيلومتر طول دارد . عمق تنگه هرمز به دليل شيب تند ك?? ان از قسمت شمال به جنوب متغير است ،*به طوري كه در نزديكي جزيره لارك ،*در حدود 36 متر و در ساحل جنوبي نزديك شبه جزيره مسندام 180 متر است . همچنين 14 جزيره كوچك و بزرگ به نامهاي ابوموسي ، بني ??رور ، تنب بزرگ و كوچك ، سيري ، شتور ،*??رور ،*كيش ،*لاوان ،*قشم ،*لارك ،*هرمز ،*هندورابي ،*و هنگام در محدوده آبهاي ساحلي اين استان قراردارد .

 

 

شهرستانهاوجزاير استان هرمزگان عبارتند از:

 

1. شهرستان بندرعباس 2. شهرستان بندر لنگه 3. شهرستان بندرخمير 4. شهرستان حاجی آباد 5. شهرستان ميناب 6. شهرستان جاسك 7. شهرستان رودان 8. شهرستان گاوبندی 9. شهرستان بستك 10. جزيره قشم 11. جزيره كيش 12. جزيره ابوموسی 13. جزيره لاوان 14. جزيره هندورابی 15. جزيره شتور 16. جزيره لارك 17. جزيره هرمز 18. جزيره هنگام 19. جزيره سيری 20. جزيره تنب بزرگ 21. جزيره تنب كوچك 22. جزيره ??ارور 23. جزيره ??اروران

 

 

 

جغرا??يــاي طبيعي و اقليــم استــان

 

 

بخش عمده اي از مساحت اين استان را مناطق كوهستاني د ربرگر??ته اند ۀ*كوههاي اين منطقه ادامه رسته كوههاي زاگرس اند كه به تدريج از شمال شرقي به جنوب شرقي امتداد مي يابند . ادامه اين رشته همراه با كاهش ارت??اع ،*به تپه مهورهاي آهكي ،*گچي و شني منتهي شده و به زمينهاي پست ساحلي خليج ??ارس و درياي عمان متصل ميگردد . اين ناحيه پست ساحلي ،*در اطرا?? تنگه هرمز وسعت بيشتري يا??ته ،*و شرايط مساعدي براي كشاورزي و صي??ي به وجود آورده است .

با توجه به مشخصات اقليمي و استقرار استان هرمزگان در منطقه ??وق حاره اي ،*گرمي هوا مهمترين پديده مشهود اقليمي آن است . استان هرمزگان از مناطق گرم و خشك ايران است و اقليم آن تحت تأثير آب و هواي نيمه بياباني و بياباني قرار دارد . هواي نوار ساحلي در تابستانها بسيار گرم و مرطوب است و گاهي نيز دماي آن از 52 درجه سانتيگراد تجاوز ميكند . دماي متوسط سالانه اين منطقه در حدود 27 درجه سانتيگراد است .

از ويژيگيهاي آب و هوايي استان هرمزگان ،*يك ??صل طولاني گرم و يك ??صل كوتاه خنك است . ??صل گرم همراه با هواي شرجي 9 ماه به درازا مي كشد . ??صل تابستان از اوايل اس??ند ماه شروع مي شود ، هوا ر??ته ر??ته رو به گرمي مي رود تااينكه گرما در تيرو مرداد به اوج خود مي رسد . ??صل خنك آن همراه با خشكي نسبي هوا در حدود سه ماه طول مي كشد . اين ??صل از اوايل آذرماه شروع ميشود و تحت تاثير توده هاي هواي خنك غربي قرار مي گيرد . دماي هواي اين استان در سردترين شبهاي سال به ندرت به ص??ر درجه مي رسد و در روزهاي زمستاني دماي آن معمولاً از ده درجه سانتي گراد بالاي ص??ر پايين تر نمي آيد.

اصولاً آب و هواي اين استان همانند آب وهواي نواحي بياباني است و ميزان بارشهاي جوي آن نيز ??وق العاده اندك مي باشد . در اين منطقه ، در حدود نه ماه از سال بارندگي مهمي صورت نمي گيرد و قسمت عمده بارندگي آن نيز در يك يا دو نوبت بوقوع مي پيوندد . در همان موارد اندك هم بارندگي آن اغلب مانند بارانهاي بهاري سيل آسا است وخسارات ??راواني به بار مي آورد . ميزان رطوبت نسبي در سواحل خليج ??ارس عمدتاً بالا است و بين 20 تا 100 درصد نوسان دارد .

 

مهمترين بادهايي كه در اين استان مي وزند عبارتند از :

 

باد سهيلي : اين باد ، بادي است تابستاني و گرم كه از جنوب شرقي به سمت شمال غربي مي وزد و در رسيدن ميوه خرما نقش اساسي دارد .

باد شمالي : اين باد به مدت 9 ماه از سال به موازات سواحل شمالي خليج ??ارس مي وزد و 40 روز از دوره وزش آن در ??صل تابستان همراه با گرد و غبار ??راوان است . جهت وزش اين باد غيراز زمستان به جهت غربي – شرقي دارد ، از جنوب غربي به سمت شمال شرقي است . باد شمالي در ??صل زمستان توأم با هواي نسبتاً سرد است و دوام كمتري دارد .

باد نشي ( نعشي ) : اين باد بادي است سرد و طو??انزا كه در ??صل زمستان در سواحل استان مي وزد . جهت اين باد از شمال شرقي به سمت*جنوب غربي است*،*و*گاهي در تنگه هرمز به طور پيوسته*،*و به مدت 3 تا 5 روز*مي وزد*.

باد غربي : اين باد ، باد بهاري است كه از نيمه ??روردين تا اوايل تابستان از سمت جنوب به شمال مي وزد .

باد قوس : اين با د ، بادي زمستاني است كه جهت شرقي – غربي دارد و باعث بارش ??راوان درمنطقه مي شود .

باد شرجي يا شرقي : اين باد تابستاني كه از بادهاي بسيارنامطلوب سواحل شمالي خليج ??ارس محسوب ميشود ،* در ??صل تابستان مي وزد و پس از برخورد به سطح دريا ،* رطوبت ??راواني را همراه مي آورد و نم نسبي هوا را به شدت ا??زايش مي دهد . اين باد گاهي با ابر و مه همراه است و در برخي نواحي نيز موجب بارندگي مي شود .

باد لوار ( تش باد ) :اين باد از سمت جنوب غربي مي وزد و از بيابانهاي عربستان نشأت مي گيرد . زمان وزش باد لوار از تير ماه تا شهريور ماه است .

باد بحري يا شمال غربي : اين باد اغلب در ??صل زمستان شروع به وزيدن كرده و نسيمي از طر?? دريا به ساحل مي آورد كه گاهي نيز بارندگي هاي اندكي را به دنبال دارد .مناسبترين ??صل مسا??رت به استان هرمزگان ، ??صل زمستان است .

 

 

جغرا??يــاي تاريخ استـــان

 

جغرا??ياي تاريخي استان هرمزگان باتاريخ و جغرا??ياي خليج ??ارس در هم آميخته است . تا قرن چهارم پيش از ميلاد ،*مدارك پراكنده اي بر پاه نوشتارهاي تاريخ نگاري يوناني درباره خليج ??ارس وجود دارد . ظاهراً در دوران بسيار كهن ،*اقوامي در سواحل غربي خليج ??ارس و دستهاي جنوبي و غربي ايرن ميزيسته اند . شواهدي نيز مبني بر پيدايش و توسعة دريانوردي در آن دوران وجود دارد . از جمله ميتوان به دريانوردي بابليان در قرن ه??تم پيش از ميلاد ، در خليج ??ارس اشاره كرد . نخستين مدرك قطعي در خصوص دريا نوردي د رخليج ??ارس ،*به زمان « نئار خورس » يا « نئارك» ،*دريا سالار اسكندر مقدوني ،*مربوط است . اسكندر پس از ??تح سرزمينهاي اطرا?? رودخانه سند ( هندوستان ) ظاهراً از طريق مصب رودخانه سند و درا ،*به سوي مكران و تنگه هرمز و خليج ??ارس حركت كرد و در سال 326 قبل از ميلاد ،*از دهانه رودخانه سند گذشت ،*ولي طو??ان و امواج سهمگين دريا وي را مجبور به بازگشت نمود .

اسكندر دريا سالار خود به نام نئارك ( نئارخوس) با به عنوان سرپرست ناوگان درياي رهسپار خليج ??ارس كرد . نئارك پس از عبور از سواحل مكران ،*به بندر هرمز يا ميناب كنوني رسيد . نئارك در خليج ??ارس به جزيره خالي از سكنه اي بنام «بارقانا» كه گ??ته ميشود همان جزيره « هرمز » يا « لارك» يا « اوآراكنا» و يا« كيش » كنوني است ،*رسيد . نئارك چنين گ??ته است كه هيچ يك از سواحل را در طول س??ر دريايي خود مانند سواحل خليج ??ارس آباد و مزروع نديده است .

تاريخ مكتوب بندر هرمز از زمان اردشير بابكان آغاز مي شود . مورخين شرقي و اروپايي چنين گ??ته اند كه روز گار آباداني بندر هرمز بين سالهاي 241-211 ميلادي بوده ،*ولي پس از ظهور اسلام و سقوط دولت ساساني ، به عنوان يكي از مهمترين مراكز داد و ستد شرق معرو??يت پيدا كده است . در سالهاي 750-661 ميلادي ،*منطقه خليج ??ارس جزو قلمرو خلا??ت اموري و سپس جزو قلمرو عباسي ( در سالهاي بسياري از مورخين ،*اين راه دريايي را با اهميت تراز جاده معرو?? ابريشم يا شاخه مهمي از آن مي دانند .

ماركوپولو ، جهانگرد مشهور ايتاليايي در سالهاي 1272و1293 ميلادي از بندر هرمز ديدن كرد . وي گزارش كرده است كه جواهرات ايران عاج و ابريشم هندو چين و مرواريد بحرين در بازارهاي بندر هرمز خريد و ??روش مي شده است .

در سال 1300 ميلادي سي?? الدين – پادشاه بومي بندر هرمز – از ترس حمله مغولها بندر هرمز را ترك و به جزيره هرمز ( جردم ) عزيمت كرد و در آنجا شهر ديگري بنا نهاد .

در سال 1453 ميلادي هنگامي كه قسطنطنيه به دست سلطان محمد ??اتح سقوط كرد ارتباط زميني اروپاييان با آسا گسسته شد . در سال 1497 ميلادي براي اولين بار استعمار گران غربي به ??رمانروايي « واسكودوگاما » در بنادر خليج ??ارس پياده شدند .

در سال 1506 ميلادي پرتغاليها به عنوان محا??ظت از منا??ع پرتغال در برابر تجاوز مصري و ونيزي به رهبري « آل??ونسوآلبوكرك » با ه??ت كشتي جنگي جزيره هرمز را محاصره نمودند . بندر هرمز در اين زمان كليد تجاري خليج ??ارس محسول ميشد و راه ادويه كاز كنار همين بندرهمين بندر در تنگه هرمز عبور ميگرد . سقوط هرمز كه از نظر تجاري و نظامي براي دولت ايران اهميت داشت به جدا شدن هرمز بود به سبب گر??تاريهاي ناشي از جنگ با عثمانيان به بيرون راندن پرتغاليها مو??ق نشد و پيماني با انان منعقد نمود كه به موجب آن پرتغاليها ميبايست درلشكر كشي به بحرين شاه اسماعيل را مساعدت ميكردند . با اين پيمان تسلط پرتغاليها بر خليج ??ارس تا مدتي نثبيت شد ولي شاه عباس بزرگ با ك مك قواي انگليس حاكميت پرتغاليها بر خليج ??ارس را پايان داد هلنديها در سال 1004 ه.ق تجارتخانه اي دربندعباس تأسيس كردند و به دنبال آن رقابت بين هلند و انگلستان شدت گر??ت . در اواخر دوره سلطنت شاه ص??وي دلوت ايران به لغو معا??يت گمركي واردات و صادرات هلنديها اقدام كرد .

هلنديها به حصار جزيره قشم هجوم آوردندو براي جلوگيري از تجارت انگليس چند كشتي جنگي به تنگه هرمز و بندرعباس اعزام كدند . دولت ايران ضمن تقاضاي صلح به هلنديها اجازه داد كه در هر نقطه اي از ايران به تجارت ابريشم اقدام كنند و از معا??يت گمركي درواردات برخوردار شوند . در همين زمان با تيره شدن روابط بين هلند و و انگليس در اروپا هلنديها به كشتيهاي انگليس در جاسك حمله كردند و قشم را به دست گر??تند بندرعباس را گلوله باران كردند دژ مستحكمي را در نزديكي تجارتخانه خوددر بندرعباس احداث نمودند براي نزديكي بيشتر با دهانه خليج ??ارس تأسيسات تجاري خود را به جزيره خاك منتقل كردند و از پداخت اجاره بهاي خارك به مير مهنا حاكم بد ريگ و جزيره بيرون راند . بدين ترتيب هلنديها كه مركز تجاري خودررا از بندرعباس برچيده بودند عملاً از خليج ??ارس خارج شدند .

باتشكيل و رسميت يا??تن كمپاني هند شرقي دولت انگليس سياست گسترده استعماري خود را عليه ايران به كار گر??ت و در اندك مدتي بر سراسر سواحل خليج ??ارس تسلط يا??ت . دولت انگليس و عمال كمپاني هند شرقي با نيرنگاز اتحاد قدرتهاي محلي جلوگيري كردند و با ايجاد جنگهاي منطقه اي موجبات ضع?? انها را ??راهم آوردند . در اين دوره سياست انگليس در خليج ??ارس ايجاد شيخ نشينهاي متعدد و كوچك بود تا از اتحاد آنها در مقابل خود جلوگيري كند .

خليج ??ارس بعد از جنگ جهاني اول ،*نه تنها به عنوان يك معبر دريايي تجاري بسيارمهم ،*بلكه به عنوان بزرگترين كانون ن??ت و منبع مهم رشد صنايع ،*اهميت اقتصادي و استراتژيكي ??راواني يا??ت ،*به طوري كه كليه طر??هاي تجاري خارجي ايران به ويژه انگليس با جديت تمام تلاش كردند حضور ??يزيكي هود را در خليج ??ارس ح??ظ كنند .

موقعيت استراتژيكي استان هرمزگان در دهه هاي بعدي نيز توجه ويژه به اين منطقه را براي دولتهاي و كشورهاي خارجي الزامي ميساخت .

در زير ،*??شرده اي از پيشينه تاريخي مناطق مهم استان آورده ميشود تا سيماي تاريخي و سياسي اين خطه از كشور پهناور ايران بيش از پيش روشن گردد .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تاريخچه* شهر بندرعباس

 

تا قبل از قرن چهارم هجری در حوالی بندرعباس- ??علی، بندر و روستای كوچكی به نام « سورو» وجود داشت كه جغرا??يا نويسان قرن چهارم هجری قمری از آن نام برده*اند. برخی معتقدند «شهرو» كه اصطخری به عنوان «دهی كوچك بر كنار دريا» از آن نام برده، همان بندر «سورو» است. اين بندر در سال نهصد و بيست و چهار هجری قمری «بندر جرون» خوانده می*شد و دهكده*ای كوچك بود و در روبه*روی سواحل شمالی جزيره پراهميت «هورموز» آن روزگار،* قرار داشت. در سال هزار و پانصد و چهارده، پرتغالی *ها اين دهكده كوچك را براي پياده*شدن و بارگيری اجناس از خشكی انتخاب كردند. به دليل خرچنگ زيادی كه در ساحل اين بندر وجود داشت،نام آن را «بندر كامارااو» يا «كامبارائو»، يعنی بندر خرچنگ گذاشتند. نام متداول بعدی؛ يعنی «گمبرون» يا «گامبرون» به احتمال زياد از لغت پرتغالی «گامارائو» اقتباس شده است. در سال هزار و ششصد و بيست و دو ميلادي شاه عباس توانست با كمك انگليسی *ها توسط امامقلی خان ، دست پرتغالی *ها را از اين بندر كوتاه كند و به ا??تخار اين پيروزی «بندر گمبرون» به «بندرعباس» تغيير نام داد. ازآن پس این شهر از رشد و شكو??ايی اقتصادی وتجاری خاصی برخوردار گرديد ودرصدر بنادرايران قرار گر??ت .

تا قبل از سال هزار و ششصد و پنجاه ميلادی (هزار و ه??تاد هجری قمری) بندرعباس حصار نداشت؛ ولي از اين زمان دور شهر را محصور كردند و بر امنيت آن ا??زوده شد. انگليسی *ها و هلندی *ها در بندرعباس تجارتخانه،* و در كنار دريا عمارت زيبايی بنا كردند. در اين بندر لنگرگاه مناسبی وجود داشت؛ لذا اكثر كشتی *های بزرگی كه از هند برای ايران و عثمانی و ساير نقاط كالا حمل می *كردند،* در اين بندر لنگر می *انداختند. هلندی *ها در سال هزار و صد و ده هجری قمری (هزار و ششصد و نود و هشت ميلادی) با كسب اجازه از دولت ايران، شهر تازه*ای با با??ت و معماری ويژه، در وسط شهر بندرعباس بنا نمودند (عمارت كلاه*??رهنگی در همين ايام بنا شده است). با??ت و شكل ظاهری شهر جديد تا سال هزار و صد و سی و پنج هجری قمری دوام يا??ت. در نيمه نخست قرن ه??دهم، نمايندگان كمپانی هند شرقی سعی كردند بندرعباس را به پايگاه اصلی خود در خليج*??ارس تبديل كنند؛ به همين لحاظ، مركز كمپانی هند شرقی در بندرعباس مستقر گرديد. ناوهای نظامی كمپانی هند شرقی نيز در آب*های نزديك بندرعباس پهلو گر??تند. اين شركت در سال هزار و ه??تصد و پنجاه و نه به علت متشنج*شدن اوضاع و بمباران تأسيسات تجاری انگليسی *ها در بندرعباس، مركز تجارت خود را از اين بندر به بندر بصره منتقل نمود. اين امر بيش از پيش، شرايط انحطاط بندرعباس را ??راهم كرد. با سقوط حكومت ص??ويان و ظهور نادرشاه، بندر بوشهر مقر ناوگان ايران شد که با متمركزشدن ??عاليتها دربندربوشهرهمچنين تسلط دوباره استعمارگران اروپايي ازجمله انگليس، ??رانسه وهلنـد بر منطقه ،بنـدرعباس اهميت گذشته خود رابیش از پیش از دست داده وسيرنزولی وقهقرانی را بخود گر??ت. وحتی این شهر و توابع آن طبق قرارداد، به سلطان مسقط به اجاره واگذار شد. ولی درپی شورش سال هزار و هشتصد و شصت و هشت ميلادی در مسقط، اين امتياز لغو شده و شهر بندرعباس و توابع آن دوباره به تصر?? كامل دولت ايران درآمد. پس از پيروزی نهضت مشروطيت و تصويب قانون ايالات و ولايات، بندرعباس و توابع آن جزء محدوده ايالت ??ارس قرار گر??ت و سپس در محدوده اختيارات حاكم كرمان درآمد. در تقسيمات ??علی كشوری شهر بندرعباس مركز استان هرمزگان بوده و يكی از مهم*ترين مراكز استراتژيكی و تجاری ايران در جوار خليج ??ارس و دريای عمان می باشد . بارانداز شهيد رجايی، اسكله عظيمی است كه بخش وسيعي از مبادله كالاهای تجاری بين ايران و ديگر كشورها از طريق آن صورت مي*گيرد. بندرعباس از طريق راه*های دريايی، راه*آهن، جاده*های ترانزيتی درجه يك و از طريق هوا به كليه مناطق داخلی و ديگر كشورهای جهان مرتبط است .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...