رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
مهمان مهمان

زندگینامه :خیام نیشابوری

پست های پیشنهاد شده

مهمان مهمان

خيام نـيـشابوري، تولد 29 ارديـبهشت 427 خورشيدي ( 18 مي 1048 ميلادي ) در نـيـشابور بدنيا آمد. خيام را به عـنوان يک شاعـر، ستاره شناس، و رياضيـدان مشهور مي شناسند؛ ولي او بـيـشتر براي رباعـيات خود معـرو??يت پـيـدا کرد.

 

خيام روشي را در هندسه کش?? کرد، که بوسيله آن معـادلات هندسي مکعـبي را با تـقـسيم کردن، قطع مخروط بر محيط دايره بدست مي آورد. کار خيام با جبر و هندسه در سراسر اروپا در قرون وسطي معـرو??يت داشت. او هـمچـنيـن براي ترميم و دوباره سازي سالنامه ( تقويم) ايراني همکاري و کمک کرد. موقعـي که ملکشاه مصمم شد که سالنامه ايراني را بازسازي کند، عمر خيام جزو هشت دانشمندي بود که براي اين کار استخدام شده بود. نـتيـجه آن در دوران جلالي ( که بنام جلال الدين يکي از پادشاهان نام گذاري شده بود) محاسبه و شمارش زمان بود که از جولين پـيشي گر??ت و به سبک گريگوري نزديک شد.

 

 

 

خيام سال را به 365.24219858156 روز محاسبه کرد. در اينجا يادآوري دو نکته کاملا ضروري است. اول اينکه نشان دهنده يک اطمينان باور نکردني که بر پايه دقت و صحت و درستي است. و دوم اينکه برجسته بودن او در دقت و صحت محاسبه سال است. براي مقايسه طول مدت يکسال در اواخر قرن نوزدهم 365.242196 روز بود که امروزه آن را به 365.242190 روز رسيده است.

 

 

 

رباعيات شيرين خيام بقدري دلنشين است كه هر خواننده اي را به تحسين اين استاد بزرگ شعر وا مي دارد. صادق هدايت معتقد است : ترانه*هاي خيام به قدري ساده، طبيعي و به زبان دلچسب ادبي و معمولي گ??ته شده كه هر كسي را شي??ته آهنگ و تشبيهات قشنگ آن مي*نمايد، و از بهترين نمونه*هاي شعر ??ارسي به شمار مي*آيد. خيام قدرت اداي مطلب را به اندازه*اي رسانيده كه گيرندگي و تأثير آن حتمي است و انسان به حيرت مي*ا??تد كه يك عقيده ??لس??ي مهمي چگونه ممكن است در قالب يك رباعي بگنجد و چگونه مي*توان چند رباعي گ??ت كه از هر كدام يك ??كر و ??لس??ة مستقل مشاهده بشود و در عين حال با هم هم*آهنگ باشد. اين كشش و دلربائي ??كر خيام است كه ترانه*هاي او را در دنيا مشهور كرده، وزن ساده و مختصر شعري خيام خواننده را خسته نمي*كند و به او ??رصت ??كر مي*دهد.

 

 

 

اسم خيام ( خيمه دوز ) ممکن است که از شغـل و حر??ه پدرش مشتـق شده باشد. خيام تحصيلات خود را در عـلوم و ??لس??ه در نـيشاپور و بلخ بخوبي گذرانـيد و به سمرقـند ر??ت؛ جايي که رساله مهم خودش را در رابطه با جبر کامل کرد. نام او چنان پرآوازه شد که سلطان سلجوقي، ملکشاه، از او درخواست کرد که جاي ستاره شناس او را گر??ـته و نظارت ضروري را در رابطه با بازسازي سالنامه بـيان کند. او همچـنـين ماموريت يا??ت که رصد خانه اي در شهر اص??هان بنا کند . ??ـلس??ه، ??ـقه، تاريخ، رياضي، طب و ستاره شناسي رشته هائي بودند که اين دانشمند بزرگ بر آنها تسلط داشت. خيام درسال 510 خورشيدي بدرود حيات گ??ت. آرامگاه اين شاعـر بزرگ و رياضي دان مشهور ايراني، در باغـي در نـيشاپور است. اين آرامگاه در سال 1341 خورشيدي برابر با 1962 ميـلادي ساخته شد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...