رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
مهمان مهمان

زندگینامه :صادق هدایت

پست های پیشنهاد شده

مهمان مهمان

صادق هدايت در سه شنبه ٢٨ بهمن ماه ١٢٨١ در خانه پدرى در تهران تولد يا??ت. پدرش هدايت قلى خان هدايت (اعتضادالملك)* ??رزند جع??رقلى خان هدايت(نيرالملك) و مادرش خانم عذرى- زيورالملك هدايت دختر حسين قلى خان مخبرالدوله دوم بود. پدر و مادر صادق از تبار رضا قلى خان هدايت يكى از معرو??ترين نويسندگان، شعرا و مورخان قرن سيزدهم ايران ميباشد كه خود از بازماندگان كمال خجندى بوده است. او در سال ١٢٨٧ وارد دوره ابتدايى در مدرسه علميه تهران شد و پس از اتمام اين دوره تحصيلى در سال ١٢٩٣ دوره متوسطه را در دبيرستان دارال??نون آغاز كرد. در سال ١٢٩٥ ناراحتى چشم براى او پيش آمد كه در نتيجه در تحصيل او وق??ه اى حاصل شد ولى در سال ١٢٩٦ تحصيلات خود را در مدرسه سن لويى تهران ادامه داد كه از همين جا با زبان و ادبيات ??رانسه آشنايى پيدا كرد. در سال ١٣٠٤ صادق هدايت دوره تحصيلات متوسطه خود را به پايان برد و در سال ١٣٠٥ همراه عده اى از ديگر دانشجويان ايرانى براى تحصيل به بلژيك اعزام گرديد. او ابتدا در بندر (گان) در بلژيك در دانشگاه اين شهر به تحصيل پرداخت ولى از آب و هواى آن شهر و وضع تحصيل خود اظهار نارضايتى مى كرد تا بالاخره او را به پاريس در ??رانسه براى ادامه تحصيل منتقل كردند. صادق هدايت در سال ١٣٠٧ براى اولين بار دست به خودكشى زد و در ساموا حوالى پاريس عزم كرد خود را در رودخانه مارن غرق كند ولى قايقى سررسيد و او را نجات دادند. سرانجام در سال ١٣٠٩ او به تهران مراجعت كرد و در همين سال در بانك ملى ايران استخدام شد. در اين ايام گروه ربعه شكل گر??ت كه عبارت بودند از: بزرگ علوى، مسعود ??رزاد، مجتبى مينوى و صادق هدايت. در سال ١٣١١ به اص??هان مسا??رت كرد در همين سال از بانك ملى استع??ا داده و در اداره كل تجارت مشغول كار شد.

 

در سال ١٣١٢ س??رى به شيراز كرد و مدتى در خانه عمويش دكتر كريم هدايت اقامت داشت. در سال ١٣١٣ از اداره كل تجارت استع??ا داد و در وزارت امور خارجه اشتغال يا??ت. در سال ١٣١٤ از وزارت امور خارجه استع??ا داد. در همين سال به تامينات در نظميه تهران احضار و به علت مطالبى كه در كتاب وغ وغ ساهاب درج شده بود مورد بازجويى و اتهام قرار گر??ت. در سال ١٣١٥ در شركت سهامى كل ساختمان مشغول به كار شد. در همين سال عازم هند شد و تحت نظر محقق و استاد هندى بهرام گور انكل ساريا زبان پهلوى را ??را گر??ت. در سال ١٣١٦ به تهران مراجعت كرد و مجددا در بانك ملى ايران مشغول به كار شد. در سال ١٣١٧ از بانك ملى ايران مجددا استع??ا داد و در اداره موسيقى كشور به كار پرداخت و ضمنا همكارى با مجله موسيقى را آغاز كرد و در سال ١٣١٩ در دانشكده هنرهاى زيبا با سمت مترجم به كار مشغول شد.

 

در سال ١٣٢٢ همكارى با مجله سخن را آغاز كرد. در سال ١٣٢٤ بر اساس دعوت دانشگاه دولتى آسياى ميانه در ازبكستان عازم تاشكند شد. ضمنا همكارى با مجله پيام نور را آغاز كرد و در همين سال مراسم بزرگداشت صادق هدايت در انجمن ??رهنگى ايران و شوروى برگزار شد. در سال ١٣٢٨ براى شركت در كنگره جهانى هواداران صلح از او دعوت به عمل آمد ولى به دليل مشكلات ادارى نتوانست در كنگره حاضر شود. در سال ١٣٢٩ عازم پاريس شد و در ١٩ ??روردين ١٣٣٠ در همين شهر بوسيله گاز دست به خودكشى زد. او ٤٨ سال داشت كه خود را از رنج زندگى رهانيد و مزار او در گورستان پرلاشز در پاريس قرار دارد. او تمام مدت عمر كوتاه خود را در خانه پدرى زندگى كرد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...