رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
sinaweb

سایه سنگین "شاهنامه" بر سر "فردوسی"

پست های پیشنهاد شده

به گزارش خبرگزاری ??ارس، "??ردوسی" این بار در هماورد چندین ساله اش با "شاهنامه" طعم شکست را چشید، مجسمه 52 ساله ??ردوسی در میدان خاطره های مردم تهران، اگر چه در هر دوره ای چشم بر ناملایماتی چون "شکسته شدن انگشت و قطع سر" و مرمت با رنگ های ساختمانی"

می بست و دوباره با امید به ا??ق روبرو می نگریست اما این بار دیگر ا??قی در روبروی چشمانش نیست.

 

در این سالها که هر روز برج "شاهنامه" درست در ضلع جنوب غربی میدان یعنی همان زاویه نگاه ??ردوسی، قد علم می کرد، سو سوی چشمانش از لابلای تیرآهن ها و آجرهای برج پیدا بود، اما برج شاهنامه ساخته شد و دیگر اثری از امتداد نگاه "??ردوسی" در میدان نیست.

 

برج شاهنامه سالهاست که نبش یک پهنه ??رهنگی در حال ساخت است، برجی که نه ضوابط میراث ??رهنگی را رعایت کرده و نه ضوابط شهرسازی را. حتی انتقادات به نماد ??راماسونری که در بالای این برج به چشم می خورد هم بی جواب ماند و این برج به بهره برداری رسید.

 

--------------------------------------

اگر میدان ??ردوسی ثبت می شد!

--------------------------------------

امروز عده ای ??غان دارند که اگر میدان ??ردوسی به وقتش در ??هرست آثار تاریخی ملی به ثبت می رسید امروز برجی به یک باره در حریمش سبز نمی شد. سید مسعود علویان صدر؛ معاون ح??ظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث ??رهنگی و گردشگری در این باره معتقد است: "این میدان، تاریخی نیست که ثبت شود، مگر برای ح??ظ تمام مکان ها سازمان میراث ??رهنگی باید آنها را ثبت کند؟"

 

البته با یادآوری اظهارات موسی قربانی؛ یکی از نمایندگان مجلس که گ??ته است "سازمان میراث ??رهنگی، کم مانده کره زمین را هم ثبت کند چون از همه تاریخی تر است" معاون سازمان میراث ??رهنگی آنچنان بی راه، هم نگ??ته است.

 

از سوی دیگر نباید مواجهه برخی از دستگاه ها با آثار میراث ??رهنگی ثبت شده را هم نادیده گر??ت، 35 پرونده ای که در دیوان عدالت اداری حکم خروج آنها از ??هرست میراث ??رهنگی ثبت شده ملی، صادر شد، هنوز ??راموش نشده است.

 

-----------------------------------------------

ساخت شهری مرت??ع با نمادهایی مد??ون

-----------------------------------------------

شکی نیست که مسئولان شهری طبق گ??ته هایشان، شهر را مسطح نمی خواهند و با ا??زایش جمعیت به سمت توسعه ارت??اع حرکت می کنند اما به واقع، منظر شهری و زیباسازی چه جایگاهی در این تصمیم گیری ها دارد، تکلی?? یکپارچگی و انسجام در با??ت شهری چه می شود؟ در کدام شهر الگوی شهرسازی در دنیا در یکی از مهم ترین میادین شهر، یک برج که تنها از دو طر??، نما دارد در کنار ساختمان های دو طبقه و سه طبقه قرار می گیرد؟

 

میدان ??ردوسی تهران اگر چه از نظر حامیان میراث ??رهنگی، یک نماد و نشانه شهری معاصر خوانده می شود و قابلیت ثبت ندارد اما به گ??ته سید مسعود علویان صدر؛ معاون سازمان میراث ??رهنگی "این میدان در خاطره مردم ثبت شده است، میدانی که با مجسمه و جداره های میدان که همان ساختمان ها هستند قابل تعری?? است."

 

هر روز بر تعداد این ساختمان های سر به ??لک کشیده در پایتختی که دیگر صنعتی شده است اضا??ه می شود اما کسی به داد نمادهایی که دیگر از سن رشد و قد کشیدنشان گذشته است، نمی رسد.

 

نمادهایی که میراث ??رهنگی آن را از جنس خود نمی داند و توسعه شهری هم در لابلای آهن ها و آجرها آنها را گم کرده است.

 

-------------------------------------------------------------------------------

نوشدارو بعد مرگ سهراب / دیگر در خیابان ??ردوسی مجوز نمی دهیم

-------------------------------------------------------------------------------

محمد ابراهیم لاریجانی؛ مدیر کل میراث ??رهنگی و گردشگری استان تهران به صدور مجوزها برای ساخت برج شاهنامه در سالهای قبل اشاره می کند و می گوید: مجوزهای ساخت این برج برای امروز و دیروز نیست.

 

به گ??ته وی خیابان ??ردوسی در طرح ت??صیلی شهر تهران بعنوان یک پهته ??رهنگی در نظر گر??ته شده که از میدان ??ردوسی آغاز و تا میدان امام خمینی (ره) ادامه می یابد. پس برج سر به ??لک کشیده در میدان ??ردوسی در نبش یک پهنه ??رهنگی است که برای ساخت و ساز باید ضوابط میراث ??رهنگی را رعایت می کرد اما متأس??انه سالهای قبل مجوزها را دریا??ت کرده بود.

 

مدیر کل میراث ??رهنگی استان تهران تأکید می کند: در حال حاضر درخواست های بسیاری از سوی مالکان ساختمان های موجود در خیابان ??ردوسی داریم که می خواهند بکوبند و برج بسازند اما ما موا??قت نمی کنیم، این موضوع را به کمیسیون ماده 5 شهرداری هم اعلام کرده ایم که ساختمان های جدید باید حداقل همسطح با??ت قدیم ساخته شوند چون یک پهنه ??رهنگی است.

 

به گ??ته لاریجانی، میراث ??رهنگی مجوز برج سازی در پهنه های ??رهنگی را نمی دهد، شاید نهایتاً با یک طبقه ار??اقی در خیابان ??ردوسی موا??قت کنیم که آن هم باید نمای بنا بر اساس الگوهای معماری این خیابان یعنی شبیه ساختمان بانک ملی، وزارت خارجه یا بانک مرکزی باشد و نمای سنتی ایرانی اسلامی داشته باشد و یک طبقه از ساختمان را هم به امور ??رهنگی اختصاص دهند، در غیر این صورت با هیچ ا??زایش ارت??اعی موا??قت نمی کنیم.

 

مجسمه 3 متری ??ردوسی که توسط استاد ابوالحسن صدیقی ساخته و 17 خرداد 1338 توسط ??ریدون صدیقی پسر استاد در مهم*ترین میدان تهران نصب شد این روزها در میان لابلای ساختمان های بلند مرتبه اطرا?? دیگر نمایی ندارد.

 

جدا از اینکه میراث ??رهنگی یا مدیریت شهری کدام یک پای مجوزهای برج سازان در مکان های ??رهنگی و تاریخی را امضا می کنند که این گونه رشدی قارچ گونه در این کلان شهر یا??ته اند، باید کمی جدی تر برای ح??ظ نماها و نشانه های خاطره ساز مردم در شهر تلاش کرد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...