رفتن به مطلب
انجمن پی سی دی
pishgamansystem

آیا جدا نمودن دستگاه‌های الکترونیکی از پریز برق در صرفه‌جویی در مصرف انرژی تأثیرگذار است؟

پست های پیشنهاد شده

 

حتماً شما نیز تاکنون شنیده‌اید که قطع جریان الکتریسیته دستگاه‌های الکترونیکی و جدا نمودن آن‌ها از پریز برق در صرفه‌جویی در مصرف انرژی تأثیرگذار می‌باشد، اما آیا این موضوع از حقیقت برخوردار بوده و یا تنها افسانه‌ای قدیمی محسوب می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که بله، اما مقدار انرژی مصرفی وسایل الکترونیکی هنگام عدم استفاده از آن‌ها بسیار اندک بوده و در دراز مدت منجر به افزایش چشمگیر مبالغ قبوض برق نمی‌شود، اما چگونه؟ بهتر است تا ابتدا کمی بیشتر با پدیده "Phantom Charge" و مصرف برق دستگاه‌های الکترونیکی آشنایی پیدا کنیم.



electronic-devices-unplug.jpg
اصطلاح Phantom Charge به میزان انرژی مورد استفاده دستگاه‌های الکترونیکی هنگام خاموش بودن آن‌ها گفته می‌شود. تقریباً تمامی وسایل برقی و خانگی قابل مشاهده در منازل همچون یخچال، تلویزیون، دستگاه پخش چندرسانه‌ای، ماشین لباسشویی و ... از پدیده شارژ فانتوم بهره برده و این مهم به‌صورت کلی قابل بررسی در مورد تمامی دستگاه‌های الکترونیکی می‌باشد. حفظ و ذخیره‌سازی تنظیمات در صورت استفاده از تراشه‌های حافظه دینامیک نیازمند جریان الکتریسیته بوده و در صورت قطع می‌تواند منجر به ریست شدن تمامی مقادیر شود، بنابراین اگر دستگاهی از قابلیتی همچون نمایش ساعت و ... برخوردار باشد، به‌صورت کلی در حال مصرف برق، حتی هنگامی‌که در وضعیت خاموش قرار دارد می‌باشد. علاوه بر آن روشن شدن یک چراغ کوچک هنگام خاموش نمودن وسیله برای اطلاع‌رسانی از وضعیت آن نیز نمایانگر مصرف انرژی می‌باشد، اما آیا موارد اشاره شده می‌توانند در صرفه‌جویی در مصرف برق تأثیرگذار باشند؟


microwave-clock.jpg
بر طبق بررسی‌های انجام شده، میزان انرژی مصرفی دستگاه‌های الکترونیکی هنگام اتصال به پریز برق و عدم روشن بودن آن‌ها تنها 8 تا 10 درصد از مبلغ نهایی قبض برق را شامل می‌شود، بنابراین در نگاه کلی آن‌چنان گسترده نبوده و با صرفه نظر کردن از منازل دارای وسایل برقی متعدد، می‌تواند به‌صورت کامل از دایره توجه خارج شود. جدا نمودن اتصال برق دستگاه‌های الکترونیکی در هنگام خروج از خانه، هنگام خواب و ... و سپس اتصال مجدد آن‌ها می‌تواند در نوع خود اقدامی سخت و طاقت فرسا محسوب شود، به‌خصوص که اگر وسایل بسیاری در منزل نیز مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر آن اغلب دستگاه‌های الکترونیکی که اطلاعاتی را در هنگام خاموش بودن خود نشان می‌دهند (به عنوان مثال نمایش ساعت) با قطع کامل برق به‌صورت کامل به تنظیمات کارخانه بازگشته و تنظیم مجدد را نیازمند می‌باشند که این موضوع نیز خود می‌تواند به عنوان عاملی مزید بر علت شود! علاوه بر آن قطع اتصال دستگاه‌های الکترونیکی از برق و سپس اتصال مجدد آن‌ها در دفعات بالا ممکن است منجر به بروز مشکلات سخت‌افزاری گوناگونی نیز شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود تا برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش مبلغ قبض برق خود روش‌های دیگری را جایگزین کرده و از شدت استفاده از وسایل برقی پرمصرف همچون کولرهای گازی و ... بکاهید.
جدا نمودن دستگاه‌های الکترونیکی از پریز برق تنها زمانی پیشنهاد می‌شود که مدت زمان بین اتصال مجدد آن‌ها منطقی باشد. به عنوان مثال اگر قصد رفتن به یک مسافرت را دارید، قطع اتصال تمامی وسایل برقی منزل نه تنها مفید نبوده، بلکه برای جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون آتش‌سوزی (در نتیجه اتصال برق) و ... نیز بسیار توصیه می‌شود. کاهش میزان شارژ فانتوم می‌تواند توسط روش‌های ساده‌ترین نیز انجام پذیرد، اما چگونه؟
جدا نمودن دستگاه‌های الکترونیکی کم استفاده از پریز برق

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، قطع اتصال دستگاه‌های الکتریکی پر استفاده با توجه به مصرف انرژی بسیار پایین آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود، اما این موضوع در مورد وسایل کم استفاده صادق نمی‌باشد. به عنوان مثال در بین قطعات رایانه‌های شخصی، دستگاه‌هایی همچون پرینتر به ندرت مورد استفاده قرار گرفته و لذا قطع برق آن‌ها می‌تواند به عنوان یک اقدام منطقی تلقی شود، اما این موضوع در مورد منبع تغذیه، مانیتور، مودم، اسپیکر و ... هر روز روشن می‌شوند دیگر لازم و ضروری نمی‌باشد.
استفاده از چندراهی‌های برق

یکی از روش‌های دیگری که درزمینهٔ سهولت قطع برق می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد استفاده از چندراهی‌های برق می‌باشد. در این حالت دیگر نیاز به جدا نمودن دوشاخه تک به تک دستگاه‌ها از پریز برق نبوده و کافی است تا تنها کلید قرار گرفته بر روی چندراهی برق را به سمت گزینه Off تغییر دهید تا برق تمامی دستگاه‌های متصله به آن قطع شده و میزان شارژ فانتوم به حداقل ممکن کاهش پیدا نماید.
استفاده از چندراهی‌های برق هوشمند

برخی از چندراهی‌های برق هوشمند با نظارت بر میزان انرژی مصرفی دستگاه‌های متصله به خود قادر به تشخیص وضعیت بیکاری آن‌ها بوده و در این حالت مطابق با برنامه‌نویسی و شرایط از پیش تعیین شده رفتارهای گوناگونی همچون قطع کامل جریان الکتریسیته به همان وسیله، کاهش بیشتر میزان انرژی و ... را به انجام می‌رسانند.


energy-saving-power-strip.jpg
در انتها مجدداً باید خاطر نشان کرد که اگر چه مشخصه شارژ فانتوم درزمینهٔ مصرف انرژی تأثیرگذار می‌باشد، اما مقدار آن‌ها بسیار جزئی و در برخی از موارد به‌صورت کامل قابل چشم‌پوشی است. اگر مبالغ قبض ارسالی برای شما به‌صورت غیر معقولی بالا می‌باشند، تأثیر آن مربوط به اتصال دائمی دستگاه‌های الکترونیکی به برق نبوده و باید علت اصلی موضوع در موارد دیگری جستجو شود. روشن نگاه داشتن لامپ‌ها و چراغ‌ها در طول روز، عدم جایگزین نمودن لامپ‌ها با نمونه‌های کم مصرف، استفاده طولانی مدت از وسایل الکتریکی پر مصرف همچون جاروبرقی و ... در افزایش چشمگیر میزان انرژی مصرفی بسیار تأثیرگذار بوده و صرفه‌جویی در مصرف برق باید در قالب این موارد انجام پذیرد.
منبع: sakhtafzar.com

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...